PDA

View Full Version : Zelf gitaaronderhoud plegen, aan te raden?



Lossesnaar
11 mei 2007, 10:17
Dag gitaarmensen, ik heb het volgende, kheb tot groot plezier mn 2de hands gitaar gebruikt tot op heden, echter was t vanaf t begin al zo dat mn elementen e.d. niet echt goed schijnen te zijn aangesloten (is destijds door de vorige eigenaar gebeurd), mn volumeknoppen werken niet bepaald, vallen bij draaien ineens weg enzo.
Ik heb er Seymour duncan inzitten.

Ik heb het nagevraagd bij humana in rdam, maar dat kost me, inclusief een beurt, zon 170 euri....aangezien ik mn gitaar gekocht heb voor 300 is dat n btje uit vrhouding.

Is het dus aan te raden dat zelf s te proberen (ben geen dom iemand, miss dat dat scheelt ;) )

ik heb al rondgekeken bij faq enzo, kwam er mooi topic tegen over schakeling van seymour duncan....maar die link was dood, iemand tips e.d.?


gr marco

G.G.
11 mei 2007, 10:31
Dit linkje van SD moet je hebben:

http://www.seymourduncan.com/support/schematics.shtml

Het is echt heel goed zelf te doen. Als je uit de biuurt van R'dam komt, wil ik je wel helpen hoor.

nemmo
11 mei 2007, 10:50
over die volume knoppen!
zijn dat geen logaritmitsche potmeters? die die hebben het volume veel eerder op nul zegmaar

groet reinier

Lossesnaar
11 mei 2007, 11:38
geen idee wat t voor potmeters zijn tbh, maarre langskomen, dat zou uit de kunst zijn, aangezien ik het n belachelijke prijs vind voor t laten doen, kzal je ng pm-en.

ik zou graag van nul naar 10 een mooi geleidelijke oploop horen, maar nu is t tot 5 niks en dan pats ineens volume, da werkt verre van prettig.

nemmo
11 mei 2007, 12:03
dan zijn ze logaritmisch!

Deze zijn makkelijk te vervangen!

Zijn er verder nog dingen die je op wilt lossen?

gr reinier

Lossesnaar
5 juni 2007, 11:17
dag mensen, sorry vr het omhoogschoppen, maar G.G. heeft helaas niets meer laten horen.

ik heb inmiddels mn gitaar opengehad, met iemand die dr iets meer van weet naast me, hebben na vond gezeten en 1 aardedraadje gevonden die verkeerd gesoldeerd was, verder leek het allemaal wel goed aangesloten te zijn.

Mn volume echter is nog steeds zoals het was, dus logaritmisch?

je zegt makkelijk te vervangen, maar moet je dan niet die hele handel opnieuw aansluiten dan....denk ik?

graag hoor ik er nog wat over, bvd

edit: kheb ff snel gekeken, maar da zou best s kunnen dat k die dr in heb zitten, ik vroeg me af....wat kan het voordeel van zon potmeter zijn....ik heb liever dat het gewooon geleidelijk oploopt tbh

gr marco

G.G.
5 juni 2007, 11:33
dag mensen, sorry vr het omhoogschoppen, maar G.G. heeft helaas niets meer laten horen.



had me dan nog ff een extra berichtje gestuurd.

Potmetertje vervangen is goed zelf te doen. Haal voorzichtig het inkomende en uitgaande draadje en de massa los, en soldeer deze op dezelfde plekken vast aan de nieuwe pot.

Lossesnaar
6 juni 2007, 10:14
ja ok, anyhow.
kben gister langs de plaatselijke muziekshop geweest, en daar was t tog wat goedkoper dan bij humana, potmeter kost 6 euri

4 stuks drinzetten kost 25....dan zou ik voor een kleine 50 euro uit de brand zijn.

nog steeds rest mijn vraag, waarom je zou kiezen voor een logaritmische....welke tog heel veel gebruikt wordt als ik mn kennissen naga.

kheb iets gelezen over dat dat icm ons gehoor zo is bepaald, iemand info?

bvd

DarknessAwaits
6 juni 2007, 11:11
Als je logaritmische potmeters gebruikt is het verloop wat wij waarnemen lineair. Gebruik je lineaire potmeters zit er een soort kantelpunt in vanaf waar het geluid plots aan/uit staat en dan nog een beetje speling.

