PDA

View Full Version : Stelling: Er worden geen slechte gitaren meer gemaakt?



Jyuuga
8 mei 2007, 14:32
Ok, ik plaats dit onderwerp omdat iemand bij de gitaarboer zei dat er geen slechte gitaren worden gemaakt, terwijl dat een paar decennia terug wel zo was. Zijn jullie het ermee eens? Is de techniek van het maken van een gitaar zo gevorderd dat je met een Cheapocaster een aantal maanden of misschien jaren plezier van hebt? Dat het hout, de hardware en elementen uitstekend zijn? Ik denk het eigenlijk niet. Vooral omdat het hout veel schaarser word, denk ik dat er nog steeds gitaren zijn waar alles ruk aan is.

EDIT: Hierbij gaat het om de elektrische gitaren.

almarvk
8 mei 2007, 14:37
Tuurlijk worden er nog 'slechte' gitaren gemaakt. Zo is niet elke BMW die uit de fabriek rolt 'perfect'. En dat is met die Chinese gitaartjes van lawaaibomenhout natuurlijk nog veel erger. Goedkoop is vaak duurkoop. Als je er als fabrikant maar een paar centen in steekt per gitaar kan je niet verwachten dat je een superieure gitaar hebt.

Kijk alleen al naar de ervaringen van een 'normaal' merk zoals Epiphone. Test er 10, en je hebt 10 totaal verschillende gitaren getest. Van slecht tot aan goed.

Rutger
8 mei 2007, 14:44
Uiteraard worden er nog steeds slechte gitaren gemaakt. Er worden echter ook leuke gitaartjes voor weinig gemaakt, maar die moet je er wel tussenuit zien te pikken

LaurentB
8 mei 2007, 14:45
Het niveau van instapgitaren is wel omhoog gegaan, vind ik. In zoverre kom je minder frequent slechte gitaren tegen dan vroeger. Men kan voor minder geld bruikbare gitaren maken dan vroeger.

zoon van Piet
8 mei 2007, 14:45
Ik denk dat je gitaarboer wel enigszins gelijk had, maar dat jij het in je stelling weer overdrijft. Om meteen te verwachten dat je vijf jaar plezier gaat hebben van je cheapocaster is wellicht wat teveel gevraagd. Zeker omdat de meeste gitaristen niet eens vijf jaar plezier beleven aan hun fender of gibson. iemand die begint op een cheapo -en enig talent en doorzettingsvermoge bezit- zal binnen die periode op zoek gaan naar een betere gitaar.
Maar de tegenwoordige beginnersgitaren -de chinezen, dus- zijn vaak verbazingwekkend goed in afwerking en hardware. Als ik (zelf een mint condition vintage player) dat vergelijk met de gitaren uit mijn begintijd.. Egmond was toen de eerste gitaar voor de meeste aspiranthendrixen. kromme halzen, ondeugdelijke hardware, onbespeelbare gitaren. Dat is allemaal niet meer, vrijwel alle goedkope gitaren zijn redelijk tot heel goed bespeelbaar, octaafzuiver en voorzien van beproefde element- en hardwareconfiguraties. En dus zeer geschikt voor de beginnende gitarist, een enkel maandagmorgenexemplaar daargelaten.
Of het hout, elementen en hardware uitstekend zijn, lijkt me twijfelachtig. maar omdat de cheapo's van nu in ieder geval profiteren van tientallen jaren gitaarkennis zijn ze voorzien van beproefd spul.

glacius
8 mei 2007, 14:47
stagg bestaat nog steeds.. :stop:

er worden dus nog steeds slechte gitaren gemaakt..

ik ben wel van mening dat je tegenwoordig met een budget nog best goed uit de voeten kunt..

Pickslide
8 mei 2007, 14:51
Als je de stelling zo stelt, natuurlijk! Heb je dat stuk verdriet wel eens gezien dat bij de kijkshop ligt.....

