PDA

View Full Version : Bach spelen op staalsnarige akoestische gitaar.



Liefhebber
10 mei 2007, 23:03
Wie doet hier, hier wel eens een poging toe?

--=HANS=--
11 mei 2007, 00:18
Hahaha, ja ik ben op dit moment een poging aan het doen. Ben een stukje uit de Matthäus Passion aan het spelen, de melodie blijkt eenvoudiger dan ik dacht en nu probeer ik er een baslijn in te brengen. Mijn gitaar/spel haalt het in dit geval niet bij een viool in goede handen maar ik heb er toch enorm veel plezier van. Ik vind de melodie van deze aria echt heel erg mooi en was benieuwd hoe het op een gitaar zou klinken, ik kan je melden dat het uit de instrumenten en kelen van de leden van de Bachvereniging een stuk beter klonk. :seriousf:

Hans

Liefhebber
11 mei 2007, 00:36
Hahaha, ja ik ben op dit moment een poging aan het doen. Ben een stukje uit de Matthäus Passion aan het spelen, de melodie blijkt eenvoudiger dan ik dacht en nu probeer ik er een baslijn in te brengen. Mijn gitaar/spel haalt het in dit geval niet bij een viool in goede handen maar ik heb er toch enorm veel plezier van. Ik vind de melodie van deze aria echt heel erg mooi en was benieuwd hoe het op een gitaar zou klinken, ik kan je melden dat het uit de instrumenten en kelen van de leden van de Bachvereniging een stuk beter klonk. :seriousf:

Hans
Dat is bij Bach zo mooi! De melodie(of het thema) is eigenlijk heel eenvoudig maar wat er omheen zit is het niet. En het mooie is dat je zelf gedwongen wordt er iets van te maken! Daarom is Bach ook altijd zo geliefd bij muziekanten die willen improviseren! Hij geeft een soort aanzet! Prachtig en brilliant!

rjong999
11 mei 2007, 00:58
Vreemd dat je dat zo ziet...ik ben zelf nogal verkikkerd op gitaar-transcripties van Bach maar merk nooit veel van die improvisaties, ik vind het juist allemaal erg precies uitgedacht en genoteerd (en juist dat trekt me erg aan).

Er is natuurlijk niets mis met een staalsnarige gitaar, veel stukken spelen wel wat makkelijker als je de lage E naar een D stemt.

Waar ik altijd wel veel succes mee oogst is de Chaccone (BV1004), die is niet heel lastig en (op een paar stukjes na) en wel heel erg mooi.

Liefhebber
11 mei 2007, 01:02
Vreemd dat je dat zo ziet...ik ben zelf nogal verkikkerd op gitaar-transcripties van Bach maar merk nooit veel van die improvisaties, ik vind het juist allemaal erg precies uitgedacht en genoteerd (en juist dat trekt me erg aan).

Er is natuurlijk niets mis met een staalsnarige gitaar, veel stukken spelen wel wat makkelijker als je de lage E naar een D stemt.

Waar ik altijd wel veel succes mee oogst is de Chaccone (BV1004), die is niet heel lastig en (op een paar stukjes na) en wel heel erg mooi.
Dat is het nu juist! Transcripties! Uitnodigend tot improvisatie! Dat moet je namelijk zelf doen!

Dootch
11 mei 2007, 07:45
Heb het al eens geprobeerd met Bourree op een staalsnarige (wide body) . Ik vindt het maar niks. De balans is volledig anders dan op een klassieke gitaar.

Ook het spelen van trillers als versiering is gans anders. de coulée's (hammer on - pull off :satisfie: ) klinken gans anders (te luid bij hammer-on)

Bijkomend probleem is dat je na twee minuten geen nagels meer over hebt als je met vingernagels op volle snelheid op een staalsnarige speelt.

Al bij al vind ik het "kleurloos" klinken (net als trouwens ook op een elektrische) :hippie:

rjong999
11 mei 2007, 09:44
@Dootch: wat je zegt klopt 100% (dat van die nagels valt natuurlijk wel mee, er zijn voldoende fingerpickers met stalen snaren om dat te onderbouwen). Maar als je nu geen mooie nylon-besnaarde klassieke gitaar met een fijne brede hals en mooie klankbalans ter beschikking hebt ? Ik neem mijn Sakurai echt niet mee op vakantie of op zakenreis maar wil toch wel de oefening er in houden.
@Leifhebber: ach, uitnodigend...ik pak liever de transcripties van mensen die dat al eens goed gedaan hebben, daar heb ik het meestal al moeilijk genoeg mee. Er zijn toch best wel wat lastige probleempjes qua vingerzetting die ik liever door Andrez Segovia op laat lossen dan door mijzelf ;-)

LaurentB
11 mei 2007, 09:54
Dat kan heel mooi, vind ik. De staalsnarige gitaar klinkt wat meer als een clavecimbel, dat past er ook mooi bij. Vooral met langzame stukken werkt het goed omdat een staalsnarige gitaar langer doorklinkt dan een klassieke gitaar.
Ik speel wel eens een Sarabande (oorspronkelijk voor viool in B-mineur) waarbij dat mooi gaat, en die ook op de eerste solo-LP van Al DiMeola staat.

Dootch
11 mei 2007, 10:21
@ LaurentB: Dat langer doorklinken van een staalsnarige is inderdaad correct. Mijn voorbeeld van bourree is natuurlijk anders (nogal snel, dus weinig nood aan lange noten)

Ik heb het ook met "Jesu bleibet meine Freude" al geprobeert en dat klinkt wel goed op staalsnaar. Het vraagt minder virtuositeit en moet het meer hebben van lang klinkende noten. Je hebt een punt. Toch vind ik het in zijn geheel echter beter op een klassieke.


