PDA

View Full Version : Hulp Warmoth project



a darker shade of grey
12 mei 2007, 15:01
Hallo,

Ik ben komende zomervakantie van plan veel geld te gaan verdienen (als vakkenvuller -.-' ) Er staan een aantal dingen op mijn verlanglijstje, ik moet alleen nog even kijken wat prioriteit heeft.
Een van die dingen is een custom gitaar (warmoth dus), omdat off-the-shelf gitaren vaak nét niet aan mijn eisen voldoen.
Mijn plan was om de body en neck uit USA te laten komen (custom order) en alle onderdelen (behalve de parts die in USA erin worden gezet) te bestellen bij Tonefactory en dat geheel door een pro in mekaar te laten zetten.
Ik heb in Works de volgende optelling gemaakt (rekening gehouden met een wisselkoers tov de dollar van 74 cent en 23% invoerkosten.



Alle bedragen in euro's, rekening gehouden met wisselkoers en invoerkosten
Warmoth Soloist Body: 163,84 (Routed for recessed wilkinson, HxH configuratie, input aan zijkant body)
Solid Alpine White finish: 168,39
Contoured heel option: 31,86
Birdseye maple neck en fingerboard: 190,23 (drilled for sperzel, unfinished)
Graphtec Graphite nut: 27,31 (geïnstalleerd op neck)
Abalone dot inlays: 13,65
Wolfgang neck contour: 31,86
61GD Gold Fretwire 27,31

Vanaf hier komt het uit nederland:
Seymour Duncan JB/Custom Bridge: 86,00
Seymour Duncan 59 Neck 86,00 (ik wil ze coiltapped, kost dat extra?)
Schaller security strappins gold: 13,95
Wilkinson VS-100 brug gold: 145,00
Pickup cover gold 52,8mm: 11,25 (deze is F-spaced, moet dat?)
Nog zo'n cover: 11,25
Sperzel Trimlock Tuners 3+3 gold: 98,90
PushPull pot 250Kohm log. 8,55
nog een 8,55
Pot 250 KOhm log Japan 3,60
nog een 3,60
Schaller Megaswitch 14,95
Toggle knob gold voor de mgaswitch 2,60
Humbucker ring gold: 5,50
nog een 5,50
4 dome knobs gold 11,80
Geschatte arbeidskosten in mekaar zetten 100,00

Totaal: 1271,43


Ben ik iets vergeten?
Is dit reëel?
En hoe zit het met de electronica?: ik heb gegokt op potmeters van 250Kohm, maar dat zegt me helemaal geen ruk. Zijn dit de goeie?

Negative K3 fan
12 mei 2007, 15:53
voor humbuckers heb je 500k pots nodig, al schijnen 250k's lekker te werken met JB's

verder zou ik ook even verder kijken naar houtsoorten, dat is hét voordeel van custom gitaren. Alder is bijvoorbeeld een vrij helder klinkende houtsoort (niet veel laag/ballen) voor je body. Je zou ook voor bijvoorbeeld mahonie, basswood of ash kunnen kiezen voor een andere toon.

de juiste fretwire kiezen is ook belangrijk voor de bespeelbaarheid.

goede keus trouwens, die neck contour :)

a darker shade of grey
12 mei 2007, 15:59
voor humbuckers heb je 500k pots nodig, al schijnen 250k's lekker te werken met JB's

verder zou ik ook even verder kijken naar houtsoorten, dat is hét voordeel van custom gitaren. Alder is bijvoorbeeld een vrij helder klinkende houtsoort (niet veel laag/ballen) voor je body. Je zou ook voor bijvoorbeeld mahonie, basswood of ash kunnen kiezen voor een andere toon.

de juiste fretwire kiezen is ook belangrijk voor de bespeelbaarheid.

goede keus trouwens, die neck contour :)

Okee 500 K pots dus. De houtsoort, tsja....ik heb begrepen dat alder een heel veelzijdig klinkend stukje hout is. Goed voor blues, rock, prog en zelfs metal. Hoewel mahonie dat natuurlijk ook kan, maar dat is zwaarder volgens mij.

Deze fretwire was de enige goudkleurige die ze hadden op warmoth, en zoals je misschien aan de specs wel had gezien, wordt het een lichte gitaar met alle hardware goud. Volgens de site is deze fretwire nét iets klener dan een normale jumbo. Ik speel nu op jumbo frets, bevalt me prima, dus iets kleiner zal zo'n ramp niet zijn, toch?

