PDA

View Full Version : Actie acoustische gitaar



nemmo
10 mei 2007, 09:41
Heey!

k heb sinds kort een dean performer E maar de actie is voor mij nog net even te hoog! Hoe kan ik dit aanpassen? bij een elektrische kun je makkelijk de brug naar beneden schroeven maar bij een acoustische word dit al wat lastiger. Moet ik dan nu de halspen lossen draaien?
En kan dat dan met de snaren erop? of met ik die er dan helemaal afhalen?

alvast bedankt!

Groeten Reinier van Ommen

Don Capo
10 mei 2007, 09:51
Hoi reinier,
je kan de snaren eraf halen en dan je brug en kam bijvijlen. Wel voorzichtig, vijl er eerst een beetje af, zet je snaren er weer op en kijk of er geen fretbuzz ontstaat. Mocht je te ver vijlen kan je ze ook weer gewoon bij de plaatselijke muziekwinkel kopen voor een habbekrats.

Enra
10 mei 2007, 09:52
Hé Nemmo,

Als je voldoende zadel in de brug hebt kan je daar van de onderzijde een en ander afhalen. Dat gaat zo :

Snaren eraf, zadel uit de brug.

Gewenste hoeveelheid te verwijderen materiaal aan de onderzijde van het zadel aftekenen en dan schuren op een plankje waarop schuurpapier bevestigd is.

Omdat je topkam in feite het scharnierpunt van je snaren is kun je als vuistregel aanhouden : 1mm van het zadel af is 1/2mm op de twaalfde positie.

Advies : werk in stapjes; beter een paar keer iets eraf dan in een keer te veel!!

Harald
10 mei 2007, 10:50
En let op dat de onderkant van het zadel echt recht wordt, zeker als er een piezo onder het zadel ligt.

Picker
10 mei 2007, 19:31
En let op dat de onderkant van het zadel echt recht wordt, zeker als er een piezo onder het zadel ligt.En dan bedoelt Harald dus echt recht! Zo recht dat als je er een metalen lineaal langs houdt en de passing bekijkt tegen een sterke lichtbron, er geen licht doorheen komt! M.a.w., over de gehele lengte van het brugstukje moet hij vlak zijn met een nauwkeurigheid van zo'n 500 nm = één tweeduizendste mm!

Gewoon vijlen en schuren werkt dan niet. Een stuk schuurpapier op tafel leggen en het brugstukje eroverheen bewegen gaat al beter, maar zal het brugstukje toch altijd iets bol maken. Daardoor maken de zijkanten (hoge en lage E snaar) minder goed contact met het bovenblad/piezo element en krijg je problemen.

Doe de laatste fase van het schuren dus alsvolgt: leg het schuurpapier op een vlak werkblad, druk het brugstukje erop (onderkant beneden) en trek vervolgens het schuurpapier eronder weg. Leg dan het schuurpapier terug, brugstukje weer erop, en zovoort. Heb geduld!

Op die manier kun je het brugstukje van onderen weer perfect vlak krijgen.

Liefhebber
10 mei 2007, 23:29
Nemmo, ik begrijp dat jij ervaring hebt met elektrische gitaren maar dat jij nu een akoest van Dean hebt aangeschaft.
Je moet niet verwachten dat de actie hetzelfde is als bij de elektrieken die je mogelijk kent. Je moet er gewoon even aan wennen. En klooien aan een zadel brugkam daar zou ik zeker zelf niet aan beginnen als je daar geen ervaring mee hebt. Dat is een heel secuur werkje ook bij veel duurdere akoesten!

Picker
11 mei 2007, 08:15
Nemmo, als je op mijn (akoestische) Taylors speelt, zul je merken dat veel electrische gitaren daar nog een puntje aan kunnen zuigen wat bespeelbaarheid betreft.

De meeste (met name akoestische) gitaren in de winkel hebben hun actie aanzienlijk hoger dan nodig is. Dat komt omdat een te lage actie (fretbuzz) door de meeste klanten wordt gezien als een defect. Terwijl het makkelijk verholpen kan worden. Een gitaar maken met iets te hoge actie is simpel, een gitaar bouwen met perfecte actie is een tijdrovende klus. Vandaar.

