PDA

View Full Version : Doeweetje: Nieuwe wijze van snaren opzetten.



Pagina's : [1] 2

piezo
11 mei 2007, 22:29
Er schijnen veel gitaristen te zijn, ook oude rotten, die moeite blijven hebben met het goed opzetten van snaren.

Hier een eigen vinding (dank u, dank u ... te veel eer ahum...!), die ik al een jaar of 15 gebruik. Ik heb het nog nooit eerder ergens gelezen of zien toepassen. En ik zeg niet dat andere deskundige manieren minder goed zijn. Ik laat de beoordeling gewoon over aan de gebruikers, jullie dus.

Voordelen:

+ Snelheid. Het opzetten zelf gaat rap, het op stemming brengen (en daarna houden) ook.
Aardig detail: het vervangen van snaren kost mij aanmerkelijk meer tijd en moeite bij mijn PRS met locking tuners dan bij een gitaar met gewone mechanieken. Met andere locking tuners dan die van PRS heb ik overigens géén ervaring, dus daar kan ik niet over oordelen.

+ Gemak. Bij andere "erkende" manieren moet je altijd een bepaalde lengte snaar te reserveren voor de wikkelingen, weinig voor de dikke snaren, meer voor de dunne. Het blijft min of meer een gok of je de juiste wikkellengte hebt gereserveerd, terwijl juist met zo weinig mogelijk wikkelingen je gitaar het best gestemd blijft. (Zie voor de verklaring verderop.). Meer snaarwikkelingen betekent ook meer aan de stemknoppen moeten draaien. Terwijl je al die tijd de boel onder controle moet houden om het wikkelen netjes te laten verlopen. Bij deze nieuwe manier hoeft dat allemaal niet.

Hieronder volgen de stappen, met beschrijving voor rechtshandigen (sorry Drap, kerel, da's de dictatuur van de meerderheid :) ):

EDIT: lappen tekst verwijderd.

piezo
11 mei 2007, 22:31
1. Draai de stemmechanieken eerst zover dat de gaatjes bijna in de lengterichting van de gitaar staan. (bijna = zodanig dat je vanaf de rand van de kop nog gemakkelijk kunt doorsteken) Bij het vervangen van een enkele snaar alleen bij het betreffende mechaniek natuurlijk;
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren01.JPG


2. Trek de snaar met je linkerhand zo strak mogelijk naar en òm het asje - iets meer dan één slag (ruim 360 graden dus) - en hóud hem strak;
EDIT: voor de duidelijkheid, het losse eind gaat gewoon over het vaste, dus bovenlangs.
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren02.JPG


3. Met je vrije rechterhand nu het eind van de snaar in dezelfde draairichting in een bocht draaien (halve slag) en dat bóven de reeds gelegde eerste slag een flink eind door het gaatje prikken, maar zó dat hij aan de andere kant (dus van je af) tùssen de twee daar al liggende wikkelingen uitkomt.

EDIT: De snaar hoeft maar 1 keer door het gaatje heen. Dit doorprikken blijft trouwens het enige moeilijke onderdeel van deze methode. Het wordt gemakkelijker als je de eerste wikkeling om het asje naar beneden kunt drukken terwijl je het losse eind wat omhoog houdt.
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren03.JPG


4. Tot hiertoe hield je linkerhand de eerste wikkeling strak om het asje, maar dat laat je nu je andere hand doen zodat de linker het losse eind helemaal door kan trekken, meteen goed strak ook. Je rèchterhand houdt zolang dus de snaar om de as, en de losse bocht in bedwang.


http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren04.JPG

piezo
11 mei 2007, 22:32
5. Je rechterhand is nu weer vrij (je linkerhand eigenlijk ook, als je goed aangetrokken hebt);
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren05.JPG

6. Nu zit de snaar al meteen stevig om het mechaniek. Er is geen "reservelengte", die je anders in bedwang had moeten houden.
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren06.JPG

7. Als je met je rechterhand de snaar nu flink van de toets af omhoog trekt, wordt het losse uiteinde meteen tussen die eerste anderhalve wikkeling vastgeklemd!! En de snaar wordt bij dat aanspannen ook meteen al wat voorgerekt;
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren07.JPG


8. Terwijl de rechterhand blijft voorrekken kan de linker hand het mechaniek draaien, en zie: Instant lockingmechaniek!!
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren08.JPG

piezo
11 mei 2007, 22:33
9. Een opgezette gladde G-snaar, vóór het aanspannen en vóór het aandraaien;
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren09.JPG


10. Even aanspannen boven de toets En dan .........
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren10.JPG


11. .......... alleen om jullie te laten zien hoe vast de snaar nu al zit til ik de hele gitaar hier omhoog aan de gladde G-snaar. Dus zonder dat ik het stemmechaniek zelfs maar 1 enkele graad verdraaid heb.
Maarre ........... doe dit thuis toch maar niet na met je dierbare gitaar en zéker niet met een 008 snaar!!;

http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren11.JPG


12. Ook een dunne en soepele .010 snaar zit meteen vastgeklemd door het aanspannen, zònder dat het mechaniek aangedraaid is;
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren12.JPG

piezo
11 mei 2007, 22:34
13. Stem nu de gitaar op de gewone manier, de goede manier wel te verstaan, dus terwijl je de snaar met je rechterhand onder spanning houdt en tussendoor misschien wat rukken geeft, weer haaks op de toets.

Het plaatje is van een standaard EADGBE gestemde gitaar met een setje .010 er op. Merk op hoe weinig wikkelingen daarvoor nodig waren en dus ook: hoe weinig ik aan de stemknoppen heb hoeven draaien;
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren13.JPG


14. Bij andere gitaren werkt het kunstje net zo goed natuurlijk. Bij een kop met 3L-3R moet je alleen de gaatjes van de 3 rechter mechanieken de andere kant op uitlijnen, zie linksboven;
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren14.JPG


15. En ook bij vintage Fender mechanieken werkt het moeiteloos. Hoef je niet meer op de gok een stuk snaar af te knippen en dan moeizaam in dat gaatje in het hart van de as te prikken en dan scherp haaks om te knikken.
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren15.JPG
(Het werkt ook bij bassnaren, alleen zijn de dikste snaren daarvan te stug en te ruw om goed door te kunnen trekken)




16. Een andere wijze van aanspannen, iets minder krachtig, maar misschien vind je dit beter.
http://home.kpn.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/snaren16.JPG

piezo
11 mei 2007, 22:35
Het belang van het aantal wikkelingen.

Veel gitaristen schijnen te denken: "Meer wikkelingen is beter, dan zit ie goed vast".
HARTSTIKKE FOUT DUS!! In iedere wikkeling kan zich door de onderlinge beweging en wrijving namelijk een spanningstekort of -overschot ophopen dat vervolgens tijdens het spelen weer vereffend wordt in de totale snaarspanning, met als gevolg een veranderde stemming.

Het gemakkelijkst kun je dat aantonen bij gebruik van de vibrato pook, zoals op een Stratocaster. Als de snaren slapper komen te staan zullen ook de wikkelingen op het mechaniek losser worden. Wordt de spanning daarna weer hoger dan zullen de wikkelingen door hun onderlinge wrijving niet zo strak meer komen als eerst. Maar het vaste (trillende) deel van de snaar staat dan juist strakker, dus hoger gestemd. Als je met de pook een up-bend doet geldt het omgekeerde natuurlijk.

Daarom hebben Floyd Rose vibrato systemen een klem achter de topkam.

Kortom, de snaar moet wel goed vast, maar met een minimaal aantal wikkelingen.

********************************

Dat was het. En als jullie zo welwillend zijn om mijn kunstje te gaan beproeven, schroom dan niet om jullie deskundige oordeel te geven. Ik ben er blij mee, júist als jullie er gebreken aan ontdekken. :)

sofa
11 mei 2007, 23:50
.


4. Laat vervolgens nu je rèchterhand die eerste volle slag strak om de as houden, waarbij hij tegelijk die bocht naar beneden houdt en trek met je lìnkerhand het losse eind er helemaal doorheen. Liefst meteen goed strak, zodat die nog wat losse bocht er niet meer overheen kan wippen;


Hier ben ik afgehaakt!! Wat staat hier in godsnaam??

JER00N
12 mei 2007, 00:25
Ziet er leuk uit, volgende keer ook eens proberen. Ik neem aan dat het bij Floyd Rose-achtige bruggen hetzelfde gaat?

Valoosj
12 mei 2007, 00:46
net mijn snaren vervangen, maar het ziet er een verdomd goede techniek uit piezo!

als je zo'n klein draaispulletje nog koopt moet je helemaal niet veel liggen draaien aan de stemmechanieken.

Tristan
12 mei 2007, 08:54
Ik vind het altijd fantastisch die snaaropzetmethoden, maar het is echt Chinees voor mij, ik begrijp er echt helemaal niks van, ik snap nooit wat ik nou precies moet doen... :???:

drap
12 mei 2007, 09:15
Ik heb die eerste wikkeling nooit boven het gaatje, zoals wel meer gitaristen eigenlijk. Klemmen doen ze namelijk door de vorm van het stemmechaniek toch wel. Ik weet nu zo ongeveer wel hoeveel ik over moet houden aan snaar als ik 'm door het gaatje van het stemmechaniek steek en heb als vuistregel bij de omwonden snaren twee slagen om het stemmechaniek en bij de onomwonden snaren sowieso twee slagen en ook sowieso niet meer dan vier. Als ik er eenmaal een snaar omheen heb, wind ik 'm altijd ff wat te strak. Als het goed is hoef je dan bijna niet meer te rekken bij het stemmen. Zo'n plastic Dunlop windertje erbij en ik ben klaar in no time.

Bij de vintage stemmechanieken van m'n tele knip ik de oude snaren niet door bij het eraf halen, maar draai ze er netjes af. Dan de nieuwe snaar ff bij de oude langs, afknippen op lengte en ik draai 'm erop. Ook weer zonder eerst een wikkeling boven de snaar en weer omwonden snaren twee wikkelingen en de onomwonden snaren minimaal twee en maximaal vier slagen. Teveel is inderdaad overkill en ik heb wel eens begrepen ook slecht voor de sustain (tenzij je van die floyd rose rommel op je gitaar hebt natuurlijk, dan geef je sowieso niets om sustain :D )

Oude snaren recycle ik sowieso niet. Door mijn manier van spelen zijn ze ook echt af en niet meer te vertrouwen voor een tweede beurt. De krassen ver buiten de slagplaat van al m'n gitaren door de manier van aanslaan zegt wel genoeg denk ik :)

Rinze
12 mei 2007, 09:16
Piëzo,


klinkt goed en ziert er goed uit. Maar wil bij jou de lage E altijd tweemaal door dat gaatje? Ik meen me te herinneren dat ik zoiets al eens heb geprobeerd met een .011 set en dat ik de lage E maar met zeer veel moeite tweemaal door het gat kreeg.

piezo
12 mei 2007, 09:46
Piëzo,


klinkt goed en ziert er goed uit. Maar wil bij jou de lage E altijd tweemaal door dat gaatje? Ik meen me te herinneren dat ik zoiets al eens heb geprobeerd met een .011 set en dat ik de lage E maar met zeer veel moeite tweemaal door het gat kreeg.

Maar bij mij gaat iedere snaar maar 1 keer door het gaatje, Rinze. Meer is niet nodig, het uiteinde zit meteen vastgeklemd door het aanspannen.

Ik heb trouwens flinke lappen tekst verwijderd. Ik heb de indruk, dat mensen het anders niet of niet goed lezen.
(Zoals Jim Croce schreef: "Half the USA army reads comic books. And the other half looks at the pictures")



Oude snaren recycle ik sowieso niet. Door mijn manier van spelen zijn ze ook echt af en niet meer te vertrouwen voor een tweede beurt. De krassen ver buiten de slagplaat van al m'n gitaren door de manier van aanslaan zegt wel genoeg denk ik :)Onnodig lange halen dus, Drappie, allemaal energieverspilling om het er stoer uit te laten zien. ;)

jplm
12 mei 2007, 09:54
Ik heb trouwens flinke lappen tekst verwijderd. Ik heb de indruk, dat mensen het anders niet of niet goed lezen.
(Zoals Jim Croce schreef: "Half the USA army reads comic books. And the other half looks at the pictures")

Hallee Piezo. Bedankt voor je gedegen uitleg. Ik zal het de volgende keer eens zo proberen. Wat me ook nu weer opvalt (en al duizend keer hiervoor) is hoe mensen het toch steeds weer voor elkaar krijgen om dingen NIET te snappen. Ik bedoel, er staan foto's, tekst erbij, stap voor stap, en dan nog........ Maar goed, nogmaals compliment voor je bijdrage.

Groet, Jan.

freekick
12 mei 2007, 10:47
Lijkt verdraaid veel op een mastworp.
Misschien bij de zeeverkenners geweest Piezo?

vulvasonic
12 mei 2007, 10:51
Handig.

Ik ga 'm zeker eens proberen.
Nog 1 vraag: de eerste wikkeling (plaatje 1), haal je de snaar onderlangs of bovenlangs?

jasper159
12 mei 2007, 11:00
Mijn snaren zijn versleten, straks maar eens proberen :)

Blend
12 mei 2007, 11:22
Hoe bedoel je, snaren vervangen? :satisfie:

piezo
12 mei 2007, 12:00
Lijkt verdraaid veel op een mastworp.
Misschien bij de zeeverkenners geweest Piezo?Nee, wel ervaren zeiler. Maar bovendien ben ik techneut èn eigenwijs :sssh: , dus ik wil dingen altijd nòg handiger en sneller doen.


Handig.

Ik ga 'm zeker eens proberen.
Nog 1 vraag: de eerste wikkeling (plaatje 1), haal je de snaar onderlangs of bovenlangs?Ik neem aan dat je plaatje 2 bedoelt. Het losse eind gewoon bovenlangs, op de makkelijkste manier dus.

