PDA

View Full Version : V30 en open back



Nocki
10 mei 2007, 22:41
Vaak las ik dat v30 speakers niet echt lekker klinken in een open back of half open back amp. nu heb ik toch uit benieuwdheid (is dat een woord) de achterkant eraf geschroefd en opeens is de amp gaan leven en heb ik hetgeen ik zocht gevonden. meer mensen met een v30 open back? of zoieso meer ffan zijn van open back dan van gesloten?

groetjes.

Nocki

dePerik
10 mei 2007, 22:46
Kan je het verschil omschrijven, ben wel benieuwd. :dontgeti:

Nocki
10 mei 2007, 22:48
de druk is weg waardoor het geluid meer gaat ademen en het geluid wat romiger wordt. het geluid gaat ook meer rond je heel leven ipv onder je doorblazen. ik heb er beamblockers in zitten die al heel veel doen maar het geluid wordt gewoon veel warmer en ronder...

Rude Perception
10 mei 2007, 22:50
interessant topic, omdat ik zelf misschien een v30 in m'n half-open-back dsl combo wil zetten.
Ik geloof dat Chroxy dat ook heeft gedaan. Z'n soundclips vond ik in ieder geval goed klinken (vergeleken met de andere speakers)

jerome
10 mei 2007, 23:08
Ik heb diverse cabs met gesloten back gehad en geprobeerd op m'n Marshall 100 watt JMP 2203 buizentop.
Wat me opviel dat het geluid vaak nogal irritant schreeuwerig en drukkend was.
Speel nu inmiddels meer dan 15 jaar met een halfopen Vox cab met 2x12 inch Celestions (Silver Alnico's) op dezelfde top.
Het geluid is idd romiger, en dat komt denk ik niet alleen door de Alnico speakers...
En het geluid is ook veel dynamischer en veel meer aanslaggevoelig!
Laatst weer eens een Marshall cab geprobeerd met gesloten achterkant en Greenbacks.
Weer dat schreeuwerige en krasserige geluid en weg dynamiek...
Voor mij geen gesloten kasten meer!

dr.distortion
10 mei 2007, 23:18
Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb een Fame 2x12" V30 cab, wat origineel gesloten is. Ik had ongeveer hetzelfde gevoel bij het geluid wat hierboven beschreven is, nadat ik het cab had opgengeschroefd: VEEL beter...veel openener, niet zo extreem drukkend meer.

caliban
10 mei 2007, 23:22
Ik heb in mijn half-openback mesacabinet vier V30's zitten en er lijkt toch wel een verschil op te zitten duidelijk. Ik heb een keer over een closed back mesacab met V30's in gespeeld en nu over mijn half-openback. De bovenste twee speakers met openback lijken echt vrij scherp te klinken, wat ik niet had toen ik over de closedback speelde. Ik denk dat in openbackconfiguratie de scherpe hoge middentonen waaroor de v30 berucht is sterk doorkomen. Anderzijds geven de onderste twee speakers een heel vette scheur.

Nocki
10 mei 2007, 23:30
ik heb weer geluk.. ik heb 2 mesa 2x12 cabs.... 1 closed. 1 half open.

Arnie
11 mei 2007, 08:47
Ik heb een Engl Sovereign combo met 1 V30 speaker, deze is open-back.
Ook heb ik een tijdje zo'n verticale Engl 2x12 V30 cab erbij gehad, deze was closed-back.

Ik vind mijn combo stand-alone beter klinken dan over het cabinet. Het geluid is 'ronder', 'soepeler', 'warmer'. Met het cabinet ging t (qua volume) wel harder, maar het klonk minder. Het cabinet was qua tone 'scherper', 'snijdender', 'drukkender'.

Hoop dat je wat aan mijn review hebt :)

Nocki
11 mei 2007, 18:16
Leuk dat ik niet de enige ben...

bass blom
11 mei 2007, 18:48
ik vind het heel logisch dat open back lekkerder klinkt
dicht, of je nou 1 of 2 of 4 speakers hebt, zorgt voor een gecentreerd geluid
open back maakt dat het geluid meer kanten op kan
ik heb 2 2x12 cabs, als ik er 1 aansluit of 2 is een wereld van verschil
zou ik ze open hebben dan lijkt het haast of je 4 cabs hebt.. zoiets :D