PDA

View Full Version : Mijn eigen Les paul zelfbouw



Archenemy
6 mei 2007, 23:06
Goedenavond ,
Ik ben bezig met het bouwen van mijn eigen les paul, beetje laat begonnen met een topic aangezien ik de body al uitgezaagd heb en de top er al op heb maar goed beter laat dan nooit :)
foto's van de body komen morgen als ik mijn camera bij de hand heb ,

Het projectje gaat er als volgt uitzien :

Mahonie body met een 18 mm dikke maple top
de hals wordt van een ibanez ex , alleen ga ik het fretboard verwijderen en komt er een ebony toets op zonder inlays omdat ik dat nu eenmaal erg mooi vind.

de pickups worden een seymour duncan invader en een sh2 jazz .

Als brug ga ik er een floyd rose speedloader opzetten , dit omdat ik dit ten eerste een mooi systeem vind en daarnaast wilde ik er een goede floyd op hebben daarom een OFR .

de hals ga ik verlijmen in de body net als charlotte met haar les paul gedaan heeft hopelijk kan ik het net zo mooi als zij:)

als laatste de kleur , het was eerst de bedoeling een zwarte les paul custom na te bouwen maar daar ben ik nog niet helemaal over uit , ik ga even kijken wat ik mooie kleuren vind en dan even op een stukje hout wat ik over heb van het zagen testen etc , om te zien wat het mooiste is.

genoeg voor nu , van de week maak ik wat foto's van de body en de rest van de onderdelen

groet Tim

DarknessAwaits
7 mei 2007, 00:21
Hey Tim,

Klinkt allemaal erg leuk, ik ben vooral benieuwd hoe je die speedloader gaat gebruiken (zonder tuners toch?).
Maar wat ik me afvraag: als je toch een nieuw fretboard gaat maken kun je dan niet beter de hele hals zelf maken?

Mattia
7 mei 2007, 07:42
Hey Tim,

Klinkt allemaal erg leuk, ik ben vooral benieuwd hoe je die speedloader gaat gebruiken (zonder tuners toch?).
Maar wat ik me afvraag: als je toch een nieuw fretboard gaat maken kun je dan niet beter de hele hals zelf maken?

+1

Ik bedoel, da's allemaal leuk, hoor, nieuwe toets, maar ik weet niet of het echt minder werk is.

G.G.
7 mei 2007, 10:22
Ik heb eenkeer een toets verwijderd van een jackson achtige hals. Wat een drama..... nooit meer.

Zelf de hals maken is veel gemakkelijker.

Problmen waren±

Beschadigingen aan de hals waar de toets zat,

opnieuw vlakken, halspen lag toen te hoog,

opnieuw halspen kanaal fresen etc.....

marter544
7 mei 2007, 15:15
Wat miss makkelijker zou zijn (weet het niet hoor, nog nooit een gitaar gebouwd oid.), zou gewoon, als het fretboard rosewood is, is gewoon de dot-inlay door een grotere block/trapezoïde-inlay te vervangen. Ziet er ook goed uit. En ga je de kop van de hals gewoon laten zoals die is?

Archenemy
7 mei 2007, 20:07
Wat miss makkelijker zou zijn (weet het niet hoor, nog nooit een gitaar gebouwd oid.), zou gewoon, als het fretboard rosewood is, is gewoon de dot-inlay door een grotere block/trapezoïde-inlay te vervangen. Ziet er ook goed uit. En ga je de kop van de hals gewoon laten zoals die is?

Het is een hals met sharktooth inlay , anders had ik het wel geweten:P haha
Ik ga de kop nog aanpassen naar een gewoon les paul model door er een stuk aan vast te lijmen en dan opnieuw uit te zagen ,.

gr Tim

Malle Eppie
7 mei 2007, 22:27
Foto's!!!

Ben ook erg benieuwd naar het geluid van die SD Invader! Heb die ook nog op mijn verlanglijstje staan...

Archenemy
8 mei 2007, 00:00
Foto's!!!

Ben ook erg benieuwd naar het geluid van die SD Invader! Heb die ook nog op mijn verlanglijstje staan...

Foto's komen morgen , moet even het kabeltje van de camera zoeken .

Heb net even het fretboard verwijderd volgens de manier zoals het beschreven staat op project guitar , ging me vrij makkelijk af , steeds even verwarmen met de strijkbout en weer een stukje verder wrikken met een mes , geen problemen voor de rest.

Morgen bandschuurmachine ophalen en de body goed schuren en de overtollige lijm weg hakken

Fijne avond

gr Tim

Archenemy
8 mei 2007, 14:42
hier wat foto's

http://i203.photobucket.com/albums/aa155/Shredmaster1121/gitaaaaaar001.jpg

Hier zie je de hals met de verwijderde toets

http://i203.photobucket.com/albums/aa155/Shredmaster1121/gitaaaaaar002.jpg

Op deze foto kun je zien dat er een klein stukje van de toets is afgebroken bij het verwijderen maar dit maakt weinig uit het stukje wat nog aan de hals zat heb ik inmiddels er af gehaald.