Richwoodje
12 mei 2007, 12:34
piezo, hoe maak jij foto's van je beide handen?

jasper159
12 mei 2007, 12:45
piezo, hoe maak jij foto's van je beide handen?


Haha, nu je het zegt :seriousf:

Rinze
12 mei 2007, 12:57
Maar bij mij gaat iedere snaar maar 1 keer door het gaatje, Rinze. Meer is niet nodig, het uiteinde zit meteen vastgeklemd door het aanspannen.



Oeps... was nog niet helemaal wakker.

drap
12 mei 2007, 13:36
Onnodig lange halen dus, Drappie, allemaal energieverspilling om het er stoer uit te laten zien. ;)

Ik ben nou eenmaal niet van de subtiele :) Nee, het heeft echt een rede. Bij slaggitaar vind ik het ook echt beter klinken. Je punched die accoorden ook echt eruit. Maar het licht natuurlijk ook volkomen aan de stijl muziek.

Ik wil je nog een compliment geven voor dit topic trouwens. Snaren verwisselen is denk ik nog wel ergernis nummero uno voor de meeste gitaristen.

Pun
12 mei 2007, 14:18
Ziet er goed it, binnenkort eens een keer proberen.

Ik heb eigenlijk altijd met een soortgelijke manier mijn snaren vervangen, alleen dan zonder het uiteinde tussen de twee windingen door te steken. En dan krijg je toch wat meer windingen dat op deze manier.

In ieder geval ziet het er op de plaatsjes zeer goed uit :)


EDIT: Even allemaal gekopieerd naar een word-documentje, zodat ik het later nog terug kan vinden :)

FruscianteFan
12 mei 2007, 14:29
Als ik niet eergister nieuwe snaren op mijn Strat had gelegd en geen gebrek aan reservesnaren had, had ik het eens geprobeerd. Gewoon om te kijken of het nog sneller gaat en nog minder ontstemt, want met beide heb ik al weinig problemen.

Besser
12 mei 2007, 15:38
niet echt nieuw dus (http://guitar.about.com/library/weekly/aachangingstringsd.htm)

FruscianteFan
12 mei 2007, 16:02
Die manier is toch duidelijk anders.

Mitch
12 mei 2007, 16:19
Big C.....you da MAN ! :soul:

Prachtig uiteengezet, goede foto's. Ik ga het zo nog even een keertje doorlezen en nog 's kijken naar de methde bij Vintage tuners, maar dit ga ik zeker gebruiken. Erg cool.

piezo
12 mei 2007, 17:15
niet echt nieuw dus

Het principe van het eind van de snaar tussen de eerste 2 wikkelingen is inderdaad op zich niets nieuws. Bij die lappen tekst die ik heb verwijderd, stond dan ook o.a. :
Mijn truuk berust er op dat de gebruikelijke kaapstander niet cylindrisch maar concaaf is, ofwel een taille heeft. Als de snaarwikkelingen die er omheen zitten onder spanning komen te staan, willen ze natuurlijk naar het smalste deel van de taille schuiven en komen dan stijf tegen elkaar aan te liggen. Tot zóver allemaal ouwe koek, want daarom moest altíjd al die eerste wikkeling boven het uitstekende einde liggen en de overige er onder. Maar vervolgens:
Maar die eigenschap kun je ook gebruiken om meteen het losse eind vast te klemmen tussen andere wikkelingen, zodat je die reserve lengte niet hoeft te reserveren en dus ook niet zo vaak aan die stemknop hoeft te draaien. Wat is er dus wèl anders?:
1) het niet hoeven reserveren van opwikkellengte. De snaar is vanaf het begin al bijna op "gespannen lengte". Daardoor hoef je minder te draaien - dùs sneller klaar - en hoef je ook die extra lengte niet zolang in bedwang te houden om te voorkomen dat er een wikkeling over het asje springt.
2) Altijd het minimale aantal wikkelingen om de as en er vanaf de eerste draai al gemakkelijk véél vóórspanning op kunnen zetten. Dat zijn beide zaken die de stemvastheid ten goede komen.

Is er ook een minpuntje? Ja, bij het doortrekken van de omwonden snaren zal het randje van het gaatje wat meer slijten.

@Mitch: dank je voor het toejuichen. Pech dat je vandaag niet naar Sittard kon, joh. Ik dacht er over je te bellen om nog mee te gaan. Misschien had een deskundige in Sittard de algemene staat van mijn BF Bandmaster (elco's e.d.) eens kunnen beoordelen. Ik moet het ding in ieder geval nog steeds van eindbuizen voorzien (nu 2 heel verschillende) en daarna biassen.

En t.a.v. de vintage mechanieken: Je doet gewoon net of het sleufje een gaatje is, verder is alles hetzelfde.

EDIT: Oei! dat klinkt bijna als een advies van de ene homo aan die andere (die een vrouw heeft) :seriousf:

Tupelo
12 mei 2007, 18:15
Dankbaar!
Monkey see, monkey do, hier heb ik eindelijk iets aan! :)

Mitch
12 mei 2007, 22:28
Je doet gewoon net of het sleufje een gaatje is, verder is alles hetzelfde.
EDIT: Oei! dat klinkt bijna als een advies van de ene homo aan die andere (die een vrouw heeft) :seriousf:

OOOOOEEEEEEEEPS, ja ja jongens en meisjes, dit ging écht over stemmechanieken ! Heus Waar ! http://planetsmilies.net/angel-smiley-8401.gif

Tristan
12 mei 2007, 23:41
Hallee Piezo. Bedankt voor je gedegen uitleg. Ik zal het de volgende keer eens zo proberen. Wat me ook nu weer opvalt (en al duizend keer hiervoor) is hoe mensen het toch steeds weer voor elkaar krijgen om dingen NIET te snappen. Ik bedoel, er staan foto's, tekst erbij, stap voor stap, en dan nog........ Maar goed, nogmaals compliment voor je bijdrage.

Groet, Jan.

Knap he?
Ik geef toe dat ik in het niet begrijpen van sommige dingen, onder andere manieren om snaren op te zetten, een genie ben...
Het is echt Chinees voor mij, die andere manieren die ik uitgelegd heb gezien
op verschillende internetsites begreep ik ook al niet...
Wat ik wel altijd doe is zeg maar eerst een windinkje boven de snaar die om de as heen zit en de rest van de windingen dan daaronder, geen idee waarom, maar ik dacht dan blijft 'ie wat beter zitten ofzo, dat is het...
Ik ga toch nog eens een keer zitten met de gitaar en wat snaren om deze methode te proberen, ik waardeer het zeker piezo, dat is het niet, alleen moet ik echt even moeite ervoor doen om het te begrijpen...

piezo
13 mei 2007, 00:13
...... ik waardeer het zeker piezo, dat is het niet, alleen moet ik echt even moeite ervoor doen om het te begrijpen...Geeft niks, Tristan, hetzèlfde hebben wíj nou altijd met jouw beschrijvingen van het klankkarakter van gear. :D

Geintje kerel. Ik voel me niet te kort gedaan hoor, we hebben allemáál onze eigenaardigheden.

MjS
13 mei 2007, 00:31
Gaaf bedacht hoor!

Ik gebruik al een tijdje een vergelijkbare methode, maar inderdaad moet je je dan lam draaien aan die mechanieken... (mijn methode is snaar door gaatje, lusje maken en die over het asje halen, uiteinde vasthouden en draaien maar). Bij die methode slijt de zijkant van het gaatje trouwens net zoveel volgens mij (aangezien ik de boel toch aantrek).

Maar het eindresultaat is dus hetzelfde, dus daarom kan ik wel vertellen dat het verdomd goed werkt!

Edit: zo doe ik het dus, sla alleen wat stappen over omdat ik de lus wel op gevoel maak. http://www.cyberfret.com/gear-tech/changing-strings/page2.php

Tristan
13 mei 2007, 01:13
Geeft niks, Tristan, hetzèlfde hebben wíj nou altijd met jouw beschrijvingen van het klankkarakter van gear. :D

Geintje kerel. Ik voel me niet te kort gedaan hoor, we hebben allemáál onze eigenaardigheden.

Hahaha, maar ik durf niet te zeggen of dit nu weer een eigenaardigheid van mij is of eentje van jou... :seriousf:
Ik ga er nog eens voor zitten om te kijken of ik kan begrijpen hoe dat hele snarenopzetsysteem van jou nou precies werkt...
Even dacht ik trouwens dat je of men het over mijn uitleg in de speeltechnieken/theorie sectie zou gaan hebben en dat dat ook behoorlijk abstracte onzin is enzo... :D

piezo
13 mei 2007, 10:47
.. (mijn methode is snaar door gaatje, lusje maken en die over het asje halen, uiteinde vasthouden en draaien maar).... Ik weet van die manier, maar heb hem nooit toegepast omdat ik eens gelezen heb dat het omslaan van dat lusje wringing/torsie in de snaar zou geven. Zeg maar een licht "wokkel" effect. Als het losse eind niet mee kan draaien in het gaatje, is dat theoretisch ook zo. Of het dan ook een nadelige invloed heeft op de snaartrilling, zoals die schrijver beweerde?... Ik heb het nooit onderzocht in ieder geval.


"Ik geef toe dat ik in het niet begrijpen van sommige dingen .......een genie ben..." Dit is trouwens wel een hééééle mooie voor een onderschrift of een Loesje kaart. Bovendien op ieder mens van toepassing, echt niet alleen op jou.

Tristan
13 mei 2007, 10:55
Haha, ik vond hem zelf ook wel grappig... :D

Wat betreft het lusje, ik heb ook gehoord dat dat nadelig is voor de toon...
Ik ken een gitaarbouwer die altijd de hele snaar gewoon zo om het stem-mechaniek wikkelt zonder eraan te draaien...
Hij was er wel heel handig in, maar toch had ik ook het idee dat als ik er dan nieuwe snaren opzette de gitaar nog net even wat beter/helderder/opener klonk, ik weet het niet...

Pun
13 juni 2007, 22:16
Sorry dat ik er nu pas op terugkom. Maar ik heb eindelijk de tijd gehad om eens rustig m'n snaren te vervangen, en deze methode werkt echt geweldig.

Heel erg bedankt voor het posten, ik ga m'n snaren in het vervolg altijd op deze manier vervangen.

GunMetalBlue
14 juni 2007, 01:35
We goan dat is proberen zie...

FruscianteFan
14 juni 2007, 09:06
Ik heb het inmiddels gedaan met 2 snaren. Ging niet meteen helemaal lekker, maar ik denk dat ik dit voortaan wel toepas :)

jasper159
14 juni 2007, 14:28
Heb het ook geprobeerd vorige week, echt super, veel makkelijker! Bedankt!

Pun
14 juni 2007, 18:25
Ik heb het inmiddels gedaan met 2 snaren. Ging niet meteen helemaal lekker, maar ik denk dat ik dit voortaan wel toepas :)

Bij mij ging het eigenlijk vanaf de tweede snaar als vanzelf, alsof ik het al jaren op deze manier doe. Alleen de eerste snaar was even aankloten, met het vasthouden van de eerste winding.

Kaboemba
14 juni 2007, 19:29
Ik kan me niet voorstellen dat dat sneller is en bovendien heb ik niet altijd een fototoestel bij de hand :satisfie:

Btw wil je nog sneller en makkelijker neem dan stemmers met een lock.

Mitch
16 juni 2007, 15:17
Vandaag brak eindelijk een snaar van mijn non-locking tuners gitaar :D
Vervangen op deze manier en ik zat eerst even te klooien qua strak houden/snaar niet weg laten schieten, maar toen ik 'm eenmaal goed strak had getrokken en hij klemde....wow ! Super !

GeofJackon
17 juni 2007, 21:52
leuke techniek, maar moet je je snaren niet een per een vervangen omdat je hals anders gevaar loopt door het plotse spanningsverlies?

jasper159
18 juni 2007, 13:46
Dat is bij elke methode hoor, ik doe het iig niet. Zooo heel veel maakt het ook niet uit.

Pun
18 juni 2007, 23:26
leuke techniek, maar moet je je snaren niet een per een vervangen omdat je hals anders gevaar loopt door het plotse spanningsverlies?

Zo'n hals zal echt niet zo maar kapot gaan.

Ik maak altijd eerst alle snaren los en zet dan alle nieuwe er pas op. Scheelt een hoop geklooi met snaren die er nog op zitten.

spirit
23 juni 2007, 14:18
Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe het snaren vervangen werkt bij vintage Kluson Lockheads, heb hier geen ervaring mee.

Bvd.

Damius
23 juni 2007, 15:52
leuke techniek, maar moet je je snaren niet een per een vervangen omdat je hals anders gevaar loopt door het plotse spanningsverlies?

Nee hoor, hij zal uiteraard wel krommer gaan staan doordat er geen weerstand meer is. Maar wanneer je de snaren er weer op zet trekt ie gewoon weer recht.

hendrix2
25 juni 2007, 17:50
toch echt wel een goede methode.
Het net mijn snaren in minder dan 5 minuten vervangen, dit trukje blijf ik zeker toepassen!

oorzaak
26 juni 2007, 23:18
Veel gitaristen schijnen te denken: "Meer wikkelingen is beter, dan zit ie goed vast".
HARTSTIKKE FOUT DUS!! In iedere wikkeling kan zich door de onderlinge beweging en wrijving namelijk een spanningstekort of -overschot ophopen dat vervolgens tijdens het spelen weer vereffend wordt in de totale snaarspanning, met als gevolg een veranderde stemming.Ik kan deze redenering wel volgen. Toch heb ik ook verschillende malen gelezen dat een zekere hoeveelheid wikkelingen beter zou zijn. Daar werden verschillende argumenten voor aangedragen, waarvan ik er helaas nog maar ééntje met zekerheid weet: hoe meer wikkelingen, hoe dichter de snaar naar de kop wordt gedrukt. Dit geeft een scherpere hoek ten opzichte van de topkam en daardoor een beter geluid. Op mijn gitaar zitten geen stringtrees dus dit is de enige manier om die hoek te beïnvloeden.

