PDA

View Full Version : Truss rod probleem



Hilo
7 mei 2007, 08:55
1e post over niet meewerkend stuk staal

Ik heb een Gurian uit jaren 70 en de truss rod zit vast. Eerst was dat niet zo, maar na het achterover zetten van de hals is ie vast komen te zitten. Er zit geen enkele beweging meer in, welke kant je ook op probeert te draaien. Degeen die het voor me deed durft niet meer kracht te zetten. Nu staat de gitaar te laag afgesteld, ratelt wat maar wat meer grrr is, is dat de klank minder is. We hebben het zadel iets verhoogd, dat werkt voor het geratel, maar niet voor de klank.

Weet iemand hoe je dat verrekte ding weer los kan krijgen? Suggesties?

Grazie - Hilo

Enra
7 mei 2007, 10:30
Hé Hilo,

Bedoel je dat de moer van de trussrod niet meer wil draaien??

Hilo
7 mei 2007, 12:44
Ja, dat is wat er aan de hand is. Bij deze gitaar is het bovendien een bijzondere kleine imbus moer, dus veel kracht kun je zowiezo niet geven.

Hilo

Enra
7 mei 2007, 13:07
Kracht zetten is dan ook niet onmiddelijk de optie. De moer geeft gewoon te veel wrijving. Een pufje WD40 of andere kruipolie helpt vaak in dit soort extreme situaties. Wellicht de gitaar daanna even op zijn 'kop' houden zodat de WD40 ook tussen het tapdraad kan kruipen. Even laten inwerken en dan eens rustig proberen of de moer loskomt.

Let wel : een pufje WD40 schaadt de hals of het hout daarvan echt niet. Dat vervliegt wel weer. Teveel kan het hout week maken.

Succes.

Laser
7 mei 2007, 13:43
Niks forceren,
goe idee van de WD40, maar met mate,
en voorzichtig zijn. Laat de olie lang genoeg inwerken voor ge probeert te draaien.
Vraagje: is dat probleem er nog als de snaren eraf zijn, dus nek niet onder spanning staat???
Anders ook voorzichtig die variante proberen, misschien blokkeert de truss rod dan niet tegen het hout...

Hilo
7 mei 2007, 20:52
Dank zover!

Zonder snaren heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen. Waar vind ik WD40? IJzerwarenhandel?

Groet

jplm
7 mei 2007, 21:04
Dank zover!

Zonder snaren heb ik nog niet geprobeerd, ga ik doen. Waar vind ik WD40? IJzerwarenhandel?

Groet

Ja, of motorfiets-zaken, autobenodigdheden e.d. Het is een beetje een all-round middeltje.
Trouwens, je moet voor het inwerken ruim de tijd geven, niet te overhaast te werk gaan.

Groet, Jan.

Ed deijkers
12 mei 2007, 21:35
1e post over niet meewerkend stuk staal

Ik heb een Gurian uit jaren 70 en de truss rod zit vast. Eerst was dat niet zo, maar na het achterover zetten van de hals is ie vast komen te zitten. Er zit geen enkele beweging meer in, welke kant je ook op probeert te draaien. Degeen die het voor me deed durft niet meer kracht te zetten. Nu staat de gitaar te laag afgesteld, ratelt wat maar wat meer grrr is, is dat de klank minder is. We hebben het zadel iets verhoogd, dat werkt voor het geratel, maar niet voor de klank.

Weet iemand hoe je dat verrekte ding weer los kan krijgen? Suggesties?

Grazie - Hilo
Kijk hier even naar

http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Guitar/NeckReset/GurianReset/gurianreset.html

Groet

Ed

Laser
13 mei 2007, 15:43
En Hilo,
al wat resultaat???
Ben benieuwd of je die Gurian weer aan de praat krijgt; te mooi stuk gitaar om stil te liggen of niet goed bespeelbaar te zijn, niet?

Rinze
13 mei 2007, 15:49
Wat ik eens heb gedaan met een (elektrische) ESP met een zelfde probleem: gitaar op schoot, druk uitoefenen op midden van de hals vanaf de bovenkant zodat de halskromming iets toeneemt en de moer iets ruimte krijgt, en dan proberen los te draaien. Vaak zit de moer klem tegen het hout, dan werkt deze methode goed.

Als alleen de schroefdraad vies/roestig of beschadigd (oei!) is kun je beter de WD40-methode proberen.

Hilo
14 mei 2007, 07:47
Bedankt !

Ja, die site over de Gurian ken ik. Logische suggestie om de hals wat druk te geven! Ook daar had ik niet aan gedacht. Ik heb nog even gewacht want ik wil zeker zijn van de imbussleutel die ik gebruik. Vergt nog even navraag . . .

Ik kan 'm verder prima bespelen (mijn enige gitaar), maar het is een fenomeen dat de klank minder is. Je weet dat ie beter kan, maar het komt er niet uit.

Wordt vervolgt!