PDA

View Full Version : Leren zingen



Nick_66
13 mei 2007, 02:40
Ik ben nu een tijd bezig met het leren van de oude bluesstijlen zoals die bv gespeeld werden door gitaristen zoals Robert Johnson, Sam Lightnin Hopkins, Blind Blake. Mississippi John Hurt enz. Het spelen gaat mij redelijk goed af, maar bij deze stijl hoort ook het zingen. Op dit punt struikel ik enorm. Vind het vreselijk moeilijk om te zingen en gitaar te spelen tegelijk. Krijg dat op de een of andere manier niet onder de knie. Telkens wanneer ik probeer te zingen (arme buren) raak ik volledig uit het ritme van mijn gitaarspel.

Hoe kan ik dit nu het beste gaan leren? Wie kent dit probleem en heeft wat nuttige tips?

Borus van den Brand
13 mei 2007, 09:16
Oefenen, oefenen en oefenen... :)

-edit- Misschien helpt het als je met je voet het ritme aan geeft. En voorderest gewoon veel oefenen zoals ik al zei.

B_2_the_a
13 mei 2007, 09:40
gitaarpartij eerst vlekkenloos kunnen spelen (zodat je er niet echt meer hoeft bij na te denken)... dan zang er rustig bij doen..

Pas op dat je je stembanden niet gaat forceren!!!!

Ik ben zelf ook veel bezig met zingen nu, nu nog opzoek naar een zangdocent(e) :)

Luca P
13 mei 2007, 21:32
Ha, BB King speelt ook nooit als hij zingt!
Doe gewoon je ding en je komt er wel.
Ik wil zo zingen als Setzer, maar no way.
Ik kom niet eens in de buurt.
Helaas pindakaas....

Pentatonic
13 mei 2007, 22:13
't schijnt wel dat robert johnson op dat punt hoogbegaafd was, dus buitengewoon goed kon zingen en spelen tegelijk :)

en BB King zal er waarschijnlijk geen talent voor hebben.

Pun
13 mei 2007, 22:52
Ik ben nu een tijd bezig met het leren van de oude bluesstijlen zoals die bv gespeeld werden door gitaristen zoals Robert Johnson, Sam Lightnin Hopkins, Blind Blake. Mississippi John Hurt enz. Het spelen gaat mij redelijk goed af, maar bij deze stijl hoort ook het zingen. Op dit punt struikel ik enorm. Vind het vreselijk moeilijk om te zingen en gitaar te spelen tegelijk. Krijg dat op de een of andere manier niet onder de knie. Telkens wanneer ik probeer te zingen (arme buren) raak ik volledig uit het ritme van mijn gitaarspel.

Hoe kan ik dit nu het beste gaan leren? Wie kent dit probleem en heeft wat nuttige tips?

Had ik eerst ook heel erg, nu nog steeds af en toe wel, vooral bij nummers die ik nog niet zo lang speel/zing en de moeilijkere zangstukken.

Als ik met mijn voet de maat mee wil tikken gaat het helemaal fout, dan moet ik namelijk drie ritmes door elkaar doen, dat gaat echt fout.

Uiteindelijk is het inderdaad gewoon een kwestie van oefenen en een beetje aanleg er voor hebben.

ben vanhoof
13 mei 2007, 22:56
Het makkelijke is om eerst leren te zingen volgens de gitaarpartij; zing +/- met je gitaar mee. Bij nogal wat muziek zit het ritme en/of de akkoorden van de zang in hetzelfde stramien als die van de gitaar. Ik weet wel niet of dit bij jou blues muziek ook zo is

Eko
13 mei 2007, 23:52
Begin eens met een nummer I`m a man van Muddy Waters. Simpele riff en dan een lijn tekst, simpele riff enz. Bouw het langzaam op. Speel begeleiding in een vast ritme en dan pas ad lib zingen.

AutoStatic
14 mei 2007, 11:40
Het is een kwestie van coördinatie. Je coördinatie tussen je twee handen is al ok, dus dan moet de coördinatie i.s.m. je stem ook goedkomen. Het is vooral veel oefenen, simpel beginnen en dan komen de wat gecompliceerde zang/gitaarstructuren vanzelf. En je moet niet bang zijn voor je eigen stemgeluid. Het is echt heel nuttig om eens een keer wat op te nemen om jezelf terug te kunnen horen.

B_2_the_a
14 mei 2007, 13:30
begin met knocking on heavens door ofzo :)

Tho
14 mei 2007, 18:20
even een tip die misschien een beetje offtopic is, maar: Je stem is je stem. Ik zing ook, en dat is vrij zuiver. Ik zou graag een wat rauwere stem gehad hebben, maar dat zit er gewoon niet in, dus zo als al gemeld, doe inderdaad gewoon je ding ;)