PDA

View Full Version : zelfbouw lp bestelling stewmac.



kassie
5 mei 2007, 20:24
hey mensen,

ben bijna toe aan de bestelling bij stewmac, maar ik zit nog over een paar dingen te dubben:

1) rosewood of ebony toets? ik dacht zelf meer aan ebony voor het speelcomfort.
2) bone nut of een tusq nut? Bij de tusq nut staat het volgende vermeld;(an advanced polymer material made with high levels of heat and pressure to transfer string energy and sustain more consistenly and efficiently. popular with many guitarmakers for rich tone).
3) 500k of 1 meg potmeters? (if you want to hear your guitar 'wide open' with all the highs)

Ik wil een les paul bouwen aan de hand van een '59 model. en er komen seymour duncan alnico 2 pro's erin, omdat ik voor een vette bluesy toon ga. maar ik heb ze ook in mijn epiphone zitten en ik merk dat het af en toe wat modderig en ongedefinieerd wordt, daarom zat ik te twijfelen tussen de 500k's en de 1 meg pots.

alle adviezen zijn van harte welkom, Gr Kassie

IKHOUVANGITAREN
5 mei 2007, 20:49
1.
Er zijn vrij veel mensen die kwa speelcomfort voor een rosewood toets kiezen omdat ze dat lekkerder vinden spelen maar ebony heeft ook veel speelcomfort maar wordt vaak ook gekozen omdat het een duur houtsoort is en de gitaar aanzien geeft.

2.

ik heb geen ervaring met die nuts die jij beschrijft maar de bonenuts werken heel goed en als je ze goed bewerkt/inzaagd krijg je een prachtig geluid en veel sustain.

3.

omdat je een 59' bouwt zou ik persoonlijk voor de 500k gaan de 2 meg pots vind ik "te" klinken en het ongedefinieerde waar jij het over hebt los je niet op door pots met een andere waarde.

IKHOUVANGITAREN
5 mei 2007, 20:50
1 meg, oeps

kassie
5 mei 2007, 21:03
mmm. ja ik weet het verschil tussen rosewood en ebony ook niet zo. ik ga voor een mooie zwarte hals. de gitaar wordt zowiezo ook een antique burst met zwart dus dat past goed bij elkaar denk ik. er wordt ook gezegd dat ebony nog weer harder zou zijn dan rosewood, en ik wil gewoon een superkwaliteit nekje maken. Hoe verschilt de tone dan eigenlijk? maakt het een wezenlijk verschil?

ik ga ook gewoon voor de 500k pots denk ik. komt dichterbij het origineel. weet iemand waar ik nog van die bumblebee capacitors (of soortgelijken) kan halen?

kiem
5 mei 2007, 21:52
ebben (ebony) heeft veel meer attack dan rosewood, rosewood is nogal wollig, waar ebben strakker is. ik zou zelf voor ebben gaan, meer definitie, zeker in een lespaul.

en ebben is veel harder dan rosewood

Mattia
5 mei 2007, 22:22
Indisch palisander is ietwat 'wollig', al vind ik ebben toch dat sprankelende missen dat je bij een hardere rosewood (cocobolo, madagascar, etc.) vind. Qua looks, tja, ebben als ik inlays doe :)

Verder, bone nut, en zou ik met 500k beginnen.

Mattia

kassie
5 mei 2007, 22:28
oké, en verder. zal ik de hals uit 3 stukken doen zoals de 70's les pauls? ik wil een stevige hals, ben bang dat een hals uit 1 stuk toch wat zwakker is. Of heeft een hals uit 3 stukken nadeel voor de toon?

kiem
5 mei 2007, 22:51
Of heeft een hals uit 3 stukken nadeel voor de toon?ligt eraan hoegoed jij kan vlakken ;)

kassie
5 mei 2007, 23:17
ligt eraan hoegoed jij kan vlakken ;)

langs de cirkelzaag met die handel. kaarsrecht :rockon: netjes 3 latjes aan elkaar en dan nog een keer erlangs zodat de toets er ook goed op past. dat bedoelde je toch?