Je kunt het beste eerst een nieuw brugstukje kopen, en daarmee dan gaan experimenteren. Op die manier kun je het originele brugstukje altijd terugzetten als je de boel verziekt. Begin gewoon met je nieuwe brugstukje dezelfde vorm te geven als het origineel (vijl, bankschroef, schuurpapier) en maak hem daarna stukje bij beetje lager. Steeds terugzetten, snaren erop, stemmen, proberen, flink hard aanslaan, en als hij dan begint te rammelen als je net iets harder aanslaat dan normaal, is je actie perfect voor jouw speelstijl. Iedere keer dat je probeert moeten al je snaren er weer af, dus een beetje geduld is wel nodig. Nieuw setje snaren waarschijnlijk ook, naderhand. Maar het is een leuk klusje voor een zaterdagmiddag, en met een beetje geluk heb je aan het eind van de dag een gitaar die speelt als boter.

Gitaarspelen is al moeilijk genoeg. Waarom zou je het nog moeilijker maken? Ik vind dat iedere serieuze gitarist in staat zou moeten zijn om zijn eigen actie tot in perfectie bij te stellen. Een 'mannetje' in de muziekwinkel weet immers niet wat jij het fijnste vindt. En jijzelf weet dat wel. :)

Lees anders mijn artikeltjes op http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm
en http://www.eltjohaselhoff.com/how_to_make_your_guitar_sound_better.htm

Vooral het tweede verhaal (gesegmenteerd brugzadel) vind je misschien interessant. Zo kun je het werk verdelen. ;)

Blend
11 mei 2007, 10:31
De meeste (met name akoestische) gitaren in de winkel hebben hun actie aanzienlijk hoger dan nodig is. Dat komt omdat een te lage actie (fretbuzz) door de meeste klanten wordt gezien als een defect. Terwijl het makkelijk verholpen kan worden. Een gitaar maken met iets te hoge actie is simpel, een gitaar bouwen met perfecte actie is een tijdrovende klus. Vandaar.



Andere snaren erop zetten helpt ook nog wel eens. Mijn Seagull had ik ook teruggebracht wegens fretbuzz, en meteen 0.12 snaren erop gezet (er stond eerst 0.11 op).

Nu ik er weer 0.11 op heb zitten merk ik dat hij af-en-toe weer last heeft van fretbuzz

nemmo
11 mei 2007, 10:47
hm bedankt voor de info allemaal!

Ik denk dat ik hem zo laat dan! hij speelt lekker en klinkt (voor mij goed genoeg)
Ik krijg ook geen last van mn vingers tijdens het spelen ik vroeg me alleen af of het mgoelijk was de actie makkelijk aan te passen!

Als ik dit zo lees is het erg secuur om te doen dus ik denk dat ik het hierbij laat!

Heel erg bedankt iig allemaal ik ben blih dat ik het hier eerst gevraagd hebt ipv gelijk afschuren

heel erg bedankt!

groet reinier

Pais
11 mei 2007, 11:01
Mn flamencogitaar is door de vorige eigenaar van een benen topkam en brugzadel voorzien, maar het topkammetje was eigenlijk te laag. Hij heeft hier een strookje van een (bank)pasje tussen gelegd.

Bovendien heeft hij niet met erg veel zorg de gitaar afgesteld, want de topkam is nog steeds te laag waardoor de brug wel erg hoog moest zijn om geen fretbuzz te krijgen (met de hals is niets mis verder) Hierdoor was de actie in het lage register prima, maar de actie wordt veel groter hoger op de hals.
Daarom heb ik de brug afgevijld en de topkam nog ietsje hoger gezet. De actie wat mij betreft nu perfect, maar heeft het ophogen van een benen topkam met plastic ook repercussies voor de klank? En loont het de moeite om een benen topkammetje te regelen die hoog genoeg is?
Ik heb ook geen idee hoe duur zoiets is, iemand een idee?

Picker
11 mei 2007, 11:25
De actie wat mij betreft nu perfect, maar heeft het ophogen van een benen topkam met plastic ook repercussies voor de klank? En loont het de moeite om een benen topkammetje te regelen die hoog genoeg is?
Ik heb ook geen idee hoe duur zoiets is, iemand een idee?Het ophogen van je brugstukje of topkam, zeker met plastic, is eigenlijk een absolute no-no. Door de extra luchtlaag en verschillen in mechanische eigenschappen van de 'gestapelde' materialen krijg je dat de snaartrillingen minder efficient naar de gitaar worden overgebracht. Resultaat: minder volume, minder sustain, ander geluid (meestal niet beter). Ovation gebruikt 'shims' om het brugstukje te verstellen. Die zijn perfect vlak en op maat en gemaakt van een materiaal met hoge dichtheid, en dat werkt redelijk. Maar in het algemeen zal men toch de voorkeur geven aan brugstukjes en topkammen uit één stuk.