Maar ik wil de volgende keer als snaren verwissel wel eens proberen of minder wikkelingen een stabielere stemming geven. Niet dat ik daar nu speciaal problemen mee heb maar alle beetjes helpen.

Verder lijkt deze methode van snaren opzetten me inderdaad tijdbesparend.

Groeten, Frits

Nielsje
1 juli 2007, 01:01
Heb het zostraks ff geprobeerd met een e en B snaar, en moet zeggen, ja, het is wel sneller, maar je moet er wel ff de handigheid in krijgen.

Als ik de lus heb gelegd, snaar doorgestoken, en wil nu het uiteinde aantrekken(verder doorhalen), dan heeft de lus de neiging om over de as van het stemmechaniek te 'flippen'. ik vermoed daarom dan ook dat m'n snaren ietwat getordeerd waren.

Over stemvastheid nog niets..morgen maar eens de G vervangen op m'n gibbie, die ontstemt altijd het snelst, kijken of ik vooruitgang boek :)

Maar Piezo, hulde voor de uitleg en de moeite die je genomen hebt!

GeofJackon
5 juli 2007, 17:26
nog en opmerking: het aantrekken van de snaren is net iets moeilijker met een Floyd rose brug

Nielsje
10 juli 2007, 17:26
heb het zostraks gedaan met bij m'n strat's en ben heel tevreden met de resultaten.

Heb het ook geprobeerd met m'n ukelele, maar dat werkt blijkbaar niet, denk dat de snaren te glad zijn, of de spanning te laag....

Dekkz0r
23 juli 2007, 15:33
Gewoon 1 keer voor laten doen door iemand die t kan, dan kan jij t voortaan ook

EDIT: Spuit-11 en nutteloze topic bump, ik zat niet op te letten.. excuses

Mitch
24 juli 2007, 22:05
Niks nutteloze bump, dit moet gewoon een sticky worden ! :satisfie:

Valoosj
24 juli 2007, 22:43
groot gelijk

ik heb het toegepast op mijn gitaren, het gaat nog niet vlot, maar het is een goede manier.

Knbr
28 juli 2007, 15:00
Ik heb het gister ook toe gepast op mijn gitaar, bij de A snaar zat ik half mijn oude manier te doen dus zat ie ineens 2 keer door het gat:roll: dus had ik hem maar weer eraf gehalld en opnieuw gedaan bij het aantrekken trok ik heb eraf :mad: geknapt omdat er door mijn fout een zakke plek inzat maar bedankt voor de handleiding het gaat lekker snel ik heb alleen nog moeite met de gladde snaren want die glijden weg uit mijn vinders :(

:dance:

InternEd
6 augustus 2007, 21:18
Net ook op deze manier de snaren vervangen. Goeie methode, maar ook ik had wat last met de dunnere snaren om houvast te hebben bij 't aantrekken.

Mitch
6 augustus 2007, 22:09
Met dank aan mijn collega's voor het verheffen van dit topic in de Belangrijk-stand :soul:

Orpheo
19 september 2007, 00:29
ah lache! dit is exact de manier die ik gebruik! en ik heb dit topije nog nooit gelezen :P

Gitaarbouwer
19 september 2007, 16:32
Had dit topic nog nooit gezien.

Dit is een prachtige tutorial en pictorial, Piezo!!! Volgende keer ga ik mijn snaren ook op die manier bevestigen.

q-elvis-p
19 september 2007, 23:40
thanx super duidelijk!!! naja ik ga t wel eens proberen zo.. haha maar het klinkt snel en makkelijk!!! dank

Noid
1 oktober 2007, 21:37
Heb het net ook eens zo geprobeerd. Dit werkt zeker goed, ik heb een hekel aan snaren vervangen en deze methode werkt lekker snel. Snaartje doorknippen met de kniptang, nieuwe snaar erin en binnen no time op spanning! Goede methode dit, dank Piezo!

M.b.t. veel of weinig wisselingen: ik heb een aantal jaren de meest kunstige windingen op m'n mechanieken gedraait, zeker bij de dunnere snaren draaide ik de hele snaar in mooie symetrische laagjes. Maar daar ben ik alweer een tijdje vanaf gestapt ... mits goed vastgezet werken weinig wikkelingen net zo goed.

wiegersma
14 oktober 2007, 18:02
De dikke snaren zitten 1 á 2 keer om de stift. De dunne snaren 2 á 3 keer. Nooit problemen met stemmen werkt prima

wiegersma
14 oktober 2007, 18:05
bij floyd rose ga ik met de baleinden van de snaren door de stiften, zitten ze meteen vast en knip ik het teveel aan snaar eraf en dan zet ik de snaar in het tremoloapparaat vast.

chubbyfan
28 oktober 2007, 18:20
ik heb het net geprobeerd,werkt perfect,was met 10 minuutjes klaar en daarvoor deed ik er veel langer over,nu zie ik er ook minder tegenop om mijn snaren te vervangen ,bedankt

cas121
29 oktober 2007, 09:07
Ben inmiddels ook fan van deze methode.

Voorheen zaten mijn snaren er op precies dezelfde manier op, ook weinig windingen en met die "doorsteek". Alleen dat was dan gewoon door zorgvuldig wikkelen en doordat ik precies wist hoeveel lengte ik moest overhouden.

Deze is absoluut sneller, alleen wil mn hoge e nog wel eens terugspringen na de eerste slag en kan je dus opnieuw beginnen.

Mr.Fingers
29 oktober 2007, 10:00
Heb het ook op m'n SG geprobeerd. Eerst is het wat prutsen, maar het gaat echt wel goed!

Hartelijk dank!

FruscianteFan
29 oktober 2007, 10:12
Heb het nu zelfs op mijn Jaguar gedaan. Zonde eigenlijk, ik vond het altijd zo mooi als je helemaal geen uitsteeksels meer hebt aan je mechanieken. Maar het werkt wel erg goed :)

Rutger
29 oktober 2007, 10:34
Thanks voor de uitleg :)

Ik had er wel van gehoord, het uiteinde tussen 2 wikkelingen klemmen, maar ik heb nooit goed begrepen hoe... volgende keer gelijk proberen :)

Bouke
29 oktober 2007, 16:05
Net even getest met een geknalde snaar. Werkt lekker vlot, komt geen winder meer aan te pas. Nou had ik voorheen geen moeite met hersnaren, maar dit is een leuk truukje.

Wiellem
8 november 2007, 22:39
Net al mijn snaren op deze manier verwisseld, werkt uitstekend :D

Alleen het kan toch geen kwaad als ik heel even al mijn snaren van de gitaar heb gehaald? De topkam bleef gewoon zitten, maar word de hals dan niet krom na een kwartiertje?

Sibold
13 november 2007, 18:27
Hier ben ik afgehaakt!! Wat staat hier in godsnaam??

Nou, dan vind ik dat je het nog aardig lang hebt volgehouden.....

JohnLord
2 december 2007, 21:02
Je kan met deze methode de snaren anders heel goed een voor een afhalen en vervangen

FruscianteFan
2 december 2007, 21:11
Je kan met deze methode de snaren anders heel goed een voor een afhalen en vervangenEn dan nog, het is nergens voor nodig om de snaren één voor één te wisselen.

Ik merk nu dat het met "slotted" mechanieken (die ouderwetse klusons op ouderwetse Fenders dus) nóg makkelijker is: je hoeft de snaar niet meer door het gaatje te mikken, maar maakt een lusje en vouwt dit om de helft van het mechaniek (dus door de sleuf). Om de snaren eraf te halen hoef je nu al helemaal bijna niets meer te doen.

Ok, het merendeel van dit bericht zal onbegrijpelijk zijn voor de meeste mensen.

JelmerOnGuitar
4 december 2007, 15:50
Yoo tnx man! Goeie methode! Kheb het net ff toegepast, dit is wel de beste methode die ik ooit gebruikt heb! Bedankt!

Renin
4 december 2007, 16:57
+1

Fantastische methode

Einzeln
7 december 2007, 10:12
Ook heel blij. Werkt geweldig.

JohnLord
7 december 2007, 11:52
Als je de snaar in je volle hand vasthoudt krijg je echt geen knik. Verder een uitstekende methode die bij lage snaren meteen goed werkt, mijn ervaring is dat het met dunne snaren iets oefening vereist maar dan werkt het super.

Digo
2 januari 2008, 18:58
yep werkt prima. patent op nemen Piezo :cooler:

Postov
12 januari 2008, 17:37
Met mn vintage tuners wil het nog niet echt lukken :( Zodra ik de snaar onder de andere door probeer te steken, flipt deze altijd uit de tuner. Tips?

Einzeln
12 januari 2008, 17:52
Met mn vintage tuners wil het nog niet echt lukken :( Zodra ik de snaar onder de andere door probeer te steken, flipt deze altijd uit de tuner. Tips?
Mij lukt het wel maar ieder keer als ik mijn camera pak om het op de foto te zetten.... enfin...

piezo
13 januari 2008, 00:53
@ Postov:Zolang je bij plaatje 3 en 4 die eerste anderhalve slag met je linker- respectievelijk rechterhand goed strak om het asje houdt, kan die er eigenlijk niet af schieten. Zo nodig houdt je bij 3 je linker- en bij 4 je rechterhand(en) zo dicht bij het asje houden dat je je duim erboven op kunt leggen.

Het doet me in ieder geval veel genoegen dat de meesten deze wijze van opspannen net zo handig vinden als ik.
EDIT: Sommigen prijzen hem in andere draadjes zelfs steeds aan als "de Piezo methode". Nielsje, veel dank daarvoor. :)

Hier nog wat opmerkingen naar aanleiding van die van jullie:

1. Algemeen.
Natuurlijk zal alles de eerste keer niet meteen goed gaan. Maar is dat met fietsen en lopen niet nèt zo?

2.
Goeie methode, maar ook ik had wat last met de dunnere snaren om houvast te hebben bij 't aantrekken.Helaas heb ik dat ook altijd wel een beetje met de 2 dunste gladde snaren. Voor gitaristen die veel zweten tijdens een optreden zal het nog erger zijn. Het helpt een beetje om de snaar een keer om je trekhand te wikkelen.

3.


Veel gitaristen schijnen te denken: "Meer wikkelingen is beter, dan zit ie goed vast".
HARTSTIKKE FOUT DUS!! .......... Toch heb ik ook verschillende malen gelezen dat een zekere hoeveelheid wikkelingen beter zou zijn. Daar werden verschillende argumenten voor aangedragen, waarvan ik er helaas nog maar ééntje met zekerheid weet: hoe meer wikkelingen, hoe dichter de snaar naar de kop wordt gedrukt. Dit geeft een scherpere hoek ten opzichte van de topkam en daardoor een beter geluid. Op mijn gitaar zitten geen stringtrees dus dit is de enige manier om die hoek te beïnvloeden."Beter geluid"? Je hebt weliswaar een voldoende grote knikhoek nodig over topkam/zadel, om te voorkomen dat de snaar gaat "rammelen", waardoor de sustain geschaad wordt, maar voldoende is voldoende. Bij PRS knikt de snaar maar heel weinig op de topkam en toch staat PRS bekend om de goede sustain.
Een te scherpe knik is zelfs veel erger, want dat schaadt je intonatie. Vandaar het vaak "vals" zijn van de gladde G-snaar op een Les Paul. Die snaar is eigenlijk wat te stijf voor zo'n scherpe knik op de brug.

Einzeln
13 januari 2008, 11:38
@ Postov:Zolang je bij plaatje 3 en 4 die eerste anderhalve slag met je linker- respectievelijk rechterhand goed strak om het asje houdt, kan die er eigenlijk niet af schieten. Zo nodig houdt je bij 3 je linker- en bij 4 je rechterhand(en) zo dicht bij het asje houden dat je je duim erboven op kunt leggen.

Het doet me in ieder geval veel genoegen dat de meesten deze wijze van opspannen net zo handig vinden als ik.

(Morgen zal ik deze post nog eens aanvullen met wat opmerkingen naar aanleiding van die van jullie, maar ik ga nu eerst tussen de vette lappen.)

Groetenz,
Piezo
Ik heb gisterochtend mijn strat op deze manier van nieuwe snaren voor zien en zonder enige ontstemming gisteravond opgetreden.

Mi-J'Den
5 februari 2008, 20:54
Ik heb net vanmiddag m'n snaren van m'n SE Singlecut vervangen met bovenstaande methode. Ik ben een beetje iemand die wat afwachtend is met nieuwe methoden, en niet snel te overtuigen is, maar: Wow!!!!

Snaren vervangen is een kwestie van 'n paar minuten geworden :D

Ik moest bij het stemmen alle snaren naar beneden bijstellen, ik had ze al te ver omhoog gedraaid. Dat is me nog nooit overkomen. Scheelt wel dat ze nu wel zo goed als zuiver blijven zelfs nu ik ze direct na vervangen flink onder handen (vingers) neem.

Fingerpick
6 februari 2008, 14:31
En dan nog, het is nergens voor nodig om de snaren één voor één te wisselen.

Ik merk nu dat het met "slotted" mechanieken (die ouderwetse klusons op ouderwetse Fenders dus) nóg makkelijker is: je hoeft de snaar niet meer door het gaatje te mikken, maar maakt een lusje en vouwt dit om de helft van het mechaniek (dus door de sleuf). Om de snaren eraf te halen hoef je nu al helemaal bijna niets meer te doen.

Ok, het merendeel van dit bericht zal onbegrijpelijk zijn voor de meeste mensen.