Maar inderdaad, ik zal me nog eens verdiepen in andere houtsoorten.

Is e kostenraming reëel zo of zie ik nog dingen over het hoofd, want ik hou niet van verrassingen! :p

Yamhammer_71
12 mei 2007, 16:02
voor humbuckers heb je 500k pots nodig, al schijnen 250k's lekker te werken met JB's

Ligt helemaal aan de gitaar zelf. Een strat klinkt van nature heel helder, dus vaak worden hiervoor 250K pots gebruikt. Een humbucker in een strat betekent niet meteen de overgang naar 500K...het heeft voornamelijk met de toon van de gitaar zelf te maken, de houtsoorten, het gewicht etc.
Voor strats zou ik het zowieso altijd op 250K houden, ongeacht single coil of humbucker.

Een JB humbucker in een strat, dat is nou precies een voorbeeld van dat het wel kan, dus 500K. Omdat de JB heel veel hoog heeft en dan in combi met een strat..

Yamhammer_71
12 mei 2007, 16:07
De laatste zin in mn post over de JB humbucker klopt niet.

Ik zou het bij strats dus ALTIJD op 250K houden, ook bij humbuckers.

De JB is hierin een duidelijk voorbeeld; tis een humbucker met veel hoog en dat in combi met een strat is uiteraard 250K.

a darker shade of grey
12 mei 2007, 16:16
Maar zo'n potmeter is voor volume én tone he? Ligt eraan hoe je ze (laat) aansluiten toch?

Ik zit er nu over te denken om er alleen een master volume op te zetten, omdat ik er net in kisekae achterkwam dat het heel moeilijk is om op een strat de LP controls te combineren met een 5-way switch. Misschien gewoon de standaard strat controls, Volume, Tone, Tone.

Ik wil mn kisekae voorbeeld wel posten, maar imageshack wil niet laden, dus klein ogenblikje ;)

Yamhammer_71
12 mei 2007, 16:29
Maar zo'n potmeter is voor volume én tone he? Ligt eraan hoe je ze (laat) aansluiten toch?

Ik zal een voorbeeld geven van een gitaar met 2 volumeknoppen en 2 toonknoppen:

2 potmeters worden door middel van 1 condensator met elkaar verbonden, die condensator bepaald welke potmeter de toon gaat regelen en welke potmeter het volume gaat regelen.

Voor de overige 2 potmeters geldt precies hetzelfde verhaal. Tussen de potmeters komt er een condensatortje die weer bepaald welke potmeter de toon wordt en welke het volume.

De condensator is in feite dus heel erg belangrijk! En ook hierin heb je verschillende waarden.

Yamhammer_71
12 mei 2007, 16:34
Voor veelzijdigheid gebruik ik zelf altijd 500K pots in Les Pauls gecombineerd met 2 condensators van 0.47mfd.

a darker shade of grey
12 mei 2007, 16:36
Ik denk dat ik die zooi alscondensatoren en draadjes en weerstanden en al die andere redenen waarom ik geen natuurkunde heb gekozen overlaat aan mijn gitaarmannetje. Ik moet dus alleen ff weten welke pots ik moet kopen in dit geval...

Yamhammer_71
12 mei 2007, 16:48
De 250K pots voor jouw Warmoth project zijn perfect.

Condensators kun je het beste 0.22 mfd nemen. Kijk op www.voxhumana.nl bij 'electronics'. Kun je heel makkelijk online bestellen.

Negative K3 fan
12 mei 2007, 17:47
Okee 500 K pots dus. De houtsoort, tsja....ik heb begrepen dat alder een heel veelzijdig klinkend stukje hout is. Goed voor blues, rock, prog en zelfs metal. Hoewel mahonie dat natuurlijk ook kan, maar dat is zwaarder volgens mij.
basswood is net zo veelzijdig en voor metal heeft alder niet mijn voorkeur, dan heb ik liever mahonie of basswood


Deze fretwire was de enige goudkleurige die ze hadden op warmoth, en zoals je misschien aan de specs wel had gezien, wordt het een lichte gitaar met alle hardware goud. Volgens de site is deze fretwire nét iets klener dan een normale jumbo. Ik speel nu op jumbo frets, bevalt me prima, dus iets kleiner zal zo'n ramp niet zijn, toch?
een klein vershil in grootte kan een behoorlijk verschil in feel geven en ik zou je fretwire niet zomaar op kleur kiezen, daar zie je toch niet zo heel veel van terug


Maar inderdaad, ik zal me nog eens verdiepen in andere houtsoorten.