Mitch
8 mei 2007, 14:56
Er zijn nog plenty rukgitaren, maar feit is dat het niveau van de goedkopere gitaren absoluut omhoog is gegaan. Goedkoop bedoel ik dan rond de 250E. De echte budgetters, de starterspacks etc. zijn vaak nog wel verschrikkelijk.

Kim Wilson
8 mei 2007, 14:58
Ik denk dat de prijs van redelijke instapgitaren vooral naar beneden is gegaan.

Gitaro
8 mei 2007, 14:59
Als je hersens hebt kun je eigenlijk geen slechte gitaar kopen, op elk forum wordt Duitse ebaymeuk en stagg afgeraden, en met veel budgetgitaren is niks mis. 5 jaar plezier is misschien overdreven, maar toch. De vraag is inderdaad, wat is slecht? Nu is Stagg slecht, maar als je de post van zoon van Piet leest is er eigenlijk niet zo veel mis met Stagg...

Jyuuga
8 mei 2007, 15:01
Ik denk dat je gitaarboer wel enigszins gelijk had, maar dat jij het in je stelling weer overdrijft. Om meteen te verwachten dat je vijf jaar plezier gaat hebben van je cheapocaster is wellicht wat teveel gevraagd. Zeker omdat de meeste gitaristen niet eens vijf jaar plezier beleven aan hun fender of gibson. iemand die begint op een cheapo -en enig talent en doorzettingsvermoge bezit- zal binnen die periode op zoek gaan naar een betere gitaar.
Maar de tegenwoordige beginnersgitaren -de chinezen, dus- zijn vaak verbazingwekkend goed in afwerking en hardware. Als ik (zelf een mint condition vintage player) dat vergelijk met de gitaren uit mijn begintijd.. Egmond was toen de eerste gitaar voor de meeste aspiranthendrixen. kromme halzen, ondeugdelijke hardware, onbespeelbare gitaren. Dat is allemaal niet meer, vrijwel alle goedkope gitaren zijn redelijk tot heel goed bespeelbaar, octaafzuiver en voorzien van beproefde element- en hardwareconfiguraties. En dus zeer geschikt voor de beginnende gitarist, een enkel maandagmorgenexemplaar daargelaten.
Of het hout, elementen en hardware uitstekend zijn, lijkt me twijfelachtig. maar omdat de cheapo's van nu in ieder geval profiteren van tientallen jaren gitaarkennis zijn ze voorzien van beproefd spul.

Ohkee, je hebt gelijk, misschien overdreef ik wel xD. Maar het is ook wat je al zei, dat er een tijd was dat er idd kromme halzen waren, slechte hardware etc, dat bedoelde ik eigenlijk.

Veekeren
8 mei 2007, 16:37
Ik denk dat de prijs van redelijke instapgitaren vooral naar beneden is gegaan.

Al ga ik nog niet zo lang mee, volgens mij is dat het em voornamelijk. Waar je vroeger voor 400 gulden (beetje random gekozen aangezien ik in de gulden tijd niet eens speelde) een crappy setje kon krijgen, maakt Behringer crappy setjes voor 100 euro. Zelfde geld voor de wat duurdere maar wél fatsoenlijke beginnerssetjes.

Yamhammer_71
8 mei 2007, 16:48
Er worden nog steeds crap-gitaren gemaakt!

Orgasmocaster
8 mei 2007, 16:56
Ik vindt dat het juist omgekeerd is..
de budget gitaar wordt steeds crappier!!

In de jaren 80... Haalden we onze neus op naar de goedkope japanse Hondo's, Arias, Tokai's, Maya's etc...
en nu zijn deze zelfs collectable.. en als ik die vergelijk met een goedkopie van nu, dan zijn de moderene el cheapo's wel heel wat slechter.