[http://img206.imageshack.us/img206/2296/mvc052exf2.jpg

Bedoel je deze ? niet iedereen heeft een 62-er :-))

Jamie_E
7 februari 2008, 23:53
Ik ga deze methode eerstvolgende keer zeker proberen, zijn alweer bijna aan vervanging toe. Thnx voor de uitleg piezo ;)


PS: Ik vind de plaatjes met de LP Studio toch t mooist, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik psies dezelfde heb :cheerup:

artnaz
21 februari 2008, 03:14
Top Piezo! :)

Net even met een paar wodka'tjes de gitaar schoongemaakt, snaren vervangen, en afgesteld. Deze manier maakt vast en zeker gebruik van het minst aantal windingen! Nou had ik zelf ook iets soortgelijks waarbij ik aan de hand van de spanning de snaren omwond, en achteraf rustig alles afknipte, maar die van mij heeft geen "locking systeem"... :satisfie:

Verder is het inderdaad een beetje lastig om de onomwonden snaren goed strak te trekken, maar het is wel te doen. En wat het "snappen" van de procedure betreft... Als je de gitaar en snaren er bij pakt zal het vast wat makkelijker te volgen zijn. Ik heb zelf een beknopte 5-stappen versie in Word gezet. Heb me voorgenomen om alle belangrijke gitaar-info in een mapje te verzamelen... :)

jplm
1 maart 2008, 19:03
Hallo.

Even een vraagje: toen ik dit verhaal bekeek toen het destijds pas geplaatst was, kon ik de foto's zien. Nu had ik het laatst met iemand over het verwisselen van snaren en dacht zodoende weer aan dit topic. Als ik nu echter kijk zie ik wel de teksten, maar de foto's worden niet meer weergegeven. Moet je daar qua instelling iets voor doen of zo, of zijn ze weggehaald?

Groet, Jan.

Mitch
1 maart 2008, 22:01
Ook bij mij rode kruisjes.... ik zal piezo even contacten.

artnaz
1 maart 2008, 22:04
Jan, ik heb je een mailtje gestuurd met een beknoptere stappenplan met foto's. :)

kabouter_plons
2 maart 2008, 10:19
Leuk, ik wilde ook eens mijn snaren op de genoemde manier opzetten......... zijn de foto's ineens verdwenen. Vorige week werden ze nog weergegeven.


Iemand een idee om mij verder te helpen?

Tnx,
Fer

jplm
2 maart 2008, 10:28
Leuk, ik wilde ook eens mijn snaren op de genoemde manier opzetten......... zijn de foto's ineens verdwenen.

Dat méén je niet :satisfie:!

jplm
2 maart 2008, 10:29
Jan, ik heb je een mailtje gestuurd met een beknoptere stappenplan met foto's. :)

Ik kan momenteel dat bestand niet openen, maar ik neem het effe mee naar m'n werk. Mogelijk dat degene waar ik het voor bedoeld had het ook kan openen op haar eigen computer. Bedankt.

Groet, Jan.

artnaz
2 maart 2008, 13:02
Jan, ik heb je een nieuwe gestuurd die je wel moet kunnen openen.

Als Kabouter Plons mij een PM stuurt met zijn email-adres kan ik het hem ook opsturen. Tenminste, als hij deze post kan lezen... :satisfie:

Trouwens, ik hoop dat Piezo hier niet op tegen is?

piezo
2 maart 2008, 14:10
Trouwens, ik hoop dat Piezo hier niet op tegen is?Nee hoor, zolang je maar vermeldt, dat het mijn geestelijk eigendom is. Want die auteursrecht juristen zijn me veel te duur. ;)

Ik heb het inmiddels gezien, van die kruisjes, ik zal de plaatjes er weer op zetten.

EDIT: Ze zijn er weer. Ik ben er ook achter, waarom ze weg waren. Fijn, zo'n provider, die de site adressering verandert zonder de betreffende gebruiker daarvan op de hoogte te stellen. Kwam ik pas achter toen ik alle plaatjes opnieuw opgeladen had.

JamoZ
4 maart 2008, 18:49
Ik zou niet weten waar ik deze vraag anders zou moeten stellen,dus daar gaat ie :P :

IK heb gisteren mijn gitaar ( Ibanez grx40 )na laten kijken bij Dijkman in amsterdam i.v.m wat kleine mankementen die ik al vanaf dag 1 had...dit is allemaal verholpen (garantie :) ) en er werd mijn geadviseerd om er nieuwe snaren op te zetten.
Aangezien ik deze gitaar pas 3 maanden heb en nog niet zo heel intensief speel dacht ik dat dat nog lang niet aan de orde was.De gitarenboer vertelde dat het apparaat mischien al een jaar in de winkel lag voordat iemand m kocht en dat ik als beginner maar zelf mn snaren erop moest zetten,ik wou leren spelen..dus dan leer je zelf ook maar je snaren vervangen :satisfie:
Hij had het net perfect afgesteld voor me,en nu wou hij dat ik zelf mn snaren ging vervangen :S hij verzekerde me dat zijn afstelling geen kwaad kon...

Zo gezegd zo gedaan,Ik d`adario 0.10 snaren meegekregen (klinken wel een stuk lekkerder) en er vrij makkelijk en snel opgezet..t was even zoeken,maar vond het reuze meevallen (youtube en gitaarforum :rockon: )

alleen nu trillen de snaren op de frets/hals na de 7e fret ong...
Ik zou natuurlijk de snaren iets hoger kunnen zetten,probleem is alleen dat ik er al vrij hard op druk.ik weet niet of het er iets mee te maken heeft,maar de Gitarenboer adviseerde mij daarom d`adario 0.10...
iemand suggesties of tips?


iig alvast bedankt! :hippie:

Wiellem
4 maart 2008, 19:44
Snaren beetje inspelen wil misschien wel helpen? en een beetje fretbuzz is niet erg zolang je het niet via de versterker hoort toch?

JohnLord
4 maart 2008, 19:46
Heb je er dezelfde snaardikte op gezet?

JohnLord
4 maart 2008, 19:47
Hey, de foto's zijn er weer! Super!

JamoZ
4 maart 2008, 20:45
Snaren beetje inspelen wil misschien wel helpen? en een beetje fretbuzz is niet erg zolang je het niet via de versterker hoort toch?


nee dit is niet het geval,stoor me er alleen een beetje aan tijdens het spelen...ik dacht dat het niet hoorde..

Wiellem
4 maart 2008, 21:21
nee dit is niet het geval,stoor me er alleen een beetje aan tijdens het spelen...ik dacht dat het niet hoorde..

Ik heb het zelf ook een beetje en hoor dit ook wel als ik op een laag volume speel, zelf weet ik niet of dit helemaal 100% weg te halen is want hier op het forum zegt iedereen ook wat anders.

Ik denk zelf na meerdere topics dat het gewoon iets is wat hoort en niet als storend ervaren moet worden, hangt er natuurlijk wel vanaf hoe erg het is.

VDP
5 maart 2008, 14:34
Heel hartelijk bedankt!

Ik heb zonet voor de eerste keer een snaar vervangen, had er een beetje bang voor dat het me niet zou lukken. Maar dankzij deze uitleg en de foto's ging het supervlot. Een paar minuutjes en ik was klaar.

Kan het niet vergelijken met andere snaaropzetmethodes, deze is nl de enige die ik ken, maar wees gerust, heel wat beginnelingen zullen je hiervoor zeer dankbaar zijn.

Riky
23 maart 2008, 13:43
Jezus wat handig en wat simpel. Ik had het bijna zelf kunnen bedenken :seriousf: Je maakt eigenlijk het knoopje gewoon als bij de stemmechaniek.. Ik was er helemaal voor gaan zit, maar met 5 seconden had ik de snaar er als opliggen en met nog een 5 seconden was hij gestemd:)

Super handig als je snaar breek tijdens optreden!!

Bedankt voor de uitgebreide en hulpzame uitleg!!

Liquid_Metal
14 mei 2008, 15:51
dit is ook hoe ik mijn snaren op de gitaar zet (ongeveer). ook zelf bedacht en nog nooit eerder ergens anders gezien. tot nu toe, dan :)

ChazyChaz
15 mei 2008, 20:51
haha hoe raar het ook klinkt, dit is de manier zoals het mij is uitgelegd toen ik mijn eerste elektrische gitaar kocht
door de eigenaar van de winkel!!
het was een klein zaakje, en die gozer deed naast het verkopen van gitaren ook vooral veel aan kleine reparaties enz.
hij zweerde mij dat dit de beste en snelste manier was dus ook altijd zo gedaan!!

SGbanez
15 mei 2008, 22:08
Oh yeah, de eerste keer dat ik m'n snaren op m'n Gibson vervang en meteen de beste manier tot nu toe. Voorheen ging er altijd wel een snaar verkeerd. Ik wikkelde hem er altijd gewoon 2 of 3 keer omheen en stak hem dan door het gat. Het ging vaak fout of het ging lelijk zitten. Nu ging alles in één keer goed! En het ziet er mooi uit 8-)

Bedankt!

MrBeeswax
24 juni 2008, 13:14
Vergis ik me nu of leg je gewoon een mastworp om het stemmechaniek?

janpetrarca
24 juni 2008, 15:07
Ik ga het denk ik ook maar eens proberen. Ik ben eigenlijk niet zo'n held in dat soort dingen, veel te bang dat ik iets kapot maak.

chubbyfan
24 juni 2008, 16:23
Vergis ik me nu of leg je gewoon een mastworp om het stemmechaniek?
ja da,s een mastworp ja

piezo
24 juni 2008, 17:57
Welnee joh, geen mastworp.
Niet de mensen in verwarring brengen.

HertogJanNL
26 juni 2008, 15:20
Heb er maar even een PDFje van gemaakt, dan raak ik deze nuttige handleiding niet kwijt!

Link (http://members.lycos.nl/hertogjan45/snaren.pdf)

De link mag wat mij betreft ook wel in de originele post staan, krijg geloof ik niet snel problemen met bandbreedte bij deze gratis hostingprovider.

Il_Falco
26 juni 2008, 16:06
Mooi gedaan HertogJan!

Thundermane
4 juli 2008, 23:51
Ik ben het op zich wel eens met wat de topicstarter allemaal zegt, maar ikzelf ben minder voorzichtig want ik weet wat een snaar allemaal kan hebben.
Het handige met mijn methode (nouja mijn methode heb het van een andere gitarist, maar met mijn eigen draai er aan), is dat ik vaak binnen 5 minuten klaar ben.
Je mag best wel bruut met je snaren omgaan, beter zelfs!
Dit is wel vanuit de ervaring met een gitaar met Tonepro bridge met tune O matic en met schaller locking tuners.

Je hoeft met locking tuners de snaren er niet af te slopen, je unlocked gewoon en trekt de snaren in no time er uit.
Daarna steek je alle snaren er in, niet 1 voor 1 er in steken en tunen, dit scheelt in handelingen en tijd.
Dan zorg je dat alle snaren goed vastzitten, al heb je hier minder voor nodig dan een knoop!

Je kan de snaren door de gaatjes van de tuners steken, dan trek je de snaren aan en begin je met draaien, als het een beetje goed zit en je hoort al wat noten, gewoon de uiteinden afknippen en ga je verder.

Waarna je alle snaren hebt gehad, trek je de snaren volledig aan het gewicht van de gitaar, zelfs bij de hoge E, de snaren kunnen het hebben, ik doe het zelfs bij gitaren van behoorlijk wat kilo's.
Bij .8 setjes is het twijfelachtig maar ik denk dat zelfs die het kunnen hebben.

Anyway, je laat de snaren dus over aan het gewicht van je gitaar, tuned hem weer, laat de snaren weer over aan het gewicht van je gitaar, tuned hem weer enz. totdat je denkt dat de snaren wel genoeg uitgerekt zijn.

Dit allemaal is binnen 5 minuten te doen als je de nodige spullen hebt en het gewend bent om te doen zoals ik.

Thundermane
5 juli 2008, 00:05
Maar ja wie ben ik om hiermee te komen :p ik vreet snaren
bij elk optreden breekt er wel een snaar, zelfs bij elke keer dat we oefenen met de band.
Sowieso is het altijd aan te raden om 2 dagen voor een optreden nieuwe snaren op je gitaar te zetten, dan kun je de snaren inspelen heb je minste kans dat ze zullen breken.

JohnLord
7 juli 2008, 14:41
Heeft er nog iemand tips ten aanzien van het opzetten van snaren op een gitaar met locking tuners, iets waar ik speciaal op moet letten of zo?

Thundermane
7 juli 2008, 17:06
Heeft er nog iemand tips ten aanzien van het opzetten van snaren op een gitaar met locking tuners, iets waar ik speciaal op moet letten of zo?
Nee dat is het mooie met locking tuners, ze zijn chill :D

Liquid_Metal
20 juli 2008, 13:51
Heeft er nog iemand tips ten aanzien van het opzetten van snaren op een gitaar met locking tuners, iets waar ik speciaal op moet letten of zo?

Zelf doe ik het balletje de laatste tijd op mn tuners (op de kop dus), dan zet ik de snaren vast op mn brug. Daarna draai ik de snaren via mn tuners strak (das heel vaak draaien omdat alles van de snaar dat ik niet gebruik daar op komt en er niets afgeknipt wordt.
Dit doe ik eerst met alle snaren en hierdoor komt mn Floyd Rose Trem dus los. Meestal staat die wel goed (gebruik altijd dezelfde snaren) en anders calibreer ik m. Nu stem ik alle snaren met de kop-tuners en daarna draai ik mn lockers vast. Na het vastdraaien van de lockers doe ik de fijnstemming. Overigens draai ik mijn fijnstemmers (op de tremolo) altijd helemaal los, want de snaren worden over het algemeen in de tijd alleen maar losser, en zo kan ik ze langer strakker draaien).

Het voordeel van deze methode is dat je, als een snaar knapt, diezelfde snaar nog een keer kunt gebruiken. Meestal knappen de snaren namelijk vlakbij de tremolo.
En je hebt geen last van extra wrijving want de locking nut zorgt ervoor dat de wrijving in de kopstemmers wordt geëlimineerd. Voor mij werkt het prima :).
Wel moet ik zeggen dat ik mijn snaren vaak eerder vervang dan dat ze breken (ik speel te rustig of ik vervang te vaak :P).

