PDA

View Full Version : Vox AC30



Jay75
11 mei 2007, 16:50
Ik ben op zoek naar een versterker voor een totaal andere sound dan dat ik nu heb, en ik heb besloten om maar eens aan de Vox te gaan.

Ik zie alleen zoveel verschillende modellen, ik twijfel tussen de 1 x 12 en
2 x 12. Ik heb al een klein beetje gezocht op het forum maar nog niet alles is duidelijk.

Kan je bijvoorbeeld ook zonder pedaal een lekkere scheur uit de AC30 krijgen?
Of is het echt meer een clean amp? Ik heb een Fender Twin Reverb gehad maar dat was niet mijn ding, ook geen lekkere overdrive.

Laat maar weten :)


Ik woon 1 hoog, met een klein trapje hehe, maar geen zin in een hernia.

Chris Winsemius
11 mei 2007, 16:53
De AC15CC schijnt lekkerder te klinken.

Met 'n "puike" VOX AC30 kun je met je gitaarvolumeregelaar heel veel doen tussen clean en stevige crunch.

Eko
11 mei 2007, 16:58
De AC30 is een rechtoe recht aan versterker. Oversturing alleen indien de amp open wordt gezet. Ik denk dat je eerder een versterker zoekt met een master en gain regeling. Kijk maar eens naar een Fender Deville , eventueel ook in 2 x 12 inch leverbaar. Heeft een drive kanaal met more drive schakelaar. Is geen echte metalgain maar scheurt beter dan de AC 30.

Jay75
11 mei 2007, 17:03
Metal hoeft zeker niet, dat is niet mijn ding.

De versterker is wel echt ook voor op t podium, altijd wel via PA, gaat die AC15 dan wel hard genoeg?

jonesd
11 mei 2007, 17:45
Met single coils is er al een heel lekkere crunch uit de ac30 te halen.

Met humbuckers is er meer gain dan (voor mij althans) nodig.

Het grote voordeel is dat de versterker heel mooi opcleant met de volumepot van je gitaar. Je houdt dan enkel een typisch vox randje over.

De scheur van de deville vind ik niks.

Jay75
11 mei 2007, 20:13
Ik heb er net eentje geprobeerd bij de Feedback hier bij ons.
Stond in 1 hokje een Ac30 1 x 12 Met een speaker met hondekop (bulldogs?) ofzo?
Ik heb een SG standard genomen en 'm daarmee flink, laten we zeggen toch wel 45 minuten, heb uitgeprobeerd. Alle standjes hehe...

Het is wel echt mijn ding, totaal anders dan wat ik nu heb, de overdrive/crunch die de versterker heeft vind ik heerlijk.
( ik hou erg van oude AC/DC, dus vrij hard maar niet veel gain ) en dat soundje kreeg ik wel een beetje, eigenlijk anders, maar wel precies wat ik mooi vind. Ook clean vond ik 'm erg mooi, keistrakke attack ( als je dat zo noemt, ik vind m veel gedefineerder, ook weer heel anders dan mijn Rivera.

De tremelo is ok, de reverb vind ik echt niet diep genoeg, daarvoor vind ik een fender amp ( of mijn rivera ) wel veel beter voor, maarja, die heb ik daar dus al opzitten.

Grappig want er stond dus ook een Fender Deville en een Bassman in hetzelfde hokje, dus die heb ik even geprobeerd. Maar dat is toch niet echt mijn ding. Clean wel mooi, maar die overdrive vond ik minder, wel mooi, maar gewoon niet mijn ding.

Ze hadden geen 2 keer 12 staan, maar ik vond deze al vet klinken en die andere is nog zwaarder, deze is alleen nog wel te tillen.

DUS mocht iemand zijn VOX kwijtwillen stuur me maar een PM hehe

Tristan
11 mei 2007, 20:40
Die 1x12 AC30 combo vind ik eerlijkgezegd beter klinken dan de 2x12, er zit een betere speaker in...
Ook vind ik de AC30's net iets beter klinken dan de AC15's eerlijk gezegd...
De AC30 top klinkt ook erg goed i.c.m. een goede 2x12 cab...

Jay75
11 mei 2007, 20:50
Er staat ook een 2 x 12 te koop trouwens, die klinkt minder?
In wat voor opzicht moet ik dan gaan denken?

arjanb01
11 mei 2007, 20:58
Snap ik ook niet ! Waarom zou een 2x12 AC 30 minder klinken dan een 1x12 ?
Ik zou denken dat een 2x12 breder en voller klinkt dan een 1x12.
Het voordeel van een 1x12 is de directere projectie van je aanslag. En natuurlijk draagbaarder dan een 2x12.