Tenzij er speciale Stagg en Affinity Strat collectors zijn over 20 jaar.. dacht het niet :)
ok, nu voel ik me heeel oud.. :(

LaurentB
8 mei 2007, 17:01
Ik vindt dat het juist omgekeerd is..
de budget gitaar wordt steeds crappier!!

In de jaren 80... Haalden we onze neus op naar de goedkope japanse Hondo's, Arias, Tokai's, Maya's etc...
en nu zijn deze zelfs collectable.. en als ik die vergelijk met een goedkopie van nu, dan zijn de moderene el cheapo's wel heel wat slechter.

Tenzij er speciale Stagg en Affinity Strat collectors zijn over 20 jaar.. dacht het niet :)
ok, nu voel ik me heeel oud.. :(

Ja ho, maar die Aria's en Tokai's die nu collectable zijn waren toch geen gitaren van 100 euro, denk ik. Dan heb je het wel over het dubbele.
En ik kan me een paar ontiegelijk slechte Maya's herinneren, met valse boomstamhalzen en geen geluid, alhoewel dat niveau dus gevarieerd schijnt te hebben.

Harry
8 mei 2007, 17:01
precies, zo'n 25 jaar geleden kocht ik mijn eerste elektrische gitaar, dat was de goedkoopste die ik kon krijgen. Geen enkel benul van kwaliteit enzo, maar het was een Arirang die nu nog steeds makkelijk hetzelfde bedrag opbrengt..... zie ik met een stagg nog niet gebeuren!

glasbier
8 mei 2007, 17:03
Worden er (nog) slechte gitaren gemaakt?

-ja,ook bij Gibson en Fender(en vele andere merken van naam)wordt er nog steeds slechte gitaren gemaakt.
het zijn niet alleen de 'goedkope' gitaren die per definitie niet goed zijn.

Yamhammer_71
8 mei 2007, 17:05
precies, zo'n 25 jaar geleden kocht ik mijn eerste elektrische gitaar, dat was de goedkoopste die ik kon krijgen. Geen enkel benul van kwaliteit enzo, maar het was een Arirang die nu nog steeds makkelijk hetzelfde bedrag opbrengt..... zie ik met een stagg nog niet gebeuren!

Stagg is schijt en zal nooit ook maar voor de helft een collectors item worden.

Dat is inderdaad een goed voorbeeld van een crappy budget gitaar.

glasbier
8 mei 2007, 17:06
Stagg is schijt en zal nooit ook maar voor de helft een collectors item worden.

Dat is inderdaad een goed voorbeeld van een crappy budget gitaar.

-was Hondo ook....

Yamhammer_71
8 mei 2007, 17:07
-was Hondo ook....

Das inderdaad waar! ''Hondo-poep''.

glasbier
8 mei 2007, 17:09
Das inderdaad waar! ''Hondo-poep''.

-tja,en daar wordt tegenwoordig ook de toenmalige(of meer) aanschafprijs voor gevraagd!

Yamhammer_71
8 mei 2007, 17:11
-tja,en daar wordt tegenwoordig ook de toenmalige(of meer) aanschafprijs voor gevraagd!

Ja, snap ik niet. Ik heb zelf toevallig een oude Hondo LP ergens thuis op de zolder liggen (overgenomen van familielid), maar ik durf er nog geen 100 euro voor te vragen. Absoluut een poep-gitaar.

STW
8 mei 2007, 17:13
ik heb jaren plezier gehad van mn hondo :)
nu nog steeds wel trouwens, ze speelt best lekker

glasbier
8 mei 2007, 17:14
ik snap daarom ook niet dat men honderden euries voor een fender betaald!!!!

oeps,hier krijg ik reakties op!!!

drap
8 mei 2007, 17:19
ik snap daarom ook niet dat men honderden euries voor een fender betaald!!!!

oeps,hier krijg ik reakties op!!!

