PDA

View Full Version : babicz guitars



ccc
9 mei 2007, 22:59
Dit lijkt mij een leuk en vernieuwend concept :

http://www.babiczguitars.com/jumbo_cutaway_rosewood.shtml

Iemand al getest ???

Jedeel
10 mei 2007, 00:42
Dit lijkt mij een leuk en vernieuwend concept :

http://www.babiczguitars.com/jumbo_cutaway_rosewood.shtml

Iemand al getest ???
Help mij even, CCC, wat is er vernieuwend aan?
Het valt mij nl niet op.... maar dan ben ik ook geen kenner :)

Ed deijkers
10 mei 2007, 00:44
Dit lijkt mij een leuk en vernieuwend concept :

http://www.babiczguitars.com/jumbo_cutaway_rosewood.shtml

Iemand al getest ???


Tjee, over vernieuwen gesproken....

Echter......

Of dit concept echt een doorbraak betekent voor de gitaar...?

Ik ben benieuwd, vind het trouwens wel prachtig dat mensen zoiets durven ontwikkelen. wie heeft het bespeeld? Laat horen aub.

Groet,

Ed

ccc
10 mei 2007, 08:12
Help mij even, CCC, wat is er vernieuwend aan?
Het valt mij nl niet op.... maar dan ben ik ook geen kenner :)

Het brugsysteem en de snaarbevestiging vind ik toch wel uniek.

peter_heijnen
10 mei 2007, 08:30
Het brugsysteem en de snaarbevestiging vind ik toch wel uniek.
Interessant, ik ben benieuwd wat het doet en ik vind het ook een mooie gitaar.

Grappig dat ze een imbusje -achter de kop bevestigd- meeleveren, ze zijn dus zeker van de "praktische". Het zorgt iig voor extra massa op de kop.

Harald
10 mei 2007, 09:19
Die verstelbare hals is een mooi idee. In plaats van de hoek van de hals met de body aan te passen kun je met een imbussleutel de hals omhoog of omlaag laten komen! Vraag me alleen af of die uitwaaierende snaren niet in de weg zitten als je met je arm over de klankkast komt.

artnaz
10 mei 2007, 10:20
Vraag me alleen af of die uitwaaierende snaren niet in de weg zitten als je met je arm over de klankkast komt.Precies! Dat weet ik eigenlijk wel zeker als ik naar mijn houding kijk... Kun je wel mooi als tremolo gebruiken...;)

ReinoutV
10 mei 2007, 13:09
Ziet er zeker goed uit, ik ben heel benieuwd. De prijzen zijn ook wel redelijk (dan heb ik het niet over de signature serie natuurlijk). Zijn ze in Nederland al uit te proberen?

Makor1966
13 mei 2007, 20:34
Hier (http://www.youtube.com/watch?v=3aFcDCRZR2k) een filmpje van Porcupine Tree met de bewuste gitaar

hummelspatz
26 mei 2007, 11:07
Hi,

Ben net nieuw hier op het forum...was zelf ook erg benieuwd naar de 'innovaties' van Babicz. Leuk weetje: Jeff Babicz is een van de bedenkers van de Steinberg gitaar/bas. Iemand die inderdaad 'outside the box' denkt en met dit soort innovaties komt.

Het idee van de uitwaaierende snaren op het bovenblad zou in combinatie met een aangepaste bracing het toonbeeld/balans van een archtop benaderen (aldus een niet nader te noemen luthier), bouw dan gewoon een archtop zou je zeggen... De intoneerbare brug en de verticaal instelbare hals zijn toch echt wel bijzonder en ook de gimmick voorbij volgens mij.

Ik verwacht over een week of 2-3 iets te kunnen vertellen over de Spider (GA-style) met een LR Baggs preamp-transducer en de Dreadnought met een Fishmen Neo D (edit: ze zijn inmiddels in Nederland geland!).

Op de site van babicz staat wel een leuk filmpje/review van GuitarWorld over de Spider in DADGAD. Het riekt wel enigzins naar een 'ge-endorsed' actie, maar toch...klinkt niet verkeerd, en voor dit geld koop je inderdaad net een entry-level Taylor.


grtz,
Hans

hummelspatz
11 juni 2007, 23:42
Vandaag de beide Babicz gitaren binnen gekregen! Ik heb er nog niet veel op kunnen spelen, maar het eerst gevoel is goed...

Met name de Dreadnaught heeft een behoorlijk dun bovenblad dat zo op het eerste oog alleen bracing in de lengte heeft, geen traditionele x-bracing hier. De bouwkwaliteit is van een behoorlijk hoog niveau, passend bij deze prijsklasse ($700 - $900).

