PDA

View Full Version : Enkele simpele vraagjes



Groggysan
11 mei 2007, 17:17
Ik kan me al inbeelden dat jullie denken "Geweldig, OPNIEUW van die lompe vragen!" indien dit zo is, alvast mijn excuses hiervoor :) ...

Na wat berichtjes gelezen te hebben op jullie forum, heb ik besloten om me toch maar te registreren, voornamelijk omdat ik met enkele vragen zit, als beginner zijnde.

Mijn vader speelde vroeger Spaans gitaar maar is hiermee gestopt wegens tijdsgebrek. Nu zo een 10 jaar later heb ik zijn gitaar onder het stof uitgehaald, met de bedoeling om hiermee wat te gaan "spelen".

Nu heb ik wat akkoorden leren spelen, maar zit nog met wat vragen, aangezien er meer bij komt kijken dan 'enkel wat akkoordjes spelen'.

Zoals jullie misschien al vermoeden, heeft deze gitaar nylon snaren, dus ik neem aan dat ik geen plectrum kan gebruiken aangezien dit de snaren zal beschadigen? Nu zullen jullie zeggen, je kan ook gewoon zo spelen, maar het probleem is, ik bijt redelijk veel op m'n nagels, en de upstrokes, willen niet lukken zonder... Hoe dan ook, een goede reden om te stoppen met deze slechte gewoontje hé! - De bedoeling is om hiermee songs te spelen die meer tegen het 'rock' genre aanleunen (wat je rock kan noemen...liedjes als A Horse With No Name, Yellow Submarine, om maar wat flauws te op te noemen..).
Ik weet dat nylon snaren niet echt aangewezen zijn hiervoor, maar ik zou het verloren geld vinden, moest ik nu een nieuwe gitaar gaan kopen, en het ding ligt hier dan ergens in een hoekje binnen de kortste keren omdat ik het misschien niets meer vind... Moest het me verder nog bevallen, zal ik zeker niet twijfelen om een nieuwe gitaar te kopen!

Als ik deze gitaar goed genoeg is om wat mee te oefenen, en ik kan geen plectrum gebruiken wegens de nylon snaren, kan iemand mij een alternatieve oplossing aanraden? Ik probeer alvast met men vingers mooi uit m'n mond te blijven!

Vriendelijke groetjes
Alvast bedankt!

Kim Wilson
11 mei 2007, 17:20
Je kunt gewoon een plectrum gebruiken hoor. Geen probleem. En je kunt ook best rocknummers spelen op een nylonsnaar gitaar, het klinkt alleen iets anders.



EDIT>
Welkom op het forum, trouwens. :)

Gr. Hans

Blend
11 mei 2007, 17:20
Je kan zonder problemen plectrums gebruiken hoor!

Janne
11 mei 2007, 17:22
Je kan best een plectrum gebruiken bij nylon snaren, je zou eventueel een dun plectrum kunnen nemen (de vraag is of dat goed klinkt en of jij dat fijn vindt spelen). Je snaren zullen sneller slijten dan wanneer je met je vingers/nagels speelt, maar dan nog zal je niet extreem vaak de snaren hoeven te vervangen.
En als het bevalt gewoon een staalsnarige kopen :).

--=HANS=--
11 mei 2007, 19:02
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers. Gewoon lekker aan de gang gaan met plectrum op je nylon snaren al zou ik er wel de investering van ca. € 10,- tegenaan gooien voor een setje nieuwe snaren. Je zal versteld staan van het verschil in geluid t.o.v. een setje dat er al 10 jaar op zit.
Ik zou idd wel proberen om je nagels heel te laten, de muzikale mogelijkheden zijn een stuk groter als je ook zonder plectrum kan spelen.

Ohja, natuurlijk ook van harte welkom, veel plezier!!