Mwah, als het maar om een paar honderd euro gaat dan neem ik die Fender hoor, no problem. De meesten zijn een stuk duurder :)

Pepe
8 mei 2007, 19:33
er zullen best slechte gitaren gemaakt worden maar was kost een cheapo strat nou nog
Ibanez maakte vroeger prachtige gitaren -ik heb er een paar- maar de goedkope meuk van Ibanez was ook helemaal niks -die heb ik ook - en daar wordt nu zonder blikken of blozen 4 a 500 euro voor gevraagd. Hondo, Rokkomann, Sakai, dat werk. Nog heilig bij Egmond, dat weer wel. Maar je spaarde een jaar voor een goedkope Ibabarrel, nu koopt den beginner van een maandje zakgeld een chinese strat en dan zeuren over een dun geluid.

Een goedkope Ibanez was 600 gulden, een zomervakantie in de bieten was 300 gulden. De zeikers en zeurders trokken dat niet, natuurlijke selectie wat wel weer een voordeel was.

wietse
8 mei 2007, 20:02
Ja, snap ik niet. Ik heb zelf toevallig een oude Hondo LP ergens thuis op de zolder liggen (overgenomen van familielid), maar ik durf er nog geen 100 euro voor te vragen. Absoluut een poep-gitaar.

wat voor elementen zitten erin, open coil dan zijn het dimarzio's, chromen kapjes = nephumbuckers.
dus in het geval van de dimarzio's die er uit trekken paar cheapo dingen er in en de gitaar op marktplaats pleuren onder bieden.
dan kunnen ze helemaal zelf bepalen wat ze er voor over hebben en hoef jij je niet schuldig te voelen.

de hondo's die ik in m'n handen heb gehad waren allemaal na wat afstelwerk prima bespeelbaar, maar die hype van tegenwoordig begrijp ik ook niet.

de kwaliteit van goedkope gitaren is er enorm op vooruit gegaan de laatste jaren, maar nog steeds wordt er zat rommel gemaakt dat er vaak oogverblindend mooi uitziet en om die reden verkoopt.

isa1984
8 mei 2007, 22:48
Ja glas bier,

Leg maar s uit van die fenders :) !!
Werkelijk waar, ik weet dat er slechte squiers en mexicanen zijn
maar ik ken profs (die ook nog eens veel spelen en niet pretenderen prof te zijn maar het ook echt zijn zeg maar) die het gewoon bij hun standard stratje houden uit
de 80ies!

glasbier
8 mei 2007, 22:54
Ja glas bier,

Leg maar s uit van die fenders :) !!
Werkelijk waar, ik weet dat er slechte squiers en mexicanen zijn
maar ik ken profs (die ook nog eens veel spelen en niet pretenderen prof te zijn maar het ook echt zijn zeg maar) die het gewoon bij hun standard stratje houden uit
de 80ies!

fender is natuurlijk ook een stuk nostalgie en geschiedenis wat je koopt!
fender strats vind ik natuurlijk nog steeds erg mooi!
maar ja,soms heb je gewoon eens wat anders nodig!
en dan ontkom je er niet aan om op een ander merk over te stappen.
maar daar heb ik geen moment spijt van gehad.

CrudeSapphire
8 mei 2007, 22:54
Ik heb eens een stagg vast gehad aan de hals & hij viel gwn in 2 =/

glasbier
8 mei 2007, 22:59
Ik heb eens een stagg vast gehad aan de hals & hij viel gwn in 2 =/

-heb je mazzel gehad;voor hetzelfde was je dood geweest!

Pepe
8 mei 2007, 23:01
-heb je mazzel gehad;voor hetzelfde was je dood geweest!

this is funny dude!

isa1984
8 mei 2007, 23:02
fender is natuurlijk ook een stuk nostalgie en geschiedenis wat je koopt!
fender strats vind ik natuurlijk nog steeds erg mooi!
maar ja,soms heb je gewoon eens wat anders nodig!
en dan ontkom je er niet aan om op een ander merk over te stappen.
maar daar heb ik geen moment spijt van gehad.

