PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar!!!



Flipkoos
7 mei 2007, 23:57
Hoi!

Ik heb maar weer eens een nieuw dingetje gekocht.
Af en toe verschijnen er van die koopjes op internet...
Het is een Takamine EAN60C, een nylonsnarige el.-akoestische gitaar.

Body Shape: FXC/Nylon Cutaway
Rosette: Tinted wood rings
Top: Solid Cedar
Inlays: None
Back: Solid Mahogany
Sides: Mahogany
Fingerboard: Rosewood
Electronics: CT-4B
Tuners: Gold with Amber Pearl
Features: Nylon Strings, Scalloped bracing

Ik heb 'm net opgehaald uit Amsterdam, dus nog niet echt lekker ingespeeld...alleen ik kwam wel het volgende ''probleempje'' tegen.

Mijn ak. versterker zat in een niet geaard stopcontact...en ik vrees dat dat er iets mee te maken heeft. Er zit een vervelende brom in de versterker als ik de gitaar aansluit. Zodra ik mijn vinger op de plug of op de ingang houdt is dat weg.
Misschien is dat met een geaard stopcontact weg, maar ik snap het niet helemaal, want met mijn Ovation en met mijn Seagull is er helemaal niets aan de hand. Zij geven geen enkele brom.
Iemand die weet hoe dat kan?
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00611.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00613.jpg
http://i90.photobucket.com/albums/k248/flipkoos/DSC00612.jpg

Yamhammer_71
8 mei 2007, 00:07
Het ligt waarschijnlijk wel aan het feit dat je over een niet-geaard stopcontact speelt.
Probeer de gitaar eens in de keuken of ergens anders in je huis waar je een geaard stopcontact hebt, bijna zeker dat je dan geen ruis/brom meer hebt.
Waarom je andere gitaren zowieso geen brom hebben en juist de Takamine wel, weet ik niet. Geaard lost je probleem naar alle waarschijnlijkheid wel op.



Fantastisch gitaartje overigens, Takamine Rules!

Flipkoos
8 mei 2007, 00:15
Dank je!
Hmm...zelfde probleem bij het rechtstreeks-in-de-computer-inpluggen ontdek ik net.
Toen ik hem bij de verkoper teste heb ik de brom inderdaad niet gehoord.
Ik zal het eens ergens anders in huis proberen. Toch wel vervelend en ik blijf het vreemd vinden dat alleen deze het doet.

LaurentB
8 mei 2007, 00:17
Dank je!
Hmm...zelfde probleem bij het rechtstreeks-in-de-computer-inpluggen ontdek ik net.
Toen ik hem bij de verkoper teste heb ik de brom inderdaad niet gehoord.
Ik zal het eens ergens anders in huis proberen. Toch wel vervelend en ik blijf het vreemd vinden dat alleen deze het doet.

Misschien omdat het je enige nylonsnarige versterkte gitaar is? Bij staalsnarige gitaren aard je hem zelf via de snaren, maar bij nylon werkt dat niet.

Yamhammer_71
8 mei 2007, 00:31
Misschien omdat het je enige nylonsnarige versterkte gitaar is? Bij staalsnarige gitaren aard je hem zelf via de snaren, maar bij nylon werkt dat niet.

Nja, ik heb hetzelfde ''probleem'' als Flipkoos maar dan bij mn electrische gitaren.

LP x geeft ruis en 'tikjes' door een niet-geaard stopcontact (alleen wanneer je de snaren afdempt met je hand, dan is het weg) en de andere LP y geeft totaal geen ruis en 'tikjes' door een niet-geaard stopcontact.

LP x door een geaard stopcontact en de ruis, tikjes etc is weg. Zelfde als het probleem van Flipkoos. Hoe verklaar je dat dan?

DeiDRagonas
8 mei 2007, 01:01
Em ik heb EXACT dat probleem met mn nieuwe Les Paul faded!!! Ik zit er niet zo mee verder, maar ik vind het zo vreemd dat mn el cheapo's, mn crafter en mn warlock niks geen brom geven en juist mn Gibson wel!

alzosprak
8 mei 2007, 07:32
Leuke gitaar Flipkoos en zeer praktisch versterkt toepasbaar en acoustisch ook een leuk geluid denk ik. Ovation heeft ook een nylon versie met openkop en 'stereosimulatie' ook zeer praktisch versterkt toepasbaar. Alleen klinkt een 'spaansje' van 100 Euro beter.