Is e kostenraming reëel zo of zie ik nog dingen over het hoofd, want ik hou niet van verrassingen! :p

misschien dat je het assembleren wat duurder mag schatten

a darker shade of grey
12 mei 2007, 18:02
Okee wat die frets beterft heb je waarschijnlijk gelijk, dan ga ik gewoon voor het formaat dat ik ken en dat ik lekker vind spelen.

Maar nog ff over die houten: ik hoef geen dikke death metal lead te kunnen spelen, niet op die gitaar. Ik wil een hele heldere gedefinieerde klank voor melodisch werk en blues. (denk voor het melodische werk aan Vai, Johnson, zoiets...)

Met welk hout zit ik dan het beste?

PS dat soort melodieën op redelijk laag gain gaat prima in metal, tenminste, voor mij wel :)

Orgasmocaster
12 mei 2007, 18:28
dat gaat heel mooi worden
Alder is een heel veelzijdige tonewood geschikt voor bijna alle stijlen (vandaar wordt het de chicken of the tonewoods genoemd)
Je zou ook Basswood kunnen overwegen (think 80s metal en shredders)
of vooral Korina, mijn favoriet.

De recessed Wilkinson routing is een goeie keus.. die optie wordt vaak vergeten, maar hierdoor kun je nog meer fl truckjes doen enzo

nog een tip,
Ik zou de wilkinson (gotoh) ook bij warmoth bestellen.. die zal goedkoper zijn ($100) en voor 10$ zal Warmoth gelijk de studs voor je instaleren.. scheelt een hoop werk.
oh en de neckplaat+schroeven komt niet gratis met de neck! en opletten dat je geen standaard maat schroef door je contoured pocket ramt (heeft een gitaar tech es een keer bij mijn gitaar gedaan...f#*king bastard)

Ik neem aan dat je de kleine dingetjes zoals de sidejack en string retainer (indien nodig) enzo opzettelijk niet hebt genoemt..

Orgasmocaster
12 mei 2007, 18:32
oh en volgens mij is de kleur goud van die gold frets niet zo goudkleurig als standaard gold hardware..

als ik jou was zou ik stainless steel nemen.. speelt heel fijn! vooral als je een 'bender' bent.
ga maar es een parker proberen in je local muziek winkeltje

Negative K3 fan
12 mei 2007, 18:47
oh en volgens mij is de kleur goud van die gold frets niet zo goudkleurig als standaard gold hardware..

als ik jou was zou ik stainless steel nemen.. speelt heel fijn! vooral als je een 'bender' bent.
ga maar es een parker proberen in je local muziek winkeltje

goeie tip, maar stainless steel is wel wat duurder dan normale frets.

Orpheo
13 mei 2007, 00:42
De laatste zin in mn post over de JB humbucker klopt niet.

Ik zou het bij strats dus ALTIJD op 250K houden, ook bij humbuckers.

De JB is hierin een duidelijk voorbeeld; tis een humbucker met veel hoog en dat in combi met een strat is uiteraard 250K.

zucht....


wat een flauwekul. als je een superdistortion hebt, met 250k pots, is dat veel de donker en dik en modderig, ook al heb je een full maple body. een JB zou ik wel doen met een 250k pot, omdat dat een deel van het schelle wegfiltert, maar een air norton zou ik er niet aan hangen, omdat dat weer te donker is. ook in een strat.

Orpheo
13 mei 2007, 00:44
voor de topicstarter:

ik zou NIET de wilkinsonbrug maar de hipshot nemen. die is

a: goedkoper
b: stabieler
c: MOOIER!

en je kan dezelfde studrouting nemen als voor de 'american standard' bij warmoth. en als je 't eenmaal in elkaar gezet wilt hebben kan je me wel PMen, dat is echt een ongelooflijk eenvoudig klusje. Ik ga wel een fotoreportage maken van het in elkaar zetten van mijn warmoth.

jerome
13 mei 2007, 01:32
zucht....


wat een flauwekul. als je een superdistortion hebt, met 250k pots, is dat veel de donker en dik en modderig, ook al heb je een full maple body. een JB zou ik wel doen met een 250k pot, omdat dat een deel van het schelle wegfiltert, maar een air norton zou ik er niet aan hangen, omdat dat weer te donker is. ook in een strat.