Picker
11 mei 2007, 11:30
Andere snaren erop zetten helpt ook nog wel eens. Mijn Seagull had ik ook teruggebracht wegens fretbuzz, en meteen 0.12 snaren erop gezet (er stond eerst 0.11 op).

Nu ik er weer 0.11 op heb zitten merk ik dat hij af-en-toe weer last heeft van fretbuzzJe kunt dat ook makkelijk testen zonder je snaren te verwisselen: 011 snaren die een halve toon hoger zijn gestemd staan even strak als 012 snaren in normale stemming. En ook omgekeerd: 012 snaren die een halve toon lager zijn gestemd staan even strak als 011 snaren in normale stemming.

In plaats van je 011s te vervangen voor 012s om te kijken of daarme je fretbuzz weggaat, kun je de gitaar dus ook een halve toon hoger stemmen. Hij zal dan net zo aanvoelen/spelen als met 012 snaren in standaardstemming.

Don Capo
11 mei 2007, 11:38
Het ophogen van je brugstukje of topkam, zeker met plastic, is eigenlijk een absolute no-no. Door de extra luchtlaag en verschillen in mechanische eigenschappen van de 'gestapelde' materialen krijg je dat de snaartrillingen minder efficient naar de gitaar worden overgebracht. Resultaat: minder volume, minder sustain, ander geluid (meestal niet beter). Ovation gebruikt 'shims' om het brugstukje te verstellen. Die zijn perfect vlak en op maat en gemaakt van een materiaal met hoge dichtheid, en dat werkt redelijk. Maar in het algemeen zal men toch de voorkeur geven aan brugstukjes en topkammen uit één stuk.
En wat voor een verschil maakt been versus plastic dan eigenlijk?

LaurentB
11 mei 2007, 11:56
En wat voor een verschil maakt been versus plastic dan eigenlijk?

Hoe lager de gewicht van het materiaal waar de snaar op rust, hoe meer trillingsenergie deze zal opnemen van de snaar. Ik kan me ook nog voorstellen dat de hardheid en elasticiteit van het materiaal een rol speelt, in die zin dat een elastischer, zachter materiaal meer trillingen absorbeert.
Een zadel mag niet te zwaar zijn, want dat bevindt zich op het bovenblad. Maar het mag geen trillingen absoberen die aan het bovenblad doorgegeven moeten worden, dus moet tamelijk stijf en hard zijn.
Een topkam zou best wat zwaarder mogen zijn, maar moet in elk geval ook zo weinig mogelijk trillingen absorberen.

In het algemeen zal been harder en stijver zijn dan gewoon plastic.

Picker
11 mei 2007, 12:10
Hoe lager de gewicht van het materiaal waar de snaar op rust, hoe meer trillingsenergie deze zal opnemen van de snaar.Dat klopt niet helemaal denk ik. Wel is het zo dat de amplitude van de trilling zal toenemen, omdat iets met minder massa harder gaat bewegen als je er dezelfde kracht op uitoefent.

Bij het brugstuk gaat het er inderdaad met name om dat de energie goed wordt doorgegeven aan het bovenblad, bij de topkam dat zo min mogelijk energie wordt geabsorbeerd in de topkam zelf. Door specificieke materiaaleigenschappen (elasticiteit, dichtheid) zullen bepaalde frequenties beter worden doorgegeven dan andere, hetgeen de klank beïnvloedt. Als de massa (gewicht) van het brugstuk toeneemt, zal het volume van de gitaar omlaag gaan en de sustain langer worden. In elastisch materiaal (plastic) zal inderdaad energie gedissipeerd worden, en dus minder energie worden doorgegeven.

Op grond van al deze aspecten geldt runderbeen als een uitstekend en goedkoop materiaal. Mycarta (een soort keramiek-achtig plastic) is ook prima. Plastic (veel gebruikt) is niet zo best. De meeste gitaren klinken direct een stuk beter als je het plastic brugzadel vervangt door een stuk runderbeen. Goedkope en zeer effectieve upgrade!

Enra
11 mei 2007, 12:14
Daarom heb ik de brug afgevijld en de topkam nog ietsje hoger gezet. De actie wat mij betreft nu perfect, maar heeft het ophogen van een benen topkam met plastic ook repercussies voor de klank? En loont het de moeite om een benen topkammetje te regelen die hoog genoeg is?
Ik heb ook geen idee hoe duur zoiets is, iemand een idee?

Hoe meer lagen materiaal hoe meer verlies van overbrenging van klank.