Mitch
20 juli 2008, 14:57
Maar ja wie ben ik om hiermee te komen :p ik vreet snaren
bij elk optreden breekt er wel een snaar, zelfs bij elke keer dat we oefenen met de band.

Dat lange verhaal in de post ervoor is een erg lange manier om te zeggen dat locking tuners handig kunnen zijn en dat je snaren goed moet rekken. :???:
Het hele punt van dit topic is juist om een prima, self-locking methode te demonstreren die je op iedere gitaar kan toepassen.
Maar goed, als je zo vaak snaren breekt zou je eens je zadels in kunnen vijlen of iets normalen gaan aanslaan in plaats van harken.

Thundermane
20 juli 2008, 18:43
Dat lange verhaal in de post ervoor is een erg lange manier om te zeggen dat locking tuners handig kunnen zijn en dat je snaren goed moet rekken. :???:
Het hele punt van dit topic is juist om een prima, self-locking methode te demonstreren die je op iedere gitaar kan toepassen.
Maar goed, als je zo vaak snaren breekt zou je eens je zadels in kunnen vijlen of iets normalen gaan aanslaan in plaats van harken.
Aahahaha xD
geloof me ik doe niet aan harken, lol!
maar ik heb wel corrosief zweet en ik roest snaren wel weg :)
Maar mijn snaren breken altijd bij de bal.

jonesd
25 augustus 2008, 15:32
Ik heb net een hele week op verplaatsing muziek gemaakt en wou de snaren van de 2 gitaren die ik bij had vervangen (allebei tele's met van die vintage "gleufjes"). Jammer genoeg had ik echter geen kniptang bij dus wel een probleempje.

Toen dacht ik plots aan deze post, even opgezocht en vervolgens alle snaren van de 2 gitaren op minder dan 10 minuten vervangen :rockon:

Wat een waanzinnig goed systeem. Bedankt Piëzo!!!

Bram+
25 augustus 2008, 16:12
Zelf doe ik het balletje de laatste tijd op mn tuners (op de kop dus), dan zet ik de snaren vast op mn brug. Daarna draai ik de snaren via mn tuners strak (das heel vaak draaien omdat alles van de snaar dat ik niet gebruik daar op komt en er niets afgeknipt wordt.
Het voordeel van deze methode is dat je, als een snaar knapt, diezelfde snaar nog een keer kunt gebruiken. Meestal knappen de snaren namelijk vlakbij de tremolo.
En je hebt geen last van extra wrijving want de locking nut zorgt ervoor dat de wrijving in de kopstemmers wordt geëlimineerd. Voor mij werkt het prima :).
Wel moet ik zeggen dat ik mijn snaren vaak eerder vervang dan dat ze breken (ik speel te rustig of ik vervang te vaak :P).

Ik vind het maar een geklooi om die hele snaar erop te draaien bij m'n Ibanez S. Als ik echt snél een snaar wil verwisselen (bijvoorbeeld tijdens kostbare repetitietijd bij een knapper), haal ik 'm wel er boven door, zet 'm vast in de brug, trek, sla een lus over de tuner, steek het baleinde door de lus en strek 'm strak aan beide zijden. Op zo'n manier heb ik ook de 'locking' techniek van Piezo en hoef ik niet te draaien als een gek.

Desalniettemin is het inderdaad voordelig dat je een snaar kan 'hergebruiken' als ie bij de brug geknapt is, maar dan ligt ie er vaak toch al te lang op.

Ik gebruik overigens Ernie Balls (Hybrid Slinkies, 9-46). Soms heb ik D'Addario's, en die hebben als nadeel dat bij de omwonden snaren het ene uiteinde (zonder bal) niet omwonden is (waarschijnlijk zodat je 'm makkelijker door tuners kan steken o.i.d.). Als je dat uiteinde dus in de brug wil steken, moet je dat eerste stukje afknippen.

casey49
31 augustus 2008, 21:45
ziet er goed uit. Ik hoop dat ik het hele verhaal nog kan herinneren tegen de tijd dat ik een snaar moet gaan vervangen. Er is mij overigens altijd verteld dat je snaren 1 voor 1 moet vervangen omdat als je alle snaren in 1 x er af haalt de hele spanning van de hals is en hij zou kunnen kromtrekken

Mark1990
31 augustus 2008, 22:15
ziet er goed uit. Ik hoop dat ik het hele verhaal nog kan herinneren tegen de tijd dat ik een snaar moet gaan vervangen. Er is mij overigens altijd verteld dat je snaren 1 voor 1 moet vervangen omdat als je alle snaren in 1 x er af haalt de hele spanning van de hals is en hij zou kunnen kromtrekken

Bij mijn weten maakt het niet zoveel uit, tenzij er een lange tijd zit tussen snaren afhalen en er nieuwe opzetten, dan is het wel aan te raden het 1 voor 1 te doen.

Muzieknono
6 september 2008, 07:39
Is deze techniek ook te gebruiken bij staalsnarige akoestische gitaren, (vermoed van wel, maar vraag het toch maar even).
Groet Dirk Jan :metal: .

piezo
6 september 2008, 11:43
Is helemaal hetzelfde, Dirk Jan.

EsmeeLovesAVRIL
6 september 2008, 12:00
hey, ik heb een semi-akoestische gitaar .. stalen snaren
maar hoe krijg je die pinnetjes eruit met snaren verwisselen?

Muzieknono
6 september 2008, 19:22
Bedankt Piezo
Groet Dirk Jan :metal:

Gearjunkie
7 september 2008, 10:04
hey, ik heb een semi-akoestische gitaar .. stalen snaren
maar hoe krijg je die pinnetjes eruit met snaren verwisselen?

Vraag in een muziekzaak om een zogenaamde "peg winder" dat is een soort slingertje waarmee je je tuners kan rondslingeren. In dit ding zit een uitsparing om de pinnetjes uit de brug te trekken.

kenx
16 september 2008, 20:16
moet je nou 's zien... die E snaar...

http://www.2dehands.be/fender-telecaster-usa-50768357.html?start=63

De haren op men rug gaan ervan rechtstaan, hoe kan je nou zo'n dure meuk hebben en niet 'ns weten hoe je snaren deftig moet plaatsen

onze_jef
16 september 2008, 20:48
Hahahahahha! Ik had die foto ook gezien en moest aan deze topic denken.


Aan de topicstarter: megagoeie tip man.

FruscianteFan
17 september 2008, 09:11
moet je nou 's zien... die E snaar...

http://www.2dehands.be/fender-telecaster-usa-50768357.html?start=63

De haren op men rug gaan ervan rechtstaan, hoe kan je nou zo'n dure meuk hebben en niet 'ns weten hoe je snaren deftig moet plaatsenhoeveel geld je aan apparatuur uitgeeft hoeft niets te maken te hebben met of je een gitaar fatsoenlijk kunt besnaren.

Toch, eigenlijk zou deze methode in een boekje moeten worden meegegeven aan iedereen die voor het eerst een setje snaren koopt.

2m4
17 september 2008, 13:36
Of je wordt gewoon ff lid van gitaarnet.nl, dan is zo'n handleiding niet meer nodig! :hippie:

2m4
18 september 2008, 21:46
Mijn oude snaren waren echt toe aan vervanging, alleen heb ik geen 010 snaren meer liggen, alleen nog 009, die ik eigenlijk niet meer gebruik... Dus tijd en snaren genoeg om eens te oefenen met deze snaarwissel methode, ik moet zeggen dat hij echt geweldig is! De intonatie is trouwens niet veranderd, dacht wel dat dat normaal zou zijn als je een andere snaardikte oplegt?

Alleen het strak genoeg houden van de snaren op het begin is wat lastig, helemaal bij de dunnere snaren. De hoogste 3 snaren hebben daarom toch nog 3 wikkelingen mee gekregen, maar ze zitten wel voor het eerst netjes strak om de stemknop! Binnenkort toch nog maar eens een setje 010 halen, en de gitaar dan opnieuw van snaren voorzien.... Het gaat op deze manier in elk geval een stuk sneller! TS: Bedankt! 8-)

matty
5 oktober 2008, 23:34
ik snap het toch niet hoor.
als ik nieuwe snaren opzet:
- steek snaar in gat (dat onder eender welke hoek staat), draaien maar zonder rekken of wat dan ook
- met tangetje het stuk snaar dat uitsteekt afknippen

waarom een hele methode en god weet wat? ik kan me niet inbeelden dat er veel verschil op is met zoveel meer moeite en technieken, buiten dat ie misschien een ietsjepietsje langer gestemd blijft, maar mijn snaren blijven nu ook al gewoon goed gestemd op een london city comet :s

Bram+
5 oktober 2008, 23:38
Volgens mij (en volgens anderen) is de methode van Piezo gewoon snel en simpel, vooral als je er handigheid in gekregen hebt. Dat de snaar beter op stemming blijft is mooi meegenomen én een goede reden om het alsnog zo te doen.

Hoe vaak draai jij aan de knop voordat de snaar goed vast zit dan?

grayfink
6 oktober 2008, 00:18
ik snap het toch niet hoor...

Dat blijkt.

Lenweë Míriel
6 oktober 2008, 00:46
Ik moet binnenkort ook maar eens mijn snaren vervangen, maar ik vroeg me af hoe zit het met een floyd rose. Want met deze manier heb je weinig wikkelingen en dat lijkt me niet handig. Nee ga niet zeuren over dat wikkelingen ontstemmen want dat is niet zo dat ligt aan jullie prut gitaren. Want een echte gitaar heeft gewoon een locking nut. :stop:
Maar even serieus zou het vaker er om heen wikkelen en dan pas doorsteken werken??
Want het is wel prettig wat reserve lengte te hebben voor wanneer de snaar bij de brug breekt.
Natuurlijk kan ik ook de snaar niet afknippen en er gewoon bij laten bungelen maar dat ziet er dus echt niet uit.

FruscianteFan
6 oktober 2008, 08:57
Kan best, maar dan heb je er ook weinig aan om zo'n knoop te maken. Als je het toch wilt, gewoon niet de snaar aanspannen voor je hem vastzet.

Muzieknono
9 november 2008, 09:34
Heb vorige week deze methode toegepast op zowel mijn elektrische als akoustische gitaar en het werkt prima, mijn akoustische was net in de zaak voorzien van nieuwe snaren op de oude manier en tijdens het stemmen brak mijn hoge E bij de tuner af, doorgesneden door zichzelf als het ware, dit is bij deze methode onmogelijk, ook geen problemen met de dunste snaren, al is strakhouden ff lastig omdat ze zo tussen je vingers doorglijden.
Snel en makkelijk, je zou het bijna voor je plezier gaan doen.
Hartstikke bedankt
Mvgr. Dirk Jan :metal:

Shaggy
12 november 2008, 16:31
Dit is een goeie man, die houden we erin. Kun je dit met alle soorten snaren doen, van .08 tot .14?

Henri H
12 november 2008, 17:15
Ik heb gisteren ook zitten martelen, vooral met de dunne E-snaar.
Ik ga dit zeker uitproberen als ik weer nieuwe snaren nodig heb.

Wat ik me wel afvraag: Je zegt dat deze manier zelfs sneller gaat als bij een gitaar met locking tuners. Hier heb ik toch wel m'n twijfels bij hoor.
Op m'n Axis SuperSport gaat het echt super gemakkelijk en heb ik in een minuut of 10 à 15 alle snaren vervangen, inclusief het verwijderen van de oude snaren.

Maar wel een heel goed topic dit!

Even offtopic als het mag: vinden jullie ook dat je snaren eigenlijk per maat zou moeten kunnen kopen?
Ik bedoel, de hoge E en de D-snaar knappen het vaakst. Hiervan zou je eigenlijk gewoon een setje van 6 tegelijk moeten kunnen kopen.
Maar ook van de andere maten uiteraard.
Ik laat m'n snaren er meestal net zo lang opzitten totdat ze echt niet meer klinken of tot ze knappen.
Om dan gelijk een nieuw setje aan te breken vind ik zo zonde.
Of bestaat die mogelijkheid al zonder dat ik er vanaf weet? :noob:

M Kactus
12 november 2008, 17:33
Ik heb gisteren ook zitten martelen, vooral met de dunne E-snaar.
Ik ga dit zeker uitproberen als ik weer nieuwe snaren nodig heb.

Wat ik me wel afvraag: Je zegt dat deze manier zelfs sneller gaat als bij een gitaar met locking tuners. Hier heb ik toch wel m'n twijfels bij hoor.
Op m'n Axis SuperSport gaat het echt super gemakkelijk en heb ik in een minuut of 10 à 15 alle snaren vervangen, inclusief het verwijderen van de oude snaren.

Maar wel een heel goed topic dit!

Even offtopic als het mag: vinden jullie ook dat je snaren eigenlijk per maat zou moeten kunnen kopen?
Ik bedoel, de hoge E en de D-snaar knappen het vaakst. Hiervan zou je eigenlijk gewoon een setje van 6 tegelijk moeten kunnen kopen.
Maar ook van de andere maten uiteraard.
Ik laat m'n snaren er meestal net zo lang opzitten totdat ze echt niet meer klinken of tot ze knappen.
Om dan gelijk een nieuw setje aan te breken vind ik zo zonde.
Of bestaat die mogelijkheid al zonder dat ik er vanaf weet? :noob:

pakjes van zes of tien weet ik niet, maar in ieder geval wel apart. Ik gebruik snaren ook helemaal op en mijn laatste twee E-snaren heb ik ook laten knappen. Gewoon nieuwe E-snaar gekocht.

Henri H
12 november 2008, 18:01
Ja, apart wel ja. Maar da's relatief erg duur!
Een losse D-snaar kost je zo €2,50.
Leg er €6,50 bij en je hebt 3 complete setjes.

M Kactus
12 november 2008, 18:12
Ja, apart wel ja. Maar da's relatief erg duur!
Een losse D-snaar kost je zo €2,50.
Leg er €6,50 bij en je hebt 3 complete setjes.

