PDA

View Full Version : Telecaster Bouwen



Hallie
6 mei 2007, 14:51
ik wil een telecaster bouwen. maar ik heb het nog nooit gedaan.
is het makkelijker om alles los te kopen, of een Tele kit?
is zo'n project erg duur?

zelf zat ik te denken aan een kit.. alleen dan betere pick-ups erin.
leek me voordelig en kwalitatief Oké

iemand tips 'n trucks?
ik hoor adviezen graag.

thanx

MarkNijland
6 mei 2007, 15:08
Het is denk ik het makkelijkst om de onderdelen (body, hals, electronica, eigenlijk alles) los te kopen en dan je gitaar in elkaar zetten. Op die manier is het alleen niet echt gitaar 'bouwen' maar meer een puzzel in elkaar zetten en een beetje afstellen.

Gebruik de zoekfunctie even om te zoeken naar topics hier in het Zelfbouw forum, of scroll gewoon even naar beneden, daar is heel veel te vinden.

Ik weet niet wat je budget is maar voor ongeveer 400 euro (en goed onderzoek) kun je toch een behoorlijk goeie telecaster 'in elkaar zetten' lijkt me zo.

Je kunt natuurlijk ook gewoon onbewerkte stukken hout halen bij een fijnhout handel, maar dat is misschien een beetje teveel gevraagd voor iemand die nog niet heel veel over zelfbouw weet aangezien je flink aan het zagen/schuren/frezen en boren moet.

Hallie
6 mei 2007, 17:44
oke bedankt;)

ik bedoelde ook eigenlijk "puzzelen" :satisfie:
want dat zagen enz enz... is nog wel te moeilijk.
maar als je zo iets in elkaar Puzzeld, heb je dan uit eindelijk een gitaar met kwaliteit?

MarkNijland
6 mei 2007, 20:10
zeker, als je merken zoals allparts, warmoth of mighty mite hebt (om er maar een paar te noemen) weet je vrijwel zeker dat je goed zit. Ze hebben een license van fender dat betekend dat ze vrijwel precies volgens fender specificaties zijn (dacht ik..). Zoek maar een beetje verder op dit forum of op Google naar deze namen. Kijk dan ook gelijk even op Guitarfetish.com voor goeie pickups. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met ze, maar de mensen hier zijn er veelal zeer over te spreken.

Hallie
23 mei 2007, 11:04
als je een telecaster wilt bouwen, welk hout soort is dat goed daarvoor?
en voor de neck?


ik zie ook dat iedereen voor de body 2 lagen op elkaar plakt, kan iemand me dat uitleggen? :D

AvU
23 mei 2007, 11:07
Een normale telecaster heeft een esdoorn, maple, neck.

Die 2 stukken zorgen voor een ander geluid en voor een mooie look. Een mooie maple top op mahonie bv op een les paul. Dit zorgt voor wat meer hoog in je geluid (Maple).

Kim Wilson
23 mei 2007, 11:10
Voor een Tele kun je het best essen- (ash) of elzenhout (alder) gebruiken. Of althans, dat zijn de meest gebruikte houtsoorten voor Tele's en Strats. Voor de hals wordt vaak esdoorn (maple) gebruikt. Sommige hebben een volledig maple nek, anderen hebben een rosewood toets. Een rosewood toets klinkt iets warmer en minder pinnig dan een volledig maple hals.

Die twee lagen op elkaar wordt gedaan met een toplaag van esdoorn. Deze heeft een heel mooie nerf, en daardoor krijgt je gitaar met een transparante lak een mooi uiterlijk. Meestal wordt dit gedaan bij gitaren met een zware houtsoort als basis, zoals mahonie. Door de esdoorn toplaag creëer je extra hoog in het geluid, wat bij een mahonie gitaar niet al te veel aanwezig is.

Tele's en Strats worden vaak uit één stuk gehaald, omdat essen en elzen hoog genoeg heeft.

Hallie
23 mei 2007, 11:44
dus daarbij hoef je niet 2 lagen op elkaar te lijmen?

wat ik bij gibson o i d wel zie?

Kim Wilson
23 mei 2007, 11:46
Nope. Dat maakt het bouwen van een Strat of Tele ook zo "makkelijk". En je hoeft geen "carved top" te maken, zoals de bolle bovenkant van een Les Paul.

