PDA

View Full Version : Vrag peavey classic 50 212 buizen raadsel



Jayjay
9 mei 2007, 16:22
Hoi Hoi,

De laatste tijd klinkt het alsof mijn overdrive een beetje slissed/hissed..rammelt..dus ik dacht wellicht de buizen? Ik heb een van de eerste series en ik heb geen flauw idee of er ooit andere buizen in gezet zijn..clean klinkt ie geniaal en gaat prima hard.

Dus ikke nieuwschierig en kast open geschroefd..volgens de fabrikant zouden er 4 eind en 2 pre-amp buizen in ziten ..maar in mijn vertserker zitten echt 7 lampen...3 kleine en 4 grote...raadsel?

En heb ik het goed dat preamp buisjes het overdrive geluid maken en ik die moet vervangen?

bedaankt vast!

Rinze
9 mei 2007, 16:28
Je hebt waarschijnlijk de versie met EL84's? In de handleiding zie ik inderdaad twee voorbuizen genoemd, maar in het blockdiagram zie ik er drie, volgens mij. Mijn Classic 30 heeft ook drie voorbuizen. Bij de Classic 30 is het zo dat de tweede buis vanaf de ingang voor de overdrive zorgt, ik weet niet hoe de schakeling van de Classic 50 is. Koop een goeie 12AX7 en vervang steeds een andere buis door die nieuwe buis. Telkens even proberen, dan kom je er snel achter of het aan een voorbuis ligt.

Jayjay
9 mei 2007, 16:37
Je hebt waarschijnlijk de versie met EL84's? In de handleiding zie ik inderdaad twee voorbuizen genoemd, maar in het blockdiagram zie ik er drie, volgens mij. Mijn Classic 30 heeft ook drie voorbuizen. Bij de Classic 30 is het zo dat de tweede buis vanaf de ingang voor de overdrive zorgt, ik weet niet hoe de schakeling van de Classic 50 is. Koop een goeie 12AX7 en vervang steeds een andere buis door die nieuwe buis. Telkens even proberen, dan kom je er snel achter of het aan een voorbuis ligt.


Hmm ik denk dat ik de EL84 versie heb maar er staat niks op de buizen zelf..het zijn in iedergeval vier eindbuizen dan heb ik daarnaast vanaf de dubbele input 2 buizen vlak bij elkaar en dan 5 cm verder nog zo een kleintje.

Welk merk kan ik het beste kopen?

Eko
9 mei 2007, 17:23
Hoi,
Ik zag dat je in Rhenen woont. In Renkum zit Marble. Arie-Jan is de beste amp dokter in Nl( vind ik tenmeinste) en heeft allerlei buizen gewoon op voorraad. Even bellen wanneer hij open is. 0317-319143 of mable-amps.com
Met voorversterker buizen kun je het drive geluid beinvloeden. Door een fellere buis te nemen zal hij eerder oversturen. De eindbuizen doen daar niet veel in mee tenzij ze helemaal openstaan ( de mooiste vervorming).

Jayjay
9 mei 2007, 19:38
[QUOTE=Eko]Hoi,
Ik zag dat je in Rhenen woont. In Renkum zit Marble. Arie-Jan is de beste amp dokter in Nl( vind ik tenmeinste) en heeft allerlei buizen gewoon op voorraad. Even bellen wanneer hij open is. 0317-319143 of mable-amps.com
Met voorversterker buizen kun je het drive geluid beinvloeden. Door een fellere buis te nemen zal hij eerder oversturen. De eindbuizen doen daar niet veel in mee tenzij ze helemaal openstaan ( de mooiste vervorming).[/QUOTe

Heej das een goede tip! Ben het met je eens ..de vervorming van de eindbuis met de amp op tien en een half is inderdaad de mooiste..maar zonde om een amp met twee kanalen niet tegebruiken...

Bedaankt!