PDA

View Full Version : staggered pickups flat maken



Lucluc
10 mei 2007, 14:47
Is dit mogelijk? Dus de pooltjes het een hamertje iets naar beneden slaan, zodat de elementen gelijkmatiger gaan klinken? Het gaat hier om een London City spitfire II (=stratmodel) en ik vind de B en hoge E snaar te zacht klinken in verhouding met de D en G. Dat komt waarschijnlijk door de vlakke toets ipv de bolle toets waar dit soort staggered pickups bij horen.

G.G.
10 mei 2007, 15:03
Wat voor magneet zit eronder?

Lucluc
10 mei 2007, 16:02
Zo'n platte, zeg maar onder de spoel geplakt.

G.G.
10 mei 2007, 16:03
Zo'n platte, zeg maar onder de spoel geplakt.

Als je die polen naar beneden gaat drukken komt de magneet los van de bodemplaat (die zit gekit). Gaat dus niet werken, helaas.

Lucluc
10 mei 2007, 16:05
Ok, bedankt. Dan moet ik er maar mee leren leven. Ik vind het wel vaker niet zo handig, als er dergelijke pickups worden gecombineerd met een moderne radius hals, maar ja, de vintage-hype....

Kim Wilson
10 mei 2007, 16:09
Ik heb hetzelfde probleem, met dat verschil dat de G wel lekker klinkt, maar de B helemaal niet. Is dat met andere pups beter?

Lucluc
10 mei 2007, 16:12
Tja, als alle pooltjes op dezelfde hoogte zitten, dan klinken meestal alle snaren even hard. Die staggered pickups horen bij een bolle toets en een setje snaren met een omwonden G-snaar.

Ik heb nog een strat met platte elementen en die klinkt veel gelijkmatiger.

piezo
10 mei 2007, 16:47
Ok, bedankt. Dan moet ik er maar mee leren leven. Ik vind het wel vaker niet zo handig, als er dergelijke pickups worden gecombineerd met een moderne radius hals, maar ja, de vintage-hype....Als het geen echte magneetstaafjes zijn, moet je ze volgens mij zonder moeilijkheden kunnen afslijpen met een mini masjientje met slijpschijfje.
Vooraf het element even inpakken - op die 2 pooltjes na - zodat het slijpsel niet magnetisch aan het element blijft plakken. En steeds na even slijpen een minuutje of wat onderbreken zodat het heet geworden poolstaafje kan afkoelen, anders gaat het plastic smelten.

EDIT: O ja, er bestaan ook vijlen. :sssh:

no 1 hops
10 mei 2007, 16:48
of toch gewoon even tweaken met afstand?
bas kant wat zaken laten en de hoge kant wat omhoog.

Kim Wilson
10 mei 2007, 16:49
of toch gewoon even tweaken met afstand?
bas kant wat zaken laten en de hoge kant wat omhoog.
Nee, da's geen oplossing. Vraag me niet om het uit te leggen, maar dit werkt iig niet.

G.G.
10 mei 2007, 16:50
of toch gewoon even tweaken met afstand?
bas kant wat zaken laten en de hoge kant wat omhoog.

Dan blijf je het radius probleem houden (weet ik uit eigen ervaring).

no 1 hops
11 mei 2007, 13:01
dus eigenlijk is dat staggerd gebeuren helemaal niet zo fijn begrijp ik. want waar kun je ze dan voor gebruiken?

bert k
11 mei 2007, 13:13
Nou, voor een gebogen toets dus, dat klinkt vaak fijner.

Lucluc
11 mei 2007, 13:18
dus eigenlijk is dat staggerd gebeuren helemaal niet zo fijn begrijp ik. want waar kun je ze dan voor gebruiken?

Oorspronkelijk was het idee dat er zo juist een betere verdeling was tussen de snaren. De G-snaar was meestal omwonden en had was meer output nodig en de B-snaar werd dan te fel en dus werd dat pooltje iets verlaagd. Plus een bolle hals zoals Fenders in de jaren '50, '60 en '70 had had ook invloed op de volumeverschillen tussen de snaren. Bij een moderne vlakke hals is het dus niet nodig, maar vanwege het conservatieve karakter van sommige van ons gitaristen (vintage=beter) worden vaak die staggered pickups gebruikt in combinatie met een moderne hals.

