PDA

View Full Version : (fender) tremelo techniek



apekop
11 mei 2007, 15:53
Ik speel al heel lang gitaar, maar om een of andere reden heb ik nooit veel met mijn tremelo gedaan.

zijn er filmpjes die ik kan bekijken waar wat tremelotechnieken gedemonstreert worden?....ik heb het dan over een fender strat tremelo, dus het iets subtielere gebruik van de tremelo (niet van die Steve Vai dives etc.).

live filmpjes zijn ook goed, en aanraders qua nummers of gitaristen waar je dit goed kan horen ook.

jimihattricks
11 mei 2007, 16:12
Ik speel al heel lang gitaar, maar om een of andere reden heb ik nooit veel met mijn tremelo gedaan.

houden zo ;)

(doe ik ook niet)

kijk s naar hendrix, hij heeft een hele subtiele tremolo techniek :D

voor de rest gewoon zelf uitproberen!

Nellyrocks
11 mei 2007, 16:29
vastzetten met een blok hout. Gaat prima. Meer moet je niet met een tremolo doen imo.

Kim Wilson
11 mei 2007, 16:33
vastzetten met een blok hout. Gaat prima. Meer moet je niet met een tremolo doen imo.
Precies. De enige vereiste techniek voor een tremolo is houtbewerking, om een mooi passend blokje te maken.

Gitaro
11 mei 2007, 16:44
Bekijk eens wat filmjpes van The Shadows (F.B.I., Guitar Tango, Apache, Atlantis, Wonderful Land... etc.). Hank Marvin heerst de pan uit met z'n surfvibrato.

Wat ie doet is echter niet veel meer dan vibrato.

apekop
11 mei 2007, 21:09
ik wou me nu juist wat meer verdiepen in het tremelospel en niet de tremelo vastzetten!

ik merk wel dat de g snaar vrij snel ontstemt als je aan die tremelo hengst, maar dat is volgens mij een bekend probleem bij strats ..toch? (het is een USA standard).

toch vind ik een subtiel gebruik wel mooi soms, dus ik zet hem niet vast.

vibrato is natuurlijk niet zo moeilijk, ik ben juist op zoek naar andere technieken.

hoofd
11 mei 2007, 21:24
Het mooiste tremologebruik vind je in Wicked Game van Chris Isaak, de eerste paar noten.. EEEEEeeeuuwwwwuuueeeEEEEEE

Goed, daar wordt dan wel een bigsby gebruikt, maar bigsby/strattrem, what's the difference..

grayfink
11 mei 2007, 22:06
Die grote meneer op dit filmpje (volgens mij is hij ook op dit forum aangemeld) heeft ook wel een mooi subtiel tremologebruik: http://www.youtube.com/watch?v=mIWKuGVO4es

Jay75
11 mei 2007, 22:33
Ik zeg, houtblokjes>??

Laat ze lekker lullen hehe,

Gewoon een beetje proberen, ik heb er niet een speciale techniek voor in ieder geval:)

Mijn tremelobeauties:

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/10042007163.jpg

vulvasonic
11 mei 2007, 22:51
Luister naar 'Cause we've ended as lovers' in de uitvoering van Jeff Beck en je hoort precies waarom IK zo graag een strat met authentieke tremolo wil. Heel subtiel laat hij die gitaar leven zoals niemand anders dat kan. Je hoeft niet per se heel diep te gaan of heen en weer te wiebelen met zo'n zwengel.

Advies: zorg ervoor dat je gitaar perfect staat afgesteld en dat de topkam goed uitgesneden is. Een afstelbeurtje bij een goede gitaarbouwer doet wonderen. Niets is zo irritant als spelen op een geweldige gitaar die voortdurend ontstemd. En je weet dat die ouwe vintage krengen al ontstemmen zodra je er naar kijkt, tenzij het hele zaakje goed is afgesteld.

Dus.

steph
12 mei 2007, 00:15
Het mooiste tremologebruik vind je in Wicked Game van Chris Isaak, de eerste paar noten.. EEEEEeeeuuwwwwuuueeeEEEEEE

Goed, daar wordt dan wel een bigsby gebruikt, maar bigsby/strattrem, what's the difference..
Toevallig weet ik van die gitarist zelf (da's dus niet Chris Isaak), dat dit dus is gespeeld met een strat en fender twin reverb.
Ik dacht eerst een gretsch te horen :chicken: ...