Qua geluid klinkt de Spider erg gebalanceerd, versterkt over een Polytone met een beetje hoog eruit gedraaid knort het lekker in het laag. Opvallend is dat de hoogte van de actie direct invloed op de klankkleur heeft. Het systeem werkt overigens erg makkelijk en je kan letterlijk binnen 5 seconden van een superlage actie naar een slide-actie hoogte gaan zonder dat je hoeft te stemmen/intoneren...geweldige feature!

De uitwaaierende snaren op het bovenblad zitten niet in de weg, maar je moet het wel mooi vinden (ik wel, mijn vriendin niet). Inmiddels is er ook een reeks gitaren van Babicz zonder de uitwaaierende snaren, maar wel met de instelbare hals en split-bridge...gitaristen blijven toch conservatief.

Later in de week zal ik ze kunnen vergelijken met een Taylor en een Lowden. Ook zal ik dan wat meningen van anderen horen over klank, bespeelbaarheid etc.

grtz,
Hans

peter_heijnen
12 juni 2007, 17:57
Te gek, hou ons zeker op de hoogte!

hummelspatz
15 juni 2007, 16:49
Er is wat feedback van een stuk of 5 mensen die ze gezien en bespeeld hebben. Ik laat mensen graag een rapportcijfer geven... de doorsnee score is een 8!

Steekwoorden die gevallen zijn: apart(!), open geluid, gebalanceerd, veel sustain, solide gebouwd, zeer bespeelbaar, charmant en goede hardware.

Opvallend is dat niemand last heeft van de uitwaaierende snaren, de instelbare nek oogst zowel bewondering als verwondering. Ook de intoneerbare brug is zinvol al is het wel wennen aan het idee dat er een paar inbusbouten door je bovenblad gaan...

Karakter van het geluid is niet direct te vergelijken met iets anders. Het volume is heel behoorlijk voor de Spider (thinline) en mooi vol voor de D.Vergeleken met een Lowden (Bensusan model) is er toch duidelijk verschil, hoewel de D. toch een zelfde soort helderheid heeft.

M.i. zijn het uitstekende plectrumgitaren; fingerpicking gaat prima, maar lijkt me niet de sterkste kant te zijn wat de Spider betreft; de D. is heel acceptabel qua fingerpicking.

Het eindoordeel zoals ik het zie en ook van anderen meekrijg: een goede bijzondere gitaar (beide modellen) met een eigen geluid en karakter. Met name de Spider is het type singer/songwriter gitaar met een prima LR Baggs transducer.

Echte nadelen zijn niet naar voren gekomen, anders dan dat in deze prijsklasse een boel goede (maar ook minder goede) gitaren te koop zijn. Een gitaarprofi plaatste deze gitaren in de hoek van Landola (heb ik zelf geen ervaring mee) vanwege het geluid, bouwkwaliteit, vorm en karakter.

grtz,
Hans

hummelspatz
4 juli 2007, 22:56
nog een korte update;
Voor nieuwsgierigen naar de Babicz: bij 't Speeltuigh in Zwolle hebben ze de Babicz Dreadnought staan! Ik heb begrepen dat de Dreadnought Cutaway met de LR Baggs ook gaat komen. Is sowieso een leuke winkel om eens langs te gaan.

grtz,
Hans

fretboardtoash
11 september 2007, 20:49
:blast:

...


...


nee niet echt, dit ding is eng. Het ziet eruit als nijlpaard die via de bleekselpot onder de wehkampgids is gevallen.

grizzly
18 juni 2009, 22:22
Heel oud draadje, maar ik kwam in mijn zoektocht naar innovatieve akoustische gitaren de Babicz tegen.
Inmiddels zijn er aardig wat hits op Youtube waardoor we een redelijk beeld kunnen krijgen van kwaliteit van deze gitaar.
Gedurfd concept met die verstelbare hals...en om niet te spreken over de brug......

Spores
19 juni 2009, 22:27
Ik ben ze helaas nog niet tegen gekomen, maar kzou er graag ens 1tje uitproberen

grizzly
21 juni 2009, 23:17
Ik ga in September naar New York en heb al een afspraak bij de legendarische gitaarshop de "Mandolin Brothers" zij zijn dealer in Babicz, en waarschijnlijk neem ik er 1 mee. (ernstig GAS op die site van de Mandolin Brothers)
MANDOLIN BROTHERS (http://www.mandoweb.com/)