PDA

View Full Version : 15 watt Buizen



Hallie
7 mei 2007, 16:43
naar flink zoeken en vragen,, weet ik het allemaal niet meer..
het enigste wat ik weet is dat buizen toch lekkerder zijn dan transistor

nou de vraag.

een 15 watt Buizen is dat:

goed genoeg voor ene optreden(kan je dan meekomen?)
goed genoeg als het niet al te hard staat voor thuis?

ik kan de wel een 50-100 transistor kopen.. maar iets geld erbij en je hebt 15 watt buizen. dus vandaar.

vinni
7 mei 2007, 16:48
15Watt buizen is vaak genoeg hard zat.
Alleen als je echt veel clean speelt zou ik meer headroom (lees meer watts) nemen.

Soms de Tiny Terror?

Vinni

Herman
7 mei 2007, 16:58
Voor thuis is het écht al zat, ik heb een Twintone altijd op 25watt staan hier, en boven de 1 is eigenlijk idioot (maarja, als je dan toch op een vrijstaande boerderij woont hé :D) Met optredens moet je het er toch opzich ook wel mee kunnen doen, maar zal hij soms wel uitversterkt moeten worden denk ik..

Hallie
7 mei 2007, 17:08
oke;)... miss offtopic..

maar bij de vox ac 15

zit geen gain kanaal.. dus zonder pedaaltje geen OD :O

mischien hele domme vraag hoor

Jimwoud
7 mei 2007, 17:12
oke;)... miss offtopic..

maar bij de vox ac 15

zit geen gain kanaal.. dus zonder pedaaltje geen OD :O

mischien hele domme vraag hoor

Het top boost kanaal gaat al snel oversturen(OD) naarmate je het volume hoger zet. Daar heb je thuis weinig last van, maar met optredens wel. Dan is hij niet meer clean te krijgen.

Kijk ook eens naar een Laney LC15 ook een leuk buizencombotje voor thuis.

Hallie
7 mei 2007, 17:15
maar je kan niet swicthen tussen OD en clean:O?

oke bedankt.. ik zal even een kijkje geven;)

Jimwoud
7 mei 2007, 17:19
maar je kan niet swicthen tussen OD en clean:O?

oke bedankt.. ik zal even een kijkje geven;)

Nee kan niet, het is een éénkanaals versterker. Hele gave sound voor lichte overdrive en om te boosten, maar niet als clean versterker. Op hoog volume dan

Pickslide
7 mei 2007, 17:39
naar flink zoeken en vragen,, weet ik het allemaal niet meer..
het enigste wat ik weet is dat buizen toch lekkerder zijn dan transistor

nou de vraag.

een 15 watt Buizen is dat:

goed genoeg voor ene optreden(kan je dan meekomen?)
goed genoeg als het niet al te hard staat voor thuis?

ik kan de wel een 50-100 transistor kopen.. maar iets geld erbij en je hebt 15 watt buizen. dus vandaar.

Afhankelijk van wat voor muziek je speelt is 15 watt mss wel wat weinig voor een optreden als je niet uitversterkt wordt.

Mitch
7 mei 2007, 18:00
15W buizen kan prima, maarrrrr..... het hangt wel van de totale kwaliteit af. Daarmee bedoel ik dan zowel de amp als de speakers. Het hangt er dus een beetje vanaf. En Laney combo'tje met een 10 inch speaker, mwoh... prikt matig door de mix. Een Tiny Terror top met een leuke 2x12: prima te doen !

Tweede punt: moet het clean zijn of mag het al een beetje oversturen ?

Hallie
7 mei 2007, 18:08
het gaat om een met name om een Vox ac 15

maar als het een vox ac 15 is... dan heb je mooi clean.. en dan kan je toch oversturen met pedaaltjes... wordt dan mooi trouwens?

Hallie
7 mei 2007, 18:10
maar de laney lijkt me ook wel wat eigenlijk.

is de laney kwalitatief goed?
mischien weten jullie daar iets van

dus uit eindelijk gaat het om een Vox ac 15 of een laney 15 watt.

commentaar en advies is welkom;)

Mitch
7 mei 2007, 19:54
Qua sound zonder enige twijfel de Vox.

Pepe
7 mei 2007, 20:23
beiden goeie amps, de laney lijkt me iets betrouwbaarder, de vox iets volwassener met zijn 12 inch, in deze klasse kan je ook kijken naar een Peavey classic 20. Een pedaaltje ervoor en hup. Kind kan de was doen.