Yowza, niet bij mijn gitaarboer. 1 d'Addariosnaar = 1,20€, als ik het goed heb.

piezo
12 november 2008, 18:14
Als je gewend bent snaren er lang op te laten zitten, kun je de snaren die je vaak breekt reinigen (spiritus of ammonia) en als breukreserve bewaren. Dan heb je ook niet zo het klankverschil van een verse snaar in een oud setje.

Wel 10-15 minuten om een setje te vervangen ????? Met locking tuners????

whammy67
12 november 2008, 18:34
een minuut of 10 à 15 alle snaren vervangen, inclusief het verwijderen van de oude snaren.


Op een double locking gitaar?: Dat vind ik super rap!! Guitartech worden!!
Ik heb zelf van die Sperzel-trim-lock-tuners. Ik vind het wel super spul. Snaar door body en tuner, vastzetten, afknippen en stemmen. Geen oeverloos gedraai.....

Henri H
12 november 2008, 18:36
Snaren hergebruiken doe ik al jaren niet meer. ;)
Is 10 -15 min. lang?
Ik was gisteren wel een uur bezig met m'n LP. :confused:

Henri H
12 november 2008, 18:39
Op een double locking gitaar?: Dat vind ik super rap!! Guitartech worden!!
Ik heb zelf van die Sperzel-trim-lock-tuners. Ik vind het wel super spul. Snaar door body en tuner, vastzetten, afknippen en stemmen. Geen oeverloos gedraai.....Mijn Axis heeft een MM brug. Dus geen double locking gitaar. Tenminste, ik neem aan dat je een gitaar bedoelt met b.v. een Floyd Rose?

whammy67
12 november 2008, 18:49
Da's 2,5 minuut per snaar incl. stemmen. Bij mijn Floydbrug lukt me dat niet. Ik weet wel dat in een donker dampend hok (toen mog roken nog) ik liever voor de Sperzel ga, dan mijn imbus zoeken en zitten kl.ten.
Edit: je was me net voor; idd Floyd is geen feest voor de snelheid van wisselen

pasqual
20 november 2008, 21:55
hoi Piezo,

ik heb net ff nieuwe stemmechanieken op mijn strat gezet, nieuwe roller-stringretainers, de topkam ruimer en gladder gemaakt én meteen maar ff je methode toegepast. de nieuwe snaren zitten er nu zo'n 10 minuten op en het ziet er veelbelovend uit! ik heb ff flink liggen benden aan de snaren en tot nu toe geen ontstemming. nu weet ik niet of het alleen maar aan de opleg-methode ligt of dat de nieuwe spullen ook meehelpen. het zal wel een combinatie van factoren zijn.

bedankt voor de heldere uitleg.

groeten Pasqual.

j3r03n
27 november 2008, 22:44
Hee bedankt!

Ik heb je posts uitgeprint op posterformaat en boven mn bed gehangen!:satisfie:

Ff ietsje van t topic af: Ik leg niet zo vaak nieuwe snaren op mn gitaren, maar ik heb binnenkort n optreden. Is t verstandig om vlak voor een optreden je snaren te vervangen? (dit ivm eventuele rek, of is dat flauwekul?)

Henri H
27 november 2008, 23:44
Op zich kan het wel maar je moet de snaren wel goed oprekken zodat ze niet meer (zo snel) ontstemmen.
Is bij mij wel 's jammerlijk misgegaan. :noob:

j3r03n
28 november 2008, 00:01
Tja, dat bedoelde ik idd ;)

Maar gewoon met eropleggen een paar keer eraan trekken, of duurt t n tijdje voordat de rek eruit is? Niet dat ik 2x per nummer moet stemmen :P

Henri H
28 november 2008, 08:56
Als de snaar (bijna) niet meer ontstemt direct nadat je hem oprekt is het goed.

j3r03n
28 november 2008, 11:59
Okee, bedankt ;)

Ik ga vanmiddag nieuwe snaren erop leggen en vanavond (en morgenavond) optreden :satisfie:

FruscianteFan
28 november 2008, 13:16
Gewoon nieuwe snaren erop, goed rekken en een uurtje flink spelen. Ook als je goed rekt en de gitaar niet meer direct ontstemt, kan het zijn dat ze na 20 minuten wel weer vals is.

Ik weet trouwens niet of je veel zweet bij een optreden, maar ik zou aanraden om de snaren na je optreden schoon te maken, zodat ze niet bij het volgende optreden helemaal stug zijn.

j3r03n
28 november 2008, 13:26
Okee, bedankt voor de tip! Ik ga vanmiddag toch nog ff gitaarspelen, dus dat moet goedkomen.

Bedoel je trouwens schoonmaken met n doekje, of met n speciaal spulletje?

Henri H
28 november 2008, 13:42
Met een droge (thee)doek, geen speciaal spulletje.
Er is wel spul op de markt en dat wordt ook wel besproken in dit topic dacht ik.

j3r03n
28 november 2008, 14:00
Okee, bedankt, ik ga t nog eens nalezen, maar n doek vind ik ook goed hoor, ik ben niet zo'n zweter ;)

Basileia
18 december 2008, 14:49
Hartstikke bedankt voor het posten van je methode! Net een setje ernie ball 010 op m'n bouwpakketje van 100 euries geplakt. Zat er binnen 5 minuten op en ziet er zeer netjes uit zo. Topmethode!

Blend
22 december 2008, 21:39
Iemand nog tips voor het vervangen van snaren op klassieke gitaren? Maakt het aantal windingen daar ook nog uit? Ik heb de snaren erop gezet, en ik blijf draaien totdat ie op stemming is )steek ze 1 keer door het gat in de stemmechaniek), en dan draai je dus bijna de hele snaar erop. Kan dat kwaad? Anders vervang ik 'm, en doe ik het op een andere manier over.
Het is ff wennen hoor, bij m'n Seagull zit het erop, en ontstemt het bijna niet, op m'n spaanse gitaar is dat toch iets anders :satisfie:

Jongen
23 december 2008, 15:01
Werkt echt super,ik was nooit zo'n ster in snaren vervangen, omdat ik altijd maar wat deed, maar dit werkt prima en ik kan weer lekker jammen.:soul:

lollol
30 december 2008, 15:37
zooooooo, werkt lekker hoor! mijn vader deed mijn eerste 2 snaren via zijn methode en ik via de jouwe, die van mij zitten 100 keer beter:blast:

EDIT: 100 posts!

Mi-J'Den
30 december 2008, 16:06
...grappig eigenlijk. Een tijd terug was ik erg enthousiast over deze methode, en heb een flink aantal keer mijn snaren op deze manier vervangen. Toch ben ik nu weer terug bij mijn eigen methode.

De redenen:
- voor de snelheid van vervangen maakt het niets uit;
- ik heb het idee dat m'n gitaar net wat stemvaster is bij m'n eigen methode, misschien doordat ik de lage E en A een paar windingen meer geef dan die ene die ik had via bovenstaande methode.
- ik brak een aantal snaren bij het oprekken, waarschijnlijk omdat ze al zo goed als op stemming zijn na het erop zetten.

Kortom: eigenlijk komt het erop neer dat ik vind dat mijn eigen methode net zo goed is en dus laat ik het oude vertrouwde voorgaan. In elk geval pas ná het getest te hebben :)

Ello
7 januari 2009, 12:42
Goede methode. Heb het dit weekend geprobeerd op mijn J-160E en ze zaten er echt supersnel op!

Thanx voor deze tip!

fredjuh
19 januari 2009, 17:58
Dit heb ik een tijdje terug gelezen, en ik doe dit nu door de eerste keer, het is geweldig! hulde! t is wel ff douwen om die lus in bedwang te krijgen maar dan heb je ook wat!

Arts
30 januari 2009, 16:46
ken 't topic al een tijdje, maar ook even geprobeerd

fijne techniek;)
alleen 't lastige vind ik het oprekken van de dunne snaren, vooral met gladde handen:P

Amp
1 maart 2009, 16:04
Ook ik wil nog even mijn complimenten geven voor ten eerste de methode zelf en ten tweede de goede wijze waarop de methode omschreven is in de beginpost!

Ik heb deze methode zojuist voor het eerst geprobeerd, en sta versteld over de snelheid waarmee dit mogelijk is! Ik dacht al redelijk snel te zijn met snaren verwisselen (op mijn "oude" manier), maar dit verdubbelt de snelheid bijna, en je hebt geen snarenwinder meer nodig! Hulde!

McVenco
9 maart 2009, 14:41
Ik heb nu ook een paar keer deze methode gebruikt en ik zet er ook mijn hoed voor af. In no-time zitten ze trekvast en stemvast, geweldige methode!

In het verleden liep ik altijd te pielen om de snaren vast te krijgen op de tuners, en ik eindigde meestal met bijna evenveel windingen als om de pickups :dontgeti:
(hmm... misschien een ideetje voor yammerdrammer: in combinatie met toonkamers in de headstock en magnetische stemmechanieken moet dat een heel nieuwe geluidservaring geven - headstock pickups!)

Henri H
9 maart 2009, 16:29
Afgelopen zaterdag heb ik de methode ook weer toegepast maar ik blijf klooien met de hoge E-snaar.
Het is vrij lastig om met weinig licht en wat mindere ogen (leeftijd hè) de dunne snaar tussen de 2 windingen door te halen.
Ik los het op door de snaar 2 x door het gaatje te steken.
Dan blijft ie beter zitten.
Voor de overige snaren is het een mooie methode.

piezo
9 maart 2009, 18:42
Het is vrij lastig om met weinig licht en wat mindere ogen (leeftijd hè) de dunne snaar tussen de 2 windingen door te halen.Inmiddels - 2 jaar nadat ik dit onderwerp begon - begint dat ook voor mij pijnlijk herkenbaar te worden. Voorbij de tijd dat ik met gemak even een gebroken snaar kon vervangen en stemmen, terwijl de band een extra refreintje deed. Nu moet opa eerst zijn leesbrilletje opzetten.....

Henri H
9 maart 2009, 18:48
Gelukkig knapt bij mij de hoge E-snaar niet meer de laatste tijd.
Ik heb meer last van de D-snaar die regelmatig knapt.
Dit komt waarschijnlijk door het harde aanslaan en palm muting met een medium dikke plectrum.
Meestal tijdens een Metallica riff o.i.d.
Ik heb het op alle 3 m'n elektrische gitaren.

G.G.
9 maart 2009, 19:32
Gelukkig knapt bij mij de hoge E-snaar niet meer de laatste tijd.
Ik heb meer last van de D-snaar die regelmatig knapt.
Dit komt waarschijnlijk door het harde aanslaan en palm muting met een medium dikke plectrum.
Meestal tijdens een Metallica riff o.i.d.
Ik heb het op alle 3 m'n elektrische gitaren.
Heel vreemd.... als het nou op 1 gitaar was zou ik eens heel goed naar het zadeltje kijken, maar op alle 3?....

Henri H
9 maart 2009, 20:44
Ja, het komt waarschijnlijk echt door de manier waarop ik zit te raggen op de gitaren.
Ik heb de gitaren al 's laten nakijken door een kenner en die zegt ook - nadat ik voordeed hoe ik speelde - dat ik wel erg hard aansla en dat het niet aan de zadeltjes ligt.
Ik ben daarom ook overgestapt van een relatief dikke plectrum (1 mm) naar iets dunner (0.73).
Hoe meer Metallica ik speel hoe meer D-snaren het me kost. :D

piezo
9 maart 2009, 20:46
GiGi, ik breek ook veel meer D-snaren dan andere snaren. Geschat ongeveer 60% D4, 30% E1, 10% andere snaren.
En ik gebruik een 2 mm plectrum en speel juist weinig metalriffs.

Madcow
9 maart 2009, 23:57
G en E(bas) zijn erg zwak bij me. G door het harde benden+aanslaan (zakk wylde style) bassnaar door veel gebruik neem ik aan.

hole
10 maart 2009, 09:46
ik blijf klooien

..jaaa, dan gaat het me je Axis wel wat handiger heej ;)

:cheerup: MusicMan :cheerup:

Henri H
10 maart 2009, 15:40
..jaaa, dan gaat het me je Axis wel wat handiger heej ;)

:cheerup: MusicMan :cheerup:

Inderdaad ja. ;)

Wat ik wel in overweging neem is om ook op m'n LP en Strat locking tuners te zetten.
Is dat aan te bevelen of moet je daarvoor de gitaren teveel aanpassen zodat ze niet meer origineel te maken zijn?

hole
10 maart 2009, 17:54
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is dat te doen zonder boren etc. Gewoon de oude tuners eruit, nieuwe locking erin ...klaar.

MjS
27 april 2009, 15:12
Helaas deze topic vergeten toen ik nieuwe elementen in mijn Strat legde... Die vintagemechanieken kostten me een setje snaren extra (stomme reservesnaarlengte). Ik ga deze z.s.m. proberen op de Strat (andere gitaar heeft locking tuners, dus heb deze methode nog niet kunnen proberen).

dezperado
27 april 2009, 16:34
geweldig duidelijk uitgelegd en de fotos zijn haarscherphttp://img208.imageshack.us/img208/2674/038k.gif

Sinner
27 april 2009, 16:55
Hoi!

Ik speel al een flink aantal jaar en snaren vervangen op Gibsons, Fenders en zelf Ibanez met Floyd Rose draai ik mijn hand niet voor om, maar ik heb sinds een tijdje 2 gitaren met een Bigsby (een Yamaha TVL signature en een Gretch Jet Baritone) en het vervangen van de snaren vind ik echt een ramp, vooral op de baritone.

Bij mij schiet steeds het bolletje los, als ik de snaar niet strak genoeg hou. Het lijkt wel of je 3 armen moet hebben om het relaxrd te kunnen doen.

