PDA

View Full Version : Scheur in membraan



sinneD
10 mei 2007, 12:17
Gister ben ik tot de ontdekking gekomen dat er een scheurtje is gekomen tijdens het tillen van mijn oude fender bassman 2x15" kast :mad:.

Nu ben ik zelf aan de gang geweest met die industriële secondelijm om de scheur te lijmen, maar dan lijm je het natuurlijk maar aan 1 kant. Lijkt mij dus een tijdelijke oplossing? Verder is mijn nog kitten aangeraden maar zoals ik zei doe ik het nu maar aan 1 kant.

Misschien een hele domme vraag, maar is het gewoon mogelijk om alleen het membraan van de speaker te laten vervangen? Beïnvloed het vervangen van het membraan de mogelijkheid om nog steeds met bas over de 2x15" kast te spelen of speelt daarin de kracht van de magneet een grote rol?

Ik woon in Noord-Holland tussen Den-Helder en Alkmaar in. Zou een zaak als bijv. Spanjaard in Alkmaar dit voor mij kunnen doen of weten jullie goede adressen? Aan wat voor een kosten moet ik denken?

Ik baal hier dik van dus ik hoop dat alleen het vervangen van het membraan een mogelijkheid is zodat ik niet een hele nieuwe speaker nodig heb.

sickpunk
10 mei 2007, 13:44
kan je als je de speaker uit de kast haalt, niet ook bij de andere kant?

in schagen heb je ernst zitten(ernst fliek geloof ik... weet alleen z'n voornaam zeker) grote jongen op versterker gebied... als hij het niet zelf kan, dna kan ie je zeker doorverwijzen... maar ik persoonlijk zou hem niet naar spanjaard brengen...

sinneD
10 mei 2007, 13:52
kan je als je de speaker uit de kast haalt, niet ook bij de andere kant?

in schagen heb je ernst zitten(ernst fliek geloof ik... weet alleen z'n voornaam zeker) grote jongen op versterker gebied... als hij het niet zelf kan, dna kan ie je zeker doorverwijzen... maar ik persoonlijk zou hem niet naar spanjaard brengen...

Bedankt voor de tip, zal hem is even een mailtje sturen.

Ja, als ik de speaker eruit schroef kan ik er aan de andere kant bij, maar zowiezo zit ik een beetje met het idee van, er zit een scheur in, en als je het gaat lijmen, pas je het oppervlak van je speaker aan en de scheur blijft erin zitten.

Don Olivier
10 mei 2007, 14:28
Oei, klinkt niet best. Eh Lex Bos zit in Groet, Noord Holland, wellicht dat iets voor reparaties?

sinneD
10 mei 2007, 14:35
Lex zit puur in de versterkers, niet in de speakers ;)

Zal nog wel ff aan hem vragen of hij een adresje voor dit soort gevallen heeft.

schwalbe
14 mei 2007, 14:48
membraan vervangen kan. zie: recone. Gaffatape is een beetje een noodoplossing maar kan ook. En sommige mensen proberen het ook met nagellak maar dat is meer iets voor hifi denk ik, waar de conus toch minder grof beweegt.

sinneD
14 mei 2007, 17:32
Iemand hier ervaring met Anne Doedens? Net even mee gebeld en klinkt in ieder geval wel goed, de mogelijkheden die geboden worden.

fenderben
20 mei 2007, 10:19
Er zit een bedrijf in het noorden van het land die speakers repareerd. Je stuurt de speaker op en krijgt hem gerep/ retour. De kosten vallen ook nog wel mee. Moet het adres nog wel ergens hebben liggen als dit wat voor je is..

sinneD
6 juni 2007, 19:59
Heb nu toch maar de knoop doorgehakt en besloten om voor een nieuwe speaker te gaan en misschien dan wel direct een setje zodat ik 2 bij elkaar passende speakers heb. Dan heb ik voor mijn gevoel toch een stukje meer zekerheid met een nieuwe speaker.