Tristan
11 mei 2007, 21:50
De speakers die in de 2x12 combo zitten zijn wat minder goed, ik weet niet of het dat alleen is, maar die 1x12 combo vind ik beter klinken...

vulvasonic
11 mei 2007, 22:00
De nieuwe AC30's (2x12) zijn ook op laag volume flink over de zeik te krijgen. Dat niet iedereen even gecharmeerd is van het geluid is niet meer dan logisch. Ten eerste heeft niet iedereen dezelfde smaak (gelukkig) en ten tweede heeft de AC30CC zoveel (verborgen) mogelijkheden, dat het even zoeken kan zijn om precies die combinaties te maken die je hebben wilt.

In ieder geval hoor je WEL kwaliteit. En zelf ben ik volledig verslaafd aan het geluid van een goede AC30.

Jay75
12 mei 2007, 00:23
Ik moest inderdaad flink draaien en switchen verzetten, zelf andere input gebruiken maar ik kwam wel tot de sound die ik wilde en die bovendien echt heel anders is dan ik ooit heb gehad.

Ik zoek dus een toffe 2e handse, ik kan een 2 keer 12 overnemen voor 600, maar ik weet t nog niet. Ik vond de directheid van 1 speaker wel erg lekker.

Iedere toon was ook lekker gedefinieerd, dus ik kan bijna niet wachten tot ik er met mn gretsch op kan spelen....

Wat zou je doen?

2x12 kopen voor 600
1x12 kopen voor 750 (nieuwe) of wachten op een 2nd hand...

Die 2 keer is toch ook weer een stuk zwaarder en ik lees dat de speakers minder zijn?

Tristan
12 mei 2007, 08:53
Ik weet het niet, 750 voor een nieuwe 1x12 is niet duur en dan heb je ook nog garantie want ze schijnen soms wel kuren te vertonen...

arjanb01
12 mei 2007, 09:56
Ik zou voor de 1x12 gaan. Ik speel zelf op een Koch Studiotone (1x12, EL84 buizen, wel andere speaker dan een vox) en wat me opvalt in vergelijking met een 2x12 versterker die ik heb gehad (Fender HotRod Deville) is inderdaad de directe projectie van je aanslag. Alles wat je aanslaat hoor je ook, erg lekker.
De 2x12 versie heeft meer diepte en breedheid in het geluid, dus als je dit wilt terughoren in je geluid moet je die nemen.
Kortom, testen dus.

Ik zou voor de 1x12 gaan, nieuw, garantie en voor die paar euro meer hoef je het niet te laten.

Succes !

Piet (Tele)
12 mei 2007, 10:35
Mijn vox ac30 is er een met de warphdale speakers en ik moet zeggen dat ik na 1,5 jaar nog zeer tevreden ben. Mijn instellingen zijn wel wat verandert door de tijd, zo had ik in het begin de gain bijna helemaal open staan, nu heb ik de master vaak halverwege en de gain net over een kwart heen (top boost) normaal op halverwege. Zo heb je een clean met een randje. (ik vind de vesterker met deze instellingen het best tot zijn recht komen) voor een overdrive gebruik ik een boss bluesdriver.
Je kan met deze versterker ook best een goed overdrive geluid krijgen, maar dan heb je geen weer geen clean en staat het zeer luid afgesteld.
Ook met optreden is het onhandig als je steeds aan de versterker moet draaien. Maar zuinig met de gain knop vind ik deze versterker toch op z'n best.
Over de fender deville, deze versterker heb ik ook gehad en was ik constant aan het afstellen, clean is goed, overdrive is shit en treble/bass was voor beide kanalen wat ook moeilijk afstellen was.

Jay75
12 mei 2007, 16:55
Nou,

Ik ga donderdag kijken voor een AC30 1 keer 12!

Als ie verder ok is kan ik vrijdag heel de dag gaan spelen woehoeoeoeoe!!

:wordt vervolgd

arjanb01
12 mei 2007, 18:00
Mooi man ! Gewoon die 1x12 pakken ! En gaan met die banaan !

Mitch
12 mei 2007, 18:49
Prima keus. De 2x12 met barfdales is gewoon een stuk flubberiger, vlakker. Het klinkt wel redelijk, maar de 1x12 met Neodymium speaker is een stuk strakker en helderder.

Dat een 1x12 per definitie directer zou moeten klinken dan een 1x12 is net zo'n onzinnige generalisering als dat 2x12 altijd breder klinkt dan een 1x12, maar goed, da's een algemene discussie :D