Ik snap je totaal met je prs, het is maar wat voor sound je ermee wilt neerzetten idd. Een hele goede gitarist die ik ken hier in Groningen speelt met een prs over een vox, hele vette scheur ook. Een gitarist van 'the five great guitars' die ik toevallig af en toe spreek heeft laatst ook een prs gekocht, ik had die jazzy sound niet verwacht, echt te gek. Ik snap je keuze wel!

drap
8 mei 2007, 23:05
-heb je mazzel gehad;voor hetzelfde was je dood geweest!

Ghehehe, sinds wanneer hebben Friezen humor :D

glasbier
8 mei 2007, 23:06
Ik snap je totaal met je prs, het is maar wat voor sound je ermee wilt neerzetten idd. Een hele goede gitarist die ik ken hier in Groningen speelt met een prs over een vox, hele vette scheur ook. Een gitarist van 'the five great guitars' die ik toevallig af en toe spreek heeft laatst ook een prs gekocht, ik had die jazzy sound niet verwacht, echt te gek. Ik snap je keuze wel!

-thanks!
(ik kom niet vaak mensen tegen die mij begrijpen!)

glasbier
8 mei 2007, 23:07
Ghehehe, sinds wanneer hebben Friezen humor :D

-Friezen hebben geen humor;was serieus bedoeld

iwamoto
8 mei 2007, 23:08
beetje nutteloze stelling he, als je toch even verder kijkt als dat je neus lang is zie je toch zo alleen maar goedkope rommel gitaren, kan hier niet gewoon een slotje op ofzo? alsjeblieft zeg :stop:

Lexvandoef
8 mei 2007, 23:17
Ik ben ook begonnen op stagg, en speel nu op Fenders en Gibsons (oke Orville by Gibson :D). Hele goeie gitaren natuurlijk.

Maar ik zit hier tijdens het lezen van dit topic een beetje te pingelen op mijn oude stagg, ja een stagg. Zo slecht istie toch niet hoor, ik heb hem vandaag al een afstelbeurtje gegeven, nieuwe snaren erop en de trem geblokt. Helemaal niet verkeerd. Kijk het is natuurlijk geen Fender, maar er komt een overtuigend strat geluid uit, verbaasde ik mij zelf ook over. En speelgemak is ook redelijk.

Mijn gitaartech vond het ook al zo apart :D Nou moet ik wel zeggen dattie niet zo stemvast is he :D.

Nu heeft mijn broertje een behringer strat gehad, daar was echt geen beginnen aan, ik vermoed ook dat dat het gemiddelde niveau van stagg is, maybe heb ik geluk gehad. Ik heb hem destijds op de kleur uitgekozen :D, he ik was 14 en had nog geen gitaar ooit aangeraakt en vond dat rood zo mooi.

Anyway, valt hij mij eigenlijk weer reuze mee als ik nu eens luister. Zou ik er nog een kopen? No way, ik heb nu veel meer budget en weet echt wat ik wil, ik zou het ook geen beginner aanraden, een vriend van mij heeft dezelfde, speelt er nog steeds over, maar dat ding is ook echt een drama.

Pepe
8 mei 2007, 23:24
-Friezen hebben geen humor;was serieus bedoeld

oh man, you're cracking me up

glasbier
8 mei 2007, 23:29
oh man, you're cracking me up

-nee toch!

smandert
9 mei 2007, 09:05
Een beetje een nutteloos topic. Ik ben 16 jaar geleden begonnen op een Samick Fatstrat met bijbehorende versterkertje, als ik het goed heb voor f 300,-. Tuurlijk, slecht materiaal, action van hier tot tokyo, maar ik heb er niet minder van genoten. Dat soort bagger wordt ongetwijfeld nog steeds gemaakt. So what? Als er een (beginners)markt voor is...