DarknessAwaits
6 mei 2007, 01:57
Ik denk dat je toch nog wat zult moeten nabehandelen, het lijkt mij dat een cirkelzaag toch iets te grof werk verricht om zo te gebruiken.

kassie
6 mei 2007, 03:07
klopt, het was ook bij wijze van spreke.

kiem
6 mei 2007, 10:59
langs de cirkelzaag met die handel. kaarsrecht :rockon: netjes 3 latjes aan elkaar en dan nog een keer erlangs zodat de toets er ook goed op past. dat bedoelde je toch?neej vlak, das wat anders dan kaarsrecht ;)

Enra
6 mei 2007, 11:20
ebben (ebony) heeft veel meer attack dan rosewood, rosewood is nogal wollig, waar ebben strakker is. ik zou zelf voor ebben gaan, meer definitie, zeker in een lespaul.

en ebben is veel harder dan rosewood

Ebben is maar ietsje harder dan Palissander op de schaal van Janka, daarnaast is er veel verschil in de talloze soorten Ebben (400) en de vele soorten Palissander. Ebben is vooral gevoeliger voor krimpen en zwellen; en daardoor veel scheurgevoeliger.

Verder - niet om het een of ander - maar ik heb al moeite met het vertellen hoe vanilleijs smaakt aan iemand die dat nog nooit geproefd heeft. Kan jij me in dit kader uitleggen hoe 'wollig' klinkt? Of hoe 'strakker' klinkt? Of wat meer 'attack' inhoudt? Zijn dat niet extreem subjectieve termen??

kassie
6 mei 2007, 13:00
neej vlak, das wat anders dan kaarsrecht ;)

mmm, verklaar u nader s.v.p. :dontgeti:

kiem
6 mei 2007, 13:10
tis idd maar net hoe je t je voorstelt, ik werk bij een gitarabouwer dus ik heb vrij vaak met dit soort ''termen'' te maken. al weet ik van veel dingen ook niet direct hoe t zou moeten klinken, je moet t eigenlijk horen idd, mjah hij vraagt hoe t verschil tussen ebben en rosewood klinkt, hoe had jij t em uitgelegd? ;)

kom ook nogeens bij dat hij een nu epi heeft, waar zonder al teveel twijfel een hele goekope rosewood toets opzit, en hij bestelt bij stewmac, de rosewood toetsen die ik dara vandaan heb zien komen waren behoorlijk zacht.. vandaar...

sja ik neem aan dat je weet wat attack inhoud?? je zou t ok directer kunnen noemen, oftewel, je slaat een noot aan en je hebt meteen geluid, heeft natuurlijk met meer dingen te maken (zoals constructie.houitsoorten van d egitaar), maar als je een acoustische gitaar met rosewood en 1 met ebben toets hebt zal je moeten kunnen horen (er vanuitgaande dat beide gitaren verder identiek is).

wollig kan je zien als een warme toon (voor zover dat bestaat, want in de meeste gevallen is een warme toon simpelweg weinig hoog in je geluid), beetje ongedefineerd, in combinatie met sommige andere houtsoorten.

strak is in de meeste gevallen een combinatie van een gedefineerd geluid en veel attack, een gitaar van mahony met mahonie hals en rosewood toets is alles behalve strak, zal waarschijnlijk vrij moderig en ongedefineerd klinken.

kiem
6 mei 2007, 13:18
mmm, verklaar u nader s.v.p. :dontgeti:haha goeie, euhm, pak eens 2 kaarsrechte blokjes hout en en kijk eens hoe goed de delen op elkaar passen. ik beschik niet egt over de woordenkenneis om dit met woorden uit te kunnen leggen. ik kan t wel proberen aan de hand van allerlei voorbeelden maar ik denk niet dat t er veel duidelijker op zal worden.

