PDA

View Full Version : Aanschaf buizen AMP voor thuis.



MichaelSS
12 mei 2007, 22:40
hallo,

Ik heb al een tijdje in mijn hoofd zitten dat ik een nieuwe versterker wil. Nu ben ik tot het besluit gekomen een buizen versterker aan te schaffen. Als het kan niet meer dan 30 watt. Het is namelijk voor thuis. Iemand goede suggesties??

Ik hoor het graag!

Michael

Mr.Bluesbreaker
12 mei 2007, 22:59
Wat is je budget? Wat voor geluiden zoek je?

In je sig staat dat je een Cyber Deluxe hebt. Volstaat dat niet voor thuis?
Als ik het goed heb was dat toch een modeling bak van Fender, ik weet niet of die geluiden nog een beetje up to date zijn.

Voor thuisgebruik is een buizenversterker zeker niet altijd ideaal. Wanneer je niet hard kunt spelen ivm. je buren (lees op flink akoestisch gitaarspelvolume) dan zou ik lekker met je cyber deluxe (of een modernere modeling variant) aan de slag gaan.

Edit: zoek maar eens naar een paar topics over vermogen-buizentechniek.
Je noemt 30 watts, je zult er achter komen dat je vaak met 15 watts al te hard gaat voor thuis. Meest bekende voorbeeld is de Tiny Terror van Orange op het moment: die staat zijn mannetje prima naast een drummer op het podium. Bij de meeste gigs volstaat mijn 22 watter (Valvetech) ook al.

Bâh
12 mei 2007, 23:01
30 watt is al veel te veel voor huiskamervolume.
Als je je buren lief hebt zou ik niet verder dan 5 watt gaan.

gitarist17
13 mei 2007, 06:00
onzin. Lekker knallen, 40 watt buizen op mijn studentenflatje en niemand die er ook maar iets van zegt.

Les Paul R8
13 mei 2007, 08:29
Vox AC15CC is een leuke amp voor thuis. Of als je lekker wilt scheuren de ZVex Nanoamp.

bluesbrother
13 mei 2007, 08:55
Hallo,
Ik heb pas mijn voxac30cc2 (36watt 2x12) verkocht omdat ie thuis met een
overdrive of distortion pedaaltje niet op aanvaardbaar volume mee te spelen is.NU staat een vox ac-30 bekend om zijn snoeiharde volume.Je kan makkelijk
met een moderne buizenbak spelen, alleen niet met allemaal.Ik heb gisteren een ENGL thunder 50 reverb (50 watt) gekocht en deze klinkt fenomenaal op
laag volume.Gain en volume gescheiden , een 1x12 speaker , een mastervolume die op laag volume goed werkt dragen ertoe bij dat je op laag
volume een mooi geluid hebt.Als je meerdere soort sounds wilt hebben zoals ik
dan kun je een soundprocessor (zoom G9.2tt) in return van je amp prikken.
Een ENGL 120 watt savage met 4x12 cab is super overkill als je op een klein
slaapkamertje speelt.Lekker testen in een gitaarwinkel met een klein hokje
waar je amps kunt testen net zolang tot je de juiste vind!!! SUCCES
BLLUESBROTHER. :)

BB-G
13 mei 2007, 10:25
Epiphone Valve Junior (5W, zowel head als combo verkrijgbaar, 130-150€)
Harley Benton GA5 (5W, enkel combo verkrijgbaar,100€)

Ik zou zeker niet meer dan 5 watt nemen voor thuisgebruik, die dingen gaan al loeiend hard als je ze wil laten oversturen.

Ik heb persoonlijk de Epiphone VJ combo gekocht, ben er zeer tevreden over, maar testen lijkt me hier wel aangewezen, ik ken natuurlijk ook niet je favoriete sound.

LCH
13 mei 2007, 13:27
onzin. Lekker knallen, 40 watt buizen op mijn studentenflatje en niemand die er ook maar iets van zegt.
Dat zegt waarschijnlijk meer over je medestudenten die de hele dag in coma liggen van het bier dan over de gemiddelde buurman. ;)

MichaelSS
13 mei 2007, 14:08
Ok bedankt voor de info.