Noid
12 mei 2007, 09:59
ik wou me nu juist wat meer verdiepen in het tremelospel en niet de tremelo vastzetten!
ik merk wel dat de g snaar vrij snel ontstemt als je aan die tremelo hengst, maar dat is volgens mij een bekend probleem bij strats ..toch? (het is een USA standard).
Als je zorgt dat de delen waar de snaar over glijdt (de kam en de brug) goed gesmeerd zijn (met grafiet, slotolie, WD40 of iets dergelijks) dan zal dit probleem voor een groot deel afnemen.



vibrato is natuurlijk niet zo moeilijk, ik ben juist op zoek naar andere technieken.Waar denk je dan zoal aan?

apekop
12 mei 2007, 11:14
Waar denk je dan zoal aan?

dat wou ik nu juist van jullie horen!....

ik denk zelf aan het gebruik van hele en halve 'tremelobends': bijvoorbeeld een a aanslaan, dan met tremelo naar g 'benden' en dan weer een f aanslaan.
tremelobends omhoog is moeilijker met een fender tremelo, maar van een b naar een c gaat wel. Zo kun je toonladderachtige passages spelen met behulp van je tremelo.

of een a naar een b opduwen (normale bending) en dan met de tremelo naar een c buigen....dat soort trucs.

volgens mij wordt een fender tremelo zowiezo meer gebruikt voor naar beneden (naar een lagere toon) te buigen dan omhoog.

ik zal mijn topkam eens smeren met wat olie, kijken of dat helpt, want het is vrij irritant dat ontstemmen!

ik hoor ook steeds van die 'snaarklikjes' als ik de tremelo gebruik....enige idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?

Noid
12 mei 2007, 11:27
dat wou ik nu juist van jullie horen!....

ik denk zelf aan het gebruik van hele en halve 'tremelobends': bijvoorbeeld een a aanslaan, dan met tremelo naar g 'benden' en dan weer een f aanslaan.
tremelobends omhoog is moeilijker met een fender tremelo, maar van een b naar een c gaat wel. Zo kun je toonladderachtige passages spelen met behulp van je tremelo.

of een a naar een b opduwen (normale bending) en dan met de tremelo naar een c buigen....dat soort trucs.

Ken je dit Em trucje al (1e deel v/d video): http://www.freeguitarvideos.com/LJ_R1/LJ_R1-videos/T15a.mov



volgens mij wordt een fender tremelo zowiezo meer gebruikt voor naar beneden (naar een lagere toon) te buigen dan omhoog. ik zal mijn topkam eens smeren met wat olie, kijken of dat helpt, want het is vrij irritant dat ontstemmen! ik hoor ook steeds van die 'snaarklikjes' als ik de tremelo gebruik....enige idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?
Probeer alles te smeren: topkam voor alle 6 de snaren, de zadels op het punt waar de snaren die raken en de ook waar zadel en grondplaat elkaar raakt. Ook de punten waar de tremoloveren vastzitten aan de tremolo en de body even meenemen en de tremolo schroeven/studs. Dan zou het geklik etc weg moeten zijn en de tremolo het meest stabiel moeten zijn.

vulvasonic
12 mei 2007, 11:43
dat wou ik nu juist van jullie horen!....

ik denk zelf aan het gebruik van hele en halve 'tremelobends': bijvoorbeeld een a aanslaan, dan met tremelo naar g 'benden' en dan weer een f aanslaan.
tremelobends omhoog is moeilijker met een fender tremelo, maar van een b naar een c gaat wel. Zo kun je toonladderachtige passages spelen met behulp van je tremelo.

of een a naar een b opduwen (normale bending) en dan met de tremelo naar een c buigen....dat soort trucs.

volgens mij wordt een fender tremelo zowiezo meer gebruikt voor naar beneden (naar een lagere toon) te buigen dan omhoog.

ik zal mijn topkam eens smeren met wat olie, kijken of dat helpt, want het is vrij irritant dat ontstemmen!

ik hoor ook steeds van die 'snaarklikjes' als ik de tremelo gebruik....enige idee hoe dit komt en wat ik eraan kan doen?