Groet, Hans

Picker
11 mei 2007, 19:57
Gewoon lekker spelen, met of zonder plectrum, maar wel stoppen met nagels bijten! Afgezien dat je er afzichtelijke nagels van krijgt, is het ook slecht voor je gezondheid. Ga even langs je huisarts, er zijn best wel middeltjes tegen...!

http://www.eltjohaselhoff.com/04bf09e0.jpg

Buzz
11 mei 2007, 20:18
Afgezien dat je er afzichtelijke nagels van krijgt, is het ook slecht voor je gezondheid.


Hoezo slecht voor je gezondheid?

Blend
11 mei 2007, 20:22
onder je nagels zit veel vuil. Een heerlijk broedplaats voor bacteriën. Dus in principe krijg je allemaal zooi binnen als je je nagels opeet...

Picker
11 mei 2007, 20:24
Precies. Ik herinner me uit mijn jeugd nog twee gevallen van vriendjes die zelfs in het ziekenhuis belandden, allemaal narigheid... Niet doen dus!

Buzz
11 mei 2007, 20:33
Ben er ook al jaren mee gstopt!:D
Trouwens, ik heb sinds twee weken nu de nagels een stuk korter, en na even wennen gaat dat met spelen echt geweldig, zelfs op nylon!!

Zeg, Picker, die foto is zeker van vóór de nagelknipper er in ging? :D

Picker
11 mei 2007, 20:39
Ben er ook al jaren mee gstopt!:D
Trouwens, ik heb sinds twee weken nu de nagels een stuk korter, en na even wennen gaat dat met spelen echt geweldig, zelfs op nylon!!

Zeg, Picker, die foto is zeker van vóór de nagelknipper er in ging? :DYes, van toen ik nog jong en mooi was. Inmiddels ben ik "gewoon" wat mijn rechterhand betreft. De rest niet, uiteraard ;).

Buzz
11 mei 2007, 20:43
Uiteraard, ik ken het....

Groggysan
11 mei 2007, 20:56
Ok bedankt voor de vlugge antwoorden allemaal!
Ik zal morgen of een van dees dagen eens moeten binnenspringen in de winkel voor wat plectrums te halen, aangezien ik niet kon wachten om het uit te proberen, heb ik even zelf een pickje gemaakt zoals ik hier ergens op het forum gelezen had. Heb 'em uit een van die doorzichtige nep cd'tjes gesneden wat in van die cd/dvd spindletjes zitten. Heb hem ook wat dunner geveild, en de zijkanten wat afgerond. Natuurlijk was dit maar om eens even te proberen, en ik moet zeggen, vind het veel aangenamer klinken.

Edit: Ik weet dat het een zeer slechte gewoonte is dat nagelbijten, maar ben vastberadener dan ooit om te stoppen! :)

Edit2: Ik ondervind dat ik nogal wat moeite heb met het juiste ritme vinden van liedjes, en dat ik er - naar mijn mening tenminste - gewoon wat 'op los zit te slaan'. Nu zullen jullie waarschijnlijk gewoon zeggen, luisteren, oefenen, proberen mee te spelen,... Maar luisteren naar wat precies , bestaan hier methodes voor,...?

Picker
11 mei 2007, 23:46
Ik ondervind dat ik nogal wat moeite heb met het juiste ritme vinden van liedjes, en dat ik er - naar mijn mening tenminste - gewoon wat 'op los zit te slaan'. Nu zullen jullie waarschijnlijk gewoon zeggen, luisteren, oefenen, proberen mee te spelen,... Maar luisteren naar wat precies , bestaan hier methodes voor,...?
TAP YOUR FOOT!! Heel belangrijk.

LaurentB
12 mei 2007, 00:12
Edit2: Ik ondervind dat ik nogal wat moeite heb met het juiste ritme vinden van liedjes, en dat ik er - naar mijn mening tenminste - gewoon wat 'op los zit te slaan'. Nu zullen jullie waarschijnlijk gewoon zeggen, luisteren, oefenen, proberen mee te spelen,... Maar luisteren naar wat precies , bestaan hier methodes voor,...?

Vooral goed luisteren naar wat je doet, inderdaad met de opname mee proberen te spelen, of anders met een (online) metronome (www.metronomeonline.com of zoiets). Je word er helemaal gek van, maar het helpt wel.