Hoe stijver het materiaal hoe minder overbrenging verlies.

Om je een idee te geven :

Ik vraag als gitaarbouwer € 11.50 exclusief materiaal voor het maken van een topkam en hetzelfde voor een zadel. De prijs is dan ongeveer € 17.--, afhankelijk van inkoopprijs van het been. Als blijkt dat er afwijkende maatvoering is moet ik mijn voorraad oud been aanspreken en kost het fabriceren van een zadel of topkam een x-bedrag extra. Komt zelden voor.

Picker
11 mei 2007, 12:18
Ik vraag als gitaarbouwer € 11.50 exclusief materiaal voor het maken van een topkam en hetzelfde voor een zadel.Goh, da's niet duur! Hoe lang ben je daar mee bezig? Maak je zo'n topkam dan echt helemaal op maat, van een 'blank'?

Blend
11 mei 2007, 12:23
Ik ging de snaren van 'n 12string vervangen, en toen brak dus 'n stukje topkam af. Is dit normaal? De gitaar is denk ik al 'n jaar of 12 oud. De octaafsnaar van de lage 'E' heb ik er nu dus af moeten halen (zodoende 11snarig).

Ik had geen zin om 'n nieuw topic te openen hiervoor, maar hoe vervang je die dingen precies?

Enra
11 mei 2007, 12:24
Goh, da's niet duur! Hoe lang ben je daar mee bezig? Maak je zo'n topkam dan echt helemaal op maat, van een 'blank'?

Ja, van een 'blank' en perfect pas, vaak met de klant erbij en een hoop geklets. Is intussen wel routine geworden. Zonder klant kost het me 15 a 20 minuten, met klant erbij - door al dat geklets (erg gezellig trouwens) - altijd langer.

Maar ik zie het vooral als een servicedienst. Een tevreden klant komt terug als er wat anders is met zijn of haar gitaar.

Pais
11 mei 2007, 12:24
@ Picker - thnx! Dat vermoeden had ik al...
Heb net even een nieuw topkammetje opgehaald. Maar het wordt nog eens een rotklus om hem helemaal in vorm te vijlen. Maar wel leuk om zelf te doen! (dan neem ik de pisgeur die vrijkomt maar voor lief)

Dootch
11 mei 2007, 12:24
Ik heb ooit eens een stag twaalfstring gekocht met fretbuzz aan een prijsje. (arm een beetje krom).
Heb zadel snel-snel vervangen door een hoger stukje uit hard hout. (had geen stukje been liggen, wel een roerstaafje voor een verfpot, :chicken: beuk denk ik) buzz opgelost. Klank, nogal vlak.

Als ik dit zo allemaal lees misschien toch maar het beentje installeren? Heeft er iemand ervaring met houten zadel? (trekt ook wat krom en is dus niet zo schitterend voor de intonatie.)

Enra
11 mei 2007, 12:30
Ik ging de snaren van 'n 12string vervangen, en toen brak dus 'n stukje topkam af. Is dit normaal? De gitaar is denk ik al 'n jaar of 12 oud. De octaafsnaar van de lage 'E' heb ik er nu dus af moeten halen (zodoende 11snarig).

Ik had geen zin om 'n nieuw topic te openen hiervoor, maar hoe vervang je die dingen precies?

Nee, dat is niet normaal, maar kan altijd gebeuren. Vaker met kunststof dan met been overigens.

Voor het maken van een goede topkam heb je echt wat speciaal gereedschap nodig. O.a. Topkamvijlen, andere vijlen en zaagjes. En je moet weten hoe je dat doet; de kennis en de trucs. Datzelfde geldt in mindere mate voor het zadel. Ik vind het wat complex om dat zo een twee drie tussen de middag uit te leggen.

Enra
11 mei 2007, 12:34
Als ik dit zo allemaal lees misschien toch maar het beentje installeren? Heeft er iemand ervaring met houten zadel? (trekt ook wat krom en is dus niet zo schitterend voor de intonatie.)

Bij resonator gitaren (Dobro's en Nationals bv) en bij de complete violen familie wordt hout gebruikt als zadel; voornamelijk Esdoorn. Topkammen worden wel eens van Ebben gemaakt.

Maar been is een aanrader. Zorg wel altijd dat het benen zadel de radius van je toets heeft!!!

Pais
11 mei 2007, 12:37
Is er ook een "standaard" verschil tussen de hoogte van het sleufje voor de snaar in de topkam tot de toets voor de lage E tegenover de hoge E in het geval van nylonsnarige gitaren?

