PDA

View Full Version : LEAD boost



the feable
8 mei 2007, 20:39
Ik zoek een Booster om wat lead loopjes beter door de mix te laten prikken.
Mijn sound vind ik opzich al ok, dus ik moet vooral een volume boost hebben en niet zozeer meer gain erbij ( beetje mag wel). Het moet een beetje een stoner leadsound zijn? Iemand tips?

Gibson Studio->Marshall Drivemaster-> Fender Blues Deville 212

Ash ketchum
8 mei 2007, 20:47
Zvex SHO (is alleen volumeboost) of een Chiliboost. Maar vergeet niet de zoekfunctie te gebruiken. Staan een paar leuke tussen.

Nellyrocks
8 mei 2007, 20:55
MXR Microamp

Voor je scheur is meer gain.
Na je scheur is meer volume.

Mike McCready
8 mei 2007, 22:42
Carl Martin Hydra Boost of de EH LPB-1 nano

dano
8 mei 2007, 22:49
HWA clean sanchez (als speeddemon ze nog maakt:P)

rhcp_schipper
8 mei 2007, 23:36
MXR Microamp

Voor je scheur is meer gain.
Na je scheur is meer volume.


Dat ga ik eens proberen! Danku!

Ik heb nu zelf een zelfbouw microamp, maar ik ben nu aant kijken naar zo'n Masotti White Box. Lijkt me ook een leuke/goede/handige buffer/booster!

Harm
9 mei 2007, 08:01
Even een vraagje heren....

Een boost op high gain werkt toch nooit als een volume boost (zoals boven gezegd: voor de versterker)? Alleen bij Clean wordt er dan toch echt volume geboost? Of zijn er dan echt pedalen die voor de versterker het volume kunnen verhogen qua db?


Harm

Mitch
9 mei 2007, 09:50
Als je pre amp al zwaar staat te scheuren heeft boost vóór de pre amp inderdaad niet veel zin meer, je krijgt vooral nog meer scheur en niet of nauwelijks volume toename. Je kunt dan evt. een boost in je fx loop plaatsen.

Nellyrocks
9 mei 2007, 12:08
Als je pre amp al zwaar staat te scheuren heeft boost vóór de pre amp inderdaad niet veel zin meer, je krijgt vooral nog meer scheur en niet of nauwelijks volume toename. Je kunt dan evt. een boost in je fx loop plaatsen.

Dat doe ik ook maar dan met een EQ pedaaltje. Werkt prima.

almarvk
9 mei 2007, 12:09
Als je pre amp al zwaar staat te scheuren heeft boost vóór de pre amp inderdaad niet veel zin meer, je krijgt vooral nog meer scheur en niet of nauwelijks volume toename. Je kunt dan evt. een boost in je fx loop plaatsen.

Thnx voor de tip! Ik krijg binnenkort een LPB-1 kopie binnen en zal kijken wat het beste werkt! Nog meer scheur uit m'n preamp is natuurlijk ook niet verkeerd :)

Mitch
9 mei 2007, 16:42
Een LPB1 is een typisch boostertje. Heeft ook een beetje oversturing op een bepaalde manier. Al weer een tijd geleden dat ik er één proberde en toen vond ik het niet het lekkerst, maar in de tussentijd is mijn gear en smaak alweer ruimschoots veranderd :D

Valoosj
5 juni 2007, 21:59
http://i69.photobucket.com/albums/i45/Valoosj/LPB1.gif

is dit een goede boost?

ik ga de overdrive van guitarnijboer namaken, en ik zou meteen een boost mee in die behuizing willen steken.

vinni
5 juni 2007, 22:07
Gebruik zelf de BYOC Tri-booster.
Maar de beste die ik gehad heb (heb er vele versleten) was toch wel de FX-ENG MoaB.

Wat ook een hele goeie schijnt te zijn (zelf dus niet gehoord)
Is de Lumos van Lyle Caldwell van HRI.
Die is speciaal ontworpen voor de FX-loop en heeft een remote on/off.

Vinni

JorikDekkers
5 juni 2007, 22:34
ik gebruik een EQ...

werkt perfect, je kan de boost zo groot instellen als je wil, en je hebt ook nog enorm veel controle over je leadsound

beetje meer hoogmid en bas (en redelijk wat volume erbij) en in een band wordt je geluid ineens breder vetter en overheersend maar niet storend te hard

Kamiess
5 juni 2007, 23:06
He Jorrik,

Gebruik je m dan in de effectloop of gewoon voor je amp?

