PDA

View Full Version : wat zijn harmonics



ThGuitar
11 mei 2007, 12:45
toen ik linking park in the end op tab had gekregen zag ik dat er iets met harmonics stond maar ik snapte er niks van.
dus daarom nu mijn vraag hoe speel ik harmonics op mijn gitaar?
:soul: :speed: :speed: :speed:

bicky
11 mei 2007, 13:19
harmonics doe je door de snaar met je vinger aan te raken boven de fret, maar zonder de fret in te drukken en dan snel je vinger weg te nemen.

dan krijg je een soort van 'boven'-toon boven de normale toon (ik weet dat het wel nogal raar bekt, maar zo klinkt het toch).

harmonics is leuk als je met distortion en zo werkt (vind ik persoonlijk)

het wordt ook soms flageoletten genoemd dacht ik.

Menneskedyr
11 mei 2007, 13:49
Dat is de natural harmonic, je kunt ook de artificial harmonic doen, die doet Zakk Wylde vaak.

Dan moet je met je duim, direct nadat je een snaar hebt aangeslagen, de snaar weer afdempen. Staan video's zat van op youtube...

The Chief
11 mei 2007, 13:57
Mennes... da's een pinch harmonic denk ik...

maar ja... "toto pro pars" dan heb je ook wel een beetje gelijk natuurlijk

Menneskedyr
11 mei 2007, 21:37
Artificial harmonic = pinch harmonic, in ieder geval, dat heb ik altijd geleerd.

En 't is toch "pars pro toto"?

"Pars pro toto (ook: synecdoche) is een stijlfiguur waarbij de auteur een gedeelte van een object gebruikt om het hele object te omschrijven. Hij gebruikt dus een deel (pars) terwijl hij het geheel (toto, ablatief van totum = geheel) bedoelt: deel voor geheel (pars pro toto).`

Aldus wikipedia :D

Bl44t44p
11 mei 2007, 22:11
Over de definitie valt nog wel wat te twisten maar als je het over Zakk Wylde hebt, lijkt me pinch harmonic meer op z'n plaats. Artificial harmonic (kunstmatige flageolette) zie ik meer in klassiek spel wanneer je met je linkerhand een gefrette noot speelt en met je rechter wijsvinger de harmonic 'opwekt' (met middelvinger aanslaan).

Menneskedyr
11 mei 2007, 22:46
Okee...

Dan ga ik morgen onze andere gitarist slaan, want die heeft mij die term aangeleerd.

Bl44t44p
12 mei 2007, 01:03
Nouja, pin me er niet op vast :P Volgens mij zijn er niet echt officiele definities... maar ik gebruik de term pinch harmonic eigenlijk alleen voor een harmonic die met de duim (bij de plectrum) wordt opgewekt, kort, vibrato/bend, en gillend :) Typisch voor in metal enz.

Rinze
12 mei 2007, 09:57
Harmonics zijn volgens mij gewoon in het algemeen de harmonische boventonen. Iedere toon bestaat uit de grondtoon (waar ie zijn naam aan ontleent) en daarboven een serie boventonen. Bij een snaar in trilling komt dit doordat een snaar in kleinere trillende delen is op te delen: eerst het geheel (grondtoon), dan de helft, derde, kwart, etc. De snaar voert als het ware verschillende trillingen tegelijk uit.

Er zijn verschillende technieken om alleen bepaalde boventonen zonder de grondtoon te laten klinken.

De flageoletten boven bijvoorbeeld de 4de, 5de, 7de, 12de etc. fret verkrijg je door met je halshand de snaar niet in te drukken maar boven de fret licht aan te raken en naa de aanslag los telaten.

De pinch-harmonic krijg je door met het plectrum te "knijpen", een beetje scheef aan te slaan en dat ook weer op een bepaalde plaats, afhankelijk van de plek waar je met je halshand de snaar indrukt.

Wat volgens mij de artificial harmonic heet is een kwestie van aanslaan met je rechterhand en dan de snaar boven een bepaalde fret (ook hier weer afhankelijk van waar je halshand de snaar indrukt) even heel licht aan te raken.

Ik hoop dat ik het zo goed heb, ben niet overal even zeker van maar hopelijk heb je er toch iets aan.