Realeigo
6 mei 2007, 13:22
Een kaarsrecht grindpaadje is niet vlak.. zo bedoelt hij het..

kassie
6 mei 2007, 13:27
haha goeie, euhm, pak eens 2 kaarsrechte blokjes hout en en kijk eens hoe goed de delen op elkaar passen. ik beschik niet egt over de woordenkenneis om dit met woorden uit te kunnen leggen. ik kan t wel proberen aan de hand van allerlei voorbeelden maar ik denk niet dat t er veel duidelijker op zal worden.

je bedoelt dat er altijd speling tussen zal zitten dan?

dus de rosewood toetsen waren vrij zacht bij de stewmac? zijn de ebben toetsen wel goed dan? of moet je ze dan eerst een poos laten drogen ofzo. Misschien kan ik dan beter een toets ergens anders vandaan halen?

kiem
6 mei 2007, 13:30
Een kaarsrecht grindpaadje is niet vlak.. zo bedoelt hij het..sja kweetniet of je t zo kan zien..

neem een tafel blad, een tafel blak kan heel mooi kaarsrecht zijn, maar kans is groot dat als je een goede rei pakt dat ie tog niet vlak is..

als je een body blank door de vlakbank haalt is de kans ok groot dat ie net niet of bijna vlak is...

ik denk dat kaarsrecht meer een timmermans term is voor, je kijkt erlang en t is niet heel erg krom of t lijkt mooi recht op t oog, terwijl ene gitaarbouwer t nog krom zou noemen.

bij gitaarbouw moet je zeker veel nauwkeuriger werken dan een timmerman, mn eerste bodyblank heb ik ooit bij een timmerman laten vlakken... leek nergens op, terwijl t voor zijn doen mischien een hele goede lijmpassing zou zijn geweest.

kiem
6 mei 2007, 13:35
je bedoelt dat er altijd speling tussen zal zitten dan?

dus de rosewood toetsen waren vrij zacht bij de stewmac? zijn de ebben toetsen wel goed dan? of moet je ze dan eerst een poos laten drogen ofzo. Misschien kan ik dan beter een toets ergens anders vandaan halen?kheb zelf geen ervaring met de ebben toetsen van stewmac, maar de rosewood toetsen die ik gezien en gezaagd en bewerkt heb van hun waren niet zo hard... nu ben ik ok geen rosewood fan over t algemeen, niet voor toetsen althans. t zullen verder ook egt geen slechte rosewood toetsen zijn van stewmac, maar voor een lp zou ik persoonlijk altijd voor een ebben toets kiezen.

ik denk dat t spul van stewmac wel behoorlijk droog is, ik neem aan dat zij een climaatruimte hebben waar ze al hun spul opslaan. kweet niet zeker, maar ik zou t best aan durven.

t is overigens zowiezo geen slecht idee om al t hout een tijdje te laten aclimatiseren aan de ruimte waar jij gaat bouwen.

kassie
6 mei 2007, 14:03
als een vlakmachine niet goed werkt. moet je dan gewoon een lang schuurblok gebruiken en met grof schuurpapier beginnen en steeds fijner totdat het vlak en recht is?

kiem
6 mei 2007, 15:16
als een vlakmachine niet goed werkt. moet je dan gewoon een lang schuurblok gebruiken en met grof schuurpapier beginnen en steeds fijner totdat het vlak en recht is?j ekan met een schuurblokje en schuurpapier ook prima body delen vlakken, wat denkik belangrijker is... heb je een rei?? zodat je kan controleren of t vlak is, of bol/hol/getordeert of watdan ook.

mocht je niet weten een rei is, tis een soort lineaal die vlak geslepen is. zoek bij stewmac eens naar straightedges. dan krijg je beetje een idee wat ik bedoel.

