PDA

View Full Version : Dynacord AM12 of HK Audio DART?



Makor1966
8 mei 2007, 13:23
Ik ben van plan om een actieve monitor aan te schaffen voor de zang bij m'n nieuwe band, want ik hoor mezelf niet goed met de spullen die standaard in de oefenruimte staan. Tegen de tijd dat ik mezelf goed hoor wordt de drummer doof.
(spullen staan in een vaste opstelling, ongeveer zo: / drum \ ik sta met de gitarist/backingvocalist en bassiste tegenover de drummer)

Vorig jaar heb ik voor bij m'n oude bandje een powered mixer Yamaha EMX5000-20 en 2 passieve speakers HK Audio Premium PR:O 12 aangeschaft omdat het geluid van de oude set #@! was, de keus was toen tussen de passieve speakers Peavey Pro 12 en HK PR:O 12, dat won HK met glans.
Ik wil alleen niet elke week 4x al die spullen verhuizen, vandaar de monitor.

Bij m'n nieuwe bandje maak ik nu dus gebruik van de gear die in de oefenruimte staat, merk en type van de powered mixer en speakers is Peavey, klinkt erg schel/blikkerig. Dus ik ben van plan een goede monitor aan te schafffen want ik wil de rest van de band niet doof maken met de takkenherrie uit die Peaveys, en een actieve monitor kan ik ook nog aan m'n andere set hangen bij een optreden, of voor een acoustische set gebruiken.

Ik heb al een beetje rondgekeken en heb de keus voorlopig op deze twee monitoren laten vallen, de Dynacord AM12 (http://www.beyerdynamic.co.uk/distributorpages/dynacordpages/am12_m12monitors.html), en de HK Audio DART (http://www.hkaudio.com/products.php?ptype=ps&mode=prod&id=11&pk_id=23&sub=facts).

Heeft er iemand hier ervaring met 1 van deze, liefst beide, speakers? Het geluid van de passieve HK premium speakers die ik heb vind ik wel mooi, klinken open en warm. Met Dynacord heb ik geen ervaring maar de aansluitmogelijkheden lijken me wat uitgebreider.

Zijn er eventueel nog meer monitor-speakers die ik in m'n lijstje om te testen moet opnemen? (budget €1000)

peter_heijnen
8 mei 2007, 15:01
Je moet natuurlijk nooit zomaar een monitor kopen die je niet kent. Ik ken deze dynacord ook niet, maar de dynacord spullen waar ik in het verleden wel mee heb gewerkt waren altijd echt goed en echt de moeite waard. Toch maar ergens zo'n ding testen dan?

hoofd
8 mei 2007, 15:56
- verplaatst naar recording -

Jimi Hendrix
8 mei 2007, 18:41
Ik ken de AM12, erg goed.

Van HK heb ik zelf zo'n goedkope blauwe, die zijn nu zwart geloof ik (voiceworks heet die serie), doet 't ook prima voor kleine schnabbeltjes.

Makor1966
17 mei 2007, 23:21
Tis de Dynacord AM12 geworden, dinsdag aangeschaft in Den Haag. Niet eens tegenover de HK DART getest, hadden ze niet in huis, wel een ander model HK, de RS122 ofzo, de Dynacord klonk in ieder geval stukken beter. Daarbij had ie ook meer aansluit en mix mogelijkheden.
De Dynacord ging in de oefenruimte wel rondzingen terwijl hij niet eens erg hard stond. (extra reden om m'n Equalizer-trainer-programmaatje te gaan gebruiken) Ook erg jammer dat ik zelfs met gebruik van de nieuwe monitor toch iets aan m'n stembanden kapot gezongen heb van de week. De akoestiek in de kleine geisoleerde ruimte is heel anders dan ik gewend ben, ik sta redelijk dicht op het drumstel, en misschien zet ik daardoor te hard in, met als gevolg dat ik teveel druk op m'n stembanden zet.
Moet toch maar weer gaan oefenen op m'n zangtechniek als de pijn een beetje weg is vandeweek, en eventueel weer een tijdje zangles, om op te halen hoe het voelt als je techniek wel goed is. Bij m'n andere band is het geluid blijkbaar beter want daar heb ik zelden last van m'n keel. Het voelt in ieder geval wel als zonde van het geld op deze manier...

harrie-beton
18 mei 2007, 08:24
Wij oefenen hard (gemiddeld 102 db) en voor onze zanger was dat altijd een probleem. Hij zingt tegenwoordig met in-ear en wil nooit meer terug naar monitors.

Makor1966
18 mei 2007, 10:47
Heeft ie dan op maat gemaakte oordoppen of zo'n standaardset?
Ze verkopen bij Rockpalace (waar ik de monitor vandaan heb) ook onderdelen en complete InEar systemen van Sennheiser & Shure en ze zijn ook dealer van Earproof op maat gemaakte oordoppen. Ik ben al sinds woensdag aan het twijfelen of ik zal proberen of ik 'm nog kan ruilen voor InEar maar ik lees allerlei verontrustende berichten dat je van InEar-dopjes gehoorschade zou oplopen. Weet ook niet of dat nou hetzelfde is bij standaarddopjes en op maat gemaakte doppen.

harrie-beton
18 mei 2007, 11:20
standaard doppen van Koss.

+Draadloos setje van ongeveer 300 euro.

Makor1966
18 mei 2007, 16:52
Even terug gegaan naar de winkel, omruilen voor InEar was geen probleem.
Dus ik ben nu in het bezit van een Sennheiser EW 300 IEM G2 (http://www.thomann.de/de/sennheiser_ew_300_iem_g2eband.htm). Kan er eventueel ook nog op maat gemaakte oordopjes aanhangen. Eerst maar eens even goed de gebruiksaanwijzing doorspitten, heb toch pas volgende week woensdag weer band. Ben erg benieuwd!!