PDA

View Full Version : tikkende versterker



ultramoi
20 november 2001, 18:17
iedere keer als ik een lage noot laat doorklinken hoor ik een tik uit mijn versterker komen. Zijn er andern die dit ooit hebben gehad en zo ja wat kun je er aan doen??????

idono
21 november 2001, 10:49
Is je versterker geaard????
Zo niet, moet je dat even doen!!!

Greetz Henk

Rectifier
21 november 2001, 11:54
Iets meer gegevens, zoals buizenversterker,top of combo,merk....
Ik kan me niet voorstellen dat het met de aarde heeft te maken, want dan zou je telkens ruis moeten hebben totdat je met je hand op de snaren gaat en de brom weg is.
Ik denk zoals ik zo vaak denk iets met de buizen of de speaker. Of een draadje ergens los....

jaccoos
21 november 2001, 18:05
Staat ie te dicht bij je wekker? :grin:
Maar het zal waarschijnlijk de randaarde zijn ja

ultramoi
22 november 2001, 16:10
het is een fender frontman reverb amp (38 watt) En hij ruist inderdaad als een gek tot je je vingers er op legt. Een versterker aarden hoe gaat die precies??

jaccoos
22 november 2001, 19:52
Das toevallig, 'k heb dezelfde. Je moet hem aarden door de stekker in een stopcontact met randaarde te pluggen. Je kan zien of het er 1 met randaarde is als er aan de zijkant 2 lipjes aan het stopcontact zitten. ook is die dieper dan een gewoon stopcontact.

ultramoi
23 november 2001, 16:43
tnx!

Ic3gl0vE
29 november 2001, 19:21
ja mijn stopcontact is ook niet geaard en als je dan je snaren aanraakt en ook nog iets anders zoals een tulpstekkeraansluiting (waar dus een beetje spanning op zit) krijg je een schok, ook leuk :S. maar ja ik ben links, speel rechts en heb een horloge om m'n rechterpols en als ik die omhoud als ik gitaarspeel dan hoor je ook elke seconde een tik. Maar dat is waarschijnlijk jouw probleem niet. zoek een geaard stopcontact dat zal wel helpen

rob
30 november 2001, 18:09
De electronicus spreekt weer even:
Randaarde kan van belang zijn voor jou probleem. Raadpleeg iemand in je omgeving hierover.
Vergis je niet: als je versterker niet geaard is en een microfoon wel via een andere versterker, dan kan je daar een lelijke opdonder van krijgen. (110V)
Er zijn in het verleden daardoor mensen electrocuteerd tot op het podium.
Je bent gewaarschuwd!
Ik zie vaak hoe knullig er met snoeren zonder randaarde op het podium wordt gewerkt. Voor mij is het een eis in de praktijk, want anders speel ik niet.
Aarde verminderd bovendien de eventuele brom en ruis.
Maar dat hoeft de tik niet te veroorzaken.
Controleer de actie van je snaren t.o.v. elementen.
Een lage noot, ofwel een dikke snaar heeft een grotere uitslag dan je misschien denkt en dat kan net de pool van je element aanraken, hetgeen met een flinke tik gepaard kan gaan.
Remedie: snaren omhoog, maar beter het element lager zetten.
Met mijn leeftijd van 58 jaar en nog steeds spelende heb ik alle problemen meegemaakt. (Nee, ik ben geen gitaar-opa!)

ultramoi
30 november 2001, 18:22
ok opzoek naar een elektricien dus.