PDA

View Full Version : Weer gitaaraanschaf vraag



Timme
9 mei 2007, 18:22
Beste mensen, al een tijdje zit ik stiekem mee te lezen op gitaarnet en weet dus dat jullie een berg topics hebben met mensen die advies willen bij het aanschaffen van een nieuwe gitaar en je raad het al...ik ook. Ik heb al een tijd zitten denken en zoeken welke gitaar ik wil. Heb er ook al een aantal uitgeprobeerd.
Mijn wensen voor de gitaar zijn het volgende:
- Goede distortion voor metal, maar ook mooi clean kunnen spelen dus EMG niet de eerste keuze, maar ook niet afgeschreven.
- Het liefste een vaste brug of een string trough body.
- Geen onwijze metal modellen ala warlock, bitch en andere BCRich achtige gitaren.
- Een leuk uiterlijk is meegenomen, dus geen standaard zwarte jackson, wel een leuke top dus.
- Humbuckers, maar hier kom je vrijwel automatisch op uit.
- Prijscatogorie: €500,- tot €800,- indien een zeer goed alternatief magtie iets duurder zijn.

Graag advies over wat voor gitaar een goede keuze zou zijn.

Ik heb al naar een aantal gitaren gekeken en geprobeerd. Op het moment staan er een aantal op het lijstje:
Jackson DK2T:
http://www.jacksonguitars.com/products/search.php?partno=2911006585
te krijgen bij:
http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d32.html?lmd=0.055882544252371824

PRS Singlecut SE:
http://www.prsguitars.com/sesinglecut/index.html
te krijgen bij (wederom):
http://www.muziekhandeljoosten.nl/contents/nl/d32.html?lmd=0.055882544252371824

Daarnaast zag ik bij TAGS in Enschede deze gitaar HEB EM NOG NIET GETEST:
http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=11
te krijgen bij:
http://www.theamericanguitarstore.com/product.php?product=697

Ik las laatst iets over Seymour Duncans en Duncan Designed humbuckers, wat is het verschil en maakt het nog veel uit. De laatst genoemde heeft namelijk Duncan Designed terwijl de Jackson Seymour Duncan humbuckers heeft.
Ik heb verder nog gekeken naar Ibanez SZ en LTD EC's, maar niet echt getest. Ik ben benieuwd naar jullie mening, zal het goed kunnen gebruiken.

Timme

Ohja, misschien dat het van invloed is. Ik speel op een Roland Cube30 met een Boss GT-8 ertussen.

LaurentB
9 mei 2007, 18:27
Ik vind dat je een goed advies verdient na dit diepgaand onderzoek! Da's nog eens wat anders dan gewoon maar vragen "welke gitaar moet ik kopen?". Het vervelende is dat ik zelf die gitaren die je noemt geen van alle geprobeerd heb en dat advies dus niet kan geven, maar hopelijk iemand anders?

Yamhammer_71
9 mei 2007, 18:29
Ik kan alleen over de PRS SE praten in dit geval. Heb ik een tijdje terug bespeeld bij Feedback en vond het een erg goede gitaar (vooral voor de prijs). Speelde lekker, hele goede actie + echt goede klank (tussen warm/helder clean). Distortion heb ik niet uitgeprobeerd, dus ik kan niet zeggen of de gitaar metal of andere zwaardere stijlen aankan.....

happynjitram
9 mei 2007, 18:32
Iba iceman :D ?

Timme
9 mei 2007, 18:37
Iba iceman :D ?

Haha, had het erbij moeten zetten want die verwachtte ik al. Maar ik ben helaas niet zo gecharmeerd van dat model. Hij is niet te extreem ofzo, maar hij doet het niet zo bij mij.

@LaurantB:
Dat is het voordeel dat ik al een tijdje hier rondlees. Jullie worden een beetje gek van de oppervlakkeige vragen dus hoopte ik met een uitgebreide en specifieke vraag een nuttig antwoord te krijgen. :satisfie:

smandert
9 mei 2007, 18:58
@happynjitram: ff off-topic, maarreh jouw sig...moet daar niet staan twisting your minds, smashing your dreams?

Les Paul R8
9 mei 2007, 19:00
PRS SE is geen slechte gitaar. De anderen heb ik niet geprobeerd. Maar als het iets meer mag kosten, kijk dan eens naar de Gibson Les Paul Studio LE Worn Brown. RockMo heeft er 1 en dat is 1 van de beste gitaren die ik in mijn handen gehad heb.

Ik raad je aan om naar NL Muziek in Almere te gaan. Daar vind je echt de beste exemplaren, vanwege de uitvoerige selectie die ze doen voordat ze gitaren inkopen.

Pickslide
9 mei 2007, 20:17
Ik raad je echt aan ook eens naar een tweede handsje te kijken. Zeker in de prijsklasse waar je in zoekt. Voor dat geld kan net geen echt goede nieuwe gitaar kopen, terwijl je er tweede hands toch echt wel een semi-profi gitaar voor kan krijgen. De al eerder genoemde Gibson LP studio moet kunnen lukken voor dat geld en een Gibson SG special of faded ook wel. Van de gitaren die je noemt weet ik helaas niks af, die schecter ziet er overgens wel behoorlijk stoer uit.

glacius
9 mei 2007, 20:18
Ik kan alleen over de PRS SE praten in dit geval. Heb ik een tijdje terug bespeeld bij Feedback en vond het een erg goede gitaar (vooral voor de prijs). Speelde lekker, hele goede actie + echt goede klank (tussen warm/helder clean). Distortion heb ik niet uitgeprobeerd, dus ik kan niet zeggen of de gitaar metal of andere zwaardere stijlen aankan.....

ik heb deze met een dikke distortion getest ! erg lekkere sound !!

en zoals de topicstarter al aangeeft zou hij graag een topje willen dus is deze gitaar erg geschik !

