PDA

View Full Version : zwevende brug of vast?



liesj
8 mei 2007, 20:51
hoi!,ik speel klassiek en akoustisch,maar heb geen ervaring met elektrische gitaar.Ik ben wat aan het sparen nu,maar zou iemand eens het verschil kunnen uitleggen tussen een vaste en een zwevende brug??
thx

Danieldg
8 mei 2007, 23:02
Een vaste brug: is zoals zijn naam al bevestigt vastgemaakt aan de body, kan niet bewegen en vind je op veel gitaren terug (bijna alle Gibsons bijv) dit is de meest standaard brug.
Varianten hierop zijn de 'vintage' tremelo's en de Bigsby's, deze zijn ook bevestigt aan de body maar kunnen nog wel de toon verlagen (brug wordt 'neergedrukt').

Zwevende brug: een brug die in evenwicht wordt gehouden door de snaarspanning en veren. Hierdoor heeft de brug geen bevestigingspunten, maar eerder scharnierpunten waardoor je 'm in de gitaarbody kunt duwen (= toon verlagen) of omhoog kunt trekken (=toon verhogen). Deze bruggen zijn duurder en minder stemvast omdat als er 1 snaar losser komt te staan alle andere snaren dat ook doen ( de spanning wordt minder en de brug raakt uit balans). Deze bruggen zie je meer op Metal gitaren. Bekende modellen zijn de Floyd Rose (FR) en de Edge Pro van Ibanez.

Hoop dat je er wat aan had ;)

urezna
10 mei 2007, 09:21
Merk op dat de goede zwevende brug wel bijzonder stemvast kan zijn, zolang snaren niet breken he? ik heb inmiddels 20 jaar ervaring met ibanezbruggen waarvan er eentje ook die leeftijd heeft, en nog steeds hartstikke stemvast. maar dan heb je wel al gauw te maken met de iets minder goedkope series van een merk.

als je nog niet zo lang bezig bent of een beperkt budget hebt, en je wilt ook met een band gaan spelen en optreden, bedenk dan wel dat je een 2e gitaar zou moeten hebben, voor het geval je een snaar breekt, want verder spelen op 5 snaren is er echt niet bij...

heeft zo'n zwevende brug ook voordelen? ja tuurlijk, je kunt er heel leuke effecten mee bereiken, wat er allemaal mogelijk is is een kwestie van uitproberen :-)

pol
10 mei 2007, 10:10
Ik ben zelf voorstander van het systeem van kahler, dit is ook een zwevende brug, maar werkt met een scharnier, dus moet je bij palmmutes niet uitkijken of je te hard op te brug duwt + de hoogte van de actie veranderd niet bij wat meer of minder snaarspanning, dit heb je wel bij een floyd en maakt het wat moelijker om af te stellen.
bij een floyd moet je echt het evenwicht zien te vinden tussen de spanning van de snaren, en de spanning van de veren achteraan, dit is wel even prutsen voordat dit goedstaat.

Alleen de Kahler locking nuts vind ik maar niks, is nogal een onhandig systeem om de snaren tussen die schroefjes in de krijgen, ik heb die van mij dan ook laten vervangen door een standaard floyd nut.

liesj
13 mei 2007, 21:52
ja,kga nog veel moge bijleren!
thx he