Zo'n techniek doet me meer denken aan een B-bender. Geen echt handig apparaat.
Of dit apparaat:

http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG081&product=2405C

Kijk even hier (http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG081&product=2405C), dan lees je meteen wat ik bedoel. Daar staat het helemaal uitgelegd.

Yamhammer_71
12 mei 2007, 11:51
Een gitaar met tremolo mag niet zomaar ontstemmen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Ik vind dat je best eisen daaraan mag stellen; waarom zou je hem bij voorbaat al gaan laten afstellen op de hoop dat alles er BETER op wordt?

Een tremolo is er niet op gemaakt om de boel te laten ontstemmen, tenzij je een shit-gitaar hebt van mindere kwaliteit.

Zo'n Musicman Luke lijkt me wel een waanzinnig goede gitaar waarbij alles 100% in orde is :)

Butger
12 mei 2007, 12:04
Dus mijn Strat USA is een shit-gitaar van mindere kwaliteit?

Als je het mij vraagt is het normale Strat ontwerp niet erg geschikt voor veel tremolo gebruik tenzij je locking tuners / graphite topkam gebruikt enz

AutoStatic
12 mei 2007, 12:04
Een tremolo is er niet op gemaakt om de boel te laten ontstemmen, tenzij je een shit-gitaar hebt van mindere kwaliteit.http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_nervous.gif Dus ik speel al jaren op een shit-gitaar?? Nou dan ga ik 'm maar verkopen. Iemand geïnteresseerd in een SG'tje van begin jaren '70 met een Bigsby? Zitten wel P90's op, misschien kun je die op een andere gitaar zetten, de rest is toch waardeloos.

Butger
12 mei 2007, 12:10
http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_nervous.gif Dus ik speel al jaren op een shit-gitaar?? Nou dan ga ik 'm maar verkopen. Iemand geïnteresseerd in een SG'tje van begin jaren '70 met een Bigsby? Zitten wel P90's op, misschien kun je die op een andere gitaar zetten, de rest is toch waardeloos.

Tis gewoon een kutgitaar snap dat dan, gewoon wegflikkeren

apekop
12 mei 2007, 12:40
haha...geen ruzie maken...

kunnen we weer even terug naar het onderwerp...volgens 'mijn' muziekzaak is dat ontstemmen (met name bij G snaar) een probleem dat de meeste Fender strat hebben....vraag is meer wat je eraan kan doen, volgens die zelfde muziekzaak kun je het beste de topkam vervangen en de zadeltjes, dan moest het opgelost zijn....

ik heb nu de topkam en zadeltjes ingesmeerd met olie, maar het helpt nog niet echt.

ik wil het toch wel oplossen want ik begin het tremelospel nu echt leuk te vinden en veel te gebruiken....

Jeff Beck 'cause we've ended as lovers' heeft me echt overtuigd! het ultieme (fender) tremelo nummer naar mijn idee...meesterlijk!

Noid
12 mei 2007, 12:41
Een gitaar met tremolo mag niet zomaar ontstemmen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Ik vind dat je best eisen daaraan mag stellen; waarom zou je hem bij voorbaat al gaan laten afstellen op de hoop dat alles er BETER op wordt? Wie zegt dat wie wat af gaat laten stellen in dit topic???


Een tremolo is er niet op gemaakt om de boel te laten ontstemmen, tenzij je een shit-gitaar hebt van mindere kwaliteit.
Tremolo's op "shit-gitaren" die er juist op gemaakt zijn om de boel te laten ontstemmen?? Kun je dat toelichten?


Zo'n Musicman Luke lijkt me wel een waanzinnig goede gitaar waarbij alles 100% in orde is :) Lijkt jou een goede gitaar? Wat wil je hiermee zeggen?