Das pas flauwekul.
Hangt namelijk ook van de rest van je spullen en natuurlijk van de gitaar zelf af.
Ik heb 2 Strats met SD's in de brugpositie en met een 250 pots
Een heerlijke sound over een Marshall JMP top!!
Absoluut niet donker dik en modderig.
Een veel warmer, opener en dynamischer geluid dan met 500 K.

Ik heb ook een Strat met een 250 én een 500 volumepot, schakelbaar dmv een miniswitch. Kan je mooi het verschil horen.
Met 500 k gaat ie (met mijn gear) meer scheuren, maar wordt het geluid wel kil en dicht.
Voor een gemene scherpe jankende en scheurende solo is het soms wel errug lekker! :strat:

DarknessAwaits
13 mei 2007, 01:44
De elementen haal je goedkoper uit Duitsland, al is €86,00 p/s uit Nederland natuurlijk ook niet verkeerd. Potmeters zou ik gewoon op 500K houden, dat is niet voor niets standaard voor humbuckers. Mocht je het niet lekker vinden klinken kun je het altijd nog simpel vervangen.

Stainless steel frets lijkt mij ook wel gaaf, ipv die gouden variant.


Graphtec Graphite nut: 27,31 (geïnstalleerd op neck)
Is dit niet erg prijzig? Ik neem aan dat ze de nut niet bijvijlen, aangezien je de gitaar pas in Nederland kunt gaan assembleren (en daarna ook pas kunt gaan vijlen). Een standaard graphtech nut kun je voor 8 euro ofzo kopen bij Tonefactory.

fred dons
13 mei 2007, 09:49
hij word al ingezaagd bij warmoth en zo'n leuk karweitje is een topkam installeren niet ;)

a darker shade of grey
13 mei 2007, 10:48
Bedankt voor de reacties!

Ik krijg er steeds meer zin in. Ik denk dat ik voor de 500KOhm pots ga, als dat 'standaard' is, dan kan ik ze daarna idd altijd nog vervangen. De houten ga ik nog eens goed bekijken, als het Korina wordt, dan laat ik hem finishen met olie denk ik, want korina is een heel mooi houtje...

Wat de topkam betreft, 27 euro op 1300 valt wel mee ;) Dan heb ik hem liever fatsoenlijk geïnstalleerd.
Een sidejack heb ik nog wel liggen, anders laat ik hem mijn guitartech gewoon bestellen, zo'n ding kost nog geen 5 piek.
Als ik de gouden fres niet neem, wordt het zowiezo stainless steel, das namelijk nog altijd goedkoper dan goud :D.
Ik vind het wel een goed plan om de brug ook al bij Warmoth te bestellen en al het voorbereidende werk al te laten doen.

En Orgasmocaster, de neckplaat is een goeie tip! Die moet ik er dan nog ff bijnemen. De schroeven laat ik de gitaartech wel doen. Hij is ook professioneel bouwer, maakt supermooie dingen, dus ik denk dat hij de laatste zou zijn om de schroeven er doorheen te jassen.

Hoe maak je trouwes een logo op de headstock als ik dat wil? Gewoon met viltstift? :D
Nee ff serieus, ik zag in dat anere topic over die zelfbuw gitaar een mooi logo Rose W. op de headstock staan, zoiets wil ik ook, denk ik, hoewel een lege headstock ook wel stijl heeft :)

En een unfinished neck, kan dat zomaar? Want het lijkt me heerlijk om eens echt het hout vast te hebben ipv de finish, of zo'n gladde laag olie...

Jezus wat een lang verhaal....

Maar goed, alvast dank voor de hulp!

Fender75
13 mei 2007, 14:00
Laat even weten hoe het verder allemaal gaat lopen, ik ben erg benieuwd naar het bouwproces! Succes met het maken van al die lastige keuzes...:)

a darker shade of grey
13 mei 2007, 14:01
Laat even weten hoe het verder allemaal gaat lopen, ik ben erg benieuwd naar het bouwproces! Succes met het maken van al die lastige keuzes...:)

Nou het gaat zowiezo nog even duren...ik moet eerst geld verdienen :P
En dan moet ik nog even beslissen wat nu écht de prioriteit heeft, want ik kan niet alles tegelijk kopen wat ik wil. Maar als het een gitaar wordt, wordt ie echt een custom warmoth denk ik :)

Orgasmocaster
13 mei 2007, 17:32
En een unfinished neck, kan dat zomaar? Want het lijkt me heerlijk om eens echt het hout vast te hebben ipv de finish, of zo'n gladde laag olie...