Zijn er meer versterkers van 5 watt?? Of alleen deze 2. Ze moeten wel volledig buizen zijn.

Rinze
13 mei 2007, 16:18
Dat zegt waarschijnlijk meer over je medestudenten die de hele dag in coma liggen van het bier dan over de gemiddelde buurman. ;)

Ik speelde vroeger op de studentenflat in het herrieuurtje over een 130 watt Fender Dual SHowman met 4maal12 box, op de flat klaagde niemand maar vanuit de buurt belden wel mensen die drie straten verderop woonden...:chicken:

Geen buizen maar wel een erg verslavend verstkertje: De Tech 21 Trademark 30: allerlei goeie geluiden op zeer laag volume. Sinds ik dat ding heb (nu drie maanden) heb ik mijn Peavey Classic 30 maar tweemaal aan gehad. De Classic 30 is trouwens voor thuis ook heel goed te gebruiken, en bij mij is het erg gehorig, dus hard spelen doe ik sowieso niet.

Mitch
13 mei 2007, 16:22
Staar je niet blind op de goedkope 5W hype van dit moment, de opmerking dat een hoop moderne amps a la Koch en Engl wel goed klinken op laag volume is namelijk waar. Het moet je smaak zijn, maar ze gaan prima zacht zonder al te veel aan sound in te boeten. Groot pluspunt: wil je dan een keer gaan repeteren op optreden ermee dan kan het ook gewoon.

Kim Wilson
13 mei 2007, 16:28
Voor thuis is een Epi VJ met een 1x12 of 2x12 cab ideaal, maar Mitch heeft ook een punt. Je bent erg beperkt met een dergelijk ampje. Het is echt een one-trick pony. Die zijn ene truukje overigens wel erg goed uitvoert, moet ik zeggen. Voor thuis is het echt een heerlijk ding.

Een Tiny Terror is ook nog een optie, maar enkel als top te krijgen.

Voor enkel thuisgebruik is 30 watt buizen echt overkill, IMO. Koch heeft dan wel als voordeel dat die standaard een loadbox aan boord heeft, dus dat ie op laag volume ook nog goed klinkt.

RolandT
13 mei 2007, 17:13
Zijn er meer versterkers van 5 watt?? Of alleen deze 2. Ze moeten wel volledig buizen zijn.Matamp natuurlijk :) Zij hebben de Minimat (http://www.matamp.co.uk/minimat.htm) en net nieuw de Little Rock (http://www.matamp.co.uk/littlerock.htm).

Eko
13 mei 2007, 18:31
Kijk ook eens naar een Bluesjunior ( Fender). Ik heb hem voor de lol gekocht om op slaapkamerniveau te spelen. Ook `s avonds laat nog even in de kamer spelen als alle anderen naar bed zijn kan met zo`n ding. 15 Watt met een mastervolume en gain ( en fender reverb). Als je wilt kun je er kleine optredens ( kroegen) ook nog mee doen, zo`n ding gaat echt hard als het moet.

Jayjay
13 mei 2007, 18:37
Peave classic 30 is een prima thuis amp en mistaat ook niet on stage.
Erg allround en een gedefineerde sound.Klinkt echter niet naar een marshall..tis maar wat je zoekt en wat je speelt!

MichaelSS
13 mei 2007, 19:34
Trouwens, het gaat vooral om te scheuren. Ik heb toch besloten mijn fender te houden, en er wat tegen aan te gooien. Clean kan ik dat mijn fender inzetten, en scheuren die kleine 5watt buizen amp.

jammer dat ik hier in meppel geen feedback in de buurt heb. Wel zit Big-one in zwolle waar ik eens iets kan testen.

De orange zit ver boven mijn budget.
De epiphone heb ik op youtube gehoord, en tot zover ben ik niet erg onder de indruk.

De harley benton lijkt mij opzich een heel leuk ding echter wel wat basic.
De vox dingen zijn erg leuk maar ook dit boven mijn budget.