Heeft iemand nuttige tips? Alvast bedankt!!

dezperado
27 april 2009, 17:40
eerst aan de hals en als de snaar door het gat is en je hem aantrekt dan pas bij de brug het bolletje vastzetten ?

aaronstonebeat
27 april 2009, 19:17
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb eens gezien/gelezen dat het makkelijker wordt als je het uiteinde met bolletje buigt zodat het al in de goede stand staat om rond het pinnetje te blijven zitten.

Sinner
4 mei 2009, 10:25
Ok thanks!
Nog meer tips, misschien van ervaringsdeskundigen?

ER!K
4 mei 2009, 11:56
eerst aan de hals en als de snaar door het gat is en je hem aantrekt dan pas bij de brug het bolletje vastzetten ?
lijkt me niet zo'n goed idee. Zo is de kans aanwezig dat je de snaar te vaak rond het stemmechaniek laat draaien omdat je niet de precieze lengte van de snaar in kan schatten.

j3r03n
4 mei 2009, 19:38
Hee Piezo, toch nog even een vraagje betreffende het 'inklemmen' tussen de eerste twee wikkelingen. Bij mijn Fender gleufje-tuners zitten die twee wikkelingen niet klem tegen het snaaruiteinde aan (zie foto). Is dit wel goed? Ze zaten evengoed wel aardig vast -ik kon de gitaar eraan optillen- maar het ziet er niet zo mooi uit als op jouw foto's. Mijn gleufje loopt ook niet door tot in de taille. :dontgeti:

http://i369.photobucket.com/albums/oo135/jeroenbriels/Gear022.jpg?t=1241458539

piezo
5 mei 2009, 13:24
Mijn gleufje loopt ook niet door tot in de taille. :dontgeti:Dan heeft die chirurg zijn werk goed gedaan toen ie je ombouwde, want dat is bij de meeste vrouwen zo (gelukkig).

Voor het eerst dat ik zulke stemmechanieken zie. En die zijn inderdaad niet geëigend voor deze wijze van snaren opzetten. Maar neem er genoegen mee of gebruik de oorspronkelijke Fender wijze van opzetten waarbij je de snaareinden op lengte afknipt en aanzet.

aaronstonebeat
5 mei 2009, 13:32
Dat soort mechanieken hebben toch 'n gaatje waar je van boven af het uiteinde van de snaar in steekt?

Ik heb die nieuwe manier van snaren opzetten ook een paar keer geprobeerd. Op mijn oude manier gaat 't sneller: snaar strak door de mechaniek trekken en weer een cm of 4 terughalen. Mechaniekslinger op de mechaniek en draaien maar; zorgen dat de eerste winding bovenlangs gaat en de rest eronder. Als ik me concentreer, is de klus in een paar minuten geklaard.

j3r03n
5 mei 2009, 13:52
Dat soort mechanieken hebben toch 'n gaatje waar je van boven af het uiteinde van de snaar in steekt?

Hmmm, er zit inderdaad een gaatje, maar het ziet er niet naar uit dat daar een snaar in past...

Velter
18 mei 2009, 17:28
Net geprobeerd, werkt super!
Bedankt :)

Luke-wannabe
18 mei 2009, 18:06
Hmmm, er zit inderdaad een gaatje, maar het ziet er niet naar uit dat daar een snaar in past...
Bij die vintage tuners moet je ze er wel in steken :D Nog nooit gedaan zeker?

FruscianteFan
18 mei 2009, 23:01
Ik vind juist dat deze methode bij dergelijke vintage tuners, zoals ook op de Jaguar zitten, erg goed werkt. Dat gaatje blijft dan wel ongebruikt...

sweet_apple
22 mei 2009, 10:53
Ik heb die eerste wikkeling nooit boven het gaatje, zoals wel meer gitaristen eigenlijk. Klemmen doen ze namelijk door de vorm van het stemmechaniek toch wel. Ik weet nu zo ongeveer wel hoeveel ik over moet houden aan snaar als ik 'm door het gaatje van het stemmechaniek steek en heb als vuistregel bij de omwonden snaren twee slagen om het stemmechaniek en bij de onomwonden snaren sowieso twee slagen en ook sowieso niet meer dan vier. Als ik er eenmaal een snaar omheen heb, wind ik 'm altijd ff wat te strak. Als het goed is hoef je dan bijna niet meer te rekken bij het stemmen.

poisonousgame
5 oktober 2009, 23:50
Je mag toch normaal nooit al je snaren er tegelijk afdoen?
Schijnt toch enorm slecht te zijn voor de druk op de nek van je gitaar?
Of heb ik dat verkeerd verstaan ? :)
Allesinds een ingewikkelde manier haha

Mvg
Jonathan

artnaz
5 oktober 2009, 23:57
Als je de gitaar niet te lang laat staan zonder snaren is het niet zo erg. Zelf doe ik meestal snaar voor snaar, heel af en toe alles in één keer bij een grote beurt.

FruscianteFan
5 oktober 2009, 23:58
Je mag toch normaal nooit al je snaren er tegelijk afdoen?
Schijnt toch enorm slecht te zijn voor de druk op de nek van je gitaar?
Of heb ik dat verkeerd verstaan ? :)
Allesinds een ingewikkelde manier haha

Mvg
Jonathan

Kan geen kwaad hoor. En ingewikkeld noem ik deze methode echt niet.

--=HANS=--
6 oktober 2009, 08:15
Je mag toch normaal nooit al je snaren er tegelijk afdoen?
Schijnt toch enorm slecht te zijn voor de druk op de nek van je gitaar?
Of heb ik dat verkeerd verstaan ? :)
Allesinds een ingewikkelde manier haha

Mvg
Jonathan

Sterker nog, bij een hoop akoestische gitaren kun je bijna niet anders omdat je met je hand in de klankkast moet om het bolletje aan het eind van de snaar goed te krijgen.
Deze methode ziet er misschien moeilijk uit op de plaatjes maar als je eenmaal door hebt hoe het werkt is het verreweg de snelste manier!

Henri H
6 oktober 2009, 08:26
Echt niet ingewikkeld! Bij de dunne/hoge E-snaar, draai ik hem meestal wel op de "ouderwetse" manier erop.
Ik krijg het niet meer voor elkaar met mijn slechter wordende ogen.
De dikkere snaren doe ik nu altijd op deze manier, werkt snel en ze ontstemmen minder snel. Bij de dunnere snaren gaat dat ontstemmen ook minder op, omdat de wikkelingen strakker om het mechaniek zitten heb ik het idee.

hielos
6 oktober 2009, 13:05
De perfecte manier! Supersnel en supersimpel! Ik wist nooit hoe het moest, even dit voorbeeld erbij en ik vergeet het nooit meer:D Heb het een paar dagen geleden gedaan, een nieuwe set nickel snaren op mijn lp. Misschien kan ik hier gelijk een vraag stellen daarover?

De snaren zitten goed, maar als ik nu power akkoorden speel hoor ik een bepaald soort ruis. Bij "nader onderzoek" ben ik er achter gekomen dat het vooral op de lage E snaar is. Is dit fret-buzz? En hoe kan ik het verhelpen?

Alvast bedankt!

Henri H
6 oktober 2009, 13:24
Als het goed is zit er onder de brug een stel/draaiknop. Draai hem iets omhoog, totdat de buzz verdwijnt.
Wel even de spanning v.d. snaren eraf halen, anders gaat het heel zwaar, en zeker geen tang o.i.d. gebruiken! (i.v.m. beschadiging v.d. brug en/of je lak, als je b.v. uitschiet)

piezo
7 oktober 2009, 11:49
Sterker nog, bij een hoop akoestische gitaren kun je bijna niet anders omdat je met je hand in de klankkast moet om het bolletje aan het eind van de snaar goed te krijgen.
Dat is echt onnodig, Hans. Probeer het eens zo:
1) de snaar in het stijve stukje vlak boven het kogeltje eerst een beetje buigen;
2) dan de snaar er ruim voldoende diep in, zodanig dat het kogeltje een beetje richting hals wijst;
3)
- pinnetje er in (met gleufje aan de halskant natuurlijk), maar nog losjes;
- pinnetje tegenhouden en snaar met een beetje beleid naar boven trekken, tot de verdikking zichtbaar is. Het kogeltje zit nu onder tegen het onderblad maar wijst nog naar voren;
- pinnetje langzaam aandrukken en tegelijk de snaar krachtig aantrekken;
- pinnetje helemaal vast drukken.

Zo geschreven ziet het er uit als een hele serie handelingen, maar fase 3 kan in 1 doorlopende beweging.
En na een beetje wennen is succes gegarandeerd; in 15 jaar en pakweg 1000 snaarwisselingen is het maar 1 keer fout gegaan, doordat ik te snel wilde.

Henri H
7 oktober 2009, 12:21
......1000 snaarwisselingen .....:o Zoveel heb ik er in m'n hele gitaar-leven (23 jaar) niet verwisseld. :dontgeti:

Per gitaar ongeveer 7 x per jaar (?) = 7 x 23 = 161 keer per gitaar.
En ja, ik verwissel snaren pas als ze knappen, als ze écht niet meer zuiver klinken, of als ik een optreden heb.
Nieuwe snaren klinken wel lekker trouwens. ;)

--=HANS=--
7 oktober 2009, 12:49
Dat is echt onnodig, Hans. Probeer het eens zo:
1) de snaar in het stijve stukje vlak boven het kogeltje eerst een beetje buigen;
2) dan de snaar er ruim voldoende diep in, zodanig dat het kogeltje een beetje richting hals wijst;
3)
- pinnetje er in (met gleufje aan de halskant natuurlijk), maar nog losjes;
- pinnetje tegenhouden en snaar met een beetje beleid naar boven trekken, tot de verdikking zichtbaar is. Het kogeltje zit nu onder tegen het onderblad maar wijst nog naar voren;
- pinnetje langzaam aandrukken en tegelijk de snaar krachtig aantrekken;
- pinnetje helemaal vast drukken.

Zo geschreven ziet het er uit als een hele serie handelingen, maar fase 3 kan in 1 doorlopende beweging.
En na een beetje wennen is succes gegarandeerd; in 15 jaar en pakweg 1000 snaarwisselingen is het maar 1 keer fout gegaan, doordat ik te snel wilde.

1000 snaarwisselingen...........dat komt neer op bijna 67 keer per jaar :dontgeti:
Ik kan ondertussen terug kijken op 24 jaar gitaar spelen maar ik geloof niet dat ik dat haal.

Je hebt gelijk, zo kan het idd. Ik haal toch altijd alles eraf omdat ik dan meteen de boel goed schoon kan maken en als ik dan toch bezig ben is het even met de hand aanduwen van het ringetje/balletje zeker zo snel.

piezo
7 oktober 2009, 13:14
EDIT: antwoord was te wijsneuzig.

Sorry voor de verwarring. Ik had per snaar gerekend.
Ik vervang snaren ook niet vaker dan nodig. In die 15 jaar zal ik gemiddeld maar zo'n 10 keer per jaar hele snarensetjes op die manier vervangen hebben.

poisonousgame
8 oktober 2009, 22:22
Je hebt gelijk,
Eenmaal je het doorhebt is het best een snelle methode,
goed gevonden ;)

RoelSmoel
12 oktober 2009, 20:55
En ik maar denken dat ik de enige was die dit zo deed...
Leuk om iemand zo tegen te komen!

Brewskie
17 oktober 2009, 20:40
Piezo,
Enige tijd geleden deze manier eens goed bestudeerd, en nu voor het eerst ook toegepast. Mijn conclusie: super methode ! Normaal toch wel wat gehannes, maar nu ging het in 1x goed met alle snaren.

Bedankt.

RoelTM
1 november 2009, 11:51
De afbeeldingen doen het niet meer. :nervous:

piezo
2 november 2009, 11:13
De afbeeldingen doen het niet meer. :nervous:Ik zie het. Het blijkt te komen doordat KPN de URL van mijn homepage heeft gewijzigd.
En aangezien wij eenvoudige gitaarnetlieden tegenwoordig onze bijdragen na enige tijd niet meer kunnen wijzigen, kan ik de plaatjes ook niet even een nieuwe URL geven.
Ik hoop dat een mod dat wel kan- en wil doen, dus ik zal het even melden.

EDIT: Zo gevraagd .............. en ze hebben het meteen gedaan. Goed werk, mods.

sjoerd5
2 november 2009, 19:01
De plaatjes doen het weer.

vulvasonic
13 december 2009, 01:52
Grappig om te zien dat deze methode exact gelijk is aan de manier waarop ik mijn snaren bevestigde, toen ik nog niet wist hoe dat moest. Na jaren van frustrate blijkt nu dat mijn eerste pogingen zo verkeerd niet waren. :seriousf:

Burnout
26 december 2009, 20:16
Mooie uitgelegd. Mijn snaren zijn nu mooi gewonden om zijn asjes en weinig wikkelingen. Alleen heb ik nu akoestische snaren van Martin op mijn akoestische gitaar maar die klinken niet zo mooi vol, niet mijn geluid. Volgende keer maar gewoon snaren voor elektrische gitaar erop, klinkt mooier en warmer. :lp:

dennisky
20 januari 2010, 10:52
Briljant!

Vandeweek voor het eerst gedaan op deze manier, überhaupt
voor het eerst en het kost me een klein half uurtje en ze zitten
net zo vast als ik aan een contractje van T-mobile.... :rockon:

Dankuwelzeerbeleefd

Hiro
20 januari 2010, 11:00
Nu ik die fotos erbij zie, vind ik t een hele goeie oplossing voor hoe ik t nou doe.

Ik hield altijd 3 vingers lengte over achter de tuner ombuigen en dan draaien maar dan heb je inderdaad best veel wikkelingen, en hiermee een wikkeling minder, ga t thuis s uitproberen wanneer ik ze weer ga vervangen.

Moet ik eerst weer s gaan spelen heb ik de afgelopen week ehelmaal geen tijd voor gehad. Wat ik nu gelukkig weer wel heb :)

Heibel
20 januari 2010, 11:03
Piezo..THANKS!!