@Rjong999: neem jij je gitaar mee op zakenreis? :rockon:
Ik ga meestal per vliegtuig en dan is een gitaar echt niet iets om mee te zeulen. Heb je bovendien geen klachten over geluidshinder in hotelkamers?

LaurentB
11 mei 2007, 10:26
@ LaurentB: Dat langer doorklinken van een staalsnarige is inderdaad correct. Mijn voorbeeld van bourree is natuurlijk anders (nogal snel, dus weinig nood aan lange noten)

Ik heb het ook met "Jesu bleibet meine Freude" al geprobeert en dat klinkt wel goed op staalsnaar. Het vraagt minder virtuositeit en moet het meer hebben van lang klinkende noten. Je hebt een punt. Toch vind ik het in zijn geheel echter beter op een klassieke.

Met snellere stukken (zoals die Bourrée uit diezelfde vioolsuite) vind ik het ook moeilijker. Maar dat is ook een kwestie van dat je op staalsnarige een andere aanslag moet hebben dan op nylonsnarig. Die van mij is op nylon ook beter ontwikkelt, maar als je bijvoorbeeld de toon van Picker of Harald op staalsnarig hoort moet het daarop toch ook kunnen. Je moet minder nagel gebruiken op staalsnarige gitaar.

Ik vind het unieke van Bach dat zijn muziek op vrijwel elk instrument overeind blijft. Soms zelfs als ringtoon, nota bene!

Blend
11 mei 2007, 10:27
Ik moet zeggen dat ik nog behoorlijk veel moeite had met de 'Toccata in F' om die op piano te spelen, dus op gitaar zal het wel helemaal niet veel worden :)

freekick
11 mei 2007, 10:38
Ik speelde Bourree op staalsnarig in navolging van Leo Kottke.

Tegenwoordig op nylon. Vind ik toch mooier. f.

rjong999
11 mei 2007, 13:22
@Rjong999: neem jij je gitaar mee op zakenreis? :rockon:
Ik ga meestal per vliegtuig en dan is een gitaar echt niet iets om mee te zeulen. Heb je bovendien geen klachten over geluidshinder in hotelkamers?Altijd, ik zit gemiddeld meer dan de helft van mijn werkweek in het buitenland dus ik neem altijd een gitaar mee. Meestal gewoon een frankenstrat+ zoom G2.1u en koptelefoon aan mijn laptop. Ik vlieg gemiddeld 4 keer per week en neem het spul altijd mee, nooit een probleem. Uiteraard ook nooit klachten over geluidshinder.
Wel lekker veel stickers op mijn case!

Ik vind overigens met name appuyando spelen op stalen snaren lastiger, je mist dan echt de dikte van het nylon en beschadigd snel je nagels als je met wat meer kracht aanslaat.

Dootch
11 mei 2007, 13:35
je mist dan echt de dikte van het nylon

Dan vind ik nu eens de nagel op de kop. Dat bedoel ik nou ook. Die dikte geeft de mogelijkheid tot interpretatie. Het dunne staal is zo meer alles of niets en inderdaad zeker als je klassieke technieken toepast zoals met steun te spelen.


Gaat die strat in het bagageruim of in de cabine? :gitarist:

rjong999
11 mei 2007, 14:09
Gaat die strat in het bagageruim of in de cabine? :gitarist:In het bagageruim, wel altijd als 'odd luggage', krijg je ook weer een extra 'fragile' stikker erop, maar die worden vaak ook als eerste gelost (ssssst!). Ik heb er al zeker 500 vluchten mee gemaakt en er is echt nog nooit iets misgegaan.

Dootch
11 mei 2007, 15:11
Tof,

Ik heb eens met Toots Thielemans op de vlieger gezeten naar Goteborg.
Die mocht zijn gitaar lekker in de crew cabine zetten.

Dat was echter wel een Steelstring, dus akoestische gitaar. Ik denk dat die inderdaad best niet in de bagage gaan (minder luchtdruk en veel kouder)

Blend
11 mei 2007, 15:46
Ik denk dat die inderdaad best niet in de bagage gaan (minder luchtdruk en veel kouder)

Die gitaar zit toch in de koffer.. dan maakt luchtdruk toch niet uit?

rjong999
11 mei 2007, 16:12
Oh, ik ben Platinum FD bij KLM en mag mijn gitaar dus best wel in de cabine meenemen. Maar ik zie het nut er niet zo van in, loop je het hele vliegveld over te slepen met zo'n ding, overal security checks, hartstikke onhandig.

Ik heb een beetje een vaste instaproutine dus ik ben vanaf P1 met mijn Platinum Card en Privium binnen 10 minuten aan de gate. En daar ga je ook een beejte op plannen, dus hoe sneller ik mijn bagage gedumpt heb hoe liever het mij is.
Verder wordt het in de bagageruimte niet veel kouder dan in de rest van het vliegtuig hoor, ze vervoeren er ook dieren enzo. En de luchtdruk is gewoon dezelfde als in de cabine (maar dat lijkt me ook niet zo veel uit te maken). Zoals gezegd, ik doe het al jaren zo en het heeft nog nooit problemen gegeven.

Het betreft overigens een frankenstrat ven een samick hals met een behringer body, fender 50's ri elementen en el cheapo hardware. Als 'ie kapot zou gaan koop ik een Behringer iAx393