PDA

View Full Version : Welke stijl speel jij?



Don Capo
7 mei 2007, 10:06
Naar aanleiding van een topic waarin aangegeven werd dat sommige vinden dat er veel te veel fingerpicking topics geopend worden ben ik eigenlijk wel neiuwsgierig geworden naar wat de verhouding in gitaristen is in Akoestisch. Daarom, een polletje. Wat voor stijl speel jij. Als je meerdere stijlen speelt kies dan degene die het dichtst bij je staat.

Enra
7 mei 2007, 10:27
Oké, ik speel fingerpicking blues en een en ander aan Jazz en zelfs nog wat folk en ragtime. Met een slide kan ik ook aardig overweg.

En helaas kan ik het niet, maar ik ben een groot bewonderaar van zowel Flamenco als van sommige Afrikaanse gitaristen met hun prachtige toonladders, ritmes en sound.

Klassiek moet ik echt voor in de stemming zijn en dat is eigenlijk erg zelden.

Kortom, ik ben redelijk breed georrienteerd.

Dirk_Hendrik
7 mei 2007, 11:08
Anders.

Ik mis de "fingerpicking maar alléén op dinsdag" optie.

Bernie
7 mei 2007, 11:10
Anders, nl. fingerstyle blues, beetje fingerpicking en beetje kampvuurliedjes strummen, alles op recreatief niveau...

Harald
7 mei 2007, 11:15
Je mist fingerstyle in het rijtje. Is toch weer iets breder dan fingerpicking. Dat zit vooral in de Merle Travis, Chet Atkins en Jerry Reed hoek, met duimplectrum en wisselbasjes. Fingerstyle omvat ook gitaarwerk a la Tuck Andress.

Celtisch is ook weer een verhaal apart met zijn eigen technieken en stemmingen.

Ik gooi gewoon alles door elkaar en doe van alles wat.

LaurentB
7 mei 2007, 11:33
(...)
Ik gooi gewoon alles door elkaar en doe van alles wat.

Ja, dat is ook mijn hoogstaand streven...

Dootch
7 mei 2007, 11:55
De hoofdmoot van mijn gepluk is klassiek, dus heb ik dat aangevinkt.
Maar ik speel net zo graag eens een Sacksionie'tje, of zelfs met akkoordjes en loopjes wat kampvuur gestrum :hippie:
Ik placht ook al eens een geïmproviseerd flamenco'tje uit mijn mouw te schudden.
Enfin, alles wat lekker klinkt op een gitaar is mijn ding.

Soms is het zelfs gewoon leuk om een nummer te spelen ook al houd je eigenlijk niet van de stijl.

Ik zing vb ook in een vocaal ensemble, en sommige dingen zou ik zelf nooit naar gaan naar luisteren maar zijn fantastisch om te zingen. Zo ook dus op mijn gitaar.

Maar als ik op mijn klassieke gitaar echt een nummer wil instuderen is het meestal een klassiek stuk. Ik heb namelijk geen massa's tijd en dan moet je wat selectief zijn waar je je tijd instopt en dat gaat meest efficiënt bij de techniek die je best beheerst.

hendrix2
7 mei 2007, 12:00
Ik ben geen akoestisch wonder en ik beperk mij dan ook tot het begeleiden van zangers/zangeressen of mezelf... Dus vooral akkoordenwerk met af en toe wat fingerpicking tussendoor.

Verder zit ik ook in een projectje waar we Heavy metal op akoestische gitaren brengen. Zeg maar het oudere metallica werk, erg leuk (maar wss niet voor toeschouwers :D)

Don Capo
7 mei 2007, 12:01
Verder zit ik ook in een projectje waar we Heavy metal op akoestische gitaren brengen. Zeg maar het oudere metallica werk, erg leuk (maar wss niet voor toeschouwers :D)
Echt ? Dat lijkt me nou ook nog wel grappig om te doen, grappige klassieke bewerking van maken ed.

Tupelo
7 mei 2007, 12:48
Ik ben geen akoestisch wonder en ik beperk mij dan ook tot het begeleiden van zangers/zangeressen of mezelf... Dus vooral akkoordenwerk met af en toe wat fingerpicking tussendoor.Ik merk recent juist hoe fijngevoelig dat komt.
Wanneer je in bandverband speelt doet het ene toontje meer of minder er weinig toe, doet niet veel aan de nuance, wanneer je enkel zang begeleid kan één toon een wereld van verschil zijn.