JorikDekkers
5 juni 2007, 23:33
in de loop, en om feedback te voorkomen gebruik ik hem sinds kort 'andersom', dwz:

bij normale slaggitaar staat de EQ aan om het volume te drukken
bij lead trap ik hem uit zodat de amp vol blaast

op die manier gaat hij veel minder snel feedbacken en/of overdreven ruisen (bekend GE-7 probleem)

Mitch
6 juni 2007, 00:54
Vroeg je iets, Valoosj ? ;)
De LPB is een 'goede' boost. 't Is maar net wat je precies zoekt, maar als ik een aantal posts van je in mijn achterhoofd houd dan weet je dat waarschijnlijk zelf nog niet. Ik krijg tenminste de indruk dat je nog niet zo veel ervaring hebt met verschillende gear. Dat geeft ook helemal niks, sterker nog: gewoon proberen. De twee-in-één behuizing zou ik wel even serieus heroverwegen. Straks blijkt dat je veel meer van een germanium boost houd, of mosFET en dan zit je daarna met je drive-en-boost-in-één behuizing.
Ga lekker knutselen aan die drive, koop die LPB voor een lousy 40E en doe gewoon ervaring op. De enige manier om ervaring op te doen is door spullen langere tijd te gebruiken.

-Heineken-
6 juni 2007, 01:51
Als je slechts een volumeboost wil om je solo's er uit te laten knallen moet je, zoals al eerder gezegd hem wel in de loop plaatsen, of wanneer je je amp clean afsteld en pedaaltjes gebruikt voor crunch, als laatste in de chain. In dit geval zou ik écht geen smak geld uitgeven aan een Zvex of Keeley etc. Doen die MXR's of welk EQ pedaaltje net zo goed hoor. Die boutique clean boost pedaaltjes zijn pas hun geld waard als je ze gebruikt om een medium gain amp wat meer boost te geven zonder je geluid te veel te kleuren.

Valoosj
6 juni 2007, 13:32
Vroeg je iets, Valoosj ? ;)
De LPB is een 'goede' boost. 't Is maar net wat je precies zoekt, maar als ik een aantal posts van je in mijn achterhoofd houd dan weet je dat waarschijnlijk zelf nog niet. Ik krijg tenminste de indruk dat je nog niet zo veel ervaring hebt met verschillende gear. Dat geeft ook helemal niks, sterker nog: gewoon proberen. De twee-in-één behuizing zou ik wel even serieus heroverwegen. Straks blijkt dat je veel meer van een germanium boost houd, of mosFET en dan zit je daarna met je drive-en-boost-in-één behuizing.
Ga lekker knutselen aan die drive, koop die LPB voor een lousy 40E en doe gewoon ervaring op. De enige manier om ervaring op te doen is door spullen langere tijd te gebruiken.

Jaja, ik stel blijkbaar veel vragen. Ik heb nog niet zo super veel ervaring met verschillende gear, omdat ik vooral niet constant dingen wil kopen, en dan terug moet verkopen met veel verlies, ik ben nog maar student die rond moet komen van een weekendjob. En veel gear testen gaat ook nogal moeilijk, als ze in huis constant je de oren van de kop zagen dat ze niet tegen rock muziek kunnen, en in winkels hier in Antwerpen hebben ze niet veel pedalen binnen. Qua sound weet ik wel wat ik ongeveer wil, daarom ook dat ik blij ben dat guitarnijboer afkwam met die overdrive.

Als booster wil ik gewoon iets dat het volume wat omhoog pusht, zonder dat de klank verder aangepast wordt.

Morgen mijn G&L eindelek eens goed bespelen!

Mitch
6 juni 2007, 13:39
Nee, ik bedoelde meer: je stelde een vraag maar alle posts daarna hadden betrekking op alles behalve je vraag. Belangrijkste tip: koop zo veel mogelijk tweedehands, dat je ook weer zonder al te veel verlies kan doorverkopen. Zeker als je wat meer dingen wil uitproberen zonder dat je veel geld hebt is dit de ideale methode. Koop dan ook vooral spullen die redelijk 'gangbaar' zijn, dus eerder iets van een Boss of Ibanez pedaaltje dan een obscuur merk. De bekende jongens raak je altijd makkelijk weer kwijt.

Valoosj
6 juni 2007, 13:46
ah zo :) ok dan. maar ik wordt de laatste tijd nogal afgerekend als ik een vraag stel :stop:

veel van mijn pedalen zijn wel 2e hands, maar houd ik ook 8/10 bij.

btw, je hebt pm over die tubes Mitch

EuroCinema
6 juni 2007, 14:16
Eens met Mitch. Koop in jouw fase gewoon van alles 2e hands de geheide klassieker. Chorus van Boss, tubescreamer van Ibanez/maxon, Vox of Crybaby wah, dat werk. En idd een MXR micro amp als volumeboost. Volop voor handen, goeie kans dat je er heel lang tevreden mee bent, je raakt het idd zo weer kwijt en je bouwt er ook een referentiekader mee op.