Overigens is €25,- snel verdient met 4 potmeters solderen... dat geld zou je goed kunnen uitsparen door het zelf te doen. Vooral als je geen andere schakeling wilt, gewoon de potmeter lossolderen en de nieuwe op z'n plek zetten en vastsolderen. Tenzij je geen soldeerbout hebt, maar dan nog vind ik dat je beter die €25,- daaraan zou kunnen investeren.

Lossesnaar
6 juni 2007, 15:47
dus, nav die laatste post, ik hoor m verre van lineair....dus is het miss een lineaire meter?

daar komt het op neer.....

kzal binnenkort s naar de winkel gaan, en beide versies beluisteren, dan weet ik wat meer, meer info hierover is overigens zeer welkom!

gr marco

Lossesnaar
16 juli 2007, 10:47
even een update, kheb van t weekend mn nieuwe potmeters drin laten zetten......maar geen verschil, en als ik de man goed begrepen heb zijn dat de enige potmeters die ze hebben, hij kon geen andere zeitie.

t schijnt wel zo te "horen"bij epiphone lp heb ik van sommigen begrepen, maar ik kan op deze manier weinig spelen met mn volume...

iemand nog tips? bvd


gr marco

Nielsje
16 juli 2007, 11:37
Vaak staat er wel achter op de potmeter wat voor eentje het is:

een (bijv.) 500K A of B. een linaire pot heeft een A, een logaritmische een B.

Maar je hebt vier pots (een les paul neem ik ff aan). Maar volgens mij hoort er op de volume pot een logaritmische te zitten, en op de 'tone' een linaire, maar dat kan ik even verkeerd hebben.

Als ik het nu goed begrijp ben je 25 euro armer zonder vooruitgang?

Lossesnaar
16 juli 2007, 16:17
klopt

en im zei al in de winkel kenden ze dr maar 1...wat moet ik dan nog.
t moet tog kunnen dat ik mn volume netjes oplopend kan opendraaien denk ik dan

Nielsje
16 juli 2007, 17:13
klopt

en im zei al in de winkel kenden ze dr maar 1...wat moet ik dan nog.
t moet tog kunnen dat ik mn volume netjes oplopend kan opendraaien denk ik dan

Wat je moet doen:

Kijken wat voor potmeters er gebruikt zijn in je gitaar
Eventueel goed solderen volgens het juiste schema (google)
Je spelling even controleren voordat je een reply post

succes

Lossesnaar
17 juli 2007, 09:42
mn spelling is zoals k m wilde hoor behalve de im=ik....ben tog nie op examen nederlands ;)

kheb al s het schema gechecked en dat leek tog goed te zyn,
wat ik wel kan doen idd is ff mn potmeters checken, zal da binnenkort s doen,

thnx sofar

G.G.
17 juli 2007, 10:40
Je spelling even controleren voordat je een reply post



En dan doe je het weer.


mn spelling is zoals k m wilde hoor behalve de im=ik....ben tog nie op examen nederlands ;)

kheb al s het schema gechecked en dat leek tog goed te zyn,
wat ik wel kan doen idd is ff mn potmeters checken, zal da binnenkort s doen,

thnx sofar

Moet zijn:



m'n spelling is zoals ik 'm wilde hoor behalve de im=ik....ben toch niet op examen nederlands ;)

Ik (spatie) heb al eens het schema gechecked en dat leek toch goed te zijn,
wat ik wel kan doen idd is ff m'n potmeters checken, zal dat binnenkort eens doen,

thnx so far

:)

Wat betreft die potmeters (linear/logaritmisch): Volgens mij heeft tonefactory geschikte pots met lange schacht, en anders heeft Stew Mac ze zeker weten.

guitarnijboer
18 juli 2007, 18:44
Logaritmische potmeters worden vaak gebruikt als volumepotmeter in versterkers (audio en gitaar).