Zit je soms te posten in het verkeerde topic?????:???:

Noid
12 mei 2007, 12:43
haha...geen ruzie maken...

kunnen we weer even terug naar het onderwerp...volgens 'mijn' muziekzaak is dat ontstemmen (met name bij G snaar) een probleem dat de meeste Fender strat hebben....vraag is meer wat je eraan kan doen, volgens die zelfde muziekzaak kun je het beste de topkam vervangen en de zadeltjes, dan moest het opgelost zijn....

ik heb nu de topkam en zadeltjes ingesmeerd met olie, maar het helpt nog niet echt.

ik wil het toch wel oplossen want ik begin het tremelospel nu echt leuk te vinden en veel te gebruiken....

Jeff Beck 'cause we've ended as lovers' heeft me echt overtuigd! het ultieme (fender) tremelo nummer naar mijn idee...meesterlijk!Wat adviseren ze: graptech nut en zadels? Is zeker een verbetering.

AutoStatic
12 mei 2007, 13:45
De G snaar blijft altijd een probleem qua stemmen en intoneren. Je zou een omwonden G kunnen proberen. Ben zelf erg gecharmeerd van Neil Young z'n gebruik van de tremolo, ook al is dat een Bigsby.

Yamhammer_71
12 mei 2007, 15:44
Tremolo's op "shit-gitaren" die er juist op gemaakt zijn om de boel te laten ontstemmen?? Kun je dat toelichten?

Zo heb ik het niet letterlijk gezegd. Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.

En als je een strat hebt waarbij de boel constant ontstemt heb je inderdaad een shit-gitaar. Het moet gewoon werken voor de volle 100%, klaar. En ga me niet vertellen dat dit niet mogelijk is. Fabrieksgewijs moet er al rekening worden gehouden met het tegengaan van ontstemmen door een tremolo. Dat ze dat bij Fender schijnbaar niet goed genoeg doen is duidelijk.

drap
12 mei 2007, 16:02
Een gitaar met tremolo mag niet zomaar ontstemmen alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Ik vind dat je best eisen daaraan mag stellen; waarom zou je hem bij voorbaat al gaan laten afstellen op de hoop dat alles er BETER op wordt?

Een tremolo is er niet op gemaakt om de boel te laten ontstemmen, tenzij je een shit-gitaar hebt van mindere kwaliteit.

Zo'n Musicman Luke lijkt me wel een waanzinnig goede gitaar waarbij alles 100% in orde is :)

Oh god, daar gaan we weer... Er is nagenoeg niet één tremolo systeem dat niet ontstemt, wat ook gewoon logisch is. Dat heeft helemaal niets te maken met de kwaliteit van de gitaar. Die ouwe Gibsons met Bigsby zijn dan kennelijk ook slecht, laat staan al die ouwe jaren '50/'60 Fenders... :sssh: Floyd rose systemen, die ontstemmen nauwelijks, maar ja, dat zijn dan weer sustain killers.

AutoStatic
12 mei 2007, 16:05
Dudeness, gezien het ontwerp van een dergelijke tremolo is het gewoon onmogelijk om ontstemmende gitaren tegen te gaan. Wil je geen ontstemmende gitaar maar wel een tremolo dan moet je een Floyd Rose oid hebben met een locking-nut. Elke andere tremolo die berust op het principe van het aanpassen van de spanning van de gehele snaarlengte (dus van brug tot stemmechaniek) kan mijns inziens je gitaar ontstemmen. Check ook het draadje van Piezo over snel snaren vervangen, daar staat het ook het een en ander in over het gebruik van tremolo's. Wacht, ik citeer 'm even:
Het belang van het aantal wikkelingen.

Veel gitaristen schijnen te denken: "Meer wikkelingen is beter, dan zit ie goed vast".
HARTSTIKKE FOUT DUS!! In iedere wikkeling kan zich door de onderlinge beweging en wrijving namelijk een spanningstekort of -overschot ophopen dat vervolgens tijdens het spelen weer vereffend wordt in de totale snaarspanning, met als gevolg een veranderde stemming.

Het gemakkelijkst kun je dat aantonen bij gebruik van de vibrato pook, zoals op een Stratocaster. Als de snaren slapper komen te staan zullen ook de wikkelingen op het mechaniek losser worden. Wordt de spanning daarna weer hoger dan zullen de wikkelingen door hun onderlinge wrijving niet zo strak meer komen als eerst. Maar het vaste (trillende) deel van de snaar staat dan juist strakker, dus hoger gestemd. Als je met de pook een up-bend doet geldt het omgekeerde natuurlijk.