Valoosj
6 juni 2007, 16:02
Eens met Mitch. Koop in jouw fase gewoon van alles 2e hands de geheide klassieker. Chorus van Boss, tubescreamer van Ibanez/maxon, Vox of Crybaby wah, dat werk. En idd een MXR micro amp als volumeboost. Volop voor handen, goeie kans dat je er heel lang tevreden mee bent, je raakt het idd zo weer kwijt en je bouwt er ook een referentiekader mee op.

Chorus heb ik van Electro Harmonix, tubescreamer achtig iets ga ik bouwen, en ik heb de big muff pi, en de dunlop crybaby is verkocht, de Vox besteld :D
en ik heb nog wel meerdere pedalen.
maar een boost vind ik niet echt een noodzaak, het leek me gewoon handig omdat we een 2 e gitarist in de band krijgen, en ik wil wel mn solos laten doorkomen, maar dat zie ik wel. een boost vind ik niet iets om veel geld aan te spenderen

almarvk
6 juni 2007, 16:06
Ik heb zojuist een LPB-1 laten bouwen en die krijg ik eind van de week hopelijk binnen. Ik zal wel een reviewtje plaatsen.

Thom TK
7 juni 2007, 00:56
Mja voor weinig geld een MIJ) Boss-GE7, zoals al gezegd.
Hij ruist wel wat, maar als je hem als lead-boost gebruikt hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik gebruik hem zelf in de loop.

rickert
27 januari 2008, 22:57
Effe schaamteloos bumpen hoor, maar als ik dus een couplet speel met de drum rustig ben ik super te horen, maar als ik een clean refrein speel een stuk minder, mede door wildere drums. Zou een MXR Micro-amp een oplossing zijn?

dano
28 januari 2008, 00:11
Effe schaamteloos bumpen hoor, maar als ik dus een couplet speel met de drum rustig ben ik super te horen, maar als ik een clean refrein speel een stuk minder, mede door wildere drums. Zou een MXR Micro-amp een oplossing zijn?

ja

of hwa clean sanchez

rickert
28 januari 2008, 00:59
Awesome. Just what I need.

Lexvandoef
28 januari 2008, 01:16
Effe schaamteloos bumpen hoor, maar als ik dus een couplet speel met de drum rustig ben ik super te horen, maar als ik een clean refrein speel een stuk minder, mede door wildere drums. Zou een MXR Micro-amp een oplossing zijn?

Kan je niet gewoon je cleane kanaal wat harder zetten Rick? Of speelde je daarvoor ook al clean met de drum rustig?

rickert
28 januari 2008, 01:18
Kan je niet gewoon je cleane kanaal wat harder zetten Rick? Of speelde je daarvoor ook al clean met de drum rustig?
Speel al clean met de drum rustig:p Ziet er een beetje raar uit als ik naar de amp loop :satisfie: En m'n amp heeft maar 1 kanaal, en m'n aankomende amp ook.

dano
28 januari 2008, 12:27
Speel al clean met de drum rustig:p Ziet er een beetje raar uit als ik naar de amp loop :satisfie: En m'n amp heeft maar 1 kanaal, en m'n aankomende amp ook.

je kan ook met je volume op je gitaar werken? Wat voor gitaar heb je?

Mitch
28 januari 2008, 13:01
De combinatie van werken met boost én werken met het volume van je gitaar werkt erg goed als je subtiele veranderingen in volume wil, zeker met een éénkanaals amp.

EuroCinema
28 januari 2008, 13:40
Als je bij refreinen wegvalt, kan dat ook te maken hebben (los van het hogere drumvolume) met meer bekkens in de drumpartij. Jullie zitten dan deels in elkaars frequentiegebied. Een EQ of een boost met EQ (RC booster etc) biedt dan meer uitkomst dan een pure volumeboost.

rickert
28 januari 2008, 14:01
je kan ook met je volume op je gitaar werken? Wat voor gitaar heb je?
Zie sig.

Op de versterker die ik nu heb word het geluid soms wat dof als ik het volume terugdraai, kan ook zijn dat ik daar gewoon nog niet goed mee kan werken. En het is niet dat ik helemaal wegval, maar omdat de drum gewoon harder word, word ik zachter, opzich logisch en lijkt me dan wel op te lossen met die MXR toch :satisfie:

Kim Wilson
28 januari 2008, 14:06
Je moet wel opletten dat het volumeverschil tussen de twee situaties niet te groot wordt. Als de band weer invalt, is het logisch dat jij relatief zachter klinkt. Maar dat is niet erg, als de mix verder maar klopt. Als jij jezelf harder gaat zetten, wordt het algehele geluid misschien weer te hard.