Ik heb ook anders gestemd.
In ieder geval zonder plectrum & het grootste deel van de tijd pluk ik wat, maar ik geloof niet dat het onder één van de genoemde stijlen te scharen valt.

hendrix2
7 mei 2007, 12:50
Echt ? Dat lijkt me nou ook nog wel grappig om te doen, grappige klassieke bewerking van maken ed.
Ja, tis een combinatie van akoestische bas, akoestische gitaar af en toe wat mandoline en vreselijke zang!
Maar tis heel leuk om te doen... zal binnenkort eens een videootje op youtube zetten.

Tupelo
7 mei 2007, 12:53
Metallica met mandoline ja? Cool! :D

Pais
7 mei 2007, 12:57
Echt ? Dat lijkt me nou ook nog wel grappig om te doen, grappige klassieke bewerking van maken ed.

Ken je het gitaarduo Rodrigo y Gabriella?? Ze komen oorspronkelijk uit de metal, maar zijn toch op het goede pad gekomen :D ze hebben heerlijke bewerkingen gemaakt van Led Zappelin bijvoorbeeld, met invloed uit de zuidamerikaanse stromingen en flamenco.

Makor1966
7 mei 2007, 13:00
Ik houd me voornamelijk bezig met pop/rock, zing en speel slaggitaar.
Thuis op de bank probeer ik een beetje fingerstyle.

hendrix2
7 mei 2007, 13:11
Metallica met mandoline ja? Cool! :D
Voor veel nummers lukt het wel, voor master of puppets 'het nummer' heb ik jammer genoeg nog geen leuke bewerking kunnen vinden...
Tis gewoon een andere manier om het instrument te gebruiken en het werkt nog goed ook hoor.

3chordman
7 mei 2007, 13:36
Thuis, op de bank Fingerpicking, onder de douche een beetje van alles, op de wc voornamelijk Jazz, met de band Blues.

Ik breng de meeste tijd op de bank door ...vandaar dat ik op Fingerpicking heb gestemt.

Wokkie
7 mei 2007, 13:38
Speel vooral fingerpicking solo's, zoals deze (ben ik trouwens niet in dat filmpje) http://www.youtube.com/watch?v=02pF0J1nVXw#jO46D6VZyro. En wat klassiek en probeer de liedjes van Tommy Emmanuel te leren, dus lange vingernagels en duimplectrum.

Wel lachen hoe mensen naar je vingers kijken als ze je nagels zien :seriousf: Laatst liet ik iemand raden waarom ik ze nou heb, ze dacht voor het borduren moewhahaha :seriousf:

Laser
7 mei 2007, 13:40
Tjaaaaa,
ik speel vanalles, met vanalles ( op gitaar hé!!)
folk, klassiek, blues, fingerpicking,
maar vooral fingerstyle plukken.
Dus heb ik varia ingevuld :satisfie:
Tja, je kèn nie alles hémmen hé.

-Yves-
7 mei 2007, 13:46
Zoals de enquête nu loopt, lijkt de stelling "FINGERPICKERS TAKE OVER THE WORLD!" nog niet bepaald een feit te worden.

Misschien zijn ze dan toch een beetje voorbarig en onnodig luid geweest...

Harald
7 mei 2007, 14:10
Als je anders nl. als één stijl ziet wel, maar daar zitten ook nog wat mensen bij die ook aan fingerpicking doen... ;) Als ik iets zou moeten kiezen zou het fingerstyle zijn, maar dat staat er dan weer niet tussen...

Don Capo
7 mei 2007, 14:11
Ik heb geen idee hoe ik dat erbij moet zetten *schaamrood smiley*

Dootch
7 mei 2007, 14:17
Kan de enquete gemaakt worden zodat er meer vakjes kunnen aangevinkt worden?
Kunnen we een enquete maken met meer onderverdelingen?

Het lijkt inderdaad nogal moeilijk om 1 stijl te kiezen.
De meeste akoestische gitaristen houden blijkbaar (gelukkig) van veel muziekjes

Don Capo
7 mei 2007, 14:18
Een enquete maken is niet zo moeilijk...probeer het maar eens aan te passen...:D

Blend
7 mei 2007, 15:58
Zijn hier ook mensen die alléén akoestisch spelen? Volgens mij is het overgrote deel toch wel redelijk breed in z'n spel, dmv elektrische gitaren etc.