Enra
6 mei 2007, 22:13
tis idd maar net hoe je t je voorstelt, ik werk bij een gitarabouwer dus ik heb vrij vaak met dit soort ''termen'' te maken. al weet ik van veel dingen ook niet direct hoe t zou moeten klinken, je moet t eigenlijk horen idd, mjah hij vraagt hoe t verschil tussen ebben en rosewood klinkt, hoe had jij t em uitgelegd? ;)

kom ook nogeens bij dat hij een nu epi heeft, waar zonder al teveel twijfel een hele goekope rosewood toets opzit, en hij bestelt bij stewmac, de rosewood toetsen die ik dara vandaan heb zien komen waren behoorlijk zacht.. vandaar...

sja ik neem aan dat je weet wat attack inhoud?? je zou t ok directer kunnen noemen, oftewel, je slaat een noot aan en je hebt meteen geluid, heeft natuurlijk met meer dingen te maken (zoals constructie.houitsoorten van d egitaar), maar als je een acoustische gitaar met rosewood en 1 met ebben toets hebt zal je moeten kunnen horen (er vanuitgaande dat beide gitaren verder identiek is).

wollig kan je zien als een warme toon (voor zover dat bestaat, want in de meeste gevallen is een warme toon simpelweg weinig hoog in je geluid), beetje ongedefineerd, in combinatie met sommige andere houtsoorten.

strak is in de meeste gevallen een combinatie van een gedefineerd geluid en veel attack, een gitaar van mahony met mahonie hals en rosewood toets is alles behalve strak, zal waarschijnlijk vrij moderig en ongedefineerd klinken.

Hé Kiem,

Ik zou voor een vergelijk adviseren diverse gitaren uit te proberen en zelf te voelen hoe een Ebben toets speelt of wat een Palissander toets doet. Laat zulke zaken ervaren worden en niet omschreven zijn.

Het is niet persoonlijk bedoeld, zeker niet er zijn talloze mensen die dit met de beste bedoelingen net zo doen als jij. Maar ik heb het niet zo op die subjectieve termen die een klank omschrijven. 'Wollig kan je zien als een warme toon', zeg je; maar wat is dan een 'warme toon'? Het zijn in mijn ogen volkomen loze termen die door elk individu anders geinterpretreerd zullen worden en derhalve geen enkele waarde hebben in algemene betekenis. Het helpt dus niet!!!

Je bewering dat een Mahonie hals met een Palissander toets alles behalve strak en waarschijnlijk ongedefinieerd en modderig zal klinken raakt kant nog wal. Weet je eigenlijk wel wat van hout? Of van gitaarbouw?

Groet,
Enra.

kassie
7 mei 2007, 01:49
ik zal eens verschillende toetsen uitproberen. Een oud gitaarleraar had ook een les paul met een ebben toets en die vond ik gruwelijk lekker spelen. En ik heb eens op een custom gespeeld die ook een fijne hals had. Vooral de combinatie met ebben en lage dikke frets vind ik heerlijk. Maar ik kan me er echter geen oordeel over vormen hoe mijn ervaring geweest zou zijn als er een palisander toets of een goede rosewood toets op gezeten zou hebben, en vergelijkingen met toon weet ik al helemaal niet. Maar ik ga gewoon voor de ebben omdat dat mijn eerste ingeving was, dus dan zal ik er snachts ook nooit van wakker liggen haha.

en ik kan me voorstellen dat een mahony hals met rosewood wollig klinkt. ligt er alleen wel aan vanuit welk referentiekader denk ik. als je het vergelijkt met een typische metalshred gitaar zoals een ibanez jvm ofzo. alhoewel ik ook eigenlijk niet weet wat voor halshout daar meestal voor gebruikt wordt. en persoonlijk houd ik wel van dat wollige van een les paul. ongedefinieerd kan tegelijk ook gedefinieerd zijn. Daarom blijft het met zulke termen ook altijd een beetje koffie dik kijken, desalniettemin ben ik met de adviezen toch weer een paar stappen verder! thanx.

kiem
7 mei 2007, 18:07
Hé Kiem,

Ik zou voor een vergelijk adviseren diverse gitaren uit te proberen en zelf te voelen hoe een Ebben toets speelt of wat een Palissander toets doet. Laat zulke zaken ervaren worden en niet omschreven zijn.

