PDA

View Full Version : PA en monitoring op het podium



vulvasonic
6 mei 2007, 04:31
Ik zet 'm hier maar even neer, want ik weet niet goed in welk ander subforum ik dit kwijt kan.......

Iedereen hier die regelmatig met een band optreedt weet hoe belangrijk het is als het geluid goed verzorgd is. Het is altijd lastig om het zaalgeluid te beoordelen, maar het podiumgeluid is (vind ik) zo mogelijk NOG belangrijker.

Met De Zingende Fresia's hebben we enige tijd geleden noodgedwongen moeten kiezen voor een nieuw PA-bedrijf. We hebben nu 4 keer met ze gedraaid en verdomme, al 4 keer heb ik een PERFECT podiumgeluid gekregen. En niet alleen ik, maar de HELE band.
Het gevolg is dat we nu beter spelen dan ooit, meer zekerheid uitstralen naar het publiek en dat heeft weer gevolgen voor de beleving van datzelfde publiek. Het dak gaat er af, keer op keer.
En niet alleen in kroegen tot 200 man, maar vorige week op een veld voor 5000 man klonk het ook geweldig.

En wat wil ik hiermee zeggen?
Eigenlijk niks, behalve dat het voor iedereen de moeite waard is om te zoeken naar een GOED PA-bedrijf met een GOEDE monitor mixer, want man, wat maakt dat een wereld van verschil.

Onze nieuwe monitormixer speelt zelf ook gitaar en post hier onder de naam 'Gerwin'. Die jongen en zijn bedrijf, 'RGsound ( http://www.rgsound.nl )' verdient een pluim in z'n reet van hier tot Tokio!!!!!!!!!!! http://www.cosgan.de/images/smilie/froehlich/a075.gif

Dat wilde ik maar even gezegd hebben.


Wat is dat toch, dat de monitormix zo vaak te wensen over laat?
Zo iets belangrijks?

Hoe denken jullie daar over?

peter_heijnen
6 mei 2007, 15:22
Idd erg jammer dat er zoveel mensen in de techniek rondlopen maar er niet thuishoren. Ik heb laatst iets gepost over een soundcheck van Gino Vanelli met een radio technicus. Die technicus werd door Vanelli ahw helemaal aan het handje meegevoerd, en stap voor stap door de hele soundcheck geleidt, waardoor het geluid uiteindelijk helemaal top werd.

Maar de technicus vond Vanelli dus vooral vervelend en een omhooggevallen zak. Jammer dat zo'n jongen zo'n gratis masterclass niet even aangrijpt om er zelf beter van te worden.

Iig erg fijn dat jullie eindelijk een bedrijf hebben waarmee het spelen een groot feest is!

AutoStatic
6 mei 2007, 16:25
Nou eeehhmmm, eigenlijk al zo vaak met slechte monitoring of helemaal geen monitoring gespeeld dat we bijna geen idee meer hebben hoe het dan wel zou moeten klinken. We zijn er ook al dermate aan gewend geraakt dat we van slag af raken als het wel een keer echt goed is. En van die keren dat het wel echt goed was kan ik me nog herinneren dat het in mijn beleving een soort van barriere schiep tussen het publiek en ons. We kwamen in een soort eigen wereldje (lees goed podiumgeluid) terecht waar we zo in opgingen dat de interactie met het publiek volkomen weg was.
Op het moment vind ik dan ook het zaalgeluid belangrijker dan het podiumgeluid, het zaalgeluid is wat het publiek te horen krijgt. Maar zoals gezegd, wij zijn niet gezegend met het voorrecht een eigen PA bedrijf in te kunnen schakelen, dus kan er niet echt over meepraten.

stefke_m
6 mei 2007, 20:51
Gisteren nog ergens moeten optreden. Jezelf (gitarist) en de bassist niet horen is niet leuk. Ik twijfel zelfs of de monitors opstonden. Het resultaat van het optreden was wel goed, maar als je podiumgeluid niet ok is, is het moeilijker om te spelen zoals je nog nooit gespeeld hebt.

Kaboemba
6 mei 2007, 21:47
Tja ons eerste optreden van een paar weken terug was zwaar ruk, ik had nog zo gezegd dat ik de monitotren mee wilde maar volgens de rest was dat niet nodig. Het was een kleine zaal en die fijne ervaren bandleden vonden dat een reden om goed verstaanbaar te zijn. Gvd geen reet kunnen horen het hele optrden, dat speelt dus kut met dubbel t, kutt dus.


Meteen na het optreden ff een paar afspraken gemaakt, er ging wel meer mis dus alles doorgenomen en een lijst gemaakt.
Optrden een 2 weken later WEL met monitoren en potdorrie wat een lekker optreden was dat.
Overigens wij houden het klein en doen het geluid dus zelf.

Eko
6 mei 2007, 23:09
Dit is de reden waarom we met de huidige band ( CCBB) een kleine p.a. hebben. Voor in kroegen meer dan voldoende en monitoring is niet nodig. Het geld is het punt niet. Een p.a. huren kan er makkelijk vanaf, het hoeft echter niet. We zijn allemaal zeer ervaren en spelen niet met 100watt openstaande buizenbakken. We spelen veelal acoustisch met bv een AER Compact 60/2. Lekker klein, geen gesjouw en topgeluid. Kleine buizenbak van 20 of 30 watt. Het leuke is dat kroegeigenaren dat nog liever hebben ook. Op een ander topic heb ik al vermeld dat hier in de buurt een heel aantal bands een eigen p.a. technicus hebben. Is geen overbodige luxe , geen aanstellerij maar gewoon het verschil tussen goed spelen met een slecht geluid ( zaal en podium) of spelen met een goed resultaat. Neem er wel een ervaren man/vrouw voor, niet iemand die wel handig is met een CD-speler en vertrouw die je geluid toe. Geen gedraai meer aan de knoppen van versterkers tijdens het optreden en maak een draaiboek van je optreden met schema`s wie waar solo`s speelt en oefen dit met degene achter de mixer tijdens de repetities. Scheelt een hoop frustraties en levert betere optrdens op.

peter_heijnen
7 mei 2007, 07:57
Geen gedraai meer aan de knoppen van versterkers tijdens het optreden...
Soundchecken in een lege zaal is iets anders dan spelen voor een volle. Ik draai dus tijdens ieder optreden aan de knoppen van mijn versterker. Het is echt een fabeltje dat dit nadelig zou zijn voor een goed zaalgeluid. En als de geluidsman daar niet mee om kan gaan, kun je volgens mij beter op zoek naar een nieuwe.

Eko
9 mei 2007, 07:38
Het geluid verschilt inderdaad tussen een lege en een volle zaal. Dat geeft meestal toonverschillen omdat veel wordt weggemoffeld door de lichamen in de zaal. Waar ik het over had was de neiging om op een podium steeds harder te willen staan om jezelf te kunnen blijven horen boven alle anderen uit.

