PDA

View Full Version : Cab vraagje



AlexTBHR
6 mei 2007, 19:33
OK, ik heb een orange AD30TC head staan, aangesloten op een Marshall 1960AX cab. Da's dus de cab met de Greenbacks in. Ideale cab, want de speakers zijn lager van wattage en die 30 watt Orange vult het plaatje perfect aan. MAAR ik heb een vraag. Die cab is 16 ohm, heeft één input. Mijn Orange heeft een 16 ohm output en 2 8 ohm outputs. Mocht ik nu nog een cab bijkopen die, net als de 1960AX één input 16 ohm is, dan kan ik nooit mijn amp op de twee cabs tegelijk steken? Of redeneer ik hier verkeerd? Ik dacht toch begrepen te hebben dat je nooit een 8 ohm output op een 16 ohm input mag steken omdat de weerstand op het uitgaande signaal te laag is?
Ik stel deze vraag omdat ik na de zomer waarschijnlijk nog ergens een tweedehands cab bijkoop en die mag dan qua sound (en looks uiteraard) niet te veel verschillen van de cab die ik nu heb. Het is niet de bedoeling ze constant samen te gebruiken, eerder van een cab thuis te hebben en één op het repetitiekot, zodat al het gesleur vermeden wordt en ik enkel mijn head en effectenbak hoef mee te nemen naar huis. Ik wil echter een 4x12 cab, want soms, heel soms heb ik er wel eens twee nodig voor een optreden (terwijl ik nu eentje leen van een andere band als dat al eens voorvalt).

Bedankt!

Punkrockerke
6 mei 2007, 20:11
Voor 2 16 Ohm cabs moet je de 8 Ohm uitgangen gebruiken. Komt perfect uit.

Rude Perception
6 mei 2007, 20:38
dat is dus niet goed wat jij zegt. Het komt niet precies uit. Je stopt namelijk gewoon een 16 ohm cabinet in een 8 ohm output.

Ik denk zelf niet dat je 2 cabs nodig hebt hoor. 1 van 16 ohm is zat.

Ik geloof dat het geen groot probleem is, als je er toch 2 16 ohm cabinetten aan hangt. Je hebt dan een mismatch van factor 2, en zolang het ohmage van de cabinetten dan hoger is, krijg je geen problemen (dacht ik, maar wacht voor de zekerheid even een reactie af van de deskundigere mensen hier).

casper innosence
6 mei 2007, 20:57
wat mij altijd verteld is...

2*16 ohm = 8ohm inprikken (2keer dus)
2x 8 ohm = 4ohm inprikken

Daar heb je gelijk de reden dat er maar 1 16ohm uitgang op tops zitten, 32ohm kabinetten komen namelijk niet (of nauwelijks?) voor. En 2 cabinetten van 4 ohm kun je dus niet aansluiten.

Magic Bean
6 mei 2007, 21:19
Er zit toch meestal één 4 Ohm en 2x 8 en 2x 16??
Als je een 4x12 mono aansluit: 4 Ohm
Als je een 4x12 stereo aansluit: 2x 8 Ohm
Als je een 2x12 mono aansluit: 8 Ohm
Als je een 2x12 stereo aansluit: 2x 16 Ohm

Mitch
6 mei 2007, 21:40
Wat een rare posts toch weer.... tijd voor een impedantie FAQ ?

Check eerst even of je ook gewoon 1 van de twee 8 ohm ingangen kan gebruiken (niet dat je ze per se allebei moet gebruiken).
Als dat zo is en je hebt nu een cab van 16 ohm met maar één input, dan heb je daarna een cab nodig van 16 ohm met twee inputs. Normaal gesproken kun je die dan als eerste gebruiken en doorlussen naar je huidige cab. De meeste cabs met twee inputs schakelen namelijk parallel door, niet serieel.
Parallel = 1/16 + 1/16 = 1/8, dus totaal 8 ohm.
Serieel is het een kwestie van optellen. Omdat je al 16 hebt moet je dus één van 16 parallel erbij schakelen om op 8 ohm uit te komen.

The Chief
7 mei 2007, 09:45
één 16ohm cab -> in de 16ohm output vd amp
twee 16 ohm cabs -> elk in een 8ohm output...