Het is niet persoonlijk bedoeld, zeker niet er zijn talloze mensen die dit met de beste bedoelingen net zo doen als jij. Maar ik heb het niet zo op die subjectieve termen die een klank omschrijven. 'Wollig kan je zien als een warme toon', zeg je; maar wat is dan een 'warme toon'? Het zijn in mijn ogen volkomen loze termen die door elk individu anders geinterpretreerd zullen worden en derhalve geen enkele waarde hebben in algemene betekenis. Het helpt dus niet!!!

Je bewering dat een Mahonie hals met een Palissander toets alles behalve strak en waarschijnlijk ongedefinieerd en modderig zal klinken raakt kant nog wal. Weet je eigenlijk wel wat van hout? Of van gitaarbouw?

Groet,
Enra.hé Enra,

1 ik werk 6 dagen perweek met gitaren in de zin van repareren, afstellen en zelf bouwen. ik heb dus idd totaal geen verstand van hout en gitaarbouw zoals je zelf al dacht.

2 je spreekt mij aan met kiem, das mijn naam, dus lul dan godverdomme niet dat t niet persoonlijk is achterlijke debiel, mijn naam is ZEER persoonlijk.

3 ik probeer enigsinds om kassie te helpen bij een keuze, jij komt alleen je zielige frustraties weglullen ofzow, ik heb nog geen 1 zinnig iets van je gelezen wat kassie in ZIJN thread had kunnen helpen.. mischien dat je een schijt dag hebt gehad en dat je daarom je arrogantekutgedrag ff laat zien, maar hou voorstaan gewoon je bek als je niks zinnigs of iets wat enigsinds zou kunnen helpen te melden hebt.

niks persoonlijks hoor, ff goeie vrienden ;)

en mods doe geen moeite om me te waarschuwen ik weet t al. meneer Enra maak t er zelf naar IMO :D

kiem
7 mei 2007, 18:08
kassie, ik zou zeggen, kom eens langs in de winkel, we hebben wel een lp met ebben toets liggen, en anders wel een strat met maple, rosewood, en ebben toets, dan kan je met je eigen oren t verschil ervaren.

voor hoe en waar enzow mail of pm je me maar.

madman
7 mei 2007, 18:14
dude...
tuurlijk is het hele verhaal allemaal subjectief, maar dat een mahonie gitaar modderig zou klinken is een beetje té, ja als je een 6 cm dikke plak zou nemen zal ie waarschijnlijk wel iets ongedefinieerder klinken dan een 3 cm, maar de mate van uitdrukken is een beetje té

daar reageert enra weer op, misschien had dat op een andere toon gekund, ja inderdaad, maar de laatste reactie is dan weer een reactie waardoor het van kwaad tot erger gaat
beetje nuanceren zou geen slechte zaak zijn jongens....

Enra
7 mei 2007, 18:26
hé Enra,

1 ik werk 6 dagen perweek met gitaren in de zin van repareren, afstellen en zelf bouwen. ik heb dus idd totaal geen verstand van hout en gitaarbouw zoals je zelf al dacht.

2 je spreekt mij aan met kiem, das mijn naam, dus lul dan godverdomme niet dat t niet persoonlijk is achterlijke debiel, mijn naam is ZEER persoonlijk.

3 ik probeer enigsinds om kassie te helpen bij een keuze, jij komt alleen je zielige frustraties weglullen ofzow, ik heb nog geen 1 zinnig iets van je gelezen wat kassie in ZIJN thread had kunnen helpen.. mischien dat je een schijt dag hebt gehad en dat je daarom je arrogantekutgedrag ff laat zien, maar hou voorstaan gewoon je bek als je niks zinnigs of iets wat enigsinds zou kunnen helpen te melden hebt.

niks persoonlijks hoor, ff goeie vrienden ;)

en mods doe geen moeite om me te waarschuwen ik weet t al. meneer Enra maak t er zelf naar IMO :D

Ik blijf fatsoenlijk taalgebruik hanteren en spreek jou normaal aan. Dat zou jij ook moeten doen!!!

kiem
7 mei 2007, 18:38
Ik blijf fatsoenlijk taalgebruik hanteren en spreek jou normaal aan. Dat zou jij ook moeten doen!!!ik moet niks, en als t je niet bevalt kan je klagen bij god voor t geven van vrijewil aan de mensheid :D

Orgasmocaster
7 mei 2007, 18:43
Ik ben geen gitaarbouwer, dus mijn mening is ook maar subjectief.
Persoonlijk denk ik wel dat het toets materiaal vaak onderschat wordt omdat het in mijn ervaring wel een behoorlijke invloed heeft op de toon en sustain.

ik heb redelijk wat ge-experienteerd met houtsoorten en verschillende nekken op verschillende bodies.
Ebben voegt meer helderheid toe aan de toon, wat belangrijk kan zijn bij 'all mahogany' gitaren, vooral als je geen maple top hebt.
Tevens heeft ebony ook een langere sustain, en voelt wat gladder aan.

ik vindt persoonlijk dat een gitaar qua toon een beetje in balans moet zijn, en daarop ook de houtsoorten op afgestemd horen te worden.
Ik denk maar altijd zo: Rosewood, Mahogany, Korina, etc = Warm. Ash, Maple, Ebony, etc = Helder. En Alder (het kip onder de houtsoorten), Basswood, etc zitten er een beetje tussen in.
Nogmaals, het betrefd hier mijn persoonlijke smaak, en kan niet zeggen dat het bovenstaande op wetenschappelijke feiten is gebaseerd. :) :D

kiem
7 mei 2007, 19:02
Ik ben geen gitaarbouwer, dus mijn mening is ook maar subjectief.
Persoonlijk denk ik wel dat het toets materiaal vaak onderschat wordt omdat het in mijn ervaring wel een behoorlijke invloed heeft op de toon en sustain.

ik heb redelijk wat ge-experienteerd met houtsoorten en verschillende nekken op verschillende bodies.
Ebben voegt meer helderheid toe aan de toon, wat belangrijk kan zijn bij 'all mahogany' gitaren, vooral als je geen maple top hebt.
Tevens heeft ebony ook een langere sustain, en voelt wat gladder aan.

ik vindt persoonlijk dat een gitaar qua toon een beetje in balans moet zijn, en daarop ook de houtsoorten op afgestemd horen te worden.
Ik denk maar altijd zo: Rosewood, Mahogany, Korina, etc = Warm. Ash, Maple, Ebony, etc = Helder. En Alder (het kip onder de houtsoorten), Basswood, etc zitten er een beetje tussen in.
Nogmaals, het betrefd hier mijn persoonlijke smaak, en kan niet zeggen dat het bovenstaande op wetenschappelijke feiten is gebaseerd. :) :Djij weet tenminste nog iets nuttig te melden:D ik ben t met je eens, zeker over t in balans brengen van een intrument kwa houtsoorten, daarom kwam ik met t voorbeeld mahony body/neck met rosewood toets, doe dr een maple hals op met ebben en je hebt ineens een behoorlijk strakke gitaar.

Enra
7 mei 2007, 19:26
ik moet niks, en als t je niet bevalt kan je klagen bij god voor t geven van vrijewil aan de mensheid :D

Fatsoen is iets dat geleerd wordt, net als gitaarbouw en houtkennis. Bij jou ontbreekt het eerste, wat moet ik dan denken van het andere??

kiem
7 mei 2007, 19:50
Fatsoen is iets dat geleerd wordt, net als gitaarbouw en houtkennis. Bij jou ontbreekt het eerste, wat moet ik dan denken van het andere??het ontbreekt niet hoor, ik vond dat ik behoorlijk fatsoenlijk heb geprobeer om die jongen uitteleggen in welk opzicht een rosewood toets en ebben toets verschillen.

lijkt me dat jij als professioneel gitaarbouwer tog ook enige voorstelling moet kunnen maken van wat een strake gitaar is of een moderige gitaar, of dat je je een voorstelling kan maken van een ebben toets die meer attack geeft dan een rosewood, zeker als je acoustisch bouwt is dat verschil in de meeste gevallen vrij makkelijk te herkennen naar mijn ervaringen. kan aan mij liggen, mischien gebruik ik gewoon vage termen, ik hoor ze dagelijks op deze manier dus ik weet niet beter.