Dick Wolkendeck
9 mei 2007, 10:30
(...)Maar de technicus vond Vanelli dus vooral vervelend en een omhooggevallen zak. Jammer dat zo'n jongen zo'n gratis masterclass niet even aangrijpt om er zelf beter van te worden.(...)

Yep. een goede instelling is het halve werk.

Een goed gebruik bij ons in de band is het richten van de gitaarspeakers op de band zelf zodat die niet zo hard op de monitor hoeven. En niet te hard spelen, he? Als de monitorman m/v niet zo heel goed is, zet dan alleen de zang en toetsen (if any) op de monitors. Dat scheelt weer een paar kanalen/hoofdbrekens/foutkansen.

thieske
9 mei 2007, 12:34
wij doen dat ook.. alleen zang en toetsen op de monitoren. Wat ik me wel afvraag: Binnenkort gaan we een kleine theatertour doen, en daar zul je je amp wel helemaal niet open kunnen draaien, toch? Moet dan alles via monitoren?

Kim Wilson
9 mei 2007, 12:41
Ik vind de monitoring erg belangrijk. In de tijd dat ik nog geluid deed in ons jeugdcentrum, zorgde ik eerst voor een goeie monitormix, en daarna de zaalmix.

Tijdens eigen optredens vind ik monitoring niet zo belangrijk. We spelen met erg weinig gain, niet hard, dus alles is zo al goed te horen. En de zaaltjes zijn ook nooit te groot, dat scheelt ook. Zang, piano en een beetje sologitaar op de monitor, meer niet. En dan hebben we ook een goed podiumgeluid. Want een goed podiumgeluid is idd een must.

Dick Wolkendeck
9 mei 2007, 14:30
wij doen dat ook.. alleen zang en toetsen op de monitoren. Wat ik me wel afvraag: Binnenkort gaan we een kleine theatertour doen, en daar zul je je amp wel helemaal niet open kunnen draaien, toch? Moet dan alles via monitoren?

Theatertour en je amp helemaal opendraaien... klinkt een beetje als een tegenstelling, niet? Ik zou een zo klein mogelijke amp gebruiken. Herrie in een theatertour, da's niks. Het is toch geen rockconcert in een theater? (Als dat wel zo is, draai dan maar open die hap). Ik zou zelfs een rackje line6 overwegen. Inderdaad; in dat geval alles via de monitoren.

Helter Skelter
9 mei 2007, 14:40
superbelangrijk uiteraard, een goed podiumgeluid :)

veel hangt ook af van de discipline van de muzikanten en de 'strengheid' van de geluidsman(nen) om daar tegen op te treden

Toevallig hebben wij per 1 juni ook een nieuw bedrijf, niet dat we ontevreden zijn over de huidige maar deze gasten leveren ook licht, dat huurden we altijd apart in wat niet zo praktisch was

Mitch
10 mei 2007, 16:54
Tja, voor mij persoonlijk gelden alle mogelijkheden. Ik zit in een band waar we werken met een vaste geluidsman en dito set, ik zit in een band die evt. zelf PA regelt (met al het gezeik en gepruts van dien) en in een band die gewoon speelt over het aanweizge geluid en dus afhankelijk is van de geluidsman ter plaatse.
Tijdje terug ook met een uiterst professioneel geluidsbedrijf gewerkt en dan valt het verschil gewoon op: per persoon vragen wat je op de monitor wil hebben, per persoon checken, daarna full band, nog een keer iedereen langslopen (letterlijk !) om te vragen of alles goed was. Da's dan wel zó lekker !
Met onze vaste geluidsman ook nooit problemen, maar ook dan blijf je afhankelijk van de akoestiek van waar je speelt. Pas ook weer in een kroeg met een tegelvloer, geen podium en ik stond ingeklemd tussen basversterker en drumstel. Dan kun je nog zo'n goede monitor, mix en geluidsman hebben: je hoort geen sodemieter meer :(

Kim Wilson
10 mei 2007, 16:57
Tja, voor mij persoonlijk gelden alle mogelijkheden. Ik zit in een band waar we werken met een vaste geluidsman en dito set, ik zit in een band die evt. zelf PA regelt (met al het gezeik en gepruts van dien) en in een band die gewoon speelt over het aanweizge geluid en dus afhankelijk is van de geluidsman ter plaatse.
Tijdje terug ook met een uiterst professioneel geluidsbedrijf gewerkt en dan valt het verschil gewoon op: per persoon vragen wat je op de monitor wil hebben, per persoon checken, daarna full band, nog een keer iedereen langslopen (letterlijk !) om te vragen of alles goed was. Da's dan wel zó lekker !
Met onze vaste geluidsman ook nooit problemen, maar ook dan blijf je afhankelijk van de akoestiek van waar je speelt. Pas ook weer in een kroeg met een tegelvloer, geen podium en ik stond ingeklemd tussen basversterker en drumstel. Dan kun je nog zo'n goede monitor, mix en geluidsman hebben: je hoort geen sodemieter meer :(
Dat deed ik ook altijd. En zo zou het IMO ook moeten. Podiummix moet vóór het optreden begint goed zijn.

pikasso
10 mei 2007, 17:17
Wij hebben ook godzijdank een vaste geluidsman, die ook regelmatig bij repetities een biertje mee drinkt. Wle zo handig, kent de uitvoering van de nummers goed. Weet hoe hij iedereen tijdens de soundcheck moet benaderen.

Verder speel ik sinds vorig met een in-ear setje. Wat een heerlijkheid, als je er 1 keer aan gewend bent.

rjong999
10 mei 2007, 20:15
Gelukkig hebben wij ook een vaste geluidsman die jarenlang bij Ampco gewerkt heeft en dus precies weet hoe 't werkt. Desalniettemin - ik ben een zeurkous als het op monitoring aankomt, want als ik mezelf niet goed kan horen is mijn avond naar de maan - heb ik een setje actieve bi-amp 10" 120w monitors aangeschaft, waar ik uitsluitend gitaar over laat binnenkomen. Helemaal top!

Han S
11 mei 2007, 13:45
Idd erg jammer dat er zoveel mensen in de techniek rondlopen maar er niet thuishoren. Ik heb laatst iets gepost over een soundcheck van Gino Vanelli met een radio technicus. Die technicus werd door Vanelli ahw helemaal aan het handje meegevoerd, en stap voor stap door de hele soundcheck geleidt, waardoor het geluid uiteindelijk helemaal top werd.

Maar de technicus vond Vanelli dus vooral vervelend en een omhooggevallen zak. Jammer dat zo'n jongen zo'n gratis masterclass niet even aangrijpt om er zelf beter van te worden.

Iig erg fijn dat jullie eindelijk een bedrijf hebben waarmee het spelen een groot feest is!

Mooi verhaal en kenmerkend voor veel situaties. Het maken van een goede monitormix (in feite meerdere mixen tegelijk) is het moeilijkste van het hele PA vak. Je moet daarvoor in je hart een muzikant zijn en begrijpen wat de bandleden willen. En dat laat vaak zeer te wensen over.

Van een professional - en een professional is iemand die zich er voor laat betalen- verwacht ik dat hij zijn werk goed doet en begrijpt wat dienstverlening inhoudt. En zo simpel is dat.

MjS
14 mei 2007, 21:57
want als ik mezelf niet goed kan horen is mijn avond naar de maan

Erg herkenbaar probleem. Monitoring is te vaak niet voor mekaar als je het door een zaaltje laat regelen. En een van mijn hoofddoelen is toch wel een lekker potje muziek maken, ik kan dat niet als ik mezelf niet hoor... Ga met de band eens overleggen over vast geluidsbedrijf etc.

Han S
14 mei 2007, 22:10
Je kunt ook proberen om door de plaatsing van je instrumentversterkers zoveel mogelijk je monitoring zelf te optimaliseren. Ik heb een kleine wedge monitor met een Celestion G12 er in. Als je als gitarist zo'n ding voor je op de vloer legt is het uitgesloten dat je jezelf niet hoort en je sluit hem gewoon aan op je gitaaramp.

qwertyuiop
14 mei 2007, 22:46
Je kunt ook proberen om door de plaatsing van je instrumentversterkers zoveel mogelijk je monitoring zelf te optimaliseren. Ik heb een kleine wedge monitor met een Celestion G12 er in. Als je als gitarist zo'n ding voor je op de vloer legt is het uitgesloten dat je jezelf niet hoort en je sluit hem gewoon aan op je gitaaramp.

yep, zo doe ik het ook; kleine monitor met 10inch celstion vintage doorgelust vanuit m'n mesa boogie combo; ik hoor mezelf uitstekend! Voor de zalen waar er liever geen geluid de zaal in mag, gebruik ik alleen de monitor en schakel de speaker van de combo dus uit. helemaal top voor de technicus en publiek. Alleen een iets minder geluid omdat ik dan alleen de 10inch hoor en niet meer de 12inch van de combo....

Han S
15 mei 2007, 00:03
Nou ja, dat bedoel ik dus, het is natuurlijk voor de hand liggend dat je vertrouwt op de geluidsmensen. Maar vooral in de jeugdcentra met de vrijwilligers is dat meestal niet geweldig. En dan kun je gaan mopperen op die mensen, maar daar schiet je ook niks mee op.

Er was een draadje op het ter ziele gegane muziekform, het blauwe forum met de gele lettertjes, over die geluidsmensen die er voortdurend niets van bakten en de keyboards altijd niet of nauwelijks te horen waren. Maar dan moet je niet kijken bij hoeveel keyboardspelers de levels van hun geluiden onderling voor geen meter kloppen. De piano tien keer zo hard als de strings bijvoorbeeld.

Als je lekker wilt spelen op iedere gig regel je zelf je monitoring en dat is helemaal niet moeilijk, maar zet niet je combo op de vloer en ga er niet vlak voor staan zodat hij tegen je benen blaast. Gewoon net als qwerty een klein monitortje, kan de bassist ook met een 10 inch bas speakertje zodat hij zijn attack goed hoort. Dat maakt het spelen een enorm stuk plezieriger.

Die vrijwillgers doen hun best (of niet) maar zijn gewoon niet zo goed als de betere professionals en schelden zet geen zoden aan de dijk.

Kim Wilson
15 mei 2007, 08:24
Met overleggen ben je al driekwart onderweg. Stel je aan elkaar voor, en maak je wensen kenbaar. En ga niet eerder spelen voor je je monitormix voor elkaar hebt. :)

Rinze
15 mei 2007, 09:16
Kim heeft een punt. Toen ik nog optrad zaten geluidsmensen en muzikanten elkaar altijd de Zwarte Piet toe te schuiven, terwijl mijn ervaring is dat het vaak aan beide partijen en vooral aan het gebrek aan communicatie ligt. Bands spelen veel te hard op het podium, draaien zichzelf voortdurend harder om zich beter te kunnen horen (en dan hoort de rest zichzelf dus niet meer), geluidsmensen doen vaak maar wat of wat betreft monitoring zelfs helemaal niks.


Als wij met PA speelden, ging ik van tevoren even kennis maken met de monitormixer, handje geven, voorstellen, en dan legde ik uit dat ik heel zacht speelde maar in ruil daarvoor wel graag gitaar op mijn monitor(s) wilde horen. Vervolgens vroeg ik of hij tijdens het eerste nummer de gitaar op kon schroeven op mijn monitor tot ik met een handgebaar aangaf dat het goed was. Sinds ik dat deed nooit meer problemen gehad. Mijn JCM 800 halfstack stond dan met de master op 1... Miscchien iets minder gitaargeluid maar een veel beter totaalgeluid en geen problemen door een veel te harde Marshall.

Eerder speelde ik harder, dan weigerden de PA-lui vaak om de gitaar over de PA te zetten omdat ik er zo al dwars doorheen blies :seriousf: Bovendien ging het op het podium nog wel zolang we vrij rustig speelden maar zodra er gekacheld werd was het een grote brij.

Ik denk dus ook dat communicatie heel belangrijk is, je moet het met, en niet tegen elkaar doen. Die monitormixers waren vaak blij verrast dat ik even kennis kwam maken. Die gasten worden toch vaak een beetje genegeerd, ze mogen niet de zaalmix doen en iedereen loopt altijd op ze te schelden, dan zijn ze blij als ze als normaal mens worden behandeld en dan doen ze ook graag wat voor je.

Kim Wilson
15 mei 2007, 09:25
...geluidsmensen doen vaak maar wat of wat betreft monitoring zelfs helemaal niks.


...
Hoe kun je ook een monitormix maken als je niet weet wat iedereen wil hebben?

Ik ben het overigens met je complete verhaal eens. Het zou een hoop schelen als je je ook eens zou inleven in een geluidsman.

Han S
15 mei 2007, 09:59
Ik denk dus ook dat communicatie heel belangrijk is, je moet het met, en niet tegen elkaar doen. Die monitormixers waren vaak blij verrast dat ik even kennis kwam maken. Die gasten worden toch vaak een beetje genegeerd, ze mogen niet de zaalmix doen en iedereen loopt altijd op ze te schelden, dan zijn ze blij als ze als normaal mens worden behandeld en dan doen ze ook graag wat voor je.

Dat is de kern van het probleem en die monitorman zit ergens onzichtbaar voor het publiek zijn moeilijke werk te doen en krijgt alleen maar op zijn lazer. De FOH man staat lekker belangrijk in de zaal en heeft het veel makkelijker. Niet dat hij minder belangrijk is, integendeel, maar het maken van meerdere goede monitormixen is feitelijk een stuk moeilijker en als hij/zij dat geod voor elkaar krijgt speelt de band een stuk lekkerder en is het hele concert een beter concert. Dus de monitormixer is een heel belangrijk figuur die ergens achter het podium in het donker zit te kloten.

Kim Wilson
15 mei 2007, 10:03
Nou Han, in veel gevallen is de monitorman en de zaalmixer dezelfde persoon, met dezelfde tafel. Of je moet op een groot podium staan. Maar ik denk dat de meeste bands hier te maken hebben met één geluidsman.

peter_heijnen
15 mei 2007, 10:21
wij doen dat ook.. alleen zang en toetsen op de monitoren. Wat ik me wel afvraag: Binnenkort gaan we een kleine theatertour doen, en daar zul je je amp wel helemaal niet open kunnen draaien, toch? Moet dan alles via monitoren?
Het hangt helemaal van de situatie af: speel je met een -harde- drummer, wat voor muziek, wat is de rol van de muziek, welk theater, enz....., maar uiteindelijk hangt ook veel af van de filosofie en vooral kwaliteit van de geluidsman.

Ik heb in het theater zowel voorstellingen gedaan waarbij ik met een preamp op lijn met een klein monitortje nog te hard was, als ook shows waarbij ik met een 2x50 watt buizen halfstack voluit moest om met de drummer (hans eijkenaar, dan weet je het wel....) mee te kunnen.

Als je redelijkerwijs uitgaat van de situatie zoals die er is zal het best goed komen.

peter_heijnen
15 mei 2007, 10:32
wat betreft de monitormixproblematiek merk ik dat er vaak niet echt praktijkgericht gewerkt/gedacht wordt.

Als je zelf een bepaald instrument niet -goed- hoort, kijk dan eerst of je het probleem zelf kunt oplossen. Dat kan heel simpel door zelf iets zachter te gaan... :)

Is het dan nog niet te horen, gaat ie op je monitor: hoe zachter hoe beter.

Rinze
15 mei 2007, 10:54
Precies, net als in de oefenruimte: als je jezelf echt goed hoort betekent dat dat de rest zichzelf niet hoort :satisfie:

Robert H
15 mei 2007, 11:56
In-ear monitoring... Met stip op een gedeelde eerste plaats* in mijn uitvindingen-van-de-moderne-tijd-lijst...

Nu draaien wij met een vaste geluidsset, dus heb ik makkelijk praten. Ik kan me voorstellen dat het met de lokale geluidsboer in een café iets anders werkt en dat in-ear dan helaas uit den boze (of in ieder geval erg problematisch) is. Toch zou ik iedereen die de mogelijkheid heeft absoluut willen aanraden om het een keer te proberen. Niet alleen óp het podium heeft het zo zijn voordelen. Als ik na een avond/nacht spelen thuiskom en de TV aanzet, kan ik de presentator van het NOS-journaal zonder veel moeite verstaan. Vroeger klonk het bij mij meestal alsof de beste man het nieuws voorlas vanaf één of andere luchtmachbasis...



*) Samen met het Senseo-apparaat uiteraard.

vulvasonic
15 mei 2007, 12:26
In-ear monitoring... Met stip op een gedeelde eerste plaats* in mijn uitvindingen-van-de-moderne-tijd-lijst...


Toegegeven, ik heb ze nog nooit geprobeerd. Maar waar ik altijd bang voor ben geweest is het idee dat je zo'n plugje wel verdomd hard moet hebben staan om over de backline heen te komen. Lijkt me dus nogal slecht voor je oren.
Maar ik merk op uit jouw verhaal dat dit blijkbaar niet zo werkt?

Ritch
15 mei 2007, 12:44
Toegegeven, ik heb ze nog nooit geprobeerd. Maar waar ik altijd bang voor ben geweest is het idee dat je zo'n plugje wel verdomd hard moet hebben staan om over de backline heen te komen. Lijkt me dus nogal slecht voor je oren.
Maar ik merk op uit jouw verhaal dat dit blijkbaar niet zo werkt?

Nee. Mijn broer speelt er al jaren mee en is er uitermate tevreden mee. Proffesionele -en dus dure- oorplugjes zijn zo ontworpen dat ze al het geluid van buitenaf afschermen. Je hoort in principe alleen maar de mix die de geluidsman of jezelf voor je maakt.

peter_heijnen
15 mei 2007, 13:30
In-ear monitoring...

....*) Samen met het Senseo-apparaat uiteraard.
Mogelijk een goede vergelijking volgens mij, ik vind senseo veel minder dan de zelfgemaakte koffie uit mijn espresso apparaat.

Ik "mocht" in mijn allereerste theaterproduktie, inmiddels bijna 20 jaar geleden, mijn eindversterker/speaker in een flightcase achter het podium zetten, en kreeg het geluid "netjes" terug via koptelefoon. Aan het eind van iedere show ging het gitaargeluid in de zaal tijdens een lange solo eindelijk hard genoeg om een schelpje af te kunnen doen om eindelijk iets van de zaalakoestiek mee te krijgen. Dat was iedere avond het eerste en laatste moment dat ik van het geluid kon genieten. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb dus oa daarom de huidige in-ears nog nooit geprobeerd/willen proberen.

Wel heb ik al mogen meemaken hoe zangers tegenwoordig, als er geen in-ears zijn, zo ontzettend hard op de monitor moeten omdat ze inmiddels een heel onnatuurlijke in-earmix (lees: bijna alleen de eigen zang) gewend zijn. Echt verschrikkelijk en onmuzikaal is dat.

Henkie spenkie
15 mei 2007, 15:35
Helemaal mee eens! Het podium geluid kan een optreden maken of breken. Tijdens het eerste optreden (in een klein kroegje) met het bandje waar ik nu in speel vond de p.a. man het nodig om alles over de p.a. en monitoren te doen, behalve de bas. Hij zei dat ik nogal een dikke versterker achter me had staan die de hele zaal toch wel door brulde. Ik had meteen al mijn twijfels, maar vanwege mijn beperkte ervaring met optredens (en al helemaal met een p.a.) besloot ik het maar te laten. Resultaat was dat ik het hele optreden aan mijn volume knop zat te kloten omdat de p.a. loser zat te gebaren: harder..zachter..iets harder, maar ik geen idee had hoeveel harder of hoeveel zachter omdat ik zelf het geluid niet kon horen. Bovendien stond die bas achter mij zo hard te brullen dat ik de rest minder goed kon horen, en ook het gevoel had dat het publiek mij er ook zo hard boven uit hoorde brullen. (wat opzich best mee viel). Ik was doodsbang om fouten te maken omdat ik dus het gevoel had dat iedereen die heel goed kon horen. Daardoor stond ik er als een zak zout bij, werdt ik onzeker en verkrampte ik na iedere fout waardoor ik juist meer fouten ging maken.

Waar ik nu nog vaak problemen mee heb is de p.a. man zover krijgen dat hij doet wat ik wil. Als bassist wil ik de bassdrum graag erg goed horen. Vaak hoor ik hem niet hard genoeg waardoor het moeilijker samenspelen is. Als ik er iets over zeg tegen de p.a. man belooft hij vaak dat hij het zal veranderen maar doet dat vaak niet, of te weinig. (en dan jury commentaar dat bas en drum niet goed samen speelden...)Geld voor een eigen (goede) p.a. man hebben we nog lang niet.

Heeft iemand misschien tips voor mij waardoor ik die gast wel zover kan krijgen naar me te luisteren? Gewoon door blijven zeuren? Tijdens de soundcheck is hiervoor vaak weinig tijd en tijdens het optreden wil ik graag spelen en niet het publiek lastig vallen met mijn problemen tegenover mijn p.a. man...

Kim Wilson
15 mei 2007, 16:08
Als je niet genoeg bassdrum krijgt, moet je er gewoon nog een keer naar vragen. En als het echt beroerd blijft, niet beginnen voor het goed is.

Han S
15 mei 2007, 16:24
Ik moest een keer optreden als drummer en toen heb ik een Trace Elliot van 250 watt meegenomen met een 18 inch speaker en een gitaaramp met een 12 inch speaker. Twee microfoons, een in de basdrum en naar de Trace en een op de snare en die naar de gitaaramp van 100 watt. En zo kon ik prima mijn eigen monitoring regelen, perfect gespeeld die avond.

Voor de rest vind ik dat je het volste recht hebt om op een assertieve manier de PA heren er op te wijzen dat ze bezig zijn om een dienst te verlenen. Schelden zal niet helpen maar het moet toch niet moeilijk zijn om iemand met een gemiddeld IQ er van te overtuigen dat hij het moet doen zoals de band dat wil.

En als de zanger de snare keihard op zijn monitor wil hebben dan moet hij dat gewoon doen, als is hij het er helemaal niet mee eens, dat boeit niemand ene reet.

Aan de andere kant moet een PA boer ook op een redelijke manier en met goede argumenten kunnen uitleggen dat het beter is dat de bas (bijvoorbeeld) wat zachter moet. Het is dus een kwestie van goede communicatie en dat laat vaak zwaar te wensen over.

Ik heb 10 jaar PA gedaan waaronder ook monitoren op grote gigs met beroemdheden, weinig tot geen problemen en na afloop vaak een blijk van waardering. Maar met mensen waar je nog nooit van hebt gehoord en waar je gelukkig ook nooit meer wat van hoort krijg je dan een snauw en ze behandelen je als oud vuil. En dat moet je dan maar gewoon accepteren.

Want je moet ook voor die mensen je best doen vind ik, dat is professioneel.

peter_heijnen
15 mei 2007, 17:12
Resultaat was dat ik het hele optreden aan mijn volume knop zat te kloten omdat de p.a. loser zat te gebaren: harder..zachter..iets harder,...
Huur je dus iemand om het zaalgeluid dus ook het volume te regelen, en mag je het uiteindelijk nog zelf regelen......

@Han: te gek idee van die twee amps als drummonitor! :)

Als je als bassist een input op je amp over hebt zou je kunnen experimenteren met een klein tikkie kik op je eigen versterker, wie weet werkt het wel.

Henkie spenkie
15 mei 2007, 17:38
Goede tip van die versterker voor de bassdrum! Dat ga ik zeker eens proberen.

Ik heb altijd gehoort dat je erg vriendelijk moet doen tegen een geluidsman, voor het geval je ze vaker tegen komt. Maar misschien moet ik toch maar eens gewoon wat assertiever zijn bij de soundcheck..

thanx voor de tips :hippie:

Han S
15 mei 2007, 18:49
Goede tip van die versterker voor de bassdrum! Dat ga ik zeker eens proberen.

Ik heb altijd gehoort dat je erg vriendelijk moet doen tegen een geluidsman, voor het geval je ze vaker tegen komt. Maar misschien moet ik toch maar eens gewoon wat assertiever zijn bij de soundcheck..

thanx voor de tips :hippie:

Jij bent de klant, al is het indirect maar de PA wordt gehuurd om jouw geluid door te versterken. Denk er om dat de ingang van een gitaar of basversterker bedoeld is voor een hoogohmig gitaar of bas element en de meeste microfoons zijn laagohmig. Het werkt wel maar het geluid kan een beetje duf zijn. Ik heb daar transformators voor met jack in en jack uit. Overigens gebruikte ik voor zowel de kick als de snare een Beyer M201 en dat gaat gruwelijk goed.

En je moet altijd assertief zijn, agressie leidt tot niets. Mensen zijn meestal een beetje gestressed als ze moeten optreden en PA mensen zijn meestal te laat en hebben dan te weinig tijd om de boel rustig op te bouwen. En daar zijn ze dan weer gestressed door.

Het leven kan zo mooi zijn als je gewoon op tijd vertrekt en ruim op tijd bent, een zegen is dat.

Kim Wilson
15 mei 2007, 18:55
Assertief is niet agressief. Je kunt gewoon vragen of je meer bassdrum op de monitor mag hebben. Dan moet de drummer even op de kick trappen en jij wijst net zo lang omhoog totdat jij het goed vindt, en dan steek je dus je duim op. Gewoon vriendelijk, maar wel je eisen kenbaar maken. Jij hebt net zoveel rechten als die geluidsman. Je doet het samen.

Henkie spenkie
15 mei 2007, 19:27
Jij bent de klant, al is het indirect maar de PA wordt gehuurd om jouw geluid door te versterken. Denk er om dat de ingang van een gitaar of basversterker bedoeld is voor een hoogohmig gitaar of bas element en de meeste microfoons zijn laagohmig. Het werkt wel maar het geluid kan een beetje duf zijn. Ik heb daar transformators voor met jack in en jack uit. Overigens gebruikte ik voor zowel de kick als de snare een Beyer M201 en dat gaat gruwelijk goed.

En je moet altijd assertief zijn, agressie leidt tot niets. Mensen zijn meestal een beetje gestressed als ze moeten optreden en PA mensen zijn meestal te laat en hebben dan te weinig tijd om de boel rustig op te bouwen. En daar zijn ze dan weer gestressed door.

Het leven kan zo mooi zijn als je gewoon op tijd vertrekt en ruim op tijd bent, een zegen is dat.

Opzich maakt mij het exacte geluid van die bassdrum me niet heel veel uit, als ik het iets mooier of minder mooi hoor, zolang er maar iets van houvast is. Mijn versterker is trouwens 4 Ohm, is dat ook niet laag dan? of is dat weer wat anders?

Mijn ervaring is trouwens niet dat het probleem ligt bij mensen die te laat komen, maar meer bij de organisatie die te weinig tijd vrijmaakt voor een goede soundcheck (kwartiertje ofzo, blijkt toch vaak erg krap te zijn als de gitaristen hun fijne geluid nog moeten vinden en dan nog eens gezamelijk...)

Maar ik lees dat jij ook P.a. hebt gedaan. Wat is jouw ervaring? Vind je het juist fijn om commentaar te krijgen over de afstelling van het geluid of voel je je juist beledigd als een muziekant wat zit te zeuren?

Han S
15 mei 2007, 19:52
Ik ben gewend om het zonder soundcheck te doen, dan moet je in het eerste nummer de balans zien te vinden en in het tweede nummer de boel perfectioneren. Je kunt het dan in principe zo laten en alleen met de solo die even naar voren halen.

Wat jouw versterker betreft: die kan 4 ohm aan speakerbelasting trekken wat inhoudt dat hij twee speakers van 8 ohm kan hebben of vier van 16 ohm.
Maar ik had het over de weerstand van de ingang en die is bij gitaar en basversterkers niet berekend op microfoons. Het werkt wel probleemloos, maar er is sprake van een misaanpassing, verder ongevaarlijk want al sluit je de ingang helemaal kort is hij gewoon stil.

Microfoons zijn doorgaans tussen 200 en 600 ohm en gitaren en bassen rond 10.000 ohm. Maar het werkt en daar gaat het om.
Lekker hoor, zo'n oude 4530 glijbaankast naast je met een 12" monitor er bovenop, je slaat jezelf bijna van je kruk af en het volume bepaal je helemaal zelf.

Henkie spenkie
15 mei 2007, 21:02
Ojah, ik meende al af te leiden uit je verhaal dat t 2 verschillende dingen waren. Ik had alleen nog nooit eerder van gehoord. Heb je ook enig idee hoeveel watt ik ongeveer nodig zal hebben voor die bassdrum? Ik heb hier nog een klein basversterkertje van 30Watt staan, maar daarmee trek ik het zeker niet tijdens een rockoptreden in een middelmatig kroegje?

gerwin
15 mei 2007, 21:16
Hee een mooi onderwerp dit, kijk ik ben dus die bewuste "Gerwin"waar vulvasonic dit onderwerp mee opende. Je moet eigenlijk als PA bedrijf het zo zien dat je met elkaar het optreden doet. Kijk als de band niet goed speelt doordat het monitor verhaal niet goed is, dan kun je nog zulke goeie en dure spullen hebben maar het wordt nooit wat. Probeer het voor elkaar zo aangenaam mogelijk te maken. Speel zelf al jaren in bands, en ik denk ook dat dat als techneut ook in je voordeel werkt, je weet een beetje hoe het in de muziekanten wereld werkt.

Han S
15 mei 2007, 21:20
Ojah, ik meende al af te leiden uit je verhaal dat t 2 verschillende dingen waren. Ik had alleen nog nooit eerder van gehoord. Heb je ook enig idee hoeveel watt ik ongeveer nodig zal hebben voor die bassdrum? Ik heb hier nog een klein basversterkertje van 30Watt staan, maar daarmee trek ik het zeker niet tijdens een rockoptreden in een middelmatig kroegje?

30 watt is niet zo veel en hoeveel lawaai je maakt hangt af van twee dingen: het vermogen van de versterker en het rendement van het speakersysteem.
Dat is een hele discussie.

Henkie spenkie
15 mei 2007, 21:33
30 watt is niet zo veel en hoeveel lawaai je maakt hangt af van twee dingen: het vermogen van de versterker en het rendement van het speakersysteem.
Dat is een hele discussie.

haha, jah dat klopt, en als ik hier zo eens rondkijk zijn dat echt eindeloze discussies waar je nooit uitkomt. Maar wat ik eigenlijk meer bedoel: aangezien je alleen het geluid van de bassdrum versterkt, betekent dat dan ook dat de versterker niet zo veel lawaai hoeft te maken als de versterker die ik voor de bas gebruik? of zal hij wel ongeveer evenveel kabaal moeten kunnen verzorgen als mijn basversterker.

Han S
15 mei 2007, 21:44
Als je genoegen neemt met een felle klik en niet teveel laag, kun je met 100 watt een eind komen mits je een goede speaker hebt. Een 15 inch PA speaker heeft al gauw een rendement van rond de 100dB bij 1 watt en met 100 watt haal je dan ongeveer 120dB.

De formule is heel simpel: 10 Log P, waarbij P staat voor vermogen.
Zakjapannertje er bij en je ziet dat je met 1000 watt 30 dB haalt (10 Log 1000= 30) en dat tel je op bij het rendement van de speaker.

30 watt geeft geeft bijna 15 dB dus met een goede PA speaker haal je met 30 watt toch nog bijna 115 dB, maar als je laag wilt moet je er flink vermogen in pompen want die opgave van het rendement gaat meestal over een toon van 1 khz. Het is dus toch niet zo simpel om flink te knallen.

Henkie spenkie
15 mei 2007, 22:24
Aldus het rekenwonder :satisfie:
Maar het komt er dan eigenlijk gewoon op neer dat ik er dan nog wel een vette basversterker bij mag hebben. Maar aangezien dat voor mij niet haalbaar is kan het als ik mijn eigen 300watt ashdown meeneem en die gebruik en ook gebruik maak van een basversterker die al aanwezig is.. Najah opzich kan het wel...

maar ik ga voor de zekerheid toch ook nog maar even oefenen op mijn assertiviteit jegens de geluidsman :roll:

bedankt voor de tips!

De Beer
17 mei 2007, 03:24
Helaas zijn er veel zalen met matig personeel.
Maar nog veel meer bands met matige ervaring en communicatie skillz.

Ik ben zelf al jaren PA man, FOH en Monitors in een van nederands Kernpodia en voor verschillende kleine en grote PA bedrijven en een paar bands.
Als ik bands mag geloven ben ik er best bedreven in.

Het antwoord is communicatie,
Als ik soms na een gig een gitarist hoor zeggen dat hij de hele tijd geen bas of zang kon horen, zakt mijn broek af. Geef dat aan!
Gedachten lezen is niet voor iedereen en basis gave.

Beginnende bands weten meer dan eens niet wat ze willen en/of wat er mogelijk is.
Op de vraag wat wil je horen(die heb ik dus maar heb laten varen) krijg je negen van de tien keer het antwoord: Alles.
Daar kan je als monitor man dus helemaal niks mee.

Tegen woordig begin ik met(na even kenns te maken, de band doet vaak niet uit zich zelf) heren(/dames) ik verzorg jullie monitor mixen, jullie hebben nu je eigen vocals op je monitor. Als jullie zo even een nummertje spelen hoor ik graag van jullie wat ik voor je kan betekenen.
Dit geeft vaak al een hoop rust. maar kun je als muzikant ook doen natuurlijk.
Hallo ik ben die en die, zou je voor mij/ons dit en dat kunnen doen, spelen we even en dan hoor je zo hoe of wat. vooral bij onervaren vrijwilligers een goed begin enbij ervaren jongens een aangename verassing(helaas, want het zou normaal moetn zijn)

Bands met monitor ervaring kunnen je op voorhand vaak al vertellen (op hebben dit al in een rider gemeld) wat de bedoeling is.

Initiatief nemen lijd vaak tot het beste resultaat...vanuit de technicus z'n plek als vanuit de muzikant zijn plek.
de geluidsman zit er voor jou maar kan geen gedachten lezen.

Drummers met de opmerking "Ik hoor geen gitaar!!" kun je vertellen dat dat klopt omdat ze daar niet om hebben gevraagd(wat vaak de oorzaak is) vatten dat nog wel eens verkeerd op ondanks dat zij zelf de hork zijn(inc mijn eigen ex drummer).
Of je kunt ze benaderen met ah je wilt gitaar horen? Als je gitarist even wil spelen zeg jij ho als het er voldoende op staat.
Nu is dit voor veel van mijn colegae beneden hun waardigheid, onder het motto hij een lul ik een lul!
Ik hou meestal al op bij: hij een lul, ik betaald!

Sommige en het gebeurt echt zelden halen wel echt het bloed onder je nagels vandaan, bij mij ga je dan echt heel ver, en die kunnen dan echt aan het gas en krijgen niets meer.

Even vragen of je mischien wat gitaar op je monitor mag omdat je die niet goed kunt horen is net zo makkelijk.


Eerst vragen dan klagen!
dank u..ben ik ook even wat frustraties kwijt. LOL!

peter_heijnen
17 mei 2007, 09:41
Maar het komt er dan eigenlijk gewoon op neer dat ik er dan nog wel een vette basversterker bij mag hebben. Maar aangezien dat voor mij niet haalbaar is kan het als ik mijn eigen 300watt ashdown meeneem en die gebruik en ook gebruik maak van een basversterker die al aanwezig is..
Als je nog een input over hebt op je ashdown zou ik het zeker eens proberen met alleen de ashdown.

Je staat al naast de drummer toch? En het is toch niet zo dat je de kik helemaal niet hoort maar toch enkel dat je hem beter wil horen toch? Het is best mogelijk dat je al behoorlijk geholpen bent met een miniem klein tikkie hoog/midhoog van de kik zodat deze wat definitie krijgt. Lijkt me sterk dat je daar per se een extra amp voor nodig hebt.

yhcmarc
17 mei 2007, 10:01
Nou eeehhmmm, eigenlijk al zo vaak met slechte monitoring of helemaal geen monitoring gespeeld dat we bijna geen idee meer hebben hoe het dan wel zou moeten klinken. We zijn er ook al dermate aan gewend geraakt dat we van slag af raken als het wel een keer echt goed is. En van die keren dat het wel echt goed was kan ik me nog herinneren dat het in mijn beleving een soort van barriere schiep tussen het publiek en ons. We kwamen in een soort eigen wereldje (lees goed podiumgeluid) terecht waar we zo in opgingen dat de interactie met het publiek volkomen weg was.
Op het moment vind ik dan ook het zaalgeluid belangrijker dan het podiumgeluid, het zaalgeluid is wat het publiek te horen krijgt. Maar zoals gezegd, wij zijn niet gezegend met het voorrecht een eigen PA bedrijf in te kunnen schakelen, dus kan er niet echt over meepraten.

Heel erg herkenbaar dit, ik laat zelf mijn monitors zoveel mogelijk uitzetten, die dingen klinken toch altijd naar stront en als ik speel weet ik ook WAT ik speel, ik volg de drummer en no problemo ik speel wel strak. Op erg grote podia zijn de sidefills wel handig voor een totaalplaatje .. laten ze gewoon maar zorgen dat het zaalgeluid naar mijn / onze wens is en dan komt het op het podium wel goed.

Han S
17 mei 2007, 10:37
Sommige en het gebeurt echt zelden halen wel echt het bloed onder je nagels vandaan, bij mij ga je dan echt heel ver, en die kunnen dan echt aan het gas en krijgen niets meer.

Even vragen of je mischien wat gitaar op je monitor mag omdat je die niet goed kunt horen is net zo makkelijk.


Eerst vragen dan klagen!
dank u..ben ik ook even wat frustraties kwijt. LOL!

Ik vind de rest van je verhaal prima, vooral dat over communicatie, maar hier heb ik toch wat moeite mee. Ik weet dat een geluidsman ook gevoel heeft en gefrusteerd raakt door het ge-eikel van sommige muzikanten met mega ego en bijbehorende attitude, maar dat is 'part of the job' en je moet daar gewoon mee kunnen omgaan.

Ik was eens mee met het zoontje van de baas van een PA bedrijf en dat mannetje kon er ook niet tegen. Toen een muzikant hem zo behandelde zei hij tegen mij: ik krijg hem zometeen wel, ik geef hem gewoon een kutgeluid.

En dat is buitengewoon onprofessioneel, ik heb hem ervan weten te overtuigen dat hij gewoon zijn stinkende best zou moeten doen, ook voor deze opgefokte eikel, daar word je voor ingehuurd en voor betaald. En dan na de gig op gepaste wijze tegen die vogel vertellen wat en waarom je hem een lul vindt. En de kans is groot dat je dan samen met een biertje erbij toch nog vriendjes wordt.

Makor1966
17 mei 2007, 12:02
ik heb hem ervan weten te overtuigen dat hij gewoon zijn stinkende best zou moeten doen, ook voor deze opgefokte eikel, daar word je voor ingehuurd en voor betaald. En dan na de gig op gepaste wijze tegen die vogel vertellen wat en waarom je hem een lul vindt. En de kans is groot dat je dan samen met een biertje erbij toch nog vriendjes wordt.
En misschien kan ie dan bij een volgend optreden wel in rustige en duidelijke bewoordingen bij de PA man kan aangeven wat ie wil.

