PDA

View Full Version : elektrocuteren



reprisal
11 mei 2007, 17:48
hallow
sinds een tijdje wordt ik ge elektrocuteerd als ik speel op men elektrische gitaar. weet er iemand waaraan dit zou liggen??
mvg

thekid
11 mei 2007, 17:49
slechte aarding waarschijnlijk

reprisal
11 mei 2007, 17:53
is dit zelf te repareren of zou ik die best binnen brengen

Einzeln
11 mei 2007, 18:33
Vertel eens ieder over de omstandigheden?
Ik heb het wel eens in onze oefenruimte, maar dan op mijn mic terwijl ik gitaar speel.

AutoStatic
11 mei 2007, 18:38
Goh, daar heb ik ook wel eens last van ;)
Komt door slechte aarding van onze oefenruimte en dat alles op één groep zit volgens mij.

bass blom
11 mei 2007, 18:41
Goh, daar heb ik ook wel eens last van ;)
Komt door slechte aarding van onze oefenruimte en dat alles op één groep zit volgens mij.

alles juist niet op 1 groep denk ik eerder

Einzeln
11 mei 2007, 18:42
Goh, daar heb ik ook wel eens last van ;)
Komt door slechte aarding van onze oefenruimte en dat alles op één groep zit volgens mij.

Het helpt dan soms als ik met mijn spullen dezelfde stekkerdoos kies als de zanginstallatie. Maar soms ook niet!

no 1 hops
11 mei 2007, 22:46
als het geen statische elektriciteit is, dan zou ik de boel maar eens goed na laten kijken.
als je versterker stekker is voorzien van een aarde stekker ( zoals een wasmachine of koelkast) dan moet je die ook in een geaard stopcontact gebruiken.
wil je weten of het dan wel goed is.
ga even naar de keuken plug de boel daar in en speel.
nog steeds electroshock?
dan is er echt wat mis en zou ik persoonlijk niet meer met deze versterker verder willen.

ben vanhoof
12 mei 2007, 14:45
Is idd omdat de aarding niet goed is. Met mn lampenversterker had ik hier ook last van, met mn actieve elementen zelfs nog meer. Toen eens een goeie stekkerdoos genomen met aarding en probleem was opgelost. Met micro's heb ik het probleem soms ook, maar soms ook niet ook al steekt alles in dezelfde stekker als anders.

Yamhammer_71
12 mei 2007, 17:19
hallow
sinds een tijdje wordt ik ge elektrocuteerd als ik speel op men elektrische gitaar. weet er iemand waaraan dit zou liggen??
mvg


Misschien ben je wel DE MYSTERISCHE GENIE!!

Ik zie het al voor me; je komt op tijdens een optreden en alle gezichten zijn op jou gericht, je wordt ff ge elektrocuteerd (half gebraden, bliksem hier en daar) en dan begint de magie.

Waanzinnige licks, riffs en solo's komen er uit en elke keer weer tijdens een fantastische hammer on of pull off wordt je weer ge elektrocuteerd. Geweldige entertainment voor het publiek en zo langzamerhand begin je een legende te worden: ''Mr. High Voltage''.

Blend
12 mei 2007, 17:31
Misschien ben je wel DE MYSTERISCHE GENIE!!

Ik zie het al voor me; je komt op tijdens een optreden en alle gezichten zijn op jou gericht, je wordt ff ge elektrocuteerd (half gebraden, bliksem hier en daar) en dan begint de magie.

Waanzinnige licks, riffs en solo's komen er uit en elke keer weer tijdens een fantastische hammer on of pull off wordt je weer ge elektrocuteerd. Geweldige entertainment voor het publiek en zo langzamerhand begin je een legende te worden: ''Mr. High Voltage''.

Zeg, ik denk dat je, na deze opmerking, officieel klaar bent voor 'n plaats in 'n gekkenhuis......

bass blom
12 mei 2007, 18:16
ssst, hij is net ff weer vrijgelaten ;)

Yamhammer_71
12 mei 2007, 19:05
ssst, hij is net ff weer vrijgelaten ;)

Haha, geen slechte humor voor een opa'tje :satisfie:

Go Blom Go.... :cheerup:

LaurentB
12 mei 2007, 20:39
hallow
sinds een tijdje wordt ik ge elektrocuteerd als ik speel op men elektrische gitaar. weet er iemand waaraan dit zou liggen??
mvg

Gewoon wat beter spelen, zodat men je niet steeds wilt electrocuteren als je weer begint.

