PDA

View Full Version : Cort gitaren



Ed deijkers
12 mei 2007, 22:18
Ik bezit een Cort gitaar.
Een NTL CE Custom.

Ook heb ik een Taylor 712ce.

Graag wil ik van jullie weten wat jullie vinden van de Cort gitaren.
Ik ben er zelf erg over te spreken, doch de Taylor wint het.

Iemand ervaring met Cort?

Ed

Blend
12 mei 2007, 22:45
De Cort Earth die ik 'n tijdje geleden heb bespeelt (nouja, tijdje, alweer 'n jaar), ik weet ff niet meer welk serienummer ofzo, maar was rond de 300 euro dacht ik, vond ik niet geweldig ofzo. Speelde niet lekker (te hoge actie), het geluid was niet heel helder.
Ook niet slecht trouwens, maar voor die prijs is er gewoon veel beters te krijgen, bijvoorbeeld 'n London City of Ibanez.

Ed deijkers
12 mei 2007, 22:52
De Cort Earth die ik 'n tijdje geleden heb bespeelt (nouja, tijdje, alweer 'n jaar), ik weet ff niet meer welk serienummer ofzo, maar was rond de 300 euro dacht ik, vond ik niet geweldig ofzo. Speelde niet lekker (te hoge actie), het geluid was niet heel helder.
Ook niet slecht trouwens, maar voor die prijs is er gewoon veel beters te krijgen, bijvoorbeeld 'n London City of Ibanez.


De Cort Earth was de eerste die ik kocht, jaren geleden, was er ook niet tevreden over.

De NTL Ce Custom heb ik destijds voor 1225 E gekocht. Iets ander kwaliteitje dan de Earth

Picker
13 mei 2007, 00:20
Ik ben er zelf erg over te spreken, doch de Taylor wint het.
Daar noem je ook wat. Nothing beats a Taylor!

"Dat zeg ik. Taylor." ;)

Ed deijkers
13 mei 2007, 01:12
Daar noem je ook wat. Nothing beats a Taylor!

"Dat zeg ik. Taylor." ;)

Heet ik Freekie?

MonkeyFace
13 mei 2007, 02:40
Daar noem je ook wat. Nothing beats a Taylor!

"Dat zeg ik. Taylor." ;)

En ook dat valt te betwisten natuurlijk. Het blijft de interactie tussen de speler en het instrument. De Taylor die in jouw handen magnifiek klinkt kan bij misschien niet echt uit de verf komen, terwijl een -voorbeeldje- Martin die bij jou wat doffer klinkt bij mij weer goed uit de verf komen.. en dat weet jij ook best maar je vindt het gewoon te leuk om iedereen op te naaien ;)

nieuwe stelling dan -> Nothing beats a Crafter :D

Harald
13 mei 2007, 09:30
Geweldige vergelijking ook, een Cort van 1225 met een Taylor van rond de 3200 ;) Het zou wel heel triest zijn als de Taylor dan niet de betere gitaar was...

De goedkopere Corts die ik in de handen heb gehad vond ik erg goed voor die prijzen ( < 300 ) vergeleken met de concurrentie. En bij een nicht van me werd die Cort ook nog netjes met shims en imbussleutels geleverd. Ook niet standaard. Helaas bleek daar dan weer een produktiefout in te zitten. Maar ze kreeg zonder problemen een nieuwe. Daar kun je dan ook niet over zeuren.

Wat de bespeelbaarheid aangaat lijkt me dat een kwestie van afstellen. Toen ik op zoek was naar een mooie Taylor (is uiteindelijk toch een Maton geworden, een 714 zou ik nog wel eens mooi kunnen vinden voor erbij trouwens, die spraken me wel aan qua onversterkte sound. Helaas ruiste het ES wat in die gitaar zat nog erger dan de B-band in mijn Bozo :() genoeg Taylors in mijn handen gehad die ook niet echt tof speelden. Puur een kwestie van afstellen, ipv zo uit de doos in de winkel hangen. En heb in die tijd ook eens alle aanwezige Santa Cruz modellen geprobeerd bij een stand in Raalte, en die gingen stuk voor stuk na twee akkoorden terug op het statief. Die halzen liggen me gewoon niet.

Ed deijkers
13 mei 2007, 19:35
Geweldige vergelijking ook, een Cort van 1225 met een Taylor van rond de 3200 ;) Het zou wel heel triest zijn als de Taylor dan niet de betere gitaar was...

De goedkopere Corts die ik in de handen heb gehad vond ik erg goed voor die prijzen ( < 300 ) vergeleken met de concurrentie. En bij een nicht van me werd die Cort ook nog netjes met shims en imbussleutels geleverd. Ook niet standaard. Helaas bleek daar dan weer een produktiefout in te zitten. Maar ze kreeg zonder problemen een nieuwe. Daar kun je dan ook niet over zeuren.

Wat de bespeelbaarheid aangaat lijkt me dat een kwestie van afstellen. Toen ik op zoek was naar een mooie Taylor (is uiteindelijk toch een Maton geworden, een 714 zou ik nog wel eens mooi kunnen vinden voor erbij trouwens, die spraken me wel aan qua onversterkte sound. Helaas ruiste het ES wat in die gitaar zat nog erger dan de B-band in mijn Bozo :() genoeg Taylors in mijn handen gehad die ook niet echt tof speelden. Puur een kwestie van afstellen, ipv zo uit de doos in de winkel hangen. En heb in die tijd ook eens alle aanwezige Santa Cruz modellen geprobeerd bij een stand in Raalte, en die gingen stuk voor stuk na twee akkoorden terug op het statief. Die halzen liggen me gewoon niet.