Don Capo
11 mei 2007, 12:39
Is er ook een "standaard" verschil tussen de hoogte van het sleufje voor de snaar in de topkam tot de toets voor de lage E tegenover de hoge E in het geval van nylonsnarige gitaren?
Ik heb mij altijd laten vertellen dat ,juist bij Flamenco, dat totaal niet tot betere prestaties leidt. Ik zou je de technische achtergrond daar echter niet van vertellen.

Enra
11 mei 2007, 12:43
Is er ook een "standaard" verschil tussen de hoogte van het sleufje voor de snaar in de topkam tot de toets voor de lage E tegenover de hoge E in het geval van nylonsnarige gitaren?

Nee, je moet de topkam zien als een 0-fret. De maximale diepte van de sleufjes is de hoogte van de frets.

Als je een potlood in de lengte doormidden snijdt zodat de loodkern zichtbaar is en die dan vlak op de frets legt en van treble E tot bas E beweegt, dan kan je een bone blank aftekenen. De onderzijde van de potloodstreep is de maximale diepte.

Pais
11 mei 2007, 12:50
Oke, bedankt voor de tip!! Klinkt logisch dat het kammetje een 0 fret moet worden.
Op het kammetje wat er nu op zit, zit wel een hoogteverschil tussen de bassen en de trebles.

Harald
11 mei 2007, 12:51
Voor mijn Maton (daar zaten plastic brugpennen, en een soort kunststof zadel in) werd been me afgeraden omdat het materiaal inconsistent kon zijn qua materiaalsamenstelling. Dat zou dan slechte snaarbalans bij het versterkte geluid kunnen opleveren. Ipv. Been is het zadel door kunstbeen (Tusq) vervangen. De pennen waren op dat moment al vervangen door ebben, maar ook gelijk vervangen door benen pennen. Dat leverde een duidelijk mooiere sound op. Zonde alleen dat de spullen zo lang in de bestelling op zich lieten wachten. Had ze er graag voor de cd opnames opgehad, maar dat lukte niet.

Enra
11 mei 2007, 12:57
Voor mijn Maton (daar zaten plastic brugpennen, en een soort kunststof zadel in) werd been me afgeraden omdat het materiaal inconsistent kon zijn qua materiaalsamenstelling. Dat zou dan slechte snaarbalans bij het versterkte geluid kunnen opleveren. Ipv. Been is het zadel door kunstbeen (Tusq) vervangen. De pennen waren op dat moment al vervangen door ebben, maar ook gelijk vervangen door benen pennen. Dat leverde een duidelijk mooiere sound op. Zonde alleen dat de spullen zo lang in de bestelling op zich lieten wachten. Had ze er graag voor de cd opnames opgehad, maar dat lukte niet.

Klopt...! Soms...! Ik heb wel eens been gehad waar een soort luchtbelletjes inzaten. Maar dat is zeer zeldzaam. Over het algemeen is been in mijn ervaring zeer cinsistent en stabiel. Maarja, die Australische koeien he...!

Dootch
11 mei 2007, 13:20
Maar been is een aanrader. Zorg wel altijd dat het benen zadel de radius van je toets heeft!!!


Kan je dit een beetje toelichten aub? Ik snap het niet.

Picker
11 mei 2007, 13:44
Kan je dit een beetje toelichten aub? Ik snap het niet.De toets van staalsnarige gitaren is meestal niet vlak, maar een beetje bol, van de lage naar de hoge E-snaar gezien. Als je dus je brugstukje plat zou maken, liggen de snaren in het midden dichter bij de toets dan aan de randen.

Dootch
11 mei 2007, 13:48
OK, nu heb ik hem.
dank u :noob:

Picker
11 mei 2007, 13:50
@ Picker - thnx! Maar het wordt nog eens een rotklus om hem helemaal in vorm te vijlen. Nee joh, dat is leuk! Eerst met een potlood de omtrek erop tekenen, dan in de bankschrief (even wat plakband erop zodat je geen krassen krijgt), vijlen, schuren, polijsten zodat -ie helemaal gaat glimmen, leuk man! Kijk maar hoe mooi dat wordt:

http://www.eltjohaselhoff.com/bc0849b0.jpg

Harald
11 mei 2007, 14:13
Klopt...! Soms...! Ik heb wel eens been gehad waar een soort luchtbelletjes inzaten. Maar dat is zeer zeldzaam. Over het algemeen is been in mijn ervaring zeer cinsistent en stabiel. Maarja, die Australische koeien he...!