Jezus wat een lang verhaal....

Maar goed, alvast dank voor de hulp!

hoezo iets anders dan een gitaar een prioriteit ??? ;)\

betreffende de nek ... als je t allemaal echt custom wilt hebben, dan zou je een rauwe exotische nek moeten nemen, hout zoals solid rosewood, gonzalo alves, satine, wenge, etc hebben geen finish nodig.. Maple dus wel, en als je t niet doet, dan geeft warmoth je geen garantie.
een rauwe rosewood nek voelt echt fantasties, oh en een ongelakte exotische nek is vaak goedkoper dan een maple of mahogany nek met lak.
Als je voor een korina body met Rosewood nek, zou ik wel een ebony toetsenbord gaan om de toon wat in balans te houden.
ik heb zelf ook een korina/rosewood/ebony warmoth en die klinkt geweldig

Padouk is ook een fijn hout.. klinkt als maple, maar voelt rauw fijner en heeft een mooie rooie kleur, die na veel gebruik oranje/bruin wordt.

Orgasmocaster
13 mei 2007, 17:34
mijn korina/rosewood/ebony warmoth:
http://i68.photobucket.com/albums/i24/m4rk0_0/stratmay13th030.jpg

Fender75
14 mei 2007, 09:59
Wauw...erg mooi!!! Ik ben ook in de markt voor een Warmoth, zit alleen nog te twijfelen tussen de body-shapes. (Les Paul of iets anders...)

@a darker shade of grey; komt goed..als je ies echt wil hebben, werk je er ook harder voor is mijn ervaring.:) En kijk je pa en ma eens lief aan! Voor een geheel vrijwillige donatie t.b.v. een leerzaam project..haha!

a darker shade of grey
14 mei 2007, 10:14
hoezo iets anders dan een gitaar een prioriteit ??? ;)\


Versterker :P
Ik moet ook nog een fatsoenlijke amp, maar ik weet niet, het lijkt me handiger als ik eerst qua gitaren veelzijdig ben, voordat ik een veelzijdige versterker aanschaf. Bovendien komt mijn Spider al niet verder dan mastervolume 2, dus om daar nu een buizenamp neer te zetten...

Maar Orgasmocaster, tering wat een ontzettend gave plank zag!!! Sodeju! Okee, maple moet dus gefinished worden, goed dat je het ff zegt.
En tsja...kom ik weer bij die houten... Als ik zo op Warmoth de wood descriptions eens doorlees, kom ik uit voor de body op: Walnut of Black Korina. Walnut moet een heldere (bright) klank geven, en Korina warmer. Deze houten zjn allebei ontzettend mooi, en het lijkt me dan ook zonde om er een solid finish overheen te gooien...

Dan een solid rosewood neck en dan heb ik jouw gitaar, orgasmocaster :P Maar goed, jij hebt daar dan ook eigenlijk mijn doel neergezet :)

Maar waarom moet de toon gecompenseerd worden? Korina geeft een warme toon en rosewood ook...dan heb je toch een warm klinkende gitaar? Of is ebony heel bright ofzo?

edit: PM orgasmo

edit 2: ik heb nog even wat research gedaan op warmoth en ebony is inderdaad hee erg bright. Ik zit voor de neck nu te denken aan Wenge, Padouk of Rosewood. Die kunnen allemaal unfinished, maar ik denk dat Padouk of Wenge de beste optie is, omdat deze niet zo warm klinken, en de Korina body wel. Dan knal ik er een Rosewood fretboard op en dan heb ik goede gebalanceerde toon, toch?

Negative K3 fan
14 mei 2007, 15:22
Maar Orgasmocaster, tering wat een ontzettend gave plank zag!!! Sodeju! Okee, maple moet dus gefinished worden, goed dat je het ff zegt.
maple kun je wel alleen olien, maar dan geeft warmoth geen garantie... sommige bekende gitaren hebben hun maple halzen ook alleen geolied

En tsja...kom ik weer bij die houten... Als ik zo op Warmoth de wood descriptions eens doorlees, kom ik uit voor de body op: Walnut of Black Korina. Walnut moet een heldere (bright) klank geven, en Korina warmer. Deze houten zjn allebei ontzettend mooi, en het lijkt me dan ook zonde om er een solid finish overheen te gooien...
walnut moet je blank lakken of olien, maar is geloof ik wel zwaar en en hele heldere houtsoort voor de body is niet voor iedereen geschikt