Ik zou in jouw geval toch het volume van je gitaar iets terugschroeven als je in je eentje speelt, om hem weer voluit te draaien als de band weer invalt.

Het blijft een beetje klooien met een éénkanaals amp. :satisfie:

crelis
28 januari 2008, 15:57
Een xotic rc booster is heel geschikt voor wat je wilt. Ik ga hem zelf ook kopen!

Mitch
28 januari 2008, 19:30
Dat verhaal over frequenties zit wel een hoop in hoor. Drumt -ie gewoon harder, knalt -ie harder op zijn floortoms, op zijn bekkens... (oftewel: komt er meer laag bij of meer hoog). Ik merk met één en dezelfde amp dat -ie bij de ene of de andere drummer ineens veel zachterlijkt te klinken :D
De algehele voicing van een amp doet hier wel veel aan, als -ie van nature wat meer op het tophoog leunt ben je weg als je drummer op zijn bekkens begint te rossen. Een amp die meer op het mid leunt ben je minder snel kwijt en een amp met een mooi vol laag kun je weer helemaal kwijtraken als een drummer lekker loos gaat op zijn floortom of kick.
Dat je amp erg snel dof wordt als je in volume teruggaat kan óf aan de versterker zelf liggen (ik had er met mijn Rivera's ook altijd erg last van) maar kun je ook met een treble bleed op je volumepot oplossen.

vinni
28 januari 2008, 22:35
Een xotic rc booster is heel geschikt voor wat je wilt. Ik ga hem zelf ook kopen!

Misschien dat de RC klinkt met een strat....maar als je Humbuckers hebt.....nee.....Heb 3,5 jaar met de RC gespeeld. Heb er dus ervaring mee.

Als je je LP-achtige wil boosten kan ik je de FX-ENG MoaB adviseren.

Groet,
Vinni

dano
28 januari 2008, 23:19
Zie sig.

Op de versterker die ik nu heb word het geluid soms wat dof als ik het volume terugdraai, kan ook zijn dat ik daar gewoon nog niet goed mee kan werken. En het is niet dat ik helemaal wegval, maar omdat de drum gewoon harder word, word ik zachter, opzich logisch en lijkt me dan wel op te lossen met die MXR toch :satisfie:


hm ligt er maar helemaal aan met wat voor sound je in de eerste en tweede wil spelen.

mijn ervaring:
Als je bijvoorbeeld een lichte ts9 over je cleane sound gooit met de drive op bijna 0, dan kan je door jevolume wat terug te draaien een iets rustigere sound krijgen, als je hem vervolgens meer opengooit moet je zeker boven de drums uitkomen.

Dit kan natuurlijk ook zonder ts9 ertussen, ligt maar net aan de rest van je gear, in welke setup wil je dit gebruiken dan? Je hebt meerdere gitaren die mi allemaal anders reageren (ook op een micro amp)

rickert
29 januari 2008, 00:38
Ik denk dat ik effe wacht op m'n nieuwe amp, en misschien gewoon de MXR in huis haal en een tijdje gebruik. Als het niet werkt doe ik 'm weer weg:p.

Met de tele is het trouwens al minder, die snijd veel meer overal doorheen dan andere gitaren.

Godver, ik had nooit wat met pedalen, waar het is echt erg de laatste tijd. Zit continu alles uit te zoeken. Ik ben helemaal gepakt door de pedalenziekte :hippie: .

JeroenSchaaf
29 januari 2008, 07:35
Daar is niks ergs aan hoor ! Het hoort gewoon bij het onderdeel GAS!

AutoStatic
30 januari 2008, 13:11
Jessur! Had het ook nooit zo op met pedaaltjes maar het aantal groeit toch langzaam. En het probleem wat ricktekent schetst los ik zelf op met m'n handen (beetje nuance in je spel kan nooit kwaad) of we passen de uitvoering van het nummer aan zodat een ieders partijen beter tot hun recht komen. Als je niet meer hoorbaar bent als het gas erop gaat zitten er toch instrumenten in elkaars vaarwater. Dan werk ik zelf liever daar aan dan een booster erover te gooien waardoor de boel nóg meer dichtgesmeerd wordt.

rickert
30 januari 2008, 22:12
Nuance :chicken: ?!?!?!?!?