Hallie
23 mei 2007, 11:48
oke bedankt;)

is zon plaat essen duur?

en de neck 0-o als ik hier iedereen zie schaven en schuren.. voor dier vorm.. dat lukt me nooit!

Kim Wilson
23 mei 2007, 11:51
In Arnhem zit een houthandel die al dat soort hout verkoopt. www.af.nl (http://www.af.nl)

Tonefactory verkoopt kant-en-klare halzen. Je kunt ze ook als paddle head kopen, dan kun je je eigen headstock aan zagen. www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl)

Hallie
23 mei 2007, 11:53
oke bedankt.
trouwens, welk boek is een Must voor een beginnende n00b?
ik kan wel vragen blijven stellen over hoe dik moet het zijn enz.
maar als dat ook in een boek staat :listen:

Kim Wilson
23 mei 2007, 11:54
Kijk anders even in het subforum Zelfbouw, daar staan de meeste antwoorden. :)

Hallie
24 mei 2007, 22:26
ik heb al in wat andere topic gevraagd, maar wordt niet beantwoord;)

dus ik probeer het hier even. ik zie steeds allemaal gitaarbouwers leuke dingen maken. maar hoe komen ze aan een template van een body?

ik ben al bij Guitarbuilt geweest, maar dat zijn dfx bestanden, die ik niet kan openen of unzippen.

en mischien kan iemand een wel een template sturen via email o i d:)
(een tekening) het gaat om een telecaster

elke reactie is welkom:)

thnq

Mattia
25 mei 2007, 11:11
Zoek wel even 'swamp ash' als het kan, de Arnhemse en Amsterdamsche fijnhouthandels hebben het beiden liggen. Is stukken lichter dan hard essen.

1-delig zal waarschijnlijk moeilijk worden, dus reken maar op een 2-delige body. Kosten liggen meestal tussen de 40 en de 75 euro voor een blank. Hangt er een beetje vanaf hoe mooi je plank is; de twee die ik laatst heb gebruikt zijn uitgekomen op zo'n 65-70 euro per stuk, omdat ik heb belangrijker vond dat het een goede match zou worden dan dat ik net drie bodies (ipv 2) uit die ene balk kon halen. Besef ook wel dat Essen/Swamp Ash veel moeilijker is om goed af te werken. Levensgrote porien die moeten worden gevuld voor een glossy finish. Alder (elzen) is wat dat betreft veel vriendelijker.

Verder, ik wil m'n eigen oude topic niet pimpen ofzo (nouja, beetje dan), maar misschien heb je hier wat aan:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=54424

Negeer gerust even het feit dat die twee projecten even heel erg lang stil liggen (Het Leven komt er steeds tussen, en er zijn drie andere projecten aan de gang die veel hogere prioriteit hebben; ze moeten eigenlijk alleen nog maar gespoten worden), maar het is wel redelijk stap-voor-stap de bouw van een strat en een tele, zo op een rij. Tenminste, zoals ik dat doe.

Hallie
25 mei 2007, 11:32
okey, dus elzen is wel beter te bewerken, het blijft mijn eerste keer, dus 't liefst zo makkelijk mogelijk nog^^

en hoezo 2 helften zeg je?, strats en tele's zijn toch vaak 1 geheel?

Hallie
25 mei 2007, 11:46
Btw, ik heb een tele template !! op schaal van papier, dus daar ga ik een Mal van maken!
ik zag dat jij, mattie, het op mdf hout deed ofzo? welk hout is geschikt? hopelijk niet te duur ^^

Mattia
25 mei 2007, 12:55
Nou, ik denk dat aanzienlijk minder dan 5% van alle Fender strats en telecasters 1-delige bodies hebben. 2 of 3 delen komt veeeel vaker voor, bij de non-USA modellen wellicht nog meer delen. Hout van 35+ cm breed is veel moeilijker te vinden dan hout van een CM of 18-20 breed, en als je geen enorm brede delen moet hebben kun je ook veel kieskeuriger zijn wat betreft selectie van de stukken.

Elzen is inderdaad wat makkelijker te bewerken, maar vooral makkelijker om mooi strak af te lakken. Tenminste, zegt men. Heb het zelf nog nooit gebruikt, ik bouw vooral met mahonie. Essen vind ik wel wat leuker, wilder.