Ik doe het nu al 'n tijdje op jouw manier..in het begin is het even wennen, maar na verloop van tijd weet je niet beter meer..Wat ik vooral fijn vind is dat de snaar niet getordeerd wordt, maar zo natuurlijk mogelijk wordt opgelegd. Daarnaast is het ook nog eens bijzonder snel..

dus: applaus!!:cheerup:

jerome
31 januari 2010, 15:16
Sj*s*s Piezo, wat een geweldige manier is dit zeg!!
Dat ik na meer dan 30 jaar spelen eindelijk eens leer hoe je op een fatsoenlijke manier snaren erop zet...:soinnocent:
De snaren zitten echt gelijk muurvast en de rek is er na een halfuurtje spelen al helemaal uit
En ik kan nu extreem benden zonder dat de snaren gaan slippen bij de tuners.
Want daar werd ik altijd ongelooflijk gestoord van...
Dit was namelijk ook de reden dat ik altijd al de voorkeur heb gehad voor gitaren met double locking systemen.
Maar nu kan ik me weer eens verder gaan verdiepen in andere soorten gitaren die geen dubbel locking syteem hebben!

Thanks Piezo!

Klopgeest
10 februari 2010, 00:58
Zodra ik snaren ga vervangen ga ik het op deze manier doen. Bedankt alvast voor de moeite voor het posten v/d uitleg + foto's.

RS-Rik
23 maart 2010, 16:15
Dit doe ik al heel lang zo

bass blom
30 maart 2010, 17:05
ik moet ook steeds ff terugkomen hier, maar dit is echt helemaal super top.
heb regelmatig een gitaar uit een koffer gepakt 2 weken na een oefenavond en dan is hij gewoon nog op stemming.
bizar soms in zijn geheel een kwart toon omhoog of omlaag, maar spatzuiver/
:rockon:

JohnLord
31 maart 2010, 23:09
Hee Bassie, leuk dat je weer eens van je laat horen!

Yoshida
6 mei 2010, 16:18
Bedankt voor de tip :) een gitaar fatsoenlijk stemmen bleef voor mij een langdurig proces. Vooral omdat de snaar op de reguliere manier eerst wat wil slippen, waardoor je hem weer strakker moet draaien en weer een wikkeling creëert... dit is een mooie simpele manier om snel én direct goed te stemmen, met een op het oog consistent aantal wikkelingen.

Yoshida
8 mei 2010, 16:20
Zojuist geprobeerd en het is echt waanzinnig :) Normaal moet ik de hele week nog nastemmen, nu maar ff kijken maar ik ben een fan.

Op deze manier
- krijg je anderhalve winding 'gratis' (minder draaien)
- een consistent aantal windingen
- een gitaar die niet meer ontstemt

Het is een mooi snelle manier. Maar vooral bij de dunnere snaren blijft het inderdaad lastig om de spanning op de snaar te houden, én het einde door het oogje en vervolgens tussen de twee andere snaren door te steken. In plaats daarvan offer ik wat spanning op, met één vinger druk ik de bovenste winding omlaag (aan de kant waar ie erdoor moet) waardoor de snaar aan de andere kant automatisch omhoog komt.

tostiapparaat
9 mei 2010, 23:24
ik heb een vraag die even in me op kwam over snaren opzetten.

soms zie je dat mensen met een Tune o Matic de snaren zeg maar boven over de stopbar laten gaan.

om het duidelijker te maken hier wat plaatjes:

'normaal' (in ieder geval hoe ze meestal zitten)
http://www.epiphone.com/images/N_LPfeat6.jpg


van bovenlangs kon ik geen plaatje vinden
maar jullie begrijpen me wel



maar waarom doen sommige mensen dus de snaren bovenlangs?

alvast bedankt:hippie:

piezo
22 mei 2010, 12:13
Zo maak je de knikhoek van de snaren over de brug kleiner en daarmee de druk die de snaren op de zadels uitoefenen.

Mogelijke gevolgen:

1) Andere - soms, maar niet altijd betere - intonatie. Omdat een snaar nu eenmaal een bepaalde stijfheid heeft, is het oplegpunt op het zadel niet echt een vast knikpunt, maar meer een kort boogje. Dat boogje werkt als een springveertje met een eigen trillingsfrequentie, die uit de pas kan lopen met de vrije trilling van de snaar. Daardoor kunnen sommige boventonen vals zijn en/of verlopen, vooral bij de G-snaar omdat die de grootste relatieve stijfheid heeft.

2) Ietsje soepeler opdrukken, omdat dat stukje dode snaar zo een beetje meer meegeeft.

3) Iets meer kans op ontstemming door het opdrukken, vanwege het meegeven van 2)

4) In theorie een beetje kortere sustain, maar ik heb daar nooit iets van gemerkt.

Op de ene gitaar kan het goed uitpakken, op de andere juist slecht. Je kunt het ook per snaar wel of niet doen. Verder kun je ook de hele stop wat hoger zetten en kijken hoe dat bevalt.

Basileia
9 juni 2010, 00:25
Okee, deze manier werkt gewoon perfect. Nu even een ander vraagje. Ik heb een gitaar met tremolo waarbij ik de ball ends moet afknippen. Nou zat ik te filosoferen: als ik nou de ball ends door de stemmechanieken haal, en het einde dat normaal in de stemmechanieken gaat net iets te lang afknip en in de brug steek, zou dat dan slecht zijn voor m'n stemmechanieken? Ik denk dat het wel mooi is om geen uitstekende snaareinden aan de headstock te hebben. Het zou natuurlijk ook weleens mis kunnen lopen omdat de balletjes in de weg zitten van verdere wikkelingen. Misschien gewoon eens proberen...

J.B.
23 juni 2010, 20:38
Voor 't eerst zelf m'n gitaar besnaard vandaag... deze methode werkt erg gemakkelijk. Wel soms lastig om de spanning in de snaar te houden, ze glippen voortdurend door m'n vingers. Kwestie van oefenen, zeker?

Alwintjuh
16 september 2010, 02:43
Moet binnenkort weer mn snaren vervangen, en ik denk dat ik dit maar even ga proberen, t klink in ieder geval een stuk sneller :)
thnx!

--=HANS=--
16 september 2010, 08:16
Het is een handigheidje, ken je het eenmaal dan doe je niets anders meer, gaat namelijk supersnel!

cesco
7 oktober 2010, 21:34
Zojuist geprobeerd. Ik ben normaal wel redelijk rap met snaren verwisselen, dit is duidelijk een handigheidje die ik even onder de knie moet krijgen. De hoge e slipte wel ineens iets door. Goede methode, kan nog net niet op tegen de Chinese-shirtvouw manier!

dijkholt
15 januari 2011, 00:36
Zet nu om de twee maanden nieuwe snaren op een akoestische gitaar en een strat en LP. Ondertussen bijna met de ogen dicht.
Laatst bij het inspelen voor een optreden, knapte de hoge E snaar.
Direct vervangen op deze manier en tijdens het optreden maar een keer hoeven te herstemmen. (Wel flink rekken bij het opzetten, maar de gitaar ontstemt daarna nog nauwelijks.)

Ik stelde het verwisselen van de snaren altijd uit, want ik vond het een rotklus. Nu stel ik het uit om geld te besparen. :crazyhappy:

Kortom: Supermethode !

dognite
2 maart 2011, 16:37
Ik gebruik al jaren Sperzel of Schaller mechanieken die voorzien zijn van een staafje in de schacht.
Zodra je een snaar door het gat steekt, kan je met een wieltje aan de achterkant van het mechaniek het staafje naar boven draaien zodat de snaar in het gat wordt vastgeklemd.
Vervolgens kan je de snaar gewoon stemmen. Wel even aan de snaar trekken om de rek eruit te halen en opnieuw stemmen.
Met enige oefening verwissel je zo een snaar in 10 tot 30 seconden.
Theoretisch heb je dan geen enkele winding nodig. Maar dat vind ik weer onverstandig omdat de snaar bij het gat geknikt wordt. Dan loop je weer het risico op metaalmoeheid op dat punt. Eén winding is genoeg om dat ook uit te sluiten.
Na één nummer spelen en stemmen is die snaar helemaal stabiel.
Ik voorzie al mijn nieuwe gitaren altijd meteen van Sperzels. Voorkomt veel ergernis en tijdverlies tijdens optredens. De Schallers zijn kwalitatief wat minder gebleken.
De stabiliteit is zo extreem dat ik na vervoer niet of nauwelijks hoef te stemmen. Extreme temperatuurschommelingen daargelaten.

vosme053
10 maart 2011, 20:49
ziet er goed uit ga ik ook proberen de volgen de keer
ALVAST BEDANKT

SantaX
15 april 2011, 17:48
Zelf doe ik het eigenlijk heel simpel, ik draai nog nieteens 1 keer de snaar rond de stemmers.

http://i54.tinypic.com/2uq2dsk.jpg

Veelgestelde vragen:
is dit wel stemvast? Yeps!
schiet er nooit een snaar los? Nops!
zo kun je wel heel snel snaren erop leggen he? Yeps!

Meer is feitelijk echt niet nodig, althans niet in mijn ervaring. Nylonsnaren doe ik trouwens niet zo. Dat schiet wel los.

HaroldA
19 mei 2011, 22:10
Zo, vandaag weer een avondje "gitaaronderhoud" gepleegd. Fretboard poetsen (oppassen dat je de rest van je gitaar niet poetst!), olien, nut saucen en dan met het doeweetje een nieuw setje snaren er op. :ok: (maal 2 gitaren)

Perfecte methode die me al heel veel plezier heeft gebracht!

ChuanSE
4 september 2011, 04:33
verrekte handige methode, komt me morgen van pas als ik nieuwe snaren leg :D

THX!

Jordy920
25 februari 2012, 13:18
Pas voor het eerste keer een setje snaren vervangen!
Deze methode gebruikt.
Werkt super! dankjewel!

ronalddus
3 maart 2012, 14:18
Ga deze methode ook even proberen. Pas een enkele keer nieuwe snaren erop gezet.
Ik had nog een vraagje: Sommige zeggen dat je 1 snaar paar keer moet vervangen, zodat je de nekspanning niet direct verlies.
Anderen zeggen weer dat het een broodje aap is.

Wat denken jullie?

HaroldA
3 maart 2012, 14:24
Ga deze methode ook even proberen. Pas een enkele keer nieuwe snaren erop gezet.
Ik had nog een vraagje: Sommige zeggen dat je 1 snaar paar keer moet vervangen, zodat je de nekspanning niet direct verlies.
Anderen zeggen weer dat het een broodje aap is.

Wat denken jullie?

Dat dus.

ronalddus
3 maart 2012, 14:49
danku :ok:

piezo
3 maart 2012, 15:44
Ho, stop! Er is een uitzondering. Heeft weliswaar niets te maken met de nekspanning, maar ik vermeld het toch maar even.

Bij een gitaar met een Floyd Rose vibrato is het wèl verstandig om 1 snaar tegelijk te vervangen. Als die brug los komt te liggen met alle snaren er af en je gaat opnieuw opspannen, beschadig je namelijk heel gemakkelijk de meskanten van het kantelpunt.

Weet je dat ook weer.

FrankC
20 april 2012, 17:33
Piezo bedankt! Ik gebruik deze wijze nu al geruime tijd en ben uiterst tevreden! Top!

Mr.Fingers
20 april 2012, 21:37
Ik heb het geprobeerd, en ik kan er niets mee, omdat ik allergisch ben aan uitstekende snaaruiteindes. (ik ben ook iemand die vintage mechanieken gebruikt, en ik frot het snaaruiteinde gewoon in dat asje, zoals het hoort).

Ik haal de snaar gewoon door het mechaniek, knip op 5cm/2 mechanieken verder (bij 6 in lijn) af, zie dat het afgeknipte eindje mooi gelijk ligt met de rand van het gaatje, en wikkel dan strak op (met m'n vinger druk ik de snaar tegen het asje aan, zodat die mooi strak opgewonden wordt)...

Resultaat is hetzelfde als dit, met als bijkomend voordeel dat het er nog eens erg netjes uitziet!

aaronstonebeat
20 april 2012, 21:47
Ik ben het geheel eens met Mr. Fingers (ik heb allemaal mechanieken met slechts een gaatje door het asje); heb het ook geprobeerd en ben snel weer teruggevallen op mijn oude methode. Met een mechaniekslinger in de buurt heb ik in een kwartier de oude snaren verwijderd, de nieuwe erop gezet en de gitaar gestemd.

bass blom
20 april 2012, 21:49
ik heb het een tijd gedaan en ben een tijdje geleden ik weet eigenlijk niet waarom overgestapt op deze.


http://www.youtube.com/watch?v=Ae7HsWFRdYY

aaronstonebeat
20 april 2012, 21:56
Ik trek de snaar altijd strak door het gat en haal ze dan een eindje terug, wat minder voor de dikkere snaren en wat meer voor de dunnere. Dat 'knoopwerk' doe ik alleen met nylonsnaren; anders veel te veel gedoe met loshalen, en nergens voor nodig.

Mr.Fingers
21 april 2012, 11:14
(ik heb allemaal mechanieken met slechts een gaatje door het asje)

Ik ook hoor, op m'n strat en m'n akoestische, en dat ziet er dan zo uit...

http://i528.photobucket.com/albums/dd324/williamsanders127/854e2b95.jpg

De winding drukt het stukje snaar dat in het gaatje zit omhoog, en vast (beetje hetzelfde idee als de dubbele strop die piezo heeft met zijn systeem, alleen is dit vele netter.

Meneer Zwijn
21 april 2012, 11:39
Doe het ook zo (als Mr. Fingers), en tot volle tevredenheid.
De reden dat ik snaar per snaar vervang, en niet alles tegelijkertijd, heeft te maken met de "tonnetjes" van mijn Tele. Ik vrees dat ze zouden verschuiven, en dan kan ik gaan rommelen met de intonatie. Dat zal wel lukken, maar nu staan ze precies goed, en gaat het dus sneller.