Dan blijven er weinig suggesties over.
Nu begrijp ik dat er ook niet zo heel veel buizen 5 of 15 watters zijn.

AD5VT heeft geen buizen volgens mij wat ook best weer jammer is.

stratestic
13 mei 2007, 20:36
Ik vind dit ook altijd een interessant onderwerp. Ben namelijk zelf ook al heel lang aan het kijken naar een kleine buizenversterker voor thuis.

Ik heb de volgende merken gevonden die ook een 5 watt versterker maken (los van het budget)

-Marble (fender champ in een nieuwe uitvoering)
-Blackcat (vox achtig met een 10 of 12 inch luidspreker)

Zijn er nog meer kleine modelen? Liefst Marshall achtig en toch buizen.....

Pilitev
14 mei 2007, 13:43
Gibson Ga-5 Goldtone Les Paul Junior:

http://www.thomann.de/thoiw7_gibson_ga5_goldtone_lespaul_junior_gitarren combo_prodinfo.html

Peavey Nano Valve:

http://www.thomann.de/thoiw7_peavey_nano_valve_prodinfo.html

Peavey JSX Mini Colossal: (ben ik zelf erg beniewd naar, aangezien er ook een attenuator in zit + een effectloop)

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000MdiTFj9p?Ca talogVideo=&ProductUUID=UA7VqHzm4jAAAAEQmz9XC95x&CatalogCategoryID=SdnVqHzmgksAAAERuZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Peavey Valveking Royal 8: (ook wel interessant door de master volume)

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000MdiTFj9p?Ca talogVideo=&ProductUUID=H2PVqHzmyTQAAAEQqD9XC95x&CatalogCategoryID=SdnVqHzmgksAAAERuZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Fender Champion 600

http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000MdiTFj9p?Ca talogVideo=&ProductUUID=uDPVqHzl5_IAAAERP.9FBcCU&CatalogCategoryID=SdnVqHzmgksAAAERuZsvKPl9&JumpTo=OfferList

dr.distortion
14 mei 2007, 13:46
Staar je niet blind op de goedkope 5W hype van dit moment, de opmerking dat een hoop moderne amps a la Koch en Engl wel goed klinken op laag volume is namelijk waar. Het moet je smaak zijn, maar ze gaan prima zacht zonder al te veel aan sound in te boeten. Groot pluspunt: wil je dan een keer gaan repeteren op optreden ermee dan kan het ook gewoon.

En daar kun je de Peavey Valveking 112 combo ook bij toevoegen. Klinkt heel lekker op huiskamer / fluistervolume.

ColourofFire
14 mei 2007, 14:05
Hallo,
Ik heb pas mijn voxac30cc2 (36watt 2x12) verkocht omdat ie thuis met een
overdrive of distortion pedaaltje niet op aanvaardbaar volume mee te spelen is.NU staat een vox ac-30 bekend om zijn snoeiharde volume.Je kan makkelijk
met een moderne buizenbak spelen, alleen niet met allemaal.Ik heb gisteren een ENGL thunder 50 reverb (50 watt) gekocht en deze klinkt fenomenaal op
laag volume.Gain en volume gescheiden , een 1x12 speaker , een mastervolume die op laag volume goed werkt dragen ertoe bij dat je op laag
volume een mooi geluid hebt.Als je meerdere soort sounds wilt hebben zoals ik
dan kun je een soundprocessor (zoom G9.2tt) in return van je amp prikken.
Een ENGL 120 watt savage met 4x12 cab is super overkill als je op een klein
slaapkamertje speelt.Lekker testen in een gitaarwinkel met een klein hokje
waar je amps kunt testen net zolang tot je de juiste vind!!! SUCCES
BLLUESBROTHER. :)

Wacht maar tot je hem een keer echt hard kan zetten. Heb er een paar keer mee opgetreden en het geluid wat er bij hoger volume uitkomt is toch wel weer een heel stuk beter dan het huiskamergeluid :rockon:

Veel plezier ermee verder, toffe amp