Mallen maak ik eerst altijd uit 8mm MDF. Is goedkoop, makkelijk te bewerken, splintert niet. Dat is dan de 'master template', daar maak ik op dikker MDF (liefst zou ik Trespa gebruiken, duurzamer, maar te duur; ik heb nog nooit twee dezelfde gitaren gebouwd met dezelfde mallen), 18 a 22mm dik, een 'werktemplate' van (met frees met kogellager) die ik dan gebruik om de body daadwerkelijk te frezen/bewerken. Mag ook goede kwaliteit triplex zijn. Als ik die template dan per ongeluk verknoei, heb ik alsnog het origineel liggen, en kan ik binnen enkele minuten weer een nieuwe maken.

G.G.
25 mei 2007, 13:35
De amsterdamse Fijnhouthandel heeft een mooi partijtje elzen liggen.

http://img120.imageshack.us/img120/9977/p1000112lk7.jpg

Hier was ik ongeveer 6 tientjes voor kwijt en kan er 3 bodies uit halen.

http://img255.imageshack.us/img255/3078/p1000135ht2.jpg

http://img115.imageshack.us/img115/3710/p1000136am6.jpg

MitchelldM
25 mei 2007, 16:54
wauw, dat ziet er erg netjes uit :cooler:

Hallie
25 mei 2007, 17:13
bedankt voor jullie reactie's:)

met welke lijm, lijm je dat aan elkaar?
ik zie bij de strat overigens in het midden Bijna, of geen Lijn zitten in het midden van de 2 delen

G.G.
25 mei 2007, 17:18
bedankt voor jullie reactie's:)

met welke lijm, lijm je dat aan elkaar?
ik zie bij de strat overigens in het midden Bijna, of geen Lijn zitten in het midden van de 2 delen

Ik gebruik altijd de witte houtlijm van Bison, maar als je het echt goed wilt doen, dan schijn je Titebond te moeten nemen.

Dat je (bijna) geen lijn ziet komt doorde juiste selectie van twee stukken en heel precies vlakwerk tussen beide helften. Ik heb dit machinaal gedaan, maar het kan ook gewoon met een handschaaf.

Hallie
25 mei 2007, 18:12
oke bedankt, nu gaat het eerste deel al lukken, alleen:

een paar vragen nog n_n

de neck ga ik niet zelf maken, dus als ik een neck koop, pas het dan?

en hoe diep moet je de element gaten maken?

ik wil aan de brug kan een humbuker, kan dat? en hoe wordt de vorm van de infrezing dan?

en eventueel wil ik een lespaul brug, is dat mogelijk?

alvast bedankt. ik hoop dat ik ooit deze master gitaar kan afronden:D

G.G.
25 mei 2007, 18:17
oke bedankt, nu gaat het eerste deel al lukken, alleen:

een paar vragen nog n_n

de neck ga ik niet zelf maken, dus als ik een neck koop, pas het dan?

en hoe diep moet je de element gaten maken?

ik wil aan de brug kan een humbuker, kan dat? en hoe wordt de vorm van de infrezing dan?

en eventueel wil ik een lespaul brug, is dat mogelijk?

alvast bedankt. ik hoop dat ik ooit deze master gitaar kan afronden:D

Hallie, ga eerst een een beetje lezen hier bij zelfbouw, want iedere vraag die je stelt is al tientallen malen voorbij gekomen.

Hallie
26 mei 2007, 10:33
ik heb hier en daar wel gezocht!, nu rest me tot dusver nog 1 vraag:

hoe diep moet je de element gaten frezen, en de andere gaten?

staat dat ergens op een bouw tekening, of gewoon uit de losse hand?

alvast bedankt!

(btw, nu heb ik dat hier een keer gezien, maar ben de naam vergeten. Hoe heet die site waarmee je je gitaar kan realiseren. dan kan ik mischien een voorbeeld posten;))

Gertjan

hassent
26 mei 2007, 16:10
Zie het zelfbouw handboek boven aan in dit sub forum.

Maar dit is het linkje http://www.nymphusa.com/tele/

Hallie
29 mei 2007, 10:51
hoe sla je die tekening op van die site?
ik kan er wel 1 maken, maar hoe sla je ze op?

thnQ

Kim Wilson
29 mei 2007, 10:53
Printscreen en plakken in Paint o.i.d.