Een goede AC15 is een amp voor het leven maar daar kom pas achter als je eerst een rits 50 en 100 watters hebt afgewerkt, in mijn geval dan.

jorrit
7 mei 2007, 20:46
ik heb een 35 watt eindversteker, als ik die half open zet heb ik nog genoeg met optredens... en ik speel in een metal band dus sjah.. genoeg volume..

je wordt trouewns 9 vd10 keer uit versterkt je moet dus alleen genoeg volume hebben om jezelf te horen op t podium..

15 watt zoals al gezegd gaat alleen niet clean blijven als je hm vol open zet.. dus wil je hard clean spelen op een podium gaat dat lastig worden..

ik zou trouwens altijd voor een 12 inch speaker gaan...

Hallie
7 mei 2007, 21:29
okey :)

opzich weet ik dat een Vox echt heel goed is, maar de laney heb je clean en overdrive. daar kan ik opzich iets meer mee. maar aan de andere kant.. als ik met een vox met pedaaltjes werk zou het kunnen.

is dat mooi met een vox, om je drive uit een stompboxje te halen?

alleen heb ik niks met tremelo(bij de vox)

Mitch
7 mei 2007, 21:48
Een 1x10 combo klinkt al gauw een stuk doziger in een bandsituatie. Niet fijn om mee te repeteren !

Hallie
7 mei 2007, 22:07
Mijn lijst tot nu is

peavey classis 20
Vox Ac 15
Laney Vc15

weet iemand de prijs van peavey classis 20?

oké ik moet natuurlijk wel testen;)
maar.. ik weet dat 10 inch van laney minder is dan de 12 inch van Vox
maar Vox heeft tremelo:O.. en niet echt een OD kanaal..

dus ik weet echt niet wat nou iets voor mij is.
wat ik wel weet is dat ik ong 15 watt buizen wil hebben omdat buizen lekkerder zijn dan trans. en 15 watt kan nog op huis volume. en kleine gig.

Rocketman
8 mei 2007, 02:05
Ik weet niet wat bij jullie clean is maar ik speel rockabilly, beetje old school alleen een tikje sneller. Ik speel clean "met een randje". Ik zet op mijn Vox AC15 de master helemaal open en het top boost volume op 1 a 2 uur (net iets over de helft). Het is echt kneiterhard hoor. De bassist heeft een 300 watt amp en de drummer net een nieuw drumstel met allemaal enorme bekkens enzo. Als ik gewoon meepingel dan is het helemaal clean en als ik hard aansla bij solos enzo gaat het scheuren. Nou moet ik zeggen dat ik een gitaar met lage output gebruik. Voor een gitaar met hogere output lijkt het me gewoon een kwestie van de top boost minder hoog zetten voor hetzelfde resultaat. En wat bedoel ik met scheuren; een late sixties soort scheur. Vergelijkbaar met Ten Years After of Hendrix. Als je heftiger wilt scheuren kun je volgens mij beter een andere versterker kopen. Als je zowel in de slaapkamer als bij live optredens zowel een optimaal clean als een superscheur wilt op alle denkbare volumes dan zou ik toch voor een solid state amp gaan ipv buizen.

riesj
8 mei 2007, 02:28
Hallie schreef:

dus ik weet echt niet wat nou iets voor mij is.
wat ik wel weet is dat ik ong 15 watt buizen wil hebben omdat buizen lekkerder zijn dan trans. en 15 watt kan nog op huis volume. en kleine gig.

Ik heb een 15 Watt buizenversterker (Laney LC15R). Ik weet natuurlijk niet hoe goed geluidsgeïsoleerd jouw huis is, maar als je thuis je eindbuizen wilt oversturen zonder anderen tot last te zijn, dan is 15 Watt echt te hard. Ik heb dit zelf opgelost door een attenuator (Weber MiniMass) te gebruiken bij mijn versterker. Vergis je niet, 15 Watt buizen is echt hard voor thuis.

Ik heb mijn LC15R nog niet gebruikt bij optredens, maar voor een clean zaalgeluid zal je waarschijnlijk wel je geluid moeten uitversterken.

Rocketman
8 mei 2007, 02:58
Ik snap trouwens niet waarom iemand buizen zou willen oversturen in de slaapkamer. Alleen als je homerecorder bent die kickt op het met mic opnemen van amps kan ik me er nog iets bij voorstellen.

Ik speel thuis op een solid state, en soms op een modeling amp of via een J Station, maar meestal plug ik niet eens in als ik thuis wil oefenen.

Om een AC15 ECHT lekker te laten klinken zul je hem behoorlijk hard moeten zetten; te hard voor thuis.

Ik snap trouwens die "clean headroom" van een buizenversterker waar iedereen het over heeft ook niet. Als je zo kickt op clean dan moet je een solid state gebruiken. Het enige wat een buizenversterker toevoegt aan het clean is "het randje" (= niet meer clean).

Als je zowel in de slaapkamer als bij live optredens met dezelfde buizenversterker op alle gradaties clean als overstuurd wil spelen (live zonder gebruik te maken van PA, wie doet dat trouwens nog ?) en dus voldoende clean headroom wil hebben om een middelgroot cafe te bedienen met cleane sound met bijna geen randje, dan adviseer ik een buizenamp a la AC30/AC50 en dan thuis in de slaapkamer een pedaaltje gebruiken voor het oversturen.

Maar ja dan moet je wel elke week 50 kg verslepen.

Misschien kun je dan beter kiezen voor 2 amps. 1 solid state voor de slaapkamer en 1 buizen voor het echte werk. Aangezien ik een Vox aanhanger ben adviseer de Vox 15R voor de slaapkamer. Solid state maar klinkt echt bijna net zo goed als een AC15. Kost geen reet. 100 euro of zo.

Ik zal het sterker vertellen, vorig weekend trad ik op in een enorme hal voor het 15 jarig bestaan van een motorclub in belgie. Bij de toegift wou mijn AC15 niet meer aan; had hem iets te nonchalant uit en aangezet nadat ie gloeiend heet was geworden. Vervolgens mijn backupje de 15R aangesloten. Ik merkte bijna geen verschil. Ik heb beide versterkers als monitor gebruikt want mijn monitor deed bijna niks. Ok ik had wellicht iets te veel gedronken.

De band na ons, een goede, bekende, band, liep over van complimenten over mijn sound. Zowel vwb de kleine (15R) als de "grote amp" (AC15).

Zij traden op met manshoge solid state amps. Ik dacht Jesus Christ wat is dit snoeihard. Ik vroeg aan de geluidsman "stonden wij ook zo hard?" en hij grijnste bevestigend.

G.G.
8 mei 2007, 07:41
Ik zou ook een lekkere kleine transistorversterker adviseren voor thuis. Buizen (hoe klein ook) is thuis bijna altijd te hard als je ze lekker wilt laten werken.

Wil je twee kanalen, dan wordt het ook altijd een stuk prijziger.

Ook een optie zoals ik gedaan heb:

Zoek twee goedkope (kleine) versterkers. Eén die goed clean klinkt, en één die lekker brult en zet er een A/B box tussen.

Ik heb voor clean nu een Fender Deluxe 112 (90w) en voor scheur een Peavey Backstage Plus met een BBE 651 pre-amp (35w)

Clean is meer vermogen zodat ie langer clean blijft en de scheurversterker heeft een lager vermogen zodat ie sneller gaat brullen.

Een transistorversterker met een lekkere brul is wat lastig te vinden, maar ze zijn er wel. Is wel geen echte buizenoversturing, maar wat verwacht je met een budget, en op slaapkamerniveau?

a.c.
8 mei 2007, 07:55
Ik gebruik vaak een laney VC15 met 2x12 koch speakerkast of 1x12 open back celestion vintage 30. Het klinkt echt geweldig! Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat geluid niet mooi vindt......
15 watt is soms krap, dan pak ik mijn valvetech samen met de VC15.

Lord Abortion
8 mei 2007, 08:06
Ik speel op mijn kamer met een Framus Dragon (100W) buizentop door een Framus 2x12 cabinet met Vintage 30's. En ik moet de eerste solid state amp nog horen die beter klinkt. Wat een gezeik ook altijd over lampenversterkers op laag volume. Als je ze wat open draait klinken ze beter omdat je eindtrap wat meer gaat werken, ja. Maar die preamp doet hetzelfde op eender welk volume. En lampenpre's klinken nu eenmaal heel anders dan die van een SS amp.

Als de topicstarter nu graag een buizenbak wil, dan moet hij daar voor gaan! Een kleine SS versterker kan je wel overal vinden, maar meestal zitten die toch in de klasse van beginnersmateriaal. Niet meteen mijn favoriete amps ...

Davidian
8 mei 2007, 08:36
Zijn die dsl20 hun geld waard? In de winkel klonk het heerlijk maar Ik weet niet of ie het met mijn black metal bandje trekt(lees blast beat galore).

Al kwam de VS100 Er met gemak bovenuit. Ik heb een SM57 die ik er voor kan donderen maar ik wil mezelf niet in rare bochten wrengen als dat ding 600 euro kost.

peter_heijnen
8 mei 2007, 08:59
Beste ts, zoals Pepe al eerder beschrijft is de ac15 een droomversterker.

Ook ik heb 25 jaar gesjouwd met zware 50 en 100 watters, racks, speakers, en wat al niet meer..., maar nu ben ik superblij met mijn ac15 met wat pedaaltjes ervoor. Ik heb de cc1x met de duurdere alnico blue speaker, maar dat is vooral een nuance.

Ok, als het zowel echt hard als echt clean moet, wordt het m.i. best lastig, maar wees daar de eerste jaren van je carriere nog maar niet al te bang voor. Een groter nadeel vind ik de grote warmteontwikkeling door de buizen. Mijn ac15 is al een keer bij de reparateur geweest en ik denk dat het defect te wijten is aan de warmte icm met de lange dagen die ik maak. Maar dat probleem is dus simpel op te lossen dmv een in te bouwen fan. Btw, door de ac15 tijdens pauzes netjes op standby te houden krijgen je buizen ook de kans ietsjes af te koelen.

Voordeel van de ac15 -tov van de meeste andere buizenamps- is dat je er gewoon zelf nieuwe eindbuizen in kunt zetten omdat de bias niet hoeft ingeregeld: plug&play dus. Dat scheelt kosten bij het onvermijdelijke periodieke buizenvervangen, maar vooral ook een hoop gedoe als de eindbuizen onverhoopt de geest zouden geven.

Zoals gezegd een droomversterker! Maar als je dan toch naar een goede transistorversterker op zoek bent: kijk eens naar de tech21-trademark 60. Dat is een van de beste transistors die ik ken -en zelf bezit- met een zeer goede sound, twee kanalen, boost per kanaal, goede schakelbare fx loop, goede galm, goede di out, en heel erg licht.

Hmm, en toch speel ik toch echt veel liever met de vox. :)

Hallie
8 mei 2007, 14:26
dus. 15 watt buizen is voor kamer gebruik veel te hard?

mischien beetje offtopic maar als ik solid state zou kopen.

hoeveel watt zou ik dan moeten hebben om niet onder te sneeuwen in een band situatie, mischien iets op te nemen, en uitverterkt makkelijk een gig aan zou kunnen.

is 30 watt dan genoeg?

Hallie
8 mei 2007, 14:40
als transistor dan toch beter is...

als ik dan veel thuis oefen, soms band(miss een gig), miss een opname

moet ik dan voor rond de 30 watt gaan, of rond de 50-60 watt gaan?

almarvk
8 mei 2007, 14:43
Ik denk dat je thuis veel plezier kan hebben aan een AC-15 versterker! Ik ben bang dat, als je voor een transitor gaat, je er snel op uit gekeken bent. Ik speel zelf thuis met een 50 watt buizen versterker en dat kan ook prima thuis.

Rocketman
8 mei 2007, 15:04
Imo moet je gewoon kiezen voor wat je het belangrijkste vind. De ideale versterker op een podium is niet ideaal voor de slaapkamer en andersom ook niet.

Zo zou ik het benaderen. Om een voorbeeld te geven; als je de absoluut perfecte buizenamp voor een podium situatie hebt omdat je hem daar lekker helemaal kan open draaien dan zul je je in de slaapkamer moeten "behelpen" met een pedaaltje. Of als je de perfecte scheur op slaapkamernivo hebt dan is die amp waarschijnlijk niet ideaal voor een podium situatie. Je kan prima optreden met slaapkamerversterkers (met PA en goede monitor) en je kan ook prima in de slaapkamer scheuren op een 100 watt buizenbak op niet al te luid volume (met pedaaltje). Beide situaties zijn dus, hoewel niet ideaal, zeer wel te overkomen.

Overigens heb je het volgens mij nog niet eens over je gitaar gehad. Dat aspect is volgens mij voor je sound (zowel slaapkamer als op podium) veel belangrijker dan het slaapkamer/podium vraagstuk.

Hallie
8 mei 2007, 15:11
oke=).

ik wil ze wel proberen natuurlijk. maar in de winkel kan je wel proberen, maar mijn kamer is veel kleiner. dus moeilijk te vergelijken.

mijn amp lijst tot nu toe is.
Buizen:
Laney Vc 15
vox ac 15
Transistor:
orange crush 30
hiwatt G40.
of is het in geval van transistor beter om meer watt te nemen?

Kim Wilson
8 mei 2007, 15:12
Voor transistor zou ik voor minimaal 60 watt kiezen.

almarvk
8 mei 2007, 15:13
En op wat voor gitaar/effecten/ speel je?

Hallie
8 mei 2007, 15:13
epi les paul
Boss ds -1
Boss bd -2

almarvk
8 mei 2007, 15:14
En wat voor stijl?

Hallie
8 mei 2007, 15:19
rock/indie/blues, zeker geen metal

almarvk
8 mei 2007, 15:20
Dan is zo'n Vox AC-15 of een Orange TinyTerror (moet je helaas nog wel een cabinet bij hebben...) prima opties!

Hallie
8 mei 2007, 15:22
oke=), en ik heb verder gezocht voor eventuele tranistor optie's

een Laney Lv 100

is 65 watt, rms.. dus soort van trans tube..

kan dat wat zijn :) ?

Rocketman
8 mei 2007, 15:42
je hebt ook nog hybride versterkers trouwens.... Misschien is dat wel de ideale oplossing voor een perfecte slaapkamer/podium amp. Buizen voorversterker, transistor eindversterker.

Hallie
8 mei 2007, 16:06
oke, opzich lijkt me het wel wat... maar is het volume te vergelijken met een trans?

ik wil geen marshall avt iig

welke hybride versterker heeft nou echt een heerlijk lekker clean geluid?, en ook wel een oke OD channel.. het meeste haal ik uit een stompboxje.

Kim Wilson
8 mei 2007, 16:11
Ik vind dit erg fijne amps:

http://muziek.marktplaats.nl/versterkers-bas-en-gitaar/88575327-fender-performer-1000-hybride-vertserker-1x12.html?return=eJwVykkOwjAMBdC7IMGuzdCWIVWF4CahG BplaOSYqYi7k2zs9%2B2vlVBfo3iflORcrRJoHKd%2BIoqKMTt HCLXXaCk6rSnVwTH%2FWAzYCkJlQiJ8eAgEgT0BEwHavKqLTuV %2FN6Q1snHXdvVE3h3fbhCbaxpoXjcnsW7OLo%2FTTu4LZWHbF VLmYmLhO1PyppWHkj45dYJ321Kzr5wi4G1GD5gPczKlvYmDWPW %2FP2ykRSI%3D&df=1&fta=eNo9js2OgzAQg99lDj0nE4aARzxLFQl2FTUViPSHtuq7b4 K6PfqzZTugxSujA13XdLyFlEkzfAva0mAPYx4uM6wmC8%2BdJo ZvRNMFz7ho2sDGNdxrekCskVb0dMcyrT%2Fzep5WnXMEH5bB1s 4GtITfiTSWvgwHimMZC8V4RRjdT3S9iDee%2F1MVdeLFsa%2BI v0jEmT3lPshLOegKemf0oHPYjnWuLIx7E4PCvf4wIPro21e%2F %2FwAtnUjm

Rocketman
8 mei 2007, 16:20
Dat ziet er goed uit inderdaad..... kan loei en snoeihard clean, superzacht met overdrive en alles er tussen in. Lekker goedkoop ook.

Hallie
8 mei 2007, 16:22
ik heb alleen een probleem.

want als ik een keuze heb gemaakt tussen buizen en transistor.. wordt de keuze uit amps makkelijker door het proberen.

maar ik wou eerst wel een 15-20 watt buizen versterkertje.
maar veel mensen zeggen hier dat dat op kamer volume te hard is.
maar buizen geluid is nou eenmaal veel mooier.
en met 15 watt buizen kan je ook nog is uit de voeten met een optredentje.

dus ik zit echt tussen dit te twijfelen: 15-20 watt buizen, of ongeveer 50+ trans.

HELLEEPP :cooler:

almarvk
8 mei 2007, 16:27
Als ik mocht kiezen: Buizen, no doubt about it!

Hallie
8 mei 2007, 16:30
maar wat mij een hele mooie uitkomst zou lijken is een 15 watt buizen versterker voor thuis.

lekker geluid enz..

en dan voor een optreden over een cabinet.

maar kan een Vox ac15, peavey classic 20, of iets dergelijks dat?
(behalve tiny terror mischien mooie amp.. maar niet schakelbaar)

Kim Wilson
8 mei 2007, 16:31
Als ik mocht kiezen? 30 - 50 watt buizen voor gigs en een transistorampje voor thuis. Een 15 watt buizenamp raak je ook op uitgekeken. Iig wel als main amp. En voor thuis is het te veel om lekker te laten brullen, dus daar heb je er ook niks aan.

Hallie
8 mei 2007, 16:33
laat de classic ook maat zitten, niet schakelbaar =(

Hallie
8 mei 2007, 16:33
kim wilson, je hebt wel gelijk denk ik.
maar wat voor een versterker zou je mij aanraden?
rock/blues/indie is de styl.

Hallie
8 mei 2007, 16:34
:) met name voor thuis, ik zoek wel een mooie clean. en het mag niet ondersneeuwen bij een band
thnQ

Kim Wilson
8 mei 2007, 16:36
Zoals ik al gepost had, die Performer. Daar kun je in een band ook nog prima mee uit de voeten. Op den duur koop je je een buizenamp, maar dat is met deze nog niet direct nodig.

jonesd
8 mei 2007, 16:37
Ik zou zeggen: ga eens luisteren naar die ac15.

De kans is (zeer) groot dat je het dan wel weet. :rockon:

Bovendien kan je de ac15 lekker boosten met je bluesdriver...

Hallie
8 mei 2007, 16:42
oke, alleen ben ik niet echt van de 2e hands... jammer dat de preformer niet meer wordt gemaakt:O

btw eerst wilde ik een hiwatt G100.. maar te schijnt dat ie aardig kut is.. en ik zoek overigens ook meet metalbak

Rocketman
8 mei 2007, 16:51
Er bestaat in mijn ogen/oren maar 1 mooi clean gitaargeluid en dat is VOX buizen. Met mooi clean bedoel ik: prettig om naar te luisteren. Clean kan ook pijn aan je oren doen zoals ik met veel andere amps ervaren heb.

Hallie
8 mei 2007, 17:10
ik ga binnekort naar de winkel, en probeer de

Voc ac 15
en hybride
en een paar transistors

wss wordt het toch de Vox=)

maar nog 1 vraag.
voor overdrive heb ik dus pedaaltjes nodig?
en de tremelo.. die is voor mij overbodig eigenlijk

heavy-metal-thunder
8 mei 2007, 17:29
een vraagje, hoe lang speel je al gitaar, speel je al in een band of denk je op korte tijd in een band te stappen en welk genre wil je spelen? Dit zijn eigenlijk 4 vragen.

Voor mezelf bestaat er geen versterker die goed is voor thuis en voor band. Ik speel thuis in een klein kamertje en daarnaast zit mijn dochter te studeren, dus moet ik vrij stil oefenen. Hiervoor gebruik ik een vox valvetronix 30. In mijn band spelen we stevige rock met 2 gitaren, bas en drum. hiervoor gebruik ik mijn AC30 (super twin) of een Marshall JMP 50W met 4 * 12 cab. Nog bij vertellen dat ik thuis oefen op de eerste verdieping, waardoor ik ook geen zin heb om met de Marshall of AC30 de trap op te sleuren (de eerste staat in de garage, de 2de in de woonkamer).

ALs je in een band speelt, trek je het met een AC15 wel, maar voor sommige gelegenheden ga je er een micro moeten voorzetten en via PA gaan. Een kennis van me heeft een Matchless 15W (veredelde AC15) en die is ruim krachtig genoeg om pop/country/rock-covers te spelen. Voor metal heb je meer power nodig, want daar draai je er de mids uit wat je aanzienlijk stiller doet spelen.

Mijn advies, speel je nog niet lang en ga je ook nog het eerste jaar niet in een band, zie eens uit naar vb. line6 Spider, vox valvetronix 15-30, cube (maar die vind ik zelf niet zo lekker)... en ga je later in een band, koop dan iets à la AC30 ofzo... Pas op, een ac30 kan je thuis nog wel mee spelen hoor, maar ik vind dat parels voor de zwijnen. Er komt lang niet uit wat erin zit en het klinkt ook niet beter dan een klein oefenversterkertje. Misschien is een tinny terror wel iets voor je, kan ook op 7,5W.

Hallie
8 mei 2007, 17:47
heavy metal thunder, ik speel 5.5 jaar gitaar, ik heb ik bands gezeten, 1 bandje(maar in de oefenruimte is al een versterker) en binnekort ook een ander bandjes

stijl is rock/blues/indierock/ ook beetje clapton, hendrix enz enz.

alleen die versterkers die jij noemt hebben allemaal Dfx, digitale effecten aan boord, en daar moet ik Niets van hebben;)... nooit zo mooi als een stompboxje.

Mitch
8 mei 2007, 17:47
Als het hoofdzakelijk voor thuis is en soms opteden: absoluut transistor. klinkt gewoon veel beter op huiskamervolume. Vox Valvetronix is veelzijdig en behoorlijk goed, zeker de 60W kan ook amekkelijk in een band mee als je wil. Die Trademrk60 van Tech21 die peter aanraadde is ook erg goed, misschien iets minder veelzijdig, maar een erg goede basisklank.

Kim Wilson
8 mei 2007, 17:53
Over thuisgebruik, ik heb laatst de Tech21 modeling versterkertjes gehoord, en ik vond ze erg overtuigend.

http://www.tech21nyc.com/tm30.html

Echt de moeite waard om ook even te testen.

Hallie
8 mei 2007, 18:07
oke...

alleen ik wil echt geen effecten in de amp.. alleen clean en OD+reverb;)

Hybride lijkt me ook wel wat
alleen geen Vox, want die heeft effecten aan boord
randall is tikkie Té scheurig.. dus ik bedoel metal achtig
marshall avt.. al is bespeelt.. bevalt niet

over transistor gesproken:
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=lv100

dit lijkt me wel een leuke... iemand een idee ervan?
even kijken waar ze verkocht worden.

Mitch
8 mei 2007, 18:08
Ik denk dat je zojuist het record gebroken hebt van het vragen naar het grootste aantal verschillende amps binnen één topic :listen:

Hallie
8 mei 2007, 18:10
haha sorry;).. maar dat komt omdat ik echt geen idee heb wat nu geschikt is voor mijn eisen.. en dan krijg ik veel reacties.. en ben ik weer op een ander spoor

natuurlijk test ik ze;) maar ik wil mijn lijstje wel wat inkleinen.

of begin in irritant te worden 0-o =O

Hallie
8 mei 2007, 18:11
de orange crush 30 leek me wel wat. maar ik wil 50+ wattages hebben... dat vind ik wel jammer.

Jimwoud
8 mei 2007, 18:42
Ik denk dat je zojuist het record gebroken hebt van het vragen naar het grootste aantal verschillende amps binnen één topic :listen:

Ik denk ook het meest aantal topics op de eerste pagina van 'moderne versterkers'

Rocketman
8 mei 2007, 23:44
ja ik geloof ook dat zo'n beetje alles wel gezegd is over het onderwerp "wat voor versterker voor Hallie".

marc_o
9 mei 2007, 22:01
dus. 15 watt buizen is voor kamer gebruik veel te hard?

mischien beetje offtopic maar als ik solid state zou kopen.

hoeveel watt zou ik dan moeten hebben om niet onder te sneeuwen in een band situatie, mischien iets op te nemen, en uitverterkt makkelijk een gig aan zou kunnen.

is 30 watt dan genoeg?

Nee, je begrijpt het verkeerd en ik vind ook dat de meesten het hier verkeerd gebruiken.
Een AC-15 is niet te hard voor thuis. Een vol opengedraaide AC-15 is te hard voor thuis!Wat zeurt iedereen nou toch? Je koopt toch ook een auto die harder kan dan 120 km per uur?? Met de AC-15 kun je een heerlijk vol clean tot mild overstuurd geluid krijgen.....ook thuis, speel er iedere dag op en met een pedaaltje ervoor issie meer dan prachtig.

Wat denk ik belangrijker is, is de muzieksoort die je speelt en de gitaar die je gebruikt. Wil je supercleane funkslagjes op oorverdovend volume, dan kun je beter een andere versterker zoeken. Zoek je een vintage georienteerde sound en hou je van het 'dozige' van de VOX-sound, zit je gebakken. Ook de 1 keer 12" AC-30 is dan een erg goede optie, die staat op mijn verlanglijstje overigens.

Ik las een stuk terug dat je een Les Paul kloon op de AC-15 wil zetten. Dat wordt niet de mooiste sound op aarde. naar mijn mening issie véél mooier met single coils en maakt een humbucker 'm bonkerig, maar dat moet je zelf maar ervaren.

Rocketman
9 mei 2007, 22:11
ja maar hij wou scheuren met zijn buizenamp zonder pedaaltje.

tjeabele
9 mei 2007, 22:22
kijk dan ook eens naar de Marshall DSL 201!

marc_o
9 mei 2007, 22:25
ja maar hij wou scheuren met zijn buizenamp zonder pedaaltje.

Dan moet ie toch verder kijken, naar mijn mening. Een AC-15 is goedkoop, maar geen beginnersversterker....je moet er van houden en het weten te gebruiken. uit zijn antwoorden kan ik opmaken dat ie erg weinig verstand heeft van gitaargeluiden die verschillende versterkers voortbrengen, dus kan hij beter verder zoeken naar een leuke allrounder.

Rocketman
9 mei 2007, 22:29
ja daarom adviseerde ik een solid state of een hybride..... maar dan begon hij er weer over dat prachtige cleane geluid wat ie eigenlijk wil.