Dan een solid rosewood neck en dan heb ik jouw gitaar, orgasmocaster :P Maar goed, jij hebt daar dan ook eigenlijk mijn doel neergezet :)

Maar waarom moet de toon gecompenseerd worden? Korina geeft een warme toon en rosewood ook...dan heb je toch een warm klinkende gitaar? Of is ebony heel bright ofzo?

edit: PM orgasmo

edit 2: ik heb nog even wat research gedaan op warmoth en ebony is inderdaad hee erg bright. Ik zit voor de neck nu te denken aan Wenge, Padouk of Rosewood. Die kunnen allemaal unfinished, maar ik denk dat Padouk of Wenge de beste optie is, omdat deze niet zo warm klinken, en de Korina body wel. Dan knal ik er een Rosewood fretboard op en dan heb ik goede gebalanceerde toon, toch?

goed plan, maar je weet natuurlijk nooit hoe dat uiteindelijk gaat uitpakken...

a darker shade of grey
14 mei 2007, 15:34
goed plan, maar je weet natuurlijk nooit hoe dat uiteindelijk gaat uitpakken...

Nee inderdaad....en ik heb er (nog) niet echt veel verstand van of ervaring mee.
Dus ik kan nu maar het beste gaan voor een formule die zijn succes al bewezen heeft: de orgasmocaster :P
Korina body, rosewood neck unfinished, en ebony fretboard...
Zal een mooie gitaar worden :)

Maar toch, een hele lichte gitaar blijft ook erg vet.
Birdseye maple neck en fretboard (die ik dan toch maar moet laten lakken ofzo) en een body van alder, walnut, basswood of mahonie of ash, in een solid witte finish. Dat lijkt me erg vet, een witte gitaar met maple neck en fretbord met alleen gouden hardware...kwijl...

Maar de orgasmocaster blijft ook erg vet, want om al die exclusieve houtsoorten doe je het natuurlijk!

fred dons
14 mei 2007, 16:08
witte warmoth met gouden hardware en een maple nek lijkt me helemaal niks ;)
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=79&page=10&ktw=a6ef1d65400fe8f3e83eeb9102e0b362
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=192&page=24&ktw=e88e1f7221b2d525ced6228d3be2d47a

die VIP met een goto wraparound zijn hele fijne gitaren, ik heb nog een Vip 1 model van warmoth met zo'n brug
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=70&page=9&ktw=9af4ede5af34f3c25f044c86a4012b98r
en het fijne van warmoth is natuurlijk dat als een bepaalde combi niet bevalt
je natuurlijk makkelijk kunt switchen (gaat wel in de papieren lopen natuurlijk :D )

ik heb een swampash strat met quilt top en palisander nek gehad maar die nek was geen goede combi, pas toen er een maple nek op kwam kwam hij tot leven, die palisander nek zit nu op een walnoten body en daar past hij weer wel bij

GunMetalBlue
14 mei 2007, 16:11
@ a darker shade of grey: Ik ben niet thuis in de wereld van zelfbouw, kun je 'r 'ns een Kisekae van maken?

a darker shade of grey
14 mei 2007, 16:43
@ a darker shade of grey: Ik ben niet thuis in de wereld van zelfbouw, kun je 'r 'ns een Kisekae van maken?

Ik heb er al een kisekae van, en ik wil hem graag posten, maar ik krijg imageshack niet geladen :S

Zo gauw ik het voor mekaar heb post ik hem!

edit: gelukt! Hier is ie:
http://img504.imageshack.us/img504/1364/whitegoldstratbv0.jpg

Hoewel ik wel steeds meer begin te denken aan een tune-o-matic brug met strings thru body, meer stemstabiliteit en mogelijkheid tot rare tunings.
Ik moet nog een kisekae maken voor als ik ga voor een orgasmocaster-like gitaar,met warme houten zeg maar...

Orgasmocaster
14 mei 2007, 16:58
Maar waarom moet de toon gecompenseerd worden? Korina geeft een warme toon en rosewood ook...dan heb je toch een warm klinkende gitaar? Of is ebony heel bright ofzo?

edit: PM orgasmo

edit 2: ik heb nog even wat research gedaan op warmoth en ebony is inderdaad hee erg bright. Ik zit voor de neck nu te denken aan Wenge, Padouk of Rosewood. Die kunnen allemaal unfinished, maar ik denk dat Padouk of Wenge de beste optie is, omdat deze niet zo warm klinken, en de Korina body wel. Dan knal ik er een Rosewood fretboard op en dan heb ik goede gebalanceerde toon, toch?