Dag Harald,

Tja, de vergelijking tussen die twee gaat niet helemaal op. echter het de prijs/kwaliteitverhouding gaat niet helemaal op.
De Cort NTL ce custom biedt veel kwaliteit voor de prijs. Is echter ook een genuanceerde "big body"om de picking beter tot zijn recht te laten komen. De 712 ce is als je de vergelijking mag maken: het verschil tussen een Flamenco negra en een blanca.

En om met "coldturkey"eltjo te spreken, "nothing beats a Taylor" Ik ben trouwens ook een Taylor addict geworden. Los van dit alles ik blijf de NTL veel gitaar voor zijn geld vinden.

PS, kom je nog de 17e?

KLetsen we nog wat met Eltjo

Groet,

Ed

shidan
18 mei 2007, 23:25
Geweldige vergelijking ook, een Cort van 1225 met een Taylor van rond de 3200 ;) Het zou wel heel triest zijn als de Taylor dan niet de betere gitaar was...

De goedkopere Corts die ik in de handen heb gehad vond ik erg goed voor die prijzen ( < 300 ) vergeleken met de concurrentie. En bij een nicht van me werd die Cort ook nog netjes met shims en imbussleutels geleverd. Ook niet standaard. Helaas bleek daar dan weer een produktiefout in te zitten. Maar ze kreeg zonder problemen een nieuwe. Daar kun je dan ook niet over zeuren.

Wat de bespeelbaarheid aangaat lijkt me dat een kwestie van afstellen. Toen ik op zoek was naar een mooie Taylor (is uiteindelijk toch een Maton geworden, een 714 zou ik nog wel eens mooi kunnen vinden voor erbij trouwens, die spraken me wel aan qua onversterkte sound. Helaas ruiste het ES wat in die gitaar zat nog erger dan de B-band in mijn Bozo :() genoeg Taylors in mijn handen gehad die ook niet echt tof speelden. Puur een kwestie van afstellen, ipv zo uit de doos in de winkel hangen. En heb in die tijd ook eens alle aanwezige Santa Cruz modellen geprobeerd bij een stand in Raalte, en die gingen stuk voor stuk na twee akkoorden terug op het statief. Die halzen liggen me gewoon niet.


Ik ben het erg met Harald eens over die goedkope cort (<300) erg leuk voor het geld. De 'serieuze' lijnen ken ik trouwens niet persoonlijk.

Dan toch maar even over Taylor. Ik heb zelden zulke onpersoonlijke en abstracte gitaren gezien en gehoord (Los van de hartverzakking van de prijs). De uitstraling van de gitaar is Adam Smith tot het uiterste doorgevoerd. Pure technocratie (bah en nog eens bah). Ik heb de laatste maanden er ongeveer 30 geprobeerd om deze materie te 'doorgronden'. Conclusie voor 40% van de vraagprijs ontstaat er een soort balans voor het gebodene.

P.S. 1 Voor de duidelijkheid Robert Taylor is een zeer goed 'Manager' maar absoluut geen Luthier.

P.S. 2 Luister naar de 'endorsers' die er officieel ook niet zijn. Allemaal bible belt jongens met lekker veel 'schwung'. Het broekje blijft wel heel droog en kent maar weinig relief werking maar dat is denk ik ook het uitgangspunt. :hippie:

Ed deijkers
19 mei 2007, 01:54
Ik ben het erg met Harald eens over die goedkope cort (<300) erg leuk voor het geld. De 'serieuze' lijnen ken ik trouwens niet persoonlijk.

Dan toch maar even over Taylor. Ik heb zelden zulke onpersoonlijke en abstracte gitaren gezien en gehoord (Los van de hartverzakking van de prijs). De uitstraling van de gitaar is Adam Smith tot het uiterste doorgevoerd. Pure technocratie (bah en nog eens bah). Ik heb de laatste maanden er ongeveer 30 geprobeerd om deze materie te 'doorgronden'. Conclusie voor 40% van de vraagprijs ontstaat er een soort balans voor het gebodene.

P.S. 1 Voor de duidelijkheid Robert Taylor is een zeer goed 'Manager' maar absoluut geen Luthier.

P.S. 2 Luister naar de 'endorsers' die er officieel ook niet zijn. Allemaal bible belt jongens met lekker veel 'schwung'. Het broekje blijft wel heel droog en kent maar weinig relief werking maar dat is denk ik ook het uitgangspunt. :hippie:


Deze voor mij oncontroleerbare "feitenbrei" moet je toch maar eens herhalen, ik vind dat er teveel sentiment in zit om er een feitelijk oordeel uit te kunnen constateren, ik vroeg een mening over Cort, doch krijg een litanie over de vermeende commerciële talor strategie.

Ed

Git Aar
23 augustus 2009, 17:55
Weet iemand of de Cort Earht Custom R in Nederland verkocht wordt, en wat deze gitaar kost?

mastermind
6 september 2009, 21:09
Ik zal met de Cort gitaren niet verder kijken dan 400 euro. Schijnt nog wel regelmatig voor te komen dat ze last hebben van een rammelende trussrod.

Boven de 400 euro zou ik eerder gaan voor Takamine, Taylor, Breedlove, Blueridge, Furch, Simon & Patrick Yamaha en weet ik al veel niet wat.