PDA

View Full Version : Gitaar stemmen



Oetsie
10 mei 2007, 21:35
Ik ben een beginnende gitaarspeler, nu heb ik een chromatisch stemapparaatje gekocht van Stagg, maar ik weet niet in welke key ik stemmen moet, ik kan meerder key's kiezen namelijk:

Eb, C, F, Bb

Welke moet ik hebben om normaal te stemmen? En wat betekenen de andere key's? De gebruiksaanwijzing zegt: Druk de toets in om een toonladder te kiezen (schermweergave= C, F, Bb, Eb))

Ook kan ik een getal instellen wat nu staat op 440, wat houd dit in?

Bedankt

P.S. Via de zoek lukte het me niet om dit te vinden.

EDIT: het woord "standen" vervangen door key's

Guitarmania
10 mei 2007, 21:43
Hi, je snaren moeten (van dik naar dun) als volgt worden gestemd: e-a-d-g-b-e. Ik leerde dat vroeger als volgt: Een Aap Die Geen Bananen Eet.

Die 440 slaat op Herz. Een toon heeft een bepaalde frequentie. Ik geloof dat de a 440 Hz is (maar pin me er niet op vast).

Succes!

Han S
10 mei 2007, 21:44
440 hertz is het aantal trillingen per seconde van de A snaar. A 440 is een internationale afspraak omdat het wel erg makkelijk is als instrumenten in orkesten op elkaar stemmen.

De standaard stemming van de gitaar is E-A-D-G-E en dan is de eerste E de dikste snaar. Maar hier kun je naar eigen inzicht van afwijken, metalbands stemmen vaak in een lagere toon om een donkere sound te krijgen en ik heb wel meegemaakt dat ze in B stonden. Je hebt dan wel dikke snaren nodig want anders valt er niet meer op te spelen.

Begin gewoon in E en leer daar eerst mee spelen. Er zijn allerlei afwijkende stemmingen, maar daar kom je gaandeweg vanzelf achter, zeker als je dit forum blijft volgen.

Succes met je eenmansorkest, want dat is een gitaar.

Guitarmania
10 mei 2007, 21:48
Dat van die standen begrijp ik trouwens ook niet goed. Ik denk dat je stand C moet hebben omdat de toonsoort C geen kruisen en mollen kent. In die andere standen (toonsoort F heeft een bes) kom je die wel tegen. Ik denk dat ze in standje F proberen om je B-snaar op bes te stemmen... (maar weet ik niet zeker). Ik zou C proberen.

Maar wat daar ook van zij, uiteindelijk moeten je snaren volgens e-a-d-g-b-e worden gestemd.

Han S
10 mei 2007, 22:21
Dat van die standen begrijp ik trouwens ook niet goed. Ik denk dat je stand C moet hebben omdat de toonsoort C geen kruisen en mollen kent. In die andere standen (toonsoort F heeft een bes) kom je die wel tegen. Ik denk dat ze in standje F proberen om je B-snaar op bes te stemmen... (maar weet ik niet zeker). Ik zou C proberen.

Maar wat daar ook van zij, uiteindelijk moeten je snaren volgens e-a-d-g-b-e worden gestemd.

Heb je het nu over stemmingen of over akkoorden? Wat bedoel je met standen?

Trocar
10 mei 2007, 22:51
440 hertz is het aantal trillingen per seconde van de A snaar. A 440 is een internationale afspraak omdat het wel erg makkelijk is als instrumenten in orkesten op elkaar stemmen.


De (grond)frequentie van de A snaar is 110 Hz, dus 2 octaven lager dan 440 Hz.
De A van 440 Hz is de eerste A rechts naast de centrale C op een piano en dat heeft men als uitgangspunt genomen (je A snaar komt dan op een grondfrequentie van 110 Hz uit).

Oetsie
10 mei 2007, 23:50
Heb je het nu over stemmingen of over akkoorden? Wat bedoel je met standen?

Er zit een knopje op, in de gebruiksaanwijzing staat:

Druk de toets in om een toonladder te kiezen (schermweergave= C, F, Bb, Eb)

Wat je dan kieset verschijnt linksonder in het display. Maar ik wete niet welke ik moet kiezen, wat bij de ene een E is, is bij de andere een G.

Trocar
10 mei 2007, 23:59
Misschien is dit een ideetje:


Hier:

http://www.guitarforbeginners.com/onlinetuner.html

staat een online-tuner. Kijk of je E snaar op de gitaar overeen komt met de E-snaar van de online-tuner. Kijk daarna op je stemapparaat (in bijv. de C-stand) of je stemapparaat óók een 'E' aangeeft. (Ook doen voor de andere snaren). Die stand moet je dan hebben.