Nouja, blijkbaar hebben ze daar geen koeien... anders hadden ze gelijk been kunnen gebruiken ipv plastic :) Vind ik nog steeds het enige minpunt aan mijn Maton, dat de pennen en zadel van plastic waren. Gezien de prijsklasse van de gitaar eigenlijk jammer. En je moet het niet erg vinden dat de lak een relic look na enige jaren in de hand werkt. Sommige stukken worden duidelijk sneller gepolijst door gebruik dan anderen. Maar heeft ook weer zijn charme. Bij een Taylor zou ik weer bang zijn dat er een krasje opkomt, net als bij een Les Paul. Ben denk ik meer iemand voor een strat ;) maar genoeg off topic!

Harald
11 mei 2007, 14:15
http://www.eltjohaselhoff.com/bc0849b0.jpg

Toch nog even off topic, zie ik dat nu goed, zijn dat twee ringen abalone in die brugpennen? Mooi detail!

Picker
11 mei 2007, 14:35
Toch nog even off topic, zie ik dat nu goed, zijn dat twee ringen abalone in die brugpennen? Mooi detail!Nee, het zijn zes (6) ringen. Eén per brugpen. :D

In de ring zit een dotje, van wit parelmoer. Brugpennen zelf zijn van fossiel olifant (mammoet?) ivoor. Mooi hè? :)

Enra
11 mei 2007, 15:02
Kan je dit een beetje toelichten aub? Ik snap het niet.

Picker heeft er wat over gezegd; ik vul dat nog even aan. Als je zadel de radius (oftewel bolling van de toets) niet volgt kan dat - en zal dat in veel gevallen - leiden tot intonatieproblemen. Oorzaak daarvan is dat je minime verschillen in snaarlengte creeert tussen de snaren onderling die de bestaande compensatie - zadel zit schuin in de brug - verstoren.

Pais
11 mei 2007, 15:06
Nee joh, dat is leuk! Eerst met een potlood de omtrek erop tekenen, dan in de bankschrief (even wat plakband erop zodat je geen krassen krijgt), vijlen, schuren, polijsten zodat -ie helemaal gaat glimmen, leuk man!

Ik houd ook wel van een beetje geknutsel, maar iets handigs als een bankschroef behoort niet tot mn interieur :chicken: ;)
Maar de eigenaar van de muziekwinkel heeft aangeboden hun werkplaatst te gebruiken. Beter!! :rockon:

Dootch
11 mei 2007, 15:20
Picker heeft er wat over gezegd; ik vul dat nog even aan. Als je zadel de radius (oftewel bolling van de toets) niet volgt kan dat - en zal dat in veel gevallen - leiden tot intonatieproblemen. Oorzaak daarvan is dat je minime verschillen in snaarlengte creeert tussen de snaren onderling die de bestaande compensatie - zadel zit schuin in de brug - verstoren.

Lang niet zo een interessante discussie gehad...

sommige van mijn staalsnaar bruggen hebben een artefact aan de B-snaar positie. 'tis moelijk uit te leggen hoe het er uit ziet zonder foto, Het is eigenlijk een "naar voor kanteling van het topje van het zadel" aan de B-snaar, waardoor de mensuur van de B snaar ongeveer 1 a 2 mm korter wordt.

Waarom zou dat dan zijn? Uiteraard voor intonatie, maar waarom alleen de B snaar. Ik heb 2 gitaren waar het zadel zo is.

Picker
11 mei 2007, 15:42
Lang niet zo een interessante discussie gehad...

sommige van mijn staalsnaar bruggen hebben een artefact aan de B-snaar positie. 'tis moelijk uit te leggen hoe het er uit ziet zonder foto, Het is eigenlijk een "naar voor kanteling van het topje van het zadel" aan de B-snaar, waardoor de mensuur van de B snaar ongeveer 1 a 2 mm korter wordt.

Waarom zou dat dan zijn? Uiteraard voor intonatie, maar waarom alleen de B snaar. Ik heb 2 gitaren waar het zadel zo is.Het is juist omgekeerd: de mensuur van de B-snaar wordt ietsje langer gemaakt. Zie ook de foto die ik eerder postte.

Het heeft te maken met snaarstijfheid. De (geringe) stijfheid van de snaren zal bij de kam en de brug de trillingen in de snaar een beetje tegenwerken. Eigenlijk zou er op die plekken een wrijvingsloos scharniertje moeten zitten, zodat de snaar 100% vrij kan trillen. In werkelijkheid is dat niet zo: als gevolg kan de snaar over bijna zijn gehele lengte probleemloos trillen, maar aan de randen zit hij als het ware ingeklemd. Helemaal aan de uiteinden blijft de snaar dan ook altijd "horizontaal" staan, door die stijfheid.