Eko
13 mei 2007, 01:29
Geen gein met electriciteit guys. Neem het aan van iemand die een keer 2 meter terug wakker werd na een schok van een microfoon toen ik wilde zingen. Pijn in de kop en een ervaring rijker (blij genoeg dat ik navertelde).
Ik heb al meer dan eens meegemaakt dat het stopcontact wel geaard leek, maar het in feite niet was. Alleen maar het contact en geen aardedraad aangesloten. Ook het aansluiten van alles op slechts 1 groep is niet echt toppie. Liever verdelen en niet overbelasten.
Leuke ervaring: tijdens een optreden alle stroom uit zien vallen omdat de vriezer start en die alles overbelast.

DarknessAwaits
13 mei 2007, 01:47
Ehm...

elek·tro·cu·tie (de ~ (v.), ~s)
1 dood door middel van elektrische stroom

Ik neem aan dat we niets meer vernemen van de topicstarter?

reprisal
13 mei 2007, 14:52
excuseer
ik was op weekend
de stekker is zeker geaard
ik zal morgen eens testen met een andere versterker of ik nog problemen heb
het zou raar zijn moest het echt aan men versterker liggen
want die staat meestal op dezelfde plaats en het is zo plots dat ik er last van heb.
anderen die al gespeeld hebben erop hebben gezegd dat ze niets voelden maar het is zo nu en dan.

dank voor de reply's voorlopig :)

en stel dat het de versterker zou zijn
is dit te herstellen of is nieuwe versterker kopen een must?

AutoStatic
13 mei 2007, 15:27
Geen gein met electriciteit guys. Neem het aan van iemand die een keer 2 meter terug wakker werd na een schok van een microfoon toen ik wilde zingen. Pijn in de kop en een ervaring rijker (blij genoeg dat ik navertelde).
Ik heb al meer dan eens meegemaakt dat het stopcontact wel geaard leek, maar het in feite niet was. Alleen maar het contact en geen aardedraad aangesloten. Ook het aansluiten van alles op slechts 1 groep is niet echt toppie. Liever verdelen en niet overbelasten.
Leuke ervaring: tijdens een optreden alle stroom uit zien vallen omdat de vriezer start en die alles overbelast.

Zelf nooit meegemaakt maar wel een keer René van Feverdream een flinke optater zien krijgen in de Waterfront, stond gewoon 220 op z'n microfoon. Moest een monteur van Nuon/Eneco aan te pas komen, waarna Feverdream nog wel heeft gespeeld. Voor zover dat ging.

no 1 hops
13 mei 2007, 17:50
excuseer
ik was op weekend
de stekker is zeker geaard
ik zal morgen eens testen met een andere versterker of ik nog problemen heb
het zou raar zijn moest het echt aan men versterker liggen
want die staat meestal op dezelfde plaats en het is zo plots dat ik er last van heb.
anderen die al gespeeld hebben erop hebben gezegd dat ze niets voelden maar het is zo nu en dan.

dank voor de reply's voorlopig :)

en stel dat het de versterker zou zijn
is dit te herstellen of is nieuwe versterker kopen een must?dat ligt aan het euvel
er kan een draad of verbinding ergens een soort van kortsluiting maken
en ik weet nog dat die bouwer riviera vertelde dat men in bepaalde fenders een isolatie materiaal gebruikte om de bedrading die na een tijd poreus werd en dat zorgde voor sluiting.
ik den k dat je de waarde ddan moet schatten van de amp en evt onderzoeks kosten en dat vergelijken.
mail anders de importeur van de versterker of hun dit probleem bekent is

wietse
13 mei 2007, 18:48
de stekker is zeker geaard


dat is mooi maar is de stekkerdoos het ook?
als je hem gewoon in de woonkamer hebt ingeplugd of in een slaapkamer dan heb je eigenlijk nooit een geaarde aansluiting, ik zelf heb een snoer vanuit de keuken getrokken naar de woonkamer om dit probleem te verhelpen.
weet niet hoe het in belgie is maar hier in nederland heb je meestal alleen maar geaarde stekkerdozen in de keuken en badkamer.

reprisal
13 mei 2007, 19:50
het feit is dat ik dit vroeger niet had
op hetzelfde stopcontact
dus denk ik niet dat het probleem daar ligt

@no 1 hops: ik zal idd eens mailen naar de importeur, goed idee :)

Pickslide
13 mei 2007, 19:53
Als het in combi is met een mic, zou je ook eens kunnen proberen te ruilen met de mic van een ander bandlid. Vraag me niet waarom maar dat wil wel eens helpen...

reprisal
13 mei 2007, 19:54
nope, enige wat op het stopcontact zit is de versterker

Jayjay
13 mei 2007, 19:56
Ehh ik heb dit ook wel eens gehad met mijn band.