Via een beetje zoekwerk ben ik uitgekomen op de volgende paar speakers:
Weber 15A150 (https://taweber.powweb.com/weber/15a150.htm)
Weber 15F150 (https://taweber.powweb.com/weber/15f150.htm)
Jensen C15N (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=69_70_72&products_id=424&osCsid=ecdc4fbb12b23400d5da10fa199c9358)
Jensen P15N (http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=69_70_71&products_id=411&osCsid=ecdc4fbb12b23400d5da10fa199c9358)

Welke van deze speakers zouden jullie mij aanraden, ik gebruik de speakerkast met zowel gitaar als basgitaar. Wat voor soort speakers zaten er in de jaren 70 in deze kasten? Ceramic of Alnico? Zullen deze voorgestelde speakers een basgitaar op redelijk podiumvolume aan kunnen?

Hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

Han S
6 juni 2007, 20:15
Je kunt niet zomaar een willekeurige speaker in een kast zetten. Waar is ie gescheurd? Ik heb wel eens een Altec Lansing 15" bas speaker gerepareerd waarvan de conus rond de spreekspoel was losgescheurd. Een stuk conusmateriaal van een overleden speaker er in gelijmd met twee componenten lijm en volgens mij doet hij het nu 20 jaar later nog steeds goed.

Je kunt een scheurtje prima repareren door er aan de achterkant een stukje tegenaan te lijmen met twee componenten lijm van Bison oid.
En als je er een nieuwe speaker in zet moet hij wel dezelfde eigenschappen hebben.

sinneD
6 juni 2007, 20:20
Het membraan is vanaf ongeveer voor de helft tot aan de rand gescheurd, vanaf de helft dus tussen conus en rand in voor de duidelijkheid.

Wat ik tegen gekomen was op het internet stond dat die weber speakers als vervanging werden aangeraden voor de 15" die in de fender bassman kasten van de jaren 70 zaten. (zie hier (http://www.webervst.com/codes.html))

Thijssie
6 juni 2007, 22:01
Ja, gewoon lekker gaan plakken!

Ik heb zelf goede ervaringen met siliconenkit, gewoon aan de voor- en achterkant heel dun opbrengen en met een vinger die je door water met een beetje zeepsop hebt gehaald, uitsmeren.

Bij celestion adviseren ze je houtlijm, nadeel daarvan is dat het niet goed tegen uv licht kan en dat je na een paar jaar weer overnieuw kunt beginnen.

In mijn 4x12 zit een greenback waar een complete boormachine, dwars door de conus heen is gevallen een paar jaar terug (don't ask :angry: ), die doet het nog steeds prima.

Dus gewoon lekker gaan hobbyen, een recone of vervangingspeaker kan altijd nog....

Han S
7 juni 2007, 00:11
Zitten er in die oude Fender kasten geen JBL speakers dan? Gewoon lijmen die handel hoor, andere speaker kan altijd nog maar is waarschijnlijk niet nodig. Een strook soortgelijk papier tegen de achterkant en hoppa.

sinneD
7 juni 2007, 10:20
Tips waar ik aan kleine stukken papier kan komen dat voor zo'n membraan gebruikt wordt? Of iets soortgelijks.

Owjah, ik zou nog altijd wel graag willen weten of mensen ervaring hebben met die speakers die ik op de vorige pagina als laatste gepost heb, of deze een goeie vervanging zullen zijn.

bert k
7 juni 2007, 11:35
Niet te moeilijk doen, gewoon normaal papier werkt goed. Zoek eventueel dezelfde kleur.


En ff een correctie: wat jij het membraan noemt heet dus de conus.

sinneD
7 juni 2007, 11:45
Ok, bedankt.

Ik dat dat de conus juist het middenstuk was en het membraan dat wat er omheen zit ^^ Maar dat middenstukje is dus gewoon een stofkapje zie ik net :)

keef
7 juni 2007, 12:02
Kijk op de site van Weber voor reparatiemethodes. Een veel gevolgde methode is laagjes tissuepapier in lijm gedrenkt op de scheur te plakken, net zolang tot er een min of meer stevig geheel ontstaat.

matto
8 juni 2007, 10:29
Bij celestion adviseren ze je houtlijm, nadeel daarvan is dat het niet goed tegen uv licht kan en dat je na een paar jaar weer overnieuw kunt beginnen.



Beter alleen in het donker gebruiken?:seriousf: