PDA

View Full Version : Kan een effect een amp beschadigen?



EricSw
9 mei 2007, 20:12
Hallo,

Ik heb een zoom 707II multi effect.
Dit apparaat heeft 1 uitgang voor naar de versterker of een koptelefoon.
Volgens mij moet het signaal voor een koptelefoon versterkt worden want als ik de koptelefoon rechtstreeks in de gitaar prik dan hoor ik niks.

Dus als ik mijn versterker erop aansluit krijgt deze een versterkt signaal binnen.
Kan dit de versterker beschadigen?

rscalex
9 mei 2007, 20:33
tuurlijk niet
daar is een effect toch voor gebouwd, om voor je versterker te zetten?
wel nooit iets tss (behalve loadbox o.d.) verterker en speaker zetten, dan kan je wel iets opblazen :p

caliban
9 mei 2007, 21:09
Hallo,

Ik heb een zoom 707II multi effect.
Dit apparaat heeft 1 uitgang voor naar de versterker of een koptelefoon.
Volgens mij moet het signaal voor een koptelefoon versterkt worden want als ik de koptelefoon rechtstreeks in de gitaar prik dan hoor ik niks.

Dus als ik mijn versterker erop aansluit krijgt deze een versterkt signaal binnen.
Kan dit de versterker beschadigen?
Het lijkt alsof je denkt dat je niet gewoon je gitaar in je versterker kan pluggen zonder effect. En ja het is de bedoeling van de uitgang voor de versterker in de ingang van de versterker te pluggen.

Jayjay
9 mei 2007, 21:33
Hoi,

Klopt...als je een koptelefoon rechtsreeks inplugged op de output van je gitaar...hoor je niks..of je moet een actieve gitaar hebben(daar zit een voorversterker en een batterij in) En dan nog is het signaal te verwaarlozen.


Je effect werkt als een soort van voorversterker maar doet je amp geen schade..hij is er voor gemaakt!

Maar wel goed dat je het vraagt voordat je per ongeluk je spullen sloopt!

Veel plezier ermee!

Lord Abortion
10 mei 2007, 16:24
Als het kan wel liever niet de headphone-out van een multi-effect op de input van je amp steken, en als je dat doet zet je je pedaal best niet te luid. Als er daar een krachtige headphone-amp in zit kan dat je preamp wel zwaar belasten. Ik ken iemand die zo eens een Valvestate heeft kapotgemaakt. Het duurde wel enkele maanden, maar opeens was de amp het beu.

EricSw
10 mei 2007, 18:24
Hoi,

Ik vroeg het even omdat mijn versterker van de week gek begon te doen.
Na enig gekraak leek een kanaal er volledig mee te stoppen.
Na wat zoekwerk bleek het een braadbreuk in de footswitch te zijn.

Ik verwacht ook niet dat apparatuur wat juist is gemaakt om op een versterker aan te sluiten deze kan beschadigen maar ik vraag me toch af hoeveel je een signaal kan voorversterken voordat het wel fout gaat.

Groetjes,
Eric

bas bus
12 mei 2007, 15:01
Toch is het mogelijk:
Als je een distortion effect zoals een MXR helemaal voluit gooit, en ditzelfde bij je amp doet, dan kun je de boel opblazen. Ik weet dit uit eigen ervaring.
:rockon: :rockon: :rockon: :rockon: