PDA

View Full Version : Ontstemming G-snaar



Wickerman
6 mei 2007, 09:55
Ik weet niet of ik hier in het juiste forum zit, maar waarschijnlijk ga 'k het toch moeten oplossen op 'm'n werkbank' :p

Ik heb pas dikkere snaren (van ultra slinky naar regular) op m'n epiphone lp100 moeten leggen om een 2de kromming in de hals te voorkomen wat geratel als gevolg had. Dit is nu opgelost; het geratel (fretbuzz ?) is weg, en de klank van een lp komt echt tot z'n recht. Nu heb ik een vraagje, bij m'n G-snaar klinkt de flageolet op de 12de fret lager dan de noot zelf, die snaar onstemt ook na een half nummer. Weet iemand hier een oplossing voor, ik vermoed dat 't in m'n zadeltjes zit.

Alvast bedankt.

hugo123
6 mei 2007, 09:59
Goede kans dat hij verkeerd is afgesteld. Dat had ik ook met mijn Ibanez SA 120,toen moest er een nieuw tremolo veertje in, dus ik denk even (laten) afstellen.



hugo

Wickerman
6 mei 2007, 10:05
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je je zadel moest verschuiven naarmate je flageolet te hoog/laag klonk, maar ik weet niet meer in welke richting en kan het nergens vinden.

bert k
6 mei 2007, 11:10
Dit hoort meer in zelfbouw. Als ze het daar niet weten moet je nog eens in Elektrische gitaren posten. Ik verplaats hem ff.

Minda
6 mei 2007, 12:00
Een flagolet halverwege de snaar (boven de 12e positie) is gelijk aan de toon op de 12e positie, dus precies een octaaf hoger dan de losse snaar. Is die flagolet te laag, zal de toon op de 12e ook te laag zijn en moet je het zadeltje verstellen. Dat heet intoneren en is met een stemapparaat goed te doen.

Succes,