PM Terug :)
Korina en Rosewood zijn beide 'warme' houtsoorten (de toon metertjes op de warmoth website zijn handig) en voor mijn gevoel brengt de ebony (op de vip zit trouwens macassar ebony) een beetje helderheid terug, terwijl de toon nog erg warm blijft. (toon omschrijvingen blijven toch erg subjectief :))

Ik heb zelf nooit padauk geprobeerd, maar heb daar erg goede verhalen over gehoord. Wenge wordt ook steeds populairder begrijp ik. een van mijn fijnste gitaren - warmoth strat korina/satine (ofwel bloodwood) - klonk echt heeel erg fijn.. (helaas onlangs verkocht.. dom dom dom!)

Orgasmocaster
14 mei 2007, 17:00
ik heb een nek fetish, dus nog maar even een foto van de satine nek.
sexy, niet?
http://i2.ebayimg.com/04/i/000/8f/f5/2096_12.JPG

a darker shade of grey
14 mei 2007, 17:00
PM Terug :)
Korina en Rosewood zijn beide 'warme' houtsoorten (de toon metertjes op de warmoth website zijn handig) en voor mijn gevoel brengt de ebony (op de vip zit trouwens macassar ebony) een beetje helderheid terug, terwijl de toon nog erg warm blijft. (toon omschrijvingen blijven toch erg subjectief :))

Ik heb zelf nooit padauk geprobeerd, maar heb daar erg goede verhalen over gehoord. Wenge wordt ook steeds populairder begrijp ik. een van mijn fijnste gitaren - warmoth strat korina/satine (ofwel bloodwood) - klonk echt heeel erg fijn.. (helaas onlangs verkocht.. dom dom dom!)

Ja ik begin toch steeds weer te kwijlen als ik denk aan het plaatje wat ik net hierboven heb gepost :P Zo'n gitaar moet ook redelijk helder klinken...Dus kan ik gaan voor een basswood body voor nog een beetje een warme klank en dan de maple neck en fretboard voor helderheid...


Als ik ga voor een gitaar zoals jij met warme houten zit ik steeds meer te denken aan Korina/Wenge/Ebony. Volgens mij geeft dat een zeer gebalanceerde toon. Korina is heel warm. Wenge is neutraal (tone meter bij warmoth precies in het midden;)) en ebony is heel bright. Dan moet ik alleen wel nog een mooi kleurtje bedenken, transparant natuurlijk :)

edit: hm, die santine vind ik niet zo mooi. Ik houd van licht hout en donker hout, maar niet rood of paars of weet ik veel wat.

Fender75
14 mei 2007, 17:18
Ik vind Korina echt schitterend als houtsoort voor de body, zelfde als walnoot en mahonie. Wenge vind ik net iets te donker, ieder zijn smaak natuurlijk!

a darker shade of grey
14 mei 2007, 17:49
Ik vind Korina echt schitterend als houtsoort voor de body, zelfde als walnoot en mahonie. Wenge vind ik net iets te donker, ieder zijn smaak natuurlijk!

Wenge was bedoeld voor de nek :)

Fender75
14 mei 2007, 19:11
Dat kan dan weer wel..:)

Orpheo
14 mei 2007, 22:03
mijn warmoth1 is korina/maple body met totale rosewood hals, en dat vind ik echt waanzinnig! de hals word echter purperhart/ebben; ik vind ebben lekkerder spelen en t geeft iets meer 'snap'. het purperhart is mooi, omdat dat beter past bij de paintjob.



mijn warmoth2 is korina/walnut met een 1/8 inch bubinga back, ziricote hals en macassar ebbben toets; compenseert voor het warmere walnut.

warmoth3 is NOG gaver: mahonie met padouk top, en dan een (NET GEKOCHTE!! :D ) redwood back, en de rosewood hals van warmoth1.

fred dons
14 mei 2007, 22:06
lekker bezig :D

Orpheo
14 mei 2007, 22:23
lekker bezig :D

uhuh! ik heb de smaak te pakken! jou schuld by the way ;) die tele van je, (walnut/maple body, ebben hals) was de aanzet. ik heb warmoth3 eigenlijk al HEEL lang in mijn hoofd, net als warmoth2 by the way, maar nr. 1 was even kijken of t zou bevallen.

trouwens, Fred, kan je me nog eens je nummer PM'en? ik ben 'm namelijk kwijt in mijn telefoon... :S en morgen gaat toch gewoon door?