Ik heb maar 2 gitaren waar ik op speel, alle 2 akoesties :chicken: (flamenco-gitaar, en western)

Qua stijl speel ik van alles. Als 't maar leuk klinkt :)

Don Capo
7 mei 2007, 16:07
Ik speel echt alleen akoestisch. Heb helemaal niks met elektrisch, al luister ik er wel heel veel naar. Heb er wel eens op geprobeerd te spelen maar voelt bij mij toch altijd een beetje als een speelgoedgitaar. Sorry,tis niet anders

Pais
7 mei 2007, 16:31
Ik heb het ook geprobeerd maar t werd niets. Ik heb een half jaar een elektrische gitaar in huis gehad maar heb er in totaal misschien een uur of twee/drie op gespeeld.
Vooral die jengelstengel was leuk om mee te klooien, maar verder kwam ik niet. :chicken:

Maar als je begint met gitaarspelen, lijkt het me sowieso goed om je eerst te beperken op hetgeen wat je het hoogst in de prioriteiten hebt staan. En wanneer je daar eenmaal je weg in hebt gevonden, kun je meerdere dingen betrekken.

Yamhammer_71
7 mei 2007, 16:41
Akoestisch speel ik het liefst om te fingerpicken en te fingerstylen en eigen nummers te maken.
Electrisch was ik ook geen grote fan van. Had het ook een half jaartje gedaan en toen ermee gestopt. Daarna weer opgepakt en het geeft me veel voldoening als solo-instrument. Voor al het andere speel ik liever akoestisch.

Tupelo
7 mei 2007, 16:56
Speel wel electrisch, maar meeste uren maak ik toch acoustisch.
Zijn wat mij betreft ook 2 heel verschillende dingen, acoustisch & electrisch spelen.
Met mijn vingers spelen op een electrische gitaar (solidbody) zit er gewoon niet in, speel ik dus met plectrum.
Wat ik electrisch speel is acoustisch niet mogelijk en andersom.

Ben best een noise liefhebber wanneer het electrische gitaar betreft, terwijk ik acoustisch meer van jazz, bossa & liefelijke folk houd.

Daniël_san
7 mei 2007, 17:36
de laatste tijd eigenlijk alleen maar gypsy...

Jedeel
8 mei 2007, 00:44
Speel eigenlijk blaasinstrumenten (dwarsfluit, midi windcontroller) en wat toetsen. Vroeger wat geklooit op een western en een blauwe maandag op elektrisch.
Echter, een half jaar geleden mij toch weer een mooie western aangeschaft met de bedoeling om 99% fingerpicking te leren/spelen.
(Dus gestemd op fingerpicking.)

fransvs
9 mei 2007, 23:04
Ik heb jarenlang klassiek les gehad/gespeeld. Tegenwoordig speel ik veel meer fingerstyle (country blues, ragtime, contemporary, alternative tunings, slide, etc). Verder doe ik ook flatpicking (fiddle tunes, bluegrass) en oh ja ook nog bluegrass banjo (Earl Scruggs style).
Kortom, op acoustisch gitaargebied van alles wat en ik vermaak me prima!

Rocketman
10 mei 2007, 00:01
als ik akoestisch speel (wat tegenwoordig niet vaak voorkomt) speel ik bluegrass-achtig (met plectrum dus) of Django Reinhard stijl. Ook met plectrum dus. Klassiek heb ik nooit wat aangevonden en Chet Atkins achtige fingerstyle vind ik wel geinig maar ook niet meer dan dat. In ieder geval niet interessant genoeg om me in te verdiepen.

artnaz
10 mei 2007, 00:10
In eerste instantie klassiek, maar doe ook wel aardig wat lichtere muziek (fingerpicking dus;))

Ed deijkers
10 mei 2007, 00:53
In eerste instantie klassiek, maar doe ook wel aardig wat lichtere muziek (fingerpicking dus;))


Ik speel bijna alles.

Picking, flat en vinger-style, klassiek, flamenco, heeeeeeeeeeel vroeger in de "likkebaardendlekkerlessendkoelklinkenfrissnelvibre rende tijd" hard rock en daarvoor The animals, het bedonderde is alleen dat je met zoveel interesses, nooit Eltjo wordt. Die is ook wat "beperkter" dan ik, echter Sacksioni heeft ook niet zo'n brede speelstijl als ik. Waarom ben ik dan niet zo goed als zij?

Ziezo, deze retorische vraag ben ik kwijt, vermouth dat ik hem zelf moet beantwoorden.

Ik beloof dat ik binnenkort (een paar weken) een voorbeeldje ga sturen op dit forum.

Groet,

Ed