Flipkoos
8 mei 2007, 09:06
Is zoiets niet te regelen in je gitaar...ik bedoel je moet de elektronica toch eenvoudig kunnen aarden? Ja...euhm...ik niet weten verder...ben atechnisch...maar gewoon ff vraagje...

Yamhammer_71
8 mei 2007, 09:19
Is zoiets niet te regelen in je gitaar...ik bedoel je moet de elektronica toch eenvoudig kunnen aarden? Ja...euhm...ik niet weten verder...ben atechnisch...maar gewoon ff vraagje...

Ik denk het wel, moet haast wel zou je zeggen.

Volgens mij moet het niet zomaar 'gewoon' zijn dat de gitaar ruis, brom en tikjes geeft door een ongeaard stopcontact. Wellicht een gitaarbouwer ofzo...zit ik zelf ook sterk aan te denken.
Waarschijnlijk heeft het wel met de aarding van de gitaar zelf te maken.

Flipkoos
8 mei 2007, 12:51
In de keuken ging het goed inderdaad... :P

LaurentB
8 mei 2007, 13:14
Nja, ik heb hetzelfde ''probleem'' als Flipkoos maar dan bij mn electrische gitaren.

LP x geeft ruis en 'tikjes' door een niet-geaard stopcontact (alleen wanneer je de snaren afdempt met je hand, dan is het weg) en de andere LP y geeft totaal geen ruis en 'tikjes' door een niet-geaard stopcontact.

LP x door een geaard stopcontact en de ruis, tikjes etc is weg. Zelfde als het probleem van Flipkoos. Hoe verklaar je dat dan?

Nee, ik zeg ook niet dat ik De Oplossing Aller Tijden voor Alle Aardingsproblemen Wereldwijd heb, maar misschien dat het hier net het verschil maakte. Maar het is dus een aardingsprobleem, zoals we kunnen concluderen vanwege het keukenexperiment van Flipkoos. Nu nog de oplossing...

Yamhammer_71
8 mei 2007, 13:38
Juist...Flipkoos en ik hebben EXACT hetzelfde probleem.

Helaas kan je niet vaak genoeg in de keuken spelen, niet echt handig.

Voordat LP x nog originele EMG elementen had, was dit probleem niet aanwezig. Sinds er passieve elementen in zijn gezet, kwamen de problemen. Vreemd want LP y met originele passieve elementen heeft dit probleem nooit gekend.
Ik ga er dus echt vanuit dat er iets binnen de gitaar niet 100% zuiver is. Wellicht mag Flipkoos ook ervan uitgaan dat er iets niet helemaal 100% aan de haak is met de electronica van de gitaar. Het werkt, maar niet zoals het eigenlijk moet. Naar mijn mening moet het gewoon voor de volle 100% werken zonder afhankelijk te zijn van de 'juiste stopcontacten'. Het probleem IN de gitaar moet dus verholpen worden.

Flipkoos
8 mei 2007, 17:43
Zij heeft in ieder geval nergens last van:

takamine ean60c xufei yang (mms://www.MarkCentury.com/Media/Xue Fei Yang_Teaser.wmv)

en wel exact dezelfde gitaar! :rockon: :)

Ed deijkers
8 mei 2007, 21:34
Juist...Flipkoos en ik hebben EXACT hetzelfde probleem.

Helaas kan je niet vaak genoeg in de keuken spelen, niet echt handig.

Voordat LP x nog originele EMG elementen had, was dit probleem niet aanwezig. Sinds er passieve elementen in zijn gezet, kwamen de problemen. Vreemd want LP y met originele passieve elementen heeft dit probleem nooit gekend.
Ik ga er dus echt vanuit dat er iets binnen de gitaar niet 100% zuiver is. Wellicht mag Flipkoos ook ervan uitgaan dat er iets niet helemaal 100% aan de haak is met de electronica van de gitaar. Het werkt, maar niet zoals het eigenlijk moet. Naar mijn mening moet het gewoon voor de volle 100% werken zonder afhankelijk te zijn van de 'juiste stopcontacten'. Het probleem IN de gitaar moet dus verholpen worden.