Han S
11 mei 2007, 00:05
De (grond)frequentie van de A snaar is 110 Hz, dus 2 octaven lager dan 440 Hz.
De A van 440 Hz is de eerste A rechts naast de centrale C op een piano en dat heeft men als uitgangspunt genomen (je A snaar komt dan op een grondfrequentie van 110 Hz uit).

Je hebt gelijk, ik bedoel de piano.

Oetsie
11 mei 2007, 00:35
Misschien is dit een ideetje:
Hier:
http://www.guitarforbeginners.com/onlinetuner.html
staat een online-tuner. Kijk of je E snaar op de gitaar overeen komt met de E-snaar van de online-tuner. Kijk daarna op je stemapparaat (in bijv. de C-stand) of je stemapparaat óók een 'E' aangeeft. (Ook doen voor de andere snaren). Die stand moet je dan hebben.

Ik heb gewoon dat stemapparaatje voor de speaker geplaatst en de "on-line snaren" uitgeprobeerd, het bleek dat het stand C moest zijn, als iemand nu ook zou weten waraom ben ik helemaal tevreden, en wat de andere standen inhouden.

Oetsie
13 mei 2007, 14:56
Zo te zien weet niemand dit :cooler:

CowGuitar
13 mei 2007, 16:40
Volgens mij zijn die andere standen voor niet-C-instrumenten. Als ik een C speel, speelt iemand met een klarinet of een saxofoon geloof ik een Bes. Het is dezelfde toon alleen zij noemen hem anders. Alleen maar om ons in de war te maken :angry:

Denk ik hoor :cooler:

Pais
13 mei 2007, 17:22
Of omdat ze niet kunnen stemmen? :chicken:


Weet je dit zeker?
Klinkt bijzonder dat ze de A niet gestandaardiseerd hebben op 440hz, zoals HanS uitlegt.

CowGuitar
13 mei 2007, 18:17
Weet je dit zeker?
98,53%
Maar wij waren eerst denk ik.

Oetsie
17 mei 2007, 15:09
Volgens mij zijn die andere standen voor niet-C-instrumenten. Als ik een C speel, speelt iemand met een klarinet of een saxofoon geloof ik een Bes. Het is dezelfde toon alleen zij noemen hem anders. Alleen maar om ons in de war te maken :angry:

Denk ik hoor :cooler:


Ahaa, Oké. Het is dus voor andere instrumenten.

Jeroensnake
17 mei 2007, 15:44
C is not the (only) answer ... (http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/874301.html)

Ik vraag me af hoe "goed" je kunt spelen,
als je helemaal niets van tonen, toonladders,
toonsoorten, akkoorden, akkoordenschema's
etc etc "weet"

...anyway,

Een soort van antwoord op de eerste vraag:
Gebruik een stemvork die een A toon maakt
en stem je A snaar (de twee-na dikste) het
zelfde. Daarna kun je op gehoor de rest van
de snaren stemmen (oefening baart kunst).
Heb je ook geen problemen als de batterijen op zijn.

Er zijn genoeg manieren om te stemmen op gehoord,
maar die staan hier vast al tot in den treuren beschreven.
En anders weet google je vast wel verder te helpen.

___________________________
Ho.
$$##==~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~ ~ ~ - T . .

De Beer
17 mei 2007, 16:58
Als je vanaf C begint te tellen, heb je om hele noten te krijgen (2 fretten is een hele stap) (C)-heel(D)-heel(E)-half(F)-heel(G)-heel(A)-heel(B)-half(c), dat zijn de witte toetsen op een piano. om eoa reden zal stagg dat wel een goede reden hebben gevonden.

440Hz is idd een "concert A"

Oetsie
18 mei 2007, 23:27
Ik vraag me af hoe "goed" je kunt spelen,
als je helemaal niets van tonen, toonladders,
toonsoorten, akkoorden, akkoordenschema's
etc etc "weet"


Dit vind ik een heeele vreemde reactie. Ik speel een wéék gitaar, ik neem aan dat jij dit ook allemaal niet wist naar een week?? :sneaky:

En vragen staat zowiso toch altijd vrij? Daarvoor is een forum.

Trocar
18 mei 2007, 23:41
En vragen staat zowiso toch altijd vrij? Daarvoor is een forum.

Zekers, trek het je niet aan. Ik ben iig blij om te lezen dat het allemaal gelukt is.
:)

Oetsie
20 mei 2007, 19:32
Zekers, trek het je niet aan. Ik ben iig blij om te lezen dat het allemaal gelukt is.
:)

Dankjewel :)