Henkie spenkie
17 mei 2007, 13:47
Beginnende bands weten meer dan eens niet wat ze willen en/of wat er mogelijk is.
Op de vraag wat wil je horen(die heb ik dus maar heb laten varen) krijg je negen van de tien keer het antwoord: Alles.
Daar kan je als monitor man dus helemaal niks mee.
Ik denk dat je daar een belangrijk punt noemt. Beginnende bands (waar ik ook onder val) weten inderdaad amper wat de mogelijkheden zijn. De eerste paar optredens die ik deed waren zo klein dat er niet eens p.a. aanwezig was. De eerste keer dat ik een "echt" optreden had ben ik eerst maar eens gaan rondkijken op het internet.
Daar heb ik inderdaad onder andere geleerd dat je eerst netjes moet gaan voorstellen bij de mensen van het geluid, en ook als je weggaat netjes bedanken/gedag zeggen, en vlak voor het begin van een optreden in de buurt moet zijn van de geluidsman zodat hij eventueel nog een paar dingen kan vragen. Dat vond ik allemaal wel logisch klinken dus dat probeer ik ook altijd te doen.
Alleen als je net met je instrumenten etc de zaal binnen komt, dan is het vaak toch even een blik om je heen werpen van hee, waar zijn we beland enz. Vervolgens zijn er een stuk of wat mensen vanalles aan het doen zijn en dan is het nog maar even zoeken wie is wie (daardoor komt het dus ook wel eens voor dat de geluidsman jou eerder heeft gevonden, met die troep op je nek ben je volgens mij redelijk herkenbaar als band)
De echte mogelijkheden van de monitor is dan alleen nog niet helemaal duidelijk; ik las op internet dat je kan zeggen wat je wilt horen over een monitor (drum en de bas ofzow) maar als beginnende band denk je dan inderdaad vaak: jah maar ik wil alles kunnen horen, anders weet ik niet wat de rest doet! Dat het ook mogelijk is om een bepaald onderdeel wat harder te horen (bijvoorbeeld de bassdrum) dat weet je dan nog niet.
Als je merkt dat een band van al deze dingen nog niet op de hoogte is, denk je dan niet dat het handig is om die band dat ook een klein beetje te vertellen? Anders komt een band er wel heel moeilijk achter.
Opzich is het ook wel handig om voor de soundcheck af te gaan spreken: zus en zo gaan we het doen. Nummertje spelen, als je iets niet goed hoort, meteen aangeven en dan veranderen we het door (om jou voorbeeld te gebruiken) die gitarist net zo lang harder te zetten tot jij aangeeft dat het goed is.

Henkie spenkie
17 mei 2007, 13:54
Als je nog een input over hebt op je ashdown zou ik het zeker eens proberen met alleen de ashdown.

Je staat al naast de drummer toch? En het is toch niet zo dat je de kik helemaal niet hoort maar toch enkel dat je hem beter wil horen toch? Het is best mogelijk dat je al behoorlijk geholpen bent met een miniem klein tikkie hoog/midhoog van de kik zodat deze wat definitie krijgt. Lijkt me sterk dat je daar per se een extra amp voor nodig hebt.
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. Alleen heeft mijn versterker een ingebouwde post e.q. D.I. uitgang, dus dan zou ik een losse D.I. erbij moeten hebben anders wordt die bassdrum ook uitversterkt denk ik. En het nadeel is dat het volume dan niet onafhankelijk kan regelen. Maar ik ga het (in de oefenruimte al) zeker eens uitproberen om te kijken hoe hard het volume van die bassdrum dan wordt ten opzichte van mijn basgitaar. :)

rjong999
17 mei 2007, 14:31
Wat Han zegt, natuurlijk. Al die opgefokte ego's (includief het mijne natuurlijk), als je daar gewoon een klein beetje lucht uit laat lopen botst het veel minder hard.

De Beer
17 mei 2007, 14:45
Ik vind de rest van je verhaal prima, vooral dat over communicatie, maar hier heb ik toch wat moeite mee. Ik weet dat een geluidsman ook gevoel heeft en gefrusteerd raakt door het ge-eikel van sommige muzikanten met mega ego en bijbehorende attitude, maar dat is 'part of the job' en je moet daar gewoon mee kunnen omgaan.

Ik was eens mee met het zoontje van de baas van een PA bedrijf en dat mannetje kon er ook niet tegen. Toen een muzikant hem zo behandelde zei hij tegen mij: ik krijg hem zometeen wel, ik geef hem gewoon een kutgeluid.

En dat is buitengewoon onprofessioneel, ik heb hem ervan weten te overtuigen dat hij gewoon zijn stinkende best zou moeten doen, ook voor deze opgefokte eikel, daar word je voor ingehuurd en voor betaald. En dan na de gig op gepaste wijze tegen die vogel vertellen wat en waarom je hem een lul vindt. En de kans is groot dat je dan samen met een biertje erbij toch nog vriendjes wordt.Even relativeren. Het is mij 1 keer over komen, deze persoon trapte mijn microfoon statieven aan puin en de monitor van het podium om dat het niet harder kon, de zaal man had er al last van en alles zat aan zijn max...zonder te feedbacken overigens.....ik heb zijn geluid uitgezet en de zaal heeft de band niet bepaald ivm schade.

dat is te ver gaan in mijn beleving.

Ik ben over het algemeen zelf de blauwhelm die zich niet laat opnaaien, weegschaal he dan heb je dat.

peter_heijnen
17 mei 2007, 15:10
Alleen heeft mijn versterker een ingebouwde post e.q. D.I. uitgang, dus dan zou ik een losse D.I. erbij moeten hebben anders wordt die bassdrum ook uitversterkt
Heb ik idd niet aan gedacht, je hebt helemaal gelijk.

Han S
17 mei 2007, 16:02
Even relativeren. Het is mij 1 keer over komen, deze persoon trapte mijn microfoon statieven aan puin en de monitor van het podium om dat het niet harder kon, de zaal man had er al last van en alles zat aan zijn max...zonder te feedbacken overigens.....ik heb zijn geluid uitgezet en de zaal heeft de band niet bepaald ivm schade.

dat is te ver gaan in mijn beleving.

Ik ben over het algemeen zelf de blauwhelm die zich niet laat opnaaien, weegschaal he dan heb je dat.

Ja, sommige mensen gaan ver. Ik heb veel ervaring, ook met andere PA bedrijven en ik heb mensen gezien die het nodig vonden om een microfoon te vernietigen. 'Hoort bij de act' was de onderbouwing. 'Okay, prima' zei de geluidsman, als je hem betaalt heb ik daar geen moeite mee. Maar dat waren ze niet van plan en die geluidsman is ook een beetje kort aangebonden, dus die pakt een statief en dreigt om daarmee een van hun keyboards in twee stukken te slaan, waarop werd besloten om toch maar die SM58 te vergoeden.

Man, ik kan er wel een boek over schrijven, sommige muzikanten zijn vreemd volk. Als je maar rustig blijft heb je al veel gewonnen.

De Beer
17 mei 2007, 16:47
Ja, sommige mensen gaan ver. Ik heb veel ervaring, ook met andere PA bedrijven en ik heb mensen gezien die het nodig vonden om een microfoon te vernietigen. 'Hoort bij de act' was de onderbouwing. 'Okay, prima' zei de geluidsman, als je hem betaalt heb ik daar geen moeite mee. Maar dat waren ze niet van plan en die geluidsman is ook een beetje kort aangebonden, dus die pakt een statief en dreigt om daarmee een van hun keyboards in twee stukken te slaan, waarop werd besloten om toch maar die SM58 te vergoeden.

Man, ik kan er wel een boek over schrijven, sommige muzikanten zijn vreemd volk. Als je maar rustig blijft heb je al veel gewonnen.Jup, kom je ook het verst mee, people skills zijn denk ik zo'n 40% van wat een goede monitor tech maakt...de techniek (20%) is te leren, de andere 40% is muzikaliteit.

mischien ligt het zelfs nog wel extremer. Velen richten zich op dat stukje techniek en redden het niet, zeker als ze die niet beheersen.