Fender75
14 mei 2007, 22:55
Heb je ook pics van je Warmoth? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet!

Orpheo
15 mei 2007, 00:32
Heb je ook pics van je Warmoth? Ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet!

als ie helemaal af is ga ik wel posten. dan word t gelijk een fotoreportage van hoe 'ie te maken is.

a darker shade of grey
15 mei 2007, 09:42
Ik zit er nu ook aan te denken om voor de superluxe uitstraling te gaan, dus een carved top soloist. Dan als bodywood mahonie voor de warme klank en dan een quilt maple top erop, of wat exotischer: een koa top, flame koa top of zebrawood top. Met name zebrawood lijkt me er erg gaaf uitzien!
Maar quilt maple met zo'n doorzichtig finish is ook wel kwijlen...

fred dons
15 mei 2007, 09:53
hout voor flame carved koa top heeft warmoth niet meer, het wordt steeds moeilijker om aan Koa te komen, wat er nu aan gevlamd koa in de showcase staat is schijnbaar het laatste gevlamde koa wat ze hebben. ze hebben nog wel de "plain" variant maar ook dat raakt ooit op

zowieso worden de "mooie" houtsoorten steeds moeilijker te krijgen dus als je voor een deluxe gitaar gaat probeer dan ook gelijk iets bijzonders te krijgen

Fender75
15 mei 2007, 10:03
Ik vind die Koa echt heel erg mooi! Korina, zebrawood en spalted maple...jammie! Jammer dat Koa minder leverbaar wordt.

a darker shade of grey
15 mei 2007, 11:03
Dat Koa steeds moeilijker leverbaar wordt had ik ook al begrepen, maar nog niet dat warmoth bijna niks meer heeft :O
Flamed Koa staat nog gewoon in de prijslijsten als top-optie, en ook nog een normale prijs in plaats van zoiets als "call for price" of "check availability".

Splated maple, daar is ook bijna niet aan te komen. Die staat juist weer wel bij de "exceptional woods" en het altijd leuke "extra charges apply".

Zebrawood denk ik niet dat het gaat worden, want er moet toch iets van een kleurtje op de gitaar komen, en volgens mij ziet dat met zebrawood heel raar uit.
Dus kan ik nog Korina body met carved Korina top. Of quilted maple top.
Of mahonie met quilted maple...

Fender75
15 mei 2007, 11:27
Fijn he, zoveel keuze...:)

Orpheo
15 mei 2007, 11:31
Fijn he, zoveel keuze...:)

pff zeker. t heeft bij mij ook lang geduurd voor ik de definitieve keuze kon maken. nu is ie gemaakt, en heb ik bijna alle leuke houtsoorten in mijn gitaren zitten :P

a darker shade of grey
15 mei 2007, 14:45
Ja het is zo moeilijk.
Je wilt het in 1 keer goed doen, maar je wilt toch ook vasthouden aan dingen waarvan je weet dat het goed is, snappie...

Dus, ik wil wel allerlei exotische houten etc., maar van mahonie weet ik hoe het klinkt en speelt, en van maple neck ook. Van Alder weet ik ook hoe het speelt en klinkt.
Maar goed, dan ga je je weer afvragen of je nou écht een andere gitaar wilt, of een gitaar van vergelijkbare houten maar met andere hardware en pups...

Het is echt een dilemma.

Squier4ever
15 mei 2007, 15:09
pff zeker. t heeft bij mij ook lang geduurd voor ik de definitieve keuze kon maken. nu is ie gemaakt, en heb ik bijna alle leuke houtsoorten in mijn gitaren zitten :P

is die van jou al af? en heb je pics?

Orpheo
15 mei 2007, 17:45
is die van jou al af? en heb je pics?

ik ga m zo ophalen, en dan maak ik wss ook al wat foto's, anders morgen.

fred dons
15 mei 2007, 17:58
rustig aan hoor ik ben nog aan het werk ;)

Orpheo
15 mei 2007, 18:15
rustig aan hoor ik ben nog aan het werk ;)

ghehe I know ;) Ik heb een hoop zooi al gekocht voor de warmoth, en vanavond komt ie af hoop ik. 7 uur was t toch? :)

fred dons
15 mei 2007, 18:30
dan ben ik wel thuis (kan +/- 5 minuutjes later zijn )