Dit is de kleur die ik heb uitgekozen om de gitaar mee te spuiten (nitrocellulose)

http://i203.photobucket.com/albums/aa155/Shredmaster1121/gitaaaaaar007.jpg

Archenemy
8 mei 2007, 14:45
Zie dat ze een beetje aan de grote kant zijn , excuses

hier nog een foto van de floyd rose en van de gitaarbody zelf ,

http://i203.photobucket.com/albums/aa155/Shredmaster1121/gitaaaaaar005.jpg

Voorkant

http://i203.photobucket.com/albums/aa155/Shredmaster1121/gitaaaaaar008.jpg

Achterkant

http://i203.photobucket.com/albums/aa155/Shredmaster1121/gitaaaaaar009.jpg

dat was het weer , ga deze week verder met het schuren van de body en ik ga de ebben toets er van de week oplijmen , meer foto's volgen nog

gr Tim

B_2_the_a
15 mei 2007, 23:16
wtf heb je voor lijm gebruikt :|

oknarb180
16 mei 2007, 11:10
wtf heb je voor lijm gebruikt :|

Hey,

Volgens mij is dat PU-lijm, ook wel bruislijm genoemd.
Tenminste daar lijkt het op.

vr.gr.

Branko

-geert-
17 mei 2007, 01:19
Hey,

Volgens mij is dat PU-lijm, ook wel bruislijm genoemd.
Tenminste daar lijkt het op.

vr.gr.

Branko


ja zo ziet het er inderdaad uit!! is wel onwijs sterke lijm.. voor kozijnen enzo maar ik vraag me af of het wel geschikt is om een gitaar mee te bouwen. Ik heb laatst gelezen dat ze juist bv. titebond gebruiken omdat dat het geluid goed geleid=meer sustain, en misschien is dat met deze lijm wel een stuk minder. weet niet of dat ook 100% waar is misschien anderen hier wel?, maar ik zou het dan niet gebruiken om de neck mee te verlijmen.

Succes iig !! mooie dingen les pauls.. maak je er ook nog een carved top van of blijft ie plat?

grtz

AvU
17 mei 2007, 11:11
als jij de body delen goed op elkaar drukt en goed vak hebt, komt daar maar een laagje van misschien 0,001 mm laagje lijm dus dat zal volgens mij wel meevallen. Ik zelf heb bison constructie lijm gebruikt en doet het ook perfect! sustain? man als ik hem nu aan sla trilt die morgen nog ;) dus dat is volgens mij te verwaarlozen.

grt. Arjan

B_2_the_a
17 mei 2007, 11:18
waarom gebruikt men nou weinig good old titebond?

orreltak
17 mei 2007, 11:58
omdat het niet echt op elke hoek van de straat te verkrijgen is.

Kim Wilson
17 mei 2007, 12:02
Maar PU-lijm... PU-lijm zet uit en heeft een vullende werking. Dat is handig als het niet helemaal glad aansluit. Maar dat lijkt me hier niet aan de orde. Ik vind het ook een vrij onbenullig lijm voor zo'n delicaat klusje...

G.G.
17 mei 2007, 12:47
Bij gebrek aan titebond kan je beter de gewone witte bison houtlijm nemen.

rinaldo
17 mei 2007, 12:51
titebond is gewoon te bestellen bij www.babtist.nl

Keesz
17 mei 2007, 14:55
en bison houtlijm haal je gewoon om de hoek

Mattia
17 mei 2007, 15:08
Bison houtlijm vind ik erg rubberig opdrogen, zelfs de 'beter', en het is niet echt veel goedkoper. Misschien zelfs wat duurder.

PU is verder prima, maar vanwege dan shuimende moet je echt heel flijk alles in de klemmen zetten wil je een mooie 'naadloze' naad; voordel is wel dat je het never nooit uit elkaar krijgt, is immers hitte en vochbestendig. Ik gebruik dan nog liever een PU dan een witte houtlijm van Bison, moet ik zeggen, maar liever niet voor (zeg maar) een 2-delige bodynaad of een fretboard, omdat het eerste zichtbaar zou kunnen zijn en het tweede uit elkaar moet kunnen.

Archenemy
18 mei 2007, 17:46
dit was constructielijm die toevallig nog in de kitspuit zat , stond op dat het ook voor hout was dus leek me prima , de delen zitten nu perfect op elkaar en de lijm is allemaal weggeschuurd(met de bandschuurmachine welliswaar)
Lig even stil omdat ik het druk heb maar volgende week ga ik weer wat doen aan mijn gitaar

gr Tim