PDA

View Full Version : Cubase Mono/stereo input channel



koentrend
12 mei 2007, 18:48
Hoi daar,
Vraagje:
Ik heb een Presonus firestudio en werk met cubase.
Nu heb ik gitaar, zang + bass opgenomen.

Alleen komen in cubase alle 3 MONO binnen op het AUDIO ACTIVITY (CHANNEL INPUT 1) iemand een idee wat ik verkeerd doe.
Krijg dus de zang of links of rechts en hetzelfde met de bass+gitaar.
Hellup

STW
12 mei 2007, 20:00
ik snap deze zin niet zo:
"Alleen komen in cubase alle 3 MONO binnen op het AUDIO ACTIVITY (CHANNEL INPUT 1) iemand een idee wat ik verkeerd doe."


maar de signalen waar je het over hebt zijn mono, dus die komen mono binnen

ik zou ze dan ook opnemen op een mono spoor (dus als je create audio track doet, kies mono), dan staan ze niet links of rechts




of begrijp ik je helemaal verkeerd?

koentrend
12 mei 2007, 20:09
als je de taakbalk zeg maar hebt, die losse balk voor record/play rewind etc.etc.

Dan heb je rechts midi output activity en ook audio output activity Channel 1.
Daar komt bij het test van het instrument maar of links of rechts binnen, oftewel 1 streep volume..(ik weet niet zo goed hoe ik dit moet omschrijven).
Als ik terugluister dan hoor je ook of links of recht op mijn box bijvoorbeeld de zang en ik wil ze op beide hebben, eveneens als met andere instrumenten..
Hopelijk is het nu wat duidelijker wat bij mij niet lukt.
Thenx

STW
12 mei 2007, 20:35
dan heb je het kennelijk op een stereo-spoor opgenomen, terwijl het een mono signaal is

dan moet je voortaan een mono-track aanmaken en de goede input kiezen (op het e-tje klikken, dan krijg je het audio channel settings-scherm, dan linksboven de goede input kiezen)

waarschijnlijk neem je nu 2 ingangen tegelijk op ipv 1


als je je huidige opnames wilt behouden:
pool/open pool window, rechtsklikken op je wave-bestand, dan kan je convert kiezen
bij channels kan je dan mono maken van je stereo-signaal

koentrend
13 mei 2007, 00:09
thenx. het werkt.
MAar in de taakbalk/werkbalk zie ik wel een enkel kanaal worden weergeven als ik mijn instrument aansla.. MAar na de opname hoor ik het gelukkig wel links en rechts.
Thenx.

stevie_vp
13 mei 2007, 00:20
ja dat is dus omdat die output meter stereo is...
als jou signaal mono binnenkomt moet hij hem op een kanaal zetten..
dit is standaard links...

koentrend
13 mei 2007, 12:21
Thenx, weet ik dat ook weer.
Nog een klein vraagje, waar ik niet helemaal uitkom.

Als ik dus een project af heb of tussentijds naar mp3 wil exporteren, dan klinkt de uiteindelijke mp3 heel zacht.

Hoe kan je het overall geluid/output geluid harder zetten.
Moet je dat bepalen bij file>export>audio mixdown ?

STW
13 mei 2007, 18:09
F3
dan krijg je de mixer
rechts staat het totale volume (bij mij staat ie niet helemaal rechts, er staat nog een kanaal rechts van.. maar daar ergens. je ziet t wel)

daar kan je de fader dus omhoogschuiven

wat je ook kunt doen is een limiter op dat kanaal gooien (via dat blauwe e'tje en dan dynamics kiezen), dan wordt het geheel nog luider