Nu ik er zo over denk: oude jazzmasters en jaguars hebben altijd vlakke pooltjes, dacht ik. Althans de exemplaren die ik heb gehad wel.

G.G.
11 mei 2007, 13:34
Wat je zou kunnen proberen is het element heel, heel voorzichtig uit elkaar te halen zoals ik gedaan heb:

http://img386.imageshack.us/img386/2861/p1000183vb7.jpg

Lijm/kit rond de magneet lossnijden en met een sodeerbout de polen heel voorzichtig door het element heen duwen (heel kort verwarmen, niet bakken en braden, daar kunen de windingen niet tegen), met een tangetje de polen pakken en een klein beetje draaien zodat ze los komen te zitten en dan duwen,

Dan de onderkant van de te lange polen inkorten (want die kant zie je niet als alles weer gemonteerd is) en de boel terugplaatsen.

Lucluc
11 mei 2007, 13:41
Kijk, dit is heel handige informatie! Bedankt!

Is het verschil tussen goedkope en wat duurder geproduceerder elementen dat de magneet er bij goedkope pickups gewoon onder zit geplakt en dat bij de duurdere modellen de pooltjes zelf magnetisch zijn?

G.G.
11 mei 2007, 13:43
Kijk, dit is heel handige informatie! Bedankt!

Is het verschil tussen goedkope en wat duurder geproduceerder elementen dat de magneet er bij goedkope pickups gewoon onder zit geplakt en dat bij de duurdere modellen de pooltjes zelf magnetisch zijn?

Vaak wel, maar het verschil zit ook in klank. Eerlijk gezegd vind ik het type met de magneet eronder vaak wat lekkerder klinken. Lijkt wat dynamischer. Maar misschien dat een ander daar meer zinnigs over kan vertellen.

G.G.
11 mei 2007, 13:46
Misschien kan het nog eenvoudiger: Haal de magneet los, meet de dikte van de polen en boor bij de D en G een klein kuiltje in de magneet waar je die twee polen in kan laten zakken.

Weet niet of je zomaar in een magneet mag boren, maar als dat mag is het het simpelst.

piezo
11 mei 2007, 15:25
Ja, natuurlijk, het element even uit elkaar halen en dan afslijpen van de onderkant van 2 pooltjes is uiteraard véééééél eenvoudiger dan die ingewikkelde oplossing van mij: afslijpen aan de bovenkant.
Hoe kon ik zóóó dom zijn, ONbegrijpelijk!?

G.G.
11 mei 2007, 15:29
Ja, natuurlijk, het element even uit elkaar halen en dan afslijpen van de onderkant van 2 pooltjes is uiteraard véééééél eenvoudiger dan die ingewikkelde oplossing van mij: afslijpen aan de bovenkant.
Hoe kon ik zóóó dom zijn, ONbegrijpelijk!?

Hahahaaaa... Nee, jouw methode is inderdaad eenvoudiger, maar je hebt wel het risico dat het plastic smelt of dat je uitschiet met je dremel. En je slijpt aan de kant van de polen die zichtbaar is wanneer de boel gemonteerd is.

Kim Wilson
11 mei 2007, 15:30
Hahahaaaa... Nee, jouw methode is inderdaad eenvoudiger, maar je hebt wel het risico dat het plastic smelt of dat je uitschiet met je dremel. En je slijpt aan de kant van de polen die zichtbaar is wanneer de boel gemonteerd is.
Je kunt het kapje er ook even afhalen voor de gelegenheid. ;)

no 1 hops
11 mei 2007, 21:58
Vaak wel, maar het verschil zit ook in klank. Eerlijk gezegd vind ik het type met de magneet eronder vaak wat lekkerder klinken. Lijkt wat dynamischer. Maar misschien dat een ander daar meer zinnigs over kan vertellen.of het zinniger is wat ik zeg weet ik niet.
maar heb het idee dat de magnetische lading van die balk hoger is dan wanneer je alleen de losse pooltjes pups hebt.
( ik heb verhalen gehoord dat juist een lagere magnetisch waarde en niet al te hoge output voor een meer dynamische geluid zouden zorgen dat zich goed leent voor jazz)

maar ja over pups daar gaan de meest vreemde verhalen van al de ontwerpers/makers over de wereld en wat de een mooi vind dat vind een ander weer niet.