Daarom hebben Floyd Rose vibrato systemen een klem achter de topkam.

Kim Wilson
12 mei 2007, 16:08
Oh god, daar gaan we weer... ...
Rustig, Drap. :D

Yamhammer_71
12 mei 2007, 16:18
Oh god, daar gaan we weer... Er is nagenoeg niet één tremolo systeem dat niet ontstemt, wat ook gewoon logisch is.

Floyd rose systemen, die ontstemmen nauwelijks, maar ja, dat zijn dan weer sustain killers.

In hoeverre denk jij dat de Floyd Rose systemen de sustain (hoorbaar) beinvloeden dan?

drap
12 mei 2007, 16:24
In hoeverre denk jij dat de Floyd Rose systemen de sustain (hoorbaar) beinvloeden dan?

Zo rond de 8 kilometer :???: In principe heeft elke tremolosysteem er last van, maar een Floyd Rose net ff wat meer. Dat heb ik één, van een gitaarreparateur en twee, ik heb zelf een gitaar gehad met Floyd Rose. Zelfs een tele destijds had meer sustain. Maar eh... hoorbaar beinvloeden, ja dat hoor je he. Heel gek, het woord horen zegt het al.

Pepe
12 mei 2007, 20:22
Ik speel al heel lang gitaar, maar om een of andere reden heb ik nooit veel met mijn tremelo gedaan.

zijn er filmpjes die ik kan bekijken waar wat tremelotechnieken gedemonstreert worden?....ik heb het dan over een fender strat tremelo, dus het iets subtielere gebruik van de tremelo (niet van die Steve Vai dives etc.).

live filmpjes zijn ook goed, en aanraders qua nummers of gitaristen waar je dit goed kan horen ook.

Je moet je trem wel goed afstellen eerst he, na gelang je snaarspanning het aantal veren en de lengte van de clawschroeven bijstellen zodat de trem een beetje zweeft.
De Isaak/Marvin school gebruikt de trem subtiel tijdens single noot runs -en dan vooral de laatste noot daarvan- en uitlopende akkoorden. Tis een beetje wiebelen om de toonhoogte heen, meer niet. Net een ander effect dan je het met je vingers zou doen.
Voor de Setzer methode hoeft de fender trem alleen naar beneden, tis vooral diep pitchen als dramatisch effect -omhoog gaat ook bijna niet met een bigsby natuurlijk.
En dan is er nog een Hendrix methode..

De snaren blijven vaak haken in het topkammetje; ze schieten niet meer terug naar hun beginstand. Er zijn een hoop manieren om dat te verhelpen maar da's een ander topic.

apekop
12 mei 2007, 22:45
En dan is er nog een Hendrix methode..

De snaren blijven vaak haken in het topkammetje; ze schieten niet meer terug naar hun beginstand. Er zijn een hoop manieren om dat te verhelpen maar da's een ander topic.

Hoi pepe, hoe zou je de Hendrix methode dan omschrijven?

en wat is volgens jouw een manier om te verhelpen dat ie toch terugschiet?...past toch in dit topic..

Pepe
13 mei 2007, 14:28
Hoi pepe, hoe zou je de Hendrix methode dan omschrijven?

en wat is volgens jouw een manier om te verhelpen dat ie toch terugschiet?...past toch in dit topic..

de Hendrix methode is euh.. alles mag wat ome Leo verboden heeft.

topkam problemen kan je oplossen door niet te zuinig te zijn met grafietpoeder, string retainers, graphite kammetje, polijsten van sleufjes, nauwkeurig op te winden.. afijn, op het internet is heel wat daarover te vinden.
Ik gebruik vaak een oude indianentruuk: als je een downpitch gemaakt hebt kan je de snaar weer op stemming krijgen door een bluesbend er op te laten volgen die de snaar optrekt. Je incorporeert de onvolkomenheden van den gitaar gewoon in je spel. Kind kan de was doen.