PDA

View Full Version : Tablatuur aria "erbarme dich" J.S. Bach



--=HANS=--
5 mei 2007, 22:01
Misschien een beetje een vreemd verzoek maar ik zoek de tablatuur van de aria "Erbarme dich" uit de Matthäus passion van J.S. Bach. Ik heb het net al afgestruind maar krijg niets gevonden. Misschien dat er iemand handig is met notenschrift omzetten naar tablatuur in GP?

http://www.youtube.com/watch?v=2QqZEW4Js8c&mode=related&search=

Dit stukje is alleen het intro maar daar is het me vooral om te doen.

Ik hoop dat je jullie me kunnen helpen, alvast bedankt!

Groet, Hans

hendrix2
6 mei 2007, 10:28
op zich is het niet zo een erg moeilijk stukje (in ieder geval kwa noten toch niet).
Ik zou er wel een tab kunnen van maken maar ik weet niet of ik daar de tijd ga voor vinden (ik ben niet erg handig in het maken van tabs).
Moest je zelf al stukjes gevonden hebben kan ik je eventueel wel verder helpen met bepaalde noten die je niet vind...

Dootch
7 mei 2007, 12:19
Bijna elk partituur programma op de computer kan midi omzetten naar TAB

hier vind je de hele M-passie in midi formaat
http://www.choeurjussieu.org/cuj/JSB-BWV244.html
nummer 39 is wat je zoekt

Maar wat je vraagt is nagenoeg onmogelijk. Je kan geen koormuziek + orkest spelen op een gitaar. je hebt maar zes snaren

Ben je dan eigenlijk op zoek naar een éénstemmige versie, de hoofdstem, zonder basnoten...?

--=HANS=--
7 mei 2007, 17:13
orgineel gepost door Dootch: Maar wat je vraagt is nagenoeg onmogelijk. Je kan geen koormuziek + orkest spelen op een gitaar. je hebt maar zes snaren

Dat is duidelijk, maar zoals ik in m`n request vermeld gaat het me voornamelijk om het intro (viool) en daar zit ook een trage baslijn in die er volgens mij wel aan te plakken is.

Dank je wel voor je link, ik ga er vanavond meteen mee aan de gang!

Groet, Hans

-=JEROEN=-
8 mei 2007, 10:21
ik begrijp niet waarom je om tabs vraagt hiervoor, heb je geen oren?

die violist speelt allemaal enkele noten, die stuk voor stuk duidelijk te horen zijn, en die je dus zo op je gitaar kan na spelen en het is maar een klein stukje, dus een paar keer luisteren en je speelt het zo live mee

vaak zijn we gewoon te lui om iets nieuws te proberen, zitten we te vast in onze gewoontes en gaan we daarom maar zelden nieuwe (echte) uitdagingen aan, jouw gewoonte is dus om de tabs te zoeken als je iets niet meteen kan naspelen, verander die gewoonte, probeer het eens, niet geschoten is altijd mis

dus ik zou zeggen, trek de stoute schoenen aan, ga er effe lekker voor zitten en luister het stukje voor stukje

hier heb je hetzelfde stuk in mp3: http://www.theshower.nl/~zeronine/Bach-Erbarme-Dich-Yehudi-Menuhin.Mp3

er zijn zelfs programma's die het trager voor je kunnen afspelen zonder dat de toonhoogte verandert

succes :hippie:

Pais
8 mei 2007, 11:14
er zijn zelfs programma's die het trager voor je kunnen afspelen zonder dat de toonhoogte verandert

succes :hippie:

Cool, hier heb ik eerder over gehoord, maar nooit gevonden. Kun je een paar namen noemen van dit soort programma's? Dan ga ik ernaar opzoek. Sommige stukken gaan me te snel om goed te kunnen luisteren.

hendrix2
8 mei 2007, 12:23
windows media player :roll:
audacity

Dootch
8 mei 2007, 14:04
Windows media player?
Hoe dan?
:o

Pais
8 mei 2007, 14:21
Audacity ook? Hoe dan? :) Ik kan de boel wel vertragen, maar ik heb idee hoe ik ervoor zorg dat de toonhoogte behouden wordt.

--=HANS=--
8 mei 2007, 16:05
orgineel gepost door -=JEROEN=-:vaak zijn we gewoon te lui om iets nieuws te proberen, zitten we te vast in onze gewoontes en gaan we daarom maar zelden nieuwe (echte) uitdagingen aan, jouw gewoonte is dus om de tabs te zoeken als je iets niet meteen kan naspelen, verander die gewoonte, probeer het eens, niet geschoten is altijd mis
:sssh: Ik vrees dat je helemaal gelijk hebt Jeroen. Mijn ervaring is echter dat de juiste tablatuur zoeken en van daaruit iets gaan leren voor mij beter werkt dan zelf gaan zitten pielen. Ik ervaar geen groter plezier als ik het zelf heb uitgevlooid. Ik heb de muziek immers niet zelf bedacht, het is meer een kwestie van niet het wiel twee keer uit willen vinden. Bovendien zijn we niet allemaal gezegend met de zelfde mate van muzikaliteit.

Wat die mediaspeler die ook lagere snelheden in de zelfde toon kan spelen betreft: ik heb een tijdje de mediaspeler van Nero gebruikt en die deed dat vrij aardig. Soms haperde die wat. Ik gebruikte hem nogal eens om stukjes van een concertregistratie op DVD uit te vlooien. (als ik er geen tablatuur van kon vinden :satisfie: )

Groet, Hans

-=JEROEN=-
8 mei 2007, 22:57
@Hans: dit noem ik niet echt het wiel opnieuw uitvinden, dit noem ik nog steeds luiheid, en daar wordt je nix wijzer van, ik weet zeker als je dit probeert uit te vissen, dat het eigenlijk zo gepiept is, en de volgende keer gaat het nog makkelijker, en uiteindelijk heb je voor dit soort stukken helemaal geen tabs meer nodig en dat scheelt uiteindelijk een hoop werk!


Cool, hier heb ik eerder over gehoord, maar nooit gevonden. Kun je een paar namen noemen van dit soort programma's? Dan ga ik ernaar opzoek. Sommige stukken gaan me te snel om goed te kunnen luisteren.
ik heb die al een tijd niet meer gebruikt, ik zoek ze effe op, stuur je wel een pm als ik ze gevonden heb

The_syphon
8 mei 2007, 23:39
Ik gebruik altijd een plugin voor winamp, pacemaker genaamd. Is gewoon op de winampsite te downloaden.

-=JEROEN=-
9 mei 2007, 11:40
ik heb er 1 gevonden:

http://www.theshower.nl/~zeronine/gitaar/

best practice = vertragen/versnellen/verlagen/verhogen

edit: vond ook deze nog, zijn wel grappig

chordpickout = laat zien welke akkoorden gespeeld worden in een stuk (een probeerversie)
cooleditpro2 = kan je ook mee vertragen, en nog veeeeeeel meer ;)