Het kan aan je gitaar liggen doch...
Wat je hoort is de dubbele net frequentie van 50 Hz, dus 100Hz brom. De meeste gitaren zijn uitgevoerd met een asymetrische aansluiting. Dwz. de afschermingsmantel om de centrale draad maakt deel uit van het signaal naar de versterker. Als de mantel aan aarde ligt wordt de geïnduceerde brom naar aarde afgevoerd. Ligt deze niet aan aarde, dan is het potentiaal van de mantel hoger en wordt de 100Hz niet afgevoerd. Je kunt ook een gebalanceerd signaal maken door twee kerndraden te gebruiken met een afscherming erom heen, echter de electronica in je gitaar, eventuele elementen (waarvan de behuizing weer deel uitmaakt van het signaal) verstoren dit gedoe weer. Uiteindelijk is het effect dat als je zelf metalen delen aanraakt de brom verdwijnt alleen maar als je min of meer zelf goed geleiding maakt met aarde.

Gewoon met randaarde wandcontactdozen werken, probleem weg.

LaurentB
8 mei 2007, 21:57
Het kan aan je gitaar liggen doch...
Wat je hoort is de dubbele net frequentie van 50 Hz, dus 100Hz brom. De meeste gitaren zijn uitgevoerd met een asymetrische aansluiting. Dwz. de afschermingsmantel om de centrale draad maakt deel uit van het signaal naar de versterker. Als de mantel aan aarde ligt wordt de geïnduceerde brom naar aarde afgevoerd. Ligt deze niet aan aarde, dan is het potentiaal van de mantel hoger en wordt de 100Hz niet afgevoerd. Je kunt ook een gebalanceerd signaal maken door twee kerndraden te gebruiken met een afscherming erom heen, echter de electronica in je gitaar, eventuele elementen (waarvan de behuizing weer deel uitmaakt van het signaal) verstoren dit gedoe weer. Uiteindelijk is het effect dat als je zelf metalen delen aanraakt de brom verdwijnt alleen maar als je min of meer zelf goed geleiding maakt met aarde.

Gewoon met randaarde wandcontactdozen werken, probleem weg.

Kijk, dat vind ik nou eens een goede uitleg. Nou begrijp ik dat eindelijk eens, hoe dat zit!

Ed deijkers
10 mei 2007, 00:34
Kijk, dat vind ik nou eens een goede uitleg. Nou begrijp ik dat eindelijk eens, hoe dat zit!

Met beide voetjes op de grond en nuchter blijven...helpt.

Thanks voor het compliment

Ed

Flipkoos
11 mei 2007, 18:58
Ik heb begrepen dat de stopcontacten in je huis aarden best een heel lastige klus is....Eerst nog maar met het verlengsnoer naar de keuken dan :P
Heb verder al veel plezier van mijn eerste nylonsnarige in de gitarenfamilie. :rockon:

Blend
11 mei 2007, 19:14
Wat is nou eigenlijk precies het nut van 'n spaanse gitaar uitversterken thuis?

Flipkoos
11 mei 2007, 19:18
Wat is nou eigenlijk precies het nut van 'n spaanse gitaar uitversterken thuis?

ach nee, niet veel...maar ja...voor opnames gebruik ik m dan ook weer, en mijn pc is ook niet geaard.
En het klinkt wel vet gewoon..

Ed deijkers
11 mei 2007, 22:37
Ik heb begrepen dat de stopcontacten in je huis aarden best een heel lastige klus is....Eerst nog maar met het verlengsnoer naar de keuken dan :P
Heb verder al veel plezier van mijn eerste nylonsnarige in de gitarenfamilie. :rockon:


Valt reuze mee in een modern huis. Boven de lamp (het dichtst bij het "stopcontact") Koop of leen een trekveer (heet echt zo!) 10 meter aarde draad (geel/groen) schakel de stroom uit!!
Verwijder de lamp en dekseltje van de centraal doos. Kijk eerst of er een geel/groene draad in de doos aanwezig is!!. Zoja, verwijder het oude stopcontact, en stop de METALEN trekveer bij de blauwe en bruine draad in de buis en duw door totdat deze in de centraaldoos uitkomt. Als de trekveer een bocht tegenkomt gaat het zwaarder, doch lukt wel. Bind de aarddraad aan de trekveer. Trek hem voorzichtig doorde buis bij de twee andere draden die er al in zitten. Vervang het stopcontact voor eentje meet randaarde.
Sluit de aarddraad aan op de geel/groene draden in de centraal doos.

Als het niet lukt zo; bel de handige buurtbuurman die alles zegt te kunnen.

Succes

groet,

Ed