madman
7 mei 2007, 19:55
het ontbreekt niet hoor, ik vond dat ik behoorlijk fatsoenlijk heb geprobeer om die jongen uitteleggen in welk opzicht een rosewood toets en ebben toets verschillen.

lijkt me dat jij als professioneel gitaarbouwer tog ook enige voorstelling moet kunnen maken van wat een strake gitaar is of een moderige gitaar, of dat je je een voorstelling kan maken van een ebben toets die meer attack geeft dan een rosewood, zeker als je acoustisch bouwt is dat verschil in de meeste gevallen vrij makkelijk te herkennen naar mijn ervaringen. kan aan mij liggen, mischien gebruik ik gewoon vage termen, ik hoor ze dagelijks op deze manier dus ik weet niet beter.

nogmaals; dat een mahonie gitaar modderig klinkt is té zwartwit, kunnen we vanaf nu weer allemaal net doen alsof we volwassen zijn?

kiem
7 mei 2007, 20:13
nogmaals; dat een mahonie gitaar modderig klinkt is té zwartwit, kunnen we vanaf nu weer allemaal net doen alsof we volwassen zijn?
een gitaar van mahony met mahonie hals en rosewood toets is alles behalve strak, zal WAARSCHIJNLIJK vrij moderig en ongedefineerd klinken.khad dr waarschijnlijk bij moeten zetten... als je t vergelijkt met een mahony body, maple hals, ebben toets.

verder goed idee:D

kassie
7 mei 2007, 20:59
en het lost zich vanzelf weer op..

het wordt gewoon een mahony body, mahony hals uit 3 delen en een ebben toets. of ik moet bij de fijnhouthandel nog tegen een mooi stukje palissander aanlopen want dan begin ik weer te twijfelen :satisfie:

in ieder geval eerst maar eens even wat gereedschapjes aanschaffen.

Mattia
7 mei 2007, 21:25
Voor wat het waard is: op een akoestische gitaar vind ik een palisander toets (alles behalve indisch, dan) strakker, sprankelender, helderder klinken dan ebben. Ebben is wat bassiger, maar het blijft een nogal 'dood' hout. Laat een stukje op een harde ondergrond vallen, en luister. Herhaal met een goed stuk palisander, weer luisteren. De ene 'rinkelt', de ander niet.

Orgasmocaster
7 mei 2007, 22:44
(alles behalve indisch, dan) .

Is het meerendeel Rosewood fretboards niet gewoon indian rosewood? behalve Brazilian, wordt de meeste Rosewood varianten toch onder hele andere namen verkocht? (bocote, cocobolo, kingwood, etc..)

Mattia
8 mei 2007, 06:40
Is het meerendeel Rosewood fretboards niet gewoon indian rosewood? behalve Brazilian, wordt de meeste Rosewood varianten toch onder hele andere namen verkocht? (bocote, cocobolo, kingwood, etc..)

Op fabrieksgitaren wel, ja. Maar het gaat hier om zelfbouw ;)

Indisch is indisch (D. latifolia), Rio is D. Nigra, en de rest die je noemt zijn ook gewoon andere palisandersoorten (er zijn tientalle commerciele soorten). Je hebt de 'echte' (Cocobolo, Kingwood, Honduras, Madagascar, Blackwood) en de 'neppen' (Pau Ferro en dergelijke), en dan de dingen die je als toets kan gebruiken maar die niks met rosewood hebben te maken (bocote, ziricote, padauk, ga zo maar door...)

Indish is een prima houtsoort, hoor, mooie tonewood ook, maar het is wel een van de zachtste, minst resonante, lichtste onder de palisandersoorten. En ook zeker de goedkoopste (als particulier kan ik topkwaliteit indische toetsen krijgen voor een euro of 5, inclusief verzendkosten/BTW. Uit spanje, welteverstaan).