G.G.
10 mei 2007, 09:28
Hallie, nog een keertje alles op een rijtje:

* Waar speel je? Thuis, gehorig? of vrijstaand huis?
* Wat voor een gitaar?
* Wat voor sound zoek je? Eén sound of juist heel divers?

* Wat heb je al geprobeerd dat niet beviel, en waarom beviel het niet?

Davidian
10 mei 2007, 09:48
Kan iemand mij even uit een mythe helpen?

20 watt + mic is genoeg voor een simpele venue? Ik vond de sound van een DSL20 wel geil namelijk maar ik wil niet 600 euro uitgeven voor iets wat ik alleen thuis kan gebruiken.

marc_o
10 mei 2007, 10:16
Alles met een mic ervoor kun je mee optreden, al moet je in de kuip staan, dat maakt dan ook niet meer uit. Je hebt dan alleen een goede knoppenman nodig en een monitor. Zodra het geluid maakt kun je ermee optreden namelijk.

Wil je zonder microfoon ervoor optreden, wordt het ineens een heel ander verhaal, dan ben je afhankelijk van het volume wat je versterker kan voortbrengen, en alles wat daarbij komt kijken. een half acoustische jazz-band behoeft niet zoveel wattage en strak low-end als een deathmetalband....ik hoop dat iedereen dat nu wel een keer snapt...
De rol van de gitarist en de samenstelling van de rest van de band bepaalt dus in zeer sterke mate de keuze van je versterker in het geval dat ie niet wordt uitversterkt via een PA.

Davidian
10 mei 2007, 11:30
Dank. Nu nog maar een goede deal zien te krijgen op een goede 20 watter.

peter_heijnen
10 mei 2007, 11:43
Kan iemand mij even uit een mythe helpen?

20 watt + mic is genoeg voor een simpele venue?
Ik weet niet wat jij bedoeld met simpele venue, maar ik weet wel dat ik zelden een geluidsman zo hard heb zien terugrennen naar zijn mixer nadat ik wat powerchords met mijn ac15's eigen crunch speelde in het nieuwe luxor in rotterdam. Het nieuwe luxor is in mijn ogen een behoorlijke venue.

De geluidsman vertelde me dat ie zich accuut helemaal kapot had geschrokken toen ie mijn volume hoorde en dat zijn allereerste reaktie was dat zijn eigen set voluit stond.... Haha, en hij kon mijn gitaartje helemaal niet zachter zetten want er stond nog helemaal geen mic voor de versterker.....

Maar eerlijk is eerlijk: als je echt een clean geluid nodig hebt is 20 watt aan de lage kant, tenzij je een eigen monitorgroep tot je beschikking hebt.

edit: en dan zie ik nu pas de post van odijk.....

Davidian
10 mei 2007, 11:53
Nog een vraagje:

*Thread kaap modes aan*

Kunnen die lc 15's met een goed pedaal er voor harde metal aan? Ik heb hem even in de winkel getest en ik kreeg het gevoel dat ik hem echt aan het smoren was, ik heb er nog een od1 voor gegooit maar ik had er echt de ballen verstand van.

Nu ben ik geen enorme gain hoer, maar ik kan bijvoorbeeld weinig met een jcm900 achtige distortion.

Hallie
21 mei 2007, 23:52
yeah nog 1 vraag... ik ben ongeveer uit. nog 1 vraag wat 15 buizenwatters betreft.

heeft de fender blues junior een Speakerout?, ik bedoel.. kannie op een cabinet worden aangesloten?

alvast bedankt

_Gràve_£ord
25 mei 2007, 23:18
nu het toch over 15 wattertjes gaat, loont het de moeite om er een cabje, laat ons zeggen een 2x12 onder te gooien of is dat weggegooid geld?
Ik heb namelijk een pro junior die een lekkere sound heeft, maar net iets meer zou mogen hebben

Chris Winsemius
25 mei 2007, 23:23
nu het toch over 15 wattertjes gaat, loont het de moeite om er een cabje, laat ons zeggen een 2x12 onder te gooien of is dat weggegooid geld?
Ik heb namelijk een pro junior die een lekkere sound heeft, maar net iets meer zou mogen hebben

De meeste 2x12" kasten hebben 'n hoger rendement dan die ene 10" speaker, ga meestal uit van een behoorlijke dot volume extra.

Pepe
26 mei 2007, 00:35
yeah nog 1 vraag... ik ben ongeveer uit. nog 1 vraag wat 15 buizenwatters betreft.

heeft de fender blues junior een Speakerout?, ik bedoel.. kannie op een cabinet worden aangesloten?

alvast bedankt

Hallie, dit soort info kan je zelf gemakkelijk vinden hoor

je vraag, ja dat kan