Kim Wilson
7 mei 2007, 10:10
één 16ohm cab -> in de 16ohm output vd amp
twee 16 ohm cabs -> elk in een 8ohm output...
Waar baseer je deze wijsheid op? Een 16 ohm cab moet in een 16 ohm output. Je kunt in sommige gevallen je 16 ohm cab met twee 8 ohm outputs aansturen (vaak gebruikt voor stereo). Maar jouw stelling klopt voor geen meter.

Mitch
7 mei 2007, 10:13
Jongens asjeblieft, reageer nou alleen op dit soort topics als je enigszins weet hoe het werkt....ik bedoel: je hoeft geen elektrotechniek te hebben gestudeerd, maar er wordt nu al meerdere keren echt foutieve informatie gegeven !

almarvk
7 mei 2007, 10:25
Idd Mitch, geef geen informatie over dit soort dingen als je het niet zeker weet. Impedanties van je amp kan voor vervelende problemen of erger zorgen. Wees hier dus voorzichtig mee!

Chris Winsemius
7 mei 2007, 10:40
Ok, ff 'n AD30-schema d'r bij gepakt en onder lichtelijk voorbehoud (daar staat ook niet alles in vermeld):

Één 16 ohm cab moet je op de 16 ohm-uitgang aansluiten, twee van die cabs (parallel) op de 8 ohm-uitgang.

De aanduidingen op sommige Oranges zijn 'n beetje verwarrend. Ik ga nu v/h volgende uit:
- versterker heeft "taps" (draadjes trafo) voor 8 en 16 ohm
- de 16 ohm uitgang is voor 'n 16 ohm kast
- de twee aansluitingen waarbij "2 x 8 ohms" staat zou eigenlijk omschreven moeten worden als: "1 x 8 ohms or 2 x 16 ohms". Normaal wordt 2 x 8 ohm op 'n 4 ohm uitgang aangesloten maar bij de meeste versterkers heb je veel eerder de mogelijk van 16 en 8 ohm als uitgang dan 16 en 4 ohm als uitgang.

Kort samengevat:
de kans is zeer groot dat de "2 x 8 ohms" omschrijving eigenlijk "1 x 8 ohms or 2 x 16 ohms" zou moeten heten.

The Chief
7 mei 2007, 11:06
Waar baseer je deze wijsheid op? Een 16 ohm cab moet in een 16 ohm output. Je kunt in sommige gevallen je 16 ohm cab met twee 8 ohm outputs aansturen (vaak gebruikt voor stereo). Maar jouw stelling klopt voor geen meter.
Het is ook zo bij mijn Engl
... maar ik baseer mijn wijsheid op de handleiding van die Orange amp...



When using a single Orange 16 ohm speaker cabinet,(i.e.PPC412 or PPC212),attach it to the16 ohm output socket on your amplifier.
When using two Orange 16 ohm speaker cabinets attach each one to a separate 8 ohm output socket on your amplifier.
When using a single 8 ohm cabinet attach it to either one of the two 8 ohm output sockets on your amplifier.
WARNING: Never use two 8 ohm cabinets at the same time.When using an AD30TC combo or AD30R combo with a 16 ohm extension speaker,disconnect the internal speaker from the 16 ohm socket and reconnect to one of the two 8 ohm sockets.Connect the extension speaker to the other 8 ohm socket.WARNING: Orange AD Series amplifiers should not be used with 4 ohm speakers.

Punkrockerke
7 mei 2007, 11:17
Hoe kunnen hier toch nog zoveel misverstanden over bestaan? Deze vragen zijn hier al 1000 maal gesteld en ik dacht dat het nu wel duidelijk was.
Blijkbaar moet impendantie verplichte leerstof worden bij de aankoop van een versterker...

The Chief
7 mei 2007, 11:20
Hoe kunnen hier toch nog zoveel misverstanden over bestaan? Deze vragen zijn hier al 1000 maal gesteld en ik dacht dat het nu wel duidelijk was.
Blijkbaar moet impendantie verplichte leerstof worden bij de aankoop van een versterker...
zo zal er ook voor eeuwig gitaarkabel als speakerkabel gebruikt worden...