PDA

View Full Version : Hoe snel palm muted te spelen?



Reb
11 mei 2007, 14:36
Ik heb zelf altijd met downstrokes ge'palm mute. Nu heb ik laatst op Youtube wat filmpjes gekeken om te leren van anderen. Nu zag ik er een paar waar mensen up & downstrokes gebruiken bij palm muten. Ik ben het zelf gelijk gaan proberen, maar het lukt mij voor geen meter.

Zou iemand mij misschien willen laten zien hoe je het goed kan doen. Bij de upstroke raakt mijn hand namelijk 9 van de 10 keer van de brug waardoor het niet palm muted is... :noob:

Reel Big Fish
11 mei 2007, 15:09
...oefenen oefenen oefenen. De enige manier waarmee je er gaat komen. Zoals je zelf al aangeeft laat je je handpalm van de brug afkomen. Je zult dus moeten oefenen om je pols te laten bewegen terwijl je palm/zijkant van je hand stil blijft staan.

Veel succes

Bl44t44p
11 mei 2007, 15:32
Inderdaad oefenen :) Hou je onderarm zo vast mogelijk en probeer je hand als een soort scharnier te laten fungeren. Beetje moeilijk uit te leggen, maar je merkt zelf wel waar het is mis gaat.

Het is best moeilijk, dat geef ik toe. In het begin leek het bij mij ook nergens op, maar nu krijg ik het voor elkaar om van die snelle 16e triolen palm muted over twee snaren te spelen :)

Guitarmania
11 mei 2007, 19:55
Dit is echt heel lastige materie. Ik ken ook weinig gitaristen die daar mee bezig zijn. Ik zou me er ook niet zomaar aan wagen, tenzij je echt heel ver bent en je je eigen perfecte techniek nog meer wilt perfectioneren. Het gaat hier om de details...

Gitaristje 18
11 mei 2007, 20:43
Ja het is ook erg moeilijk. Ik kan het wel aardig nu, het kwam opeens. Opeens kon ik het. Hoe je het goed kan oefenen zonder dat het exreem moeilijk is is door bijvoorbeeld een Bm te pakken, maar dan pak je de lage E op de 2e ingedrukt er ook bij. 2244xx Zo pak je hem, je kan die lage E in de 2e ingedrukt er toch bijpakken, is dezelfde toon als op de D snaar, maar dan een octaaf lager. Klinkt ook gewoon heel gaaf met distortion. Wat je doet, je slaat het akoord aan en dan doe je palm muted een down en dan gelijk een upstroke en je slaat daarna gelijk het akoord zonder mute aan.
Hierbij is het niet zo ontzettend moeilijk om je pols ontspannen te houden en de beweging echt goed uit je pols te laten komen, aangezien het niet zo snel gaat en de afstand lekker groot is. Het is dus dan nog geen precisie werk.
Het is handig hierbij je plectrum is schuin te houden, op zo'n manier dat de zijkant van je wijsvinger de plectrum aanraakt.

Moet je maar ff vertellen of dit je verder helpt.

Succes :satisfie:

Rinze
12 mei 2007, 09:33
Als je het gaat oefenen is het goed om echt heel langzaam te beginnen, is mijn ervaring. Kijk en voel goed wat er precies gebeurt, qua beweging en stand van het plectrum, en hoe dat klinkt. Misschien is het wel goed om het zonder versterking te doen, dan hoor je echt wat er met de snaren gebeurt.

Het moeilijke is om de aanslagen naar boven en beneden regelmatig en gelijkmatig te houden, zodat je geen ongewenste klankverschillen krijgt. De upstroke moet in principe gelijk klinken aan de downstroke, behalve dat je de dunnere snaar het eerst raakt natuurlijk.

Wanneer je het gevoel hebt dat het goed gaat ga je wat sneller etc. etc. Het voordeel van het eerst langzaam oefenen is dat de techniek heel goed in je "systeem" gaat zitten, waardoor je later heel soepel speelt en gemakkelijk slippers opvangt. Ook is het dan gemakkelijker om accenten aan te brengen zoals je op dat moment wilt.

Belangrijk is verder dat je ontspannen speelt met je aanslaghand, probeer verkrampen te voorkomen. Om zo vet mogelijk te klinken moet je op de goede plek afdempen (zit veel verschil tussen hand op de snaar net op de brug of iets meer richting topkam) en liefst met het plectrum loodrecht op de lengterichting van de snaar aanslaan. Wanneer je het plectrum wat scheef houdt krijg je een scherper, meer geknepen geluid. Dat laatste moet eigenlijk, net als accenten, een bewust iets worden.

Verder is het inderdaad oefenen, oefenen, oefenen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes!

jaspie
12 mei 2007, 11:35
hmm ik kantel altijd mijn plectrum een beetje. Dit zorgt ervoor dat je wat lichter kan aanslaan.

GeofJackon
12 mei 2007, 12:51
heb soms hetzelfde probleem nl. bij Prophecy van Iced earth, maar zoals al gezegd is blijven oefenen.

Rinze
12 mei 2007, 13:02
hmm ik kantel altijd mijn plectrum een beetje. Dit zorgt ervoor dat je wat lichter kan aanslaan.

Dat klopt, maar je geluid wordt er wel scherper van, minder zwaar.

Gitaristje 18
12 mei 2007, 13:09
Toch hoor ik op cd's wel als de gitarist de slag met alleen down strokes doet en de slag met up and down strokes doet. Een up stroke klinkt toch wel wat anders dan de downstroke.

happynjitram
12 mei 2007, 13:37
Daarom is james hetfield de koning van alle rhytm gitaristen ;)

ben vanhoof
12 mei 2007, 14:41
Goeie dings om hierop te oefenen vind ik master of puppets, imperium (laatste deel), of nogal veel van the undying darkness caliban (wel wat sneller spelen). Ik speel de bas snaar (E) altijd down, en de andere snaren (A/D) upstroke.

Guitarmania
15 mei 2007, 20:41
Deze term ken ik niet. Ik kan me er twee dingen bij voorstellen: gedempte tonen spelen, of de niet gespeelde snaren die wel meetrillen met de wel bespeelde snaar afdempen tijdens het spelen. De link naar Wiki van een van de bovenstaande posts slaat op het eerste. Maar dat is een redelijk gewone techniek die niet tot problemen hoeft te leiden.

Het palm-muten in de tweede zin is vreselijk moeilijk. Die techniek wordt gehanteerd bij het sweeppicken over arpeggio's. Als je arpeggieert van lage e-snaar naar hoge e-snaar over een akkoord, gaan alle aangespeelde snaren meeklinken. Door de palm van je rechterhand te gebruiken demp je die tonen zodat de arpeggio niet als een kakofonie (of gewoon akkoord) gaat klinken.

Welke palm-mute wordt hier bedoeld?