PDA

View Full Version : Fingerpicking/fingerstyle



joanna
12 mei 2007, 17:35
Korte vraag:
Wat is nu het verschil tussen fingerpicking en fingerstyle?

piezo
12 mei 2007, 17:54
Ik hoop dat ik het goed zeg:
Ze overlappen elkaar, vooral bij ragtime, maar in het algemeen kun je zeggen dat fingerpicking meer begeleidend gericht is (bij zang bijvoorbeeld) en fingerstyle meer solo/instrumentaal.
Dus speel je bij fingerpicking vaak meer vaste rythmische patroontjes met een enkel melodie accentje hier en daar, terwijl bij fingerstyle de melodie een veel belangrijker plaats inneemt.

Harald
12 mei 2007, 18:28
Eigenlijk zijn het beide verzamelnamen die nauwelijks echt goed gedefinieerd zijn, en elkaar deels ook overlappen. Dit is hoe ik ze ongeveer zie

Fingerpicking zit in de hoek van het Amerikaanse gitaarwerk, veelal met duimplectrum. Oude countryblues, en dan de Merle Travis, Chet Atkins en Jerry Reed hoek (Country achtig).

Fingerstyle gebruikt een wat breder scala aan technieken, van thumbpicking tot klassieke en flamenco technieken, maar ook verschillende ritmische accenten, en mengt van alles door elkaar. Stylistisch loopt het van celtisch tot jazz. Meestal dan weer zonder duimplectrum. Van John Renbourn, Peter Finger, tot Baden Powell tot Tuck Andress... heel breed dus.

Maar zo heel belangrijk is het nou ook weer niet hoe je ze noemt. Bij Leo Kottke neig ik er eerder naar hem als fingerpicker te zien, terwijl Harry Sacksioni eerder een fingerstyle gitarist is wat mij betreft. Zullen vast wel weer mensen zijn die dat niet met me eens zijn... vraag me ook niet dat verder te beargumenteren.