Het regelbereik is verloopt dan logaritmisch maar dit klinkt in je oortjes lineair.

Dit is prachtig voor in je versterker natuurlijk maar als 'volume' potmeter in je gitaar werkt dit voor geen meter!! (zoals eerder al opgemerkt is)

Fender gebruikt bijvoorbeeld logaritmische pots voor volume. Gibson lineaire. Probeer het verschil maar eens uit.

Voor de tone potmeters gebruik je weer wel logaritmische. Gebruik je daar lineaire dan kun je geen effecten creeren met je tone knop zoals:

Tone wah effect (vanaf 1.12) (http://www.youtube.com/watch?v=44-k&mode=related&search=)

Lossesnaar
1 november 2007, 17:16
goedeavond heren, wederom excuses voor het omhoogkicken, maar ik ben nog steeds niet uit mn potmeterprobleem.
Mijn plan voor nu is de juiste potmeters te bestellen, bij tonefactory schijnen ze ze te hebben, en dan idd welke....lang schacht???

Mijn oude meters, die ik dus heb laten vervangen (wat geen zier heeft geholpen), zijn idd 2 stuks B500K en 2 stuks A500K.
Het zal toch nie zo zijn dat ze in de winkel beide setjes verkeerd hebben geplaatst? (bijv. de potmeters er gewoon inzetten zoals ze zaten, miss verkeerd dus...)

Nog een dingetje, als ik die potmeters ga bestellen, wilde ik er 4 nieuwe knoppen bij, de knoppen die er nu opzitten draaien niet lekker (weinig grip) passen alle knoppen op alle potmeters?

bij voorbaat veel dank....word er onderhand moedeloos van.

gr marco

nevyn292
1 november 2007, 17:49
omg, we praten heir over een paar potmetertjes :seriousf:

de knoppen van tonefactory passen op alle potmeters van tonefactory.

op newtone krijg je verschil in assen e.d. maar dat onderscheid word niet gemaakt op tonefactory, daar zijn ze allemaal 6,3 mm geloof ik. daar hoef je je dus geen zorgen over te maken, mits je de knoppen ook bij tonefactory haalt

trouwens, kan zijn dat ik me vergist heb, maar over wat voor gitaar praten we hier? echt een les pauls of niet?

Lossesnaar
2 november 2007, 09:04
Het gaat over een epi les paul idd.
Ik las volgens miju iets van 8 mm ook en 10.....maar dat zal onderling idd wel moeten kloppen lijkt mij.

Noid
2 november 2007, 10:19
Vervelend voor jou dat het probleem nog niet opgelost is. Wellicht helpt de volgende informatie je:



lineaire potmeter heeft een weerstandselement met een constante diameter, waardoor de weerstand gelijkmatig toenneemt.
logaritmische potmeter heeft een weerstandselement dat conisch toeloopt van het ene naar het andere uiteinde, waardoor de weerstand tussen de slede en een van de uiteinden logaritmisch verloopt in functie van de afstand tussen beide. Dit type wordt vooral toegepast in audioversterkers omdat de amplitudegevoeligheid van het menselijke oor ook logaritmisch is. Hierdoor kan een volumeknop met een bereik van "0" tot "10" zorgen dat een niveau van "5" half zo luid klinkt als een niveau van "6".
Door verschillen tussen benaming in Europa en USA, worden 2 aanduidingen door elkaar heen gebruikt op de behuizing van de pot:
lineaire pot: letter "A" (=USA) of "lin" (=europa)
logaritmische pot: letter B of log

Omdat een lespaul model een carved top heeft (dwz: de top is wat bol) heb je potmeters met een lange(re) schacht nodig. Dat duidt waarschijnlijk op die 8mm en 10 mm die je bedoelt: neem in dat geval die van 10 mm.