Toen speelden we met zijn alle op een vrachtwagen trailer...en toen ik dacht ik..ik spring er even af en ga wat door het publiek struinen...so far so good...maar toen ik weer terug op de kar wilde klimmen..wat al lastig was met gitaar en al..raakte ik de metale strip aan de voorkant van de kar aan en ik kreeg me toch een opdonder...!!!

Nooit geweten waar het aan lag!

Yamhammer_71
13 mei 2007, 19:58
Soms kan het wel handig zijn als je ladderzat aan het optreden bent, dan ben je ook meteen weer wakker :)

Damius
13 mei 2007, 20:02
Soms kan het wel handig zijn als je ladderzat aan het optreden bent, dan ben je ook meteen weer wakker :)

Drink dan minder voor je optreden.

Pun
15 mei 2007, 21:12
Zelf nooit meegemaakt maar wel een keer René van Feverdream een flinke optater zien krijgen in de Waterfront, stond gewoon 220 op z'n microfoon. Moest een monteur van Nuon/Eneco aan te pas komen, waarna Feverdream nog wel heeft gespeeld. Voor zover dat ging.

Oh man, dat is echt klote.


Feverdream is trouwens wel echt een toffe band. Ik heb ze laatst gezien in Plein 79 in Den Bosch. Echt een van de meest punke bands die ik ken.

timbo
16 mei 2007, 11:32
je moet zo'n speciale ''stekker'' halen bij gamma/karwei, blokker.
weet even niet hoe zo'n ding heet maar in oude huizen zijn bijvoorbeeld nniet alle contac dozen geaard en met dat stekkertje is ie wel geaard.

Rutger
16 mei 2007, 11:38
En ook niet met je blote kakken tegen de radiator aanleunen terwijl je speelt :satisfie:

Baker
16 mei 2007, 13:20
je moet zo'n speciale ''stekker'' halen bij gamma/karwei, blokker.
weet even niet hoe zo'n ding heet maar in oude huizen zijn bijvoorbeeld nniet alle contac dozen geaard en met dat stekkertje is ie wel geaard.

dat lijkt me nogal sterk.

tenzij er aan dat stekkertje een draad zit die je weer aan bijv. een verwarming vast moet maken.

timbo
16 mei 2007, 18:21
ja een vriend van me had het ook en elektrische apparaten werkte niet op een stop contac omdat het volgens hem niet geaard was. en met dat stekkertje werkte het wel.

no 1 hops
16 mei 2007, 21:06
ja een vriend van me had het ook en elektrische apparaten werkte niet op een stop contac omdat het volgens hem niet geaard was. en met dat stekkertje werkte het wel.je maakt hier zonder weten een grote fout.
een normale steker heeft twee , noem het stiften die in de gaten vanhet stopkontact passen.
dit is een geaard stopcontact
http://www.velleman.be/images/products/11/small/pscf2.jpg
je ziet daar boven en onderin die metalen aarde contacten

die moeten aansluiten op de metalen delen boven en onderop een stekker zoals deze
http://www.velleman.be/images/products/2/acm5.jpg

daarbij moet de draad aan de stekker en de wand kontakt doos bijde een aangesloten aarde draad hebben.

nu kun je wel een stekker kopen zoals deze met randaarde
http://www.velleman.be/images/products/10/netbs2.jpg

maar als je die in een stopkontact steekt die GEEN aarde aansluiting heeft dan is deze stekkerdoos NIET geaard.

aarden aan een kachel loop je het gevaar dat wanneer er kortsluiting komt de verwarming en misschien zelfs wel de waterleiding 240 volt gaat hebben met alle gevolgen van dien als iemand die aanraakt

Frisods
8 mei 2008, 18:17
even een kleine bump:
Ik heb 17 mei een optreden, daardoor kan ik de buizenversterker van mijn pa meenemen,( heb zelf een roland cube)
ik had er al eerder last van, maar nu begint de tijd te dringen,

Probleem:
Schok tijdens spelen, erg vervelend kan er niks mee!!
soms doet hij het wel en soms niet??
Versterker:
Gem?? buizen versterker cabinetje Zo oud dat er geen gain knop op zit :chicken:

Iemand tips?

edit: de versterker staat in de kelder, ik weet niet of hij geaard is

GeofJackon
8 mei 2008, 18:35
rare stekkers. Hier in België hebben ze zo'n gaatje.
Zoiets:
http://kropla.com/images/plug_e.gif

Rormo
8 mei 2008, 18:44
Ik heb met Koninginnedag nog een paar flinke schokken gehad van mijn microfoon met zingen. Vrij naar zo'n schok op je lip. Toch maar de mic iets harder laten zetten en wat verder af gezongen :)