Enra
8 mei 2007, 08:11
Indish is een prima houtsoort, hoor, mooie tonewood ook, maar het is wel een van de zachtste, minst resonante, lichtste onder de palisandersoorten.

In mijn ervaring is er ook bij Dalbergia Latifolia veel verschil in hardheid en heel veel verschil in kwaliteit van toetsen die aangeboden worden. Ik heb perfect kwartierse en fijnnervige Indisch Palissander toetsen en een stuk of wat van een mindere kwaliteit. De eerste zijn beslist goed en zullen een perfecte toets geven, ook voor de betere instrumenten. De mindere kwaliteit zal ik nooit als toets gebruiken; ze zijn zacht en voelen niet goed.

Rio is overigens prachtig als toets; hard, geeft toon, of voegt iets toe aan toon en is daardoor zeer gewild. Zelfs topbouwers informeren bij mij naar mijn beperkte voorraad Rio toetsen.

Overigens is D.Latifila niet de minst resonante Palissandersoort. D.Sisso (en nog wat terecht minder bekende soorten) heeft echt nog minder, maar wordt soms nog wel eens gelevert als Latifolia.

Mattia
8 mei 2007, 18:34
In mijn ervaring is er ook bij Dalbergia Latifolia veel verschil in hardheid en heel veel verschil in kwaliteit van toetsen die aangeboden worden. Ik heb perfect kwartierse en fijnnervige Indisch Palissander toetsen en een stuk of wat van een mindere kwaliteit. De eerste zijn beslist goed en zullen een perfecte toets geven, ook voor de betere instrumenten. De mindere kwaliteit zal ik nooit als toets gebruiken; ze zijn zacht en voelen niet goed.

Rio is overigens prachtig als toets; hard, geeft toon, of voegt iets toe aan toon en is daardoor zeer gewild. Zelfs topbouwers informeren bij mij naar mijn beperkte voorraad Rio toetsen.

Overigens is D.Latifila niet de minst resonante Palissandersoort. D.Sisso (en nog wat terecht minder bekende soorten) heeft echt nog minder, maar wordt soms nog wel eens gelevert als Latifolia.

Dat is zeker waar; ik heb grote variaties ontdekt in mijn eigen indisch palisander 'stash', maar ik heb eigenlijk vooral hogere kwaliteit spul (duurder, donkerder, zwaarder, fijnnervig), met een paar kleine uitzondering (m.n. headplates, en, tja, dat maakt me dan niet zo gek veel uit).

Heb zelf maar drie balkjes Rio liggen, maar dat worden een tweetal 4-piece back parlours, want ik vind 't toch zonde om het voor toetsen te gebruiken als het groot genoeg is voor andere doleinden. Er kan waarschijnlijk wel een 'matched' bridge blank per setje uitkomen, zeker ook een kopfineer, maar ik vrees dat de matching toets er helaas niet inzit. Toen ik terugging naar de Amsterdamse was de rest van die lading verkocht, helaas; heb wel de enige drie perfect kwartierse balkjes gescoord ;)

Enra
8 mei 2007, 19:36
He Mattia,

Zou jij dosse gezaagde rio toetsen gebruiken?

Mattia
8 mei 2007, 19:51
He Mattia,

Zou jij dosse gezaagde rio toetsen gebruiken?

Mja, het kan wel, als het goed gedroogd hout is, en het redelijk 'perfect' dossee is. De meeste ebben toetsen die ik heb zijn waarschijnlijk gewoon 'flatsawn', en dat werkt prima als het maar goed droog is. Heb genoeg instrumenten gezien met hele 'wilde' Cocobolo toetsen, bijvoorbeeld, en de fijnhout had wel een aantal bijna-maar-niet-helemaal kwartierse balkjes, maar niet dezelfde kleurstelling.

Ik heb momenteel nul rio toetsen, maar een fikse lading Madagascar toetsen (van Madinter vandaan) die wel goed kwartiers zijn in het algemeen, en zwz goed stabiel, mooi, lekker afwisselende kleurstelling.