M.b.t je gitaar: je geeft aan dat er nu 2 type A en 2 type B potmeters van 500k inzitten. Kun je aangeven of die type B potmeters gebruikt worden voor het volume, of voor de tone? Normaal gesproken is het als volgt:
type B voor volume, type A voor tone.

Waarom wil je het volume van je gitaar trouwens zo traploos kunnen bedienen? Zou een volumepedaal niet een betere optie zijn?

Lossesnaar
13 december 2007, 10:42
Ok, nog maar even een update.

Heb mn gitaar gister weer weggebracht, dit keer naar een andere zaak dan waar ik eerst ben geweest en duidelijk mijn probleem uitgelegd.
Resultaat is bijna perfect, zijn neiwue potmeters ingegaan, nieuwe knoppen, nieuw schakelelement, en knoppen lopen erg soepel.
Ook loopt het volume netjes traploos op, maar wel alleen als ik 1 element gebruik, dus mn schakeling of op rythm of treble heb staan.
Schakel ik beide in (knopje in het midden) heb ik dat traploos oplopende niet zo zuiver als ik dat heb bij 1 element. Mijn vraag of dat wel normaal is, 2 potmeters staan er dan aan, je draait er 1 uit, is op zich wel denkbaar dat dat zo werkt.....hoop dat het een beetje duidelijk is :)

greetz

Orpheo
13 december 2007, 11:35
Ok, nog maar even een update.

Heb mn gitaar gister weer weggebracht, dit keer naar een andere zaak dan waar ik eerst ben geweest en duidelijk mijn probleem uitgelegd.
Resultaat is bijna perfect, zijn neiwue potmeters ingegaan, nieuwe knoppen, nieuw schakelelement, en knoppen lopen erg soepel.
Ook loopt het volume netjes traploos op, maar wel alleen als ik 1 element gebruik, dus mn schakeling of op rythm of treble heb staan.
Schakel ik beide in (knopje in het midden) heb ik dat traploos oplopende niet zo zuiver als ik dat heb bij 1 element. Mijn vraag of dat wel normaal is, 2 potmeters staan er dan aan, je draait er 1 uit, is op zich wel denkbaar dat dat zo werkt.....hoop dat het een beetje duidelijk is :)

greetz

ik neem aan dat 't gaat om een les paul. Ja, het is normaal dat als je je toggle in 't midden hebt staan, dus beide pickups aan, je pots iets anders werken dan normaal. Even kijken of ik 't kan uitleggen....


Als je ze beiden aan hebt, in de normale LP wiring, heb je ze in 't middenstandje beiden aan, parallel geschakeld (ik neem even aan dat je weet wat dat precies is). je kan dus met je potmeter aangeven hoeveel stroom er uit iedere pup naar de uiteindelijke output moet. Omdat de totale (parallele) weerstand niet veel groter of kleiner word (aanvankelijk) merk je (aanvankelijk) ook weinig van het spelen met je pot, in termen van output, wel in termen van geluid! je hoort 't verschil, maar het signaal blijft even hot. Pas als je verder gaat draaien aan je pot, hoor je t zachter, en soms juist harder worden. DAT hangt dan weer af van de weerstand van een van de 2. als de ene bv. heel veel hotter is, en je draait de andere pup erin (die veel minder hot is) dan word de output gemiddeld, maar draai je de andere pup er weer uit (de tweede dus van mijn voorbeeld) dan word je output opeens HOGER, ondanks dat je 1 pickup niet gebruikt.

Snap je 't een beetje? :P het is wat lastig, maar ga er maar vanuit dat 't nu gewoon werkt zoals 't hoort :)

Lossesnaar
13 december 2007, 12:52
kijk dat zijn antwoorden, ja ik snap t wel, in ieder geval is het dan nu zoals het hoort =)

thnx!!