Kaboemba
9 mei 2007, 22:06
Hmm ja erg leuk allemaal maar kijk b.v. is naar een godin freeway classic. Echt een puike gitaar voor het geld en heeft nog is een mooie top ook.


Bovendien heb je net wat meer mogelijkheden met die h/s/h elementen.
Als je hem tegenkomt probeer hem dan is.

http://images.misupply.com/products/originalrect/Godin/233611.jpg

M Kactus
10 mei 2007, 10:14
Hmm ja erg leuk allemaal maar kijk b.v. is naar een godin freeway classic. Echt een puike gitaar voor het geld en heeft nog is een mooie top ook.
Bovendien heb je net wat meer mogelijkheden met die h/s/h elementen.
Als je hem tegenkomt probeer hem dan is.

Ja, met die Godin van Kaboemba kan ik meegaan, hoor (En wat vind je van een OLP?). De PRS SE is dan weer niet echt mijn ding, maar dat valt vast onder persoonlijke smaak.

Zelf heb ik de Ibanez SZ, en daar ben ik erg tevreden van. De H-S-H schakeling die Kaboemba aanhaalt, krijg je min of meer terug in de H-H van de SZ, omdat je in de middelste stand de twee hums split naar twee singlecoils. Het verschil tussen de Duncans en de Duncan Designed, is dat deze laatste eigenlijk gewoon een stockpickup is van Ibanez. Meer moet je je daar niet van voorstellen. De Duncans zijn echte upgrades, maar de Duncan Designed hebben gewoon een naampje. Daarmee wil ik niet zeggen dat de stocks slecht zijn, want die zitten nog altijd in mijn gitaar. Geen enkele problemen mee en een net geluid.

De Schecters lijken wel een nieuwe hype. Dat zal vast wel een reden hebben. Ze zien er ook enorm bruut uit, vind ik. Ik denk dat ik misschien wel voor zo'n gitaar zou gegaan zijn. Maar het lijken mij wel echt specifiek metal-gitaren. Net als Jackson, vind ik. Daar kan je je vingers ook niet aan snijden.

Maar ik raad je toch ook aan om op z'n minst eens rond te kijken op de tweedehandsmarkt vooraleer je nieuw gaat kopen. Dat zijn meestal nog hele mooie gitaren, je kan een duurdere gitaar kopen en je kan ze verkopen voor dezelfde prijs (moest je dat willen). En als "jouw" gitaar niet tweedehands te verkrijgen is, kan je nog nieuw gaan kopen.

Veel plezier!

Orpheo
10 mei 2007, 11:07
van de 3 die de t.s. noemt, zou ik gaan voor de prs.

-hij heeft een dikkere hals dan de jackson
-mahonie vs. alder (of zoiets)
-iets charmanter qua kleur dan de jackson (over t algemeen)
-imo fijnere sound

en waarom niet de schecter? Daar heb ik nooit op gespeeld, maar ik vermoed dat die ook een luciferstokje als gitaarhals heeft.

Orpheo
10 mei 2007, 11:11
nog even een aanvulling:

gibson flying V faded (bij dirk witte nu nog 800)
godin freeway sa (vanwege de synth tracking)
gibson sg faded
prs tremonti se
2ehands gibson LP studio
esp xtone (soort van semi hollow les paul)

maar welk model wil je? welke looks?

Timme
10 mei 2007, 20:42
Ik heb in principe niks tegen iets extremere modellen ala flying v's en explorers, maar neig naar de strat en les paul achtige omdat daar geen extra prijs aan verbonden zit.

Ik moet zeggen dat ik de Flying V steeds meer zie zitten, misschien ga ik die eens testen. SG is niet echt mijn smaak. Tremonto SE lijkt mij niet veel verschillend van de Singlecut. Heb op het moment een Squier Strat, en vind de hals niet zo, en ben bang dat de Singelcut SE van PRS een gelijkende hals heeft, maar dat is een kwestie van proberen. Een semi-hollowbody is een droom voor mij, maar dan een PRS achtige...dus buiten bereik. Maar ik ga eens kijken en zeker de Flying V eens proberen, mijn nieuwsgierigheid is dusdanig gewekt.

In ieder geval alvast bedankt, indien er nog meer info is, please do. :)

Timme
11 mei 2007, 22:41
Nog één laatste vraag, wat vinden jullie van de Parker gitaren in deze prijsklasse (€500,- tot €800,-). Was deze vergeten te noemen, maar ben er altijd al redelijk van gecharmeerd geweest. Daarnaast is het ook nog lastig om er een dealer van te vinden, dus als jullie me hier nog ff mee kunnen helpen, dan zal ik erg dankbaar zijn. :)

Blend
12 mei 2007, 10:55
Is 'n telecaster niet iets? Je zou dan kunnen overwegen de London City Comet te kunnen aanschaffen, bij the Groove Factory 215 euro.
Nou moet je niet meteen denken 'Oh, da's veelste goedkoop!', want deze gitaren kunnen concurreren met de Fenders!
Persoonlijk vind ik 'm 'n stuk beter dan 'n Mexicaanse Tele, en eigenlijk net zo goed als 'n Amerikaan (ter vergelijking: 'n Amerikaanse Tele zal zo rond de 800 euro kosten).
Dan heb je wat meer geld over voor 'n goeie versterker en wat leuke effectenpedaaltjes.