Daardoor is de effectieve trillingslengte van de snaar ietsje korter dan de mensuur. De snaar neigt daarom iets hoger te klinken. Omdat de B-snaar relatief stijf is (de dikke snaren zijn immers omwonden en daardoor minder stijf voor de toon die ze produceren), moet met name bij de B-snaar voor dat effect gecompenseerd worden, door de mensuur een beetje langer te maken.

Enra
11 mei 2007, 17:24
Lang niet zo een interessante discussie gehad...

sommige van mijn staalsnaar bruggen hebben een artefact aan de B-snaar positie. 'tis moelijk uit te leggen hoe het er uit ziet zonder foto, Het is eigenlijk een "naar voor kanteling van het topje van het zadel" aan de B-snaar, waardoor de mensuur van de B snaar ongeveer 1 a 2 mm korter wordt.

Waarom zou dat dan zijn? Uiteraard voor intonatie, maar waarom alleen de B snaar. Ik heb 2 gitaren waar het zadel zo is.

Picker geeft aan waarom. In mijn optiek is het lood om oud ijzer, of 'icing on the cake'. Ik ken veel gitaristen die daar helemaal niet zo over te spreken zijn over zo'n B-snaar gecompenseerd zadel en door mij een ongecompenseerd zadel van been laten maken.

De andere kant gebeurt trouwens ook, dat men juist een benen B-snaar gecompenseerd zadel wil laten maken. Doe ik natuurlijk ook.

Picker
11 mei 2007, 18:47
Picker geeft aan waarom. In mijn optiek is het lood om oud ijzer, of 'icing on the cake'. Ik ken veel gitaristen die daar helemaal niet zo over te spreken zijn over zo'n B-snaar gecompenseerd zadel en door mij een ongecompenseerd zadel van been laten maken.

De andere kant gebeurt trouwens ook, dat men juist een benen B-snaar gecompenseerd zadel wil laten maken. Doe ik natuurlijk ook.Is waar. Ik merk ook weinig van zo'n gecompenseerde B-brug. Het verschil is heel miniem. Met een beetje drukken of trekken aan de snaar verandert de toon meer!

Ed deijkers
11 mei 2007, 22:45
Mn flamencogitaar is door de vorige eigenaar van een benen topkam en brugzadel voorzien, maar het topkammetje was eigenlijk te laag. Hij heeft hier een strookje van een (bank)pasje tussen gelegd.

Bovendien heeft hij niet met erg veel zorg de gitaar afgesteld, want de topkam is nog steeds te laag waardoor de brug wel erg hoog moest zijn om geen fretbuzz te krijgen (met de hals is niets mis verder) Hierdoor was de actie in het lage register prima, maar de actie wordt veel groter hoger op de hals.
Daarom heb ik de brug afgevijld en de topkam nog ietsje hoger gezet. De actie wat mij betreft nu perfect, maar heeft het ophogen van een benen topkam met plastic ook repercussies voor de klank? En loont het de moeite om een benen topkammetje te regelen die hoog genoeg is?
Ik heb ook geen idee hoe duur zoiets is, iemand een idee?


Gitaarbouwer Jan Zonjee in Utrecht ( website: janzonjee.nl) rekent 40 E per uur.
Action bijstellen redt hij makkelijk in een uurtje.
Bij een lage action moet je er bij een klassieke of Flamenco om denken dat er niet teveel "hout" van het zadel om het kammetje blijft zitten, hier moeet dan ook wat hout afgehaald worden. Het effect is enorm. Jan Zonjee heeft nu mijn klassieke gitaar onder handen om de halsvorm aan te passen en de aktion (zadel lager maken) kost me 125 Euri

Groet

Ed

Yamhammer_71
12 mei 2007, 10:39
Tja, de technicussen hiero hebben het denk ik allemaal perfect uitgelegd.

Actie verlagen kan ook de klank ten nadele komen!
Dit in het uiterste geval, maar kan altijd voorkomen.

Ik heb een paar keer gehad dat ik de gitaar terugkreeg na een afstelbeurt en de bespeelbaarheid en klank ineens subliem waren. Een goede afstelling kan de gitaar gewoon beter laten klinken.

