PDA

View Full Version : Strat Schuren/Lakken



Bas87
5 mei 2007, 01:05
Hoi,

Ik heb een Squier Stratocaster gekocht, en wil deze een beetje gaan customisen.
Nu vraag ik mij af wat voor schuurpapier je moet gebruiken bij het schuren van de body van de strat. Ook wil ik de body een "natuurlijke look" geven, dus dat je nerven kan gaan zien (& sunburst).
Weet iemand hoe je dit kan doen? Misschien zegt iedereen gelijk dat ik het moet laten doen, maar ik vind het gewoon leuk om het zelf te doen! Tenminste nu nog dan :dance: .
Alvast bedankt voor jullie reactie's :cooler:

DarknessAwaits
5 mei 2007, 01:48
Grof beginnen (80) en naarmate je verder komt alsmaar fijner gaan tot iets van 400 of 600. Gebruik wel een schuurblokje of een schuurmachine en blijf niet te lang op dezelfde plek anders schuur je er een mooie geul in.

G.G.
5 mei 2007, 09:10
Probeer de zoekfunktie eens, is al 100x voorbij gekomen. En welkom op het forum.

Bas87
6 mei 2007, 11:17
Dankjewel :)
Ik zoek wel even dan :cool:

Orgasmocaster
7 mei 2007, 16:21
voor je begint wel ff checke dat het geen multiply is.. ook als het een poplar body is dat heb je kans dat er allemaal lelijke groene strepen op zitten..

Bas87
8 mei 2007, 14:41
Heb het inmiddels maar met de verbrander gedaan met plamuur mes en schuurmachine, en dat gaat prima!
Weet alleen niet welke lak ik moet gebruiken...
Iemand een idee?

http://www.xs4all.nl/~ischonck/