Maar ook afstellen kan niet altijd bij die ene gitaar passen...klinkt stom, maar het is zo. Soms heb je een gitaar in handen die SUBLIEM klinkt met redelijk hoge actie, maar hierdoor wel moeilijk bespeelbaar.
Ik heb eens zo'n gitaar (professioneel) laten afstellen op 0.11 -> de bespeelbaarheid ging vooruit, maar de klank was absoluut minder vol. De bassen hadden niet meer de diepte en resonantie die ze voorheen hadden en ga zo maar door. In dit geval is het soms beter om er gewoon niets aan te doen.
Ik ben dan ook van mening dat je het beste een gitaar kunt aanschaffen die eigenlijk al helemaal perfect naar je smaak is qua sound/bespeelbaarheid of waarbij een MINIMALE correctie/afstelling nodig is.

Yanniick
12 mei 2007, 11:27
Hey nemmo zou jij me mischien een korte review van de dean performer e kunnen geven :P? Ik wacht namelijk zelf ook nog op 1 tot die binnen is

Alvast bedankt!

Liefhebber
12 mei 2007, 20:55
Is waar. Ik merk ook weinig van zo'n gecompenseerde B-brug. Het verschil is heel miniem. Met een beetje drukken of trekken aan de snaar verandert de toon meer!
Op mijn Australische Cole Clark zit ook zo'n , naar achteren gerichte , compensatie op de zadel brugkam. Voor mijn gehoor doet het wel wat.
Trouwens ook uit Australie komt een vinding de Fretwave(compensatie door bochtje in fret 1 en 2 in de richting van de kop resp. voor de G- en B-snaar). Sander de Gier,Nederlandse gitaarbouwer van mooie akoesten en elektrieks), past dit bijv. toe op zijn gitaren indien men dit wenst. Hij is daar zelf heel enthousiast over. Hij past jouw gitaar ook wel even aan als je dat wenst!

--=HANS=--
12 mei 2007, 21:48
Het is hier op het forum al een keer besproken maar ik wil er in het kader van de lopende discussie toch ook nog maar een keer melding van maken: de Fretwave van De Gier Gitaarbouw.
In twee frets zit een golf waardoor je gitaar helemaal zuiver zou zijn. Indertijd was er een aantal mensen heel erg enthousiast over en toch heeft het volgens mij geen navolging gekregen bij de grotere merken. Iemand enig idee waarom niet?


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=31103

LaurentB
13 mei 2007, 11:11
Nee joh, dat is leuk! Eerst met een potlood de omtrek erop tekenen, dan in de bankschrief (even wat plakband erop zodat je geen krassen krijgt), vijlen, schuren, polijsten zodat -ie helemaal gaat glimmen, leuk man! Kijk maar hoe mooi dat wordt:


Precies. Gisteren heb ik nog het Shadow piëzozadel op mijn klassieke Hopf vervangen door een benen zadel (ik gebruik hem toch vrijwel nooit versterkt), en ik meen een duidelijke toename van de helderheid in de klank te horen.
Erg hard zadeltje trouwens, ik heb me een ongeluk zitten schuren voordat-ie eens op maat was!

Ik heb bewust nog niet de nieuwe snaren erop gezet. Die Hannabachs gaan belachelijk lang mee trouwens, ik weet niet eens meer wanneer ik deze set erop gezet heb, toch zeker twee maanden geleden en ze klinken nog steeds prima. Nu speel ik niet enorm veel op deze gitaar, maar toch...

Laser
10 januari 2008, 15:36
Nee joh, dat is leuk! Eerst met een potlood de omtrek erop tekenen, dan in de bankschrief (even wat plakband erop zodat je geen krassen krijgt), vijlen, schuren, polijsten zodat -ie helemaal gaat glimmen, leuk man! Kijk maar hoe mooi dat wordt:

http://www.eltjohaselhoff.com/bc0849b0.jpg

LOL
oud tpoic, weet ik, maar nu ik naar zadel info op zoek was kom ik hier even op terug:

Ik vind je enthousiasme aanstekelijk en terecht, Picker:

de hele voorbereiding (van het halen van koeiebeen bij een verbaasde beenhouwer over het zagen en schuren en ontvetten van oversized blanks en het verder verwerken van de - met verschroeide beengeur omringde - toekomstige zadel) geeft zo een kick dat je er vrolijk van wordt.
En dan dat polijsten om het bijten van de snaren in het been tegen te gaan... niet té hard gaan want dan krijg je een bruine verkleuring, en niet te traag want het duuuuurt dan zo lang :) daar wordt een mens vrolijk van!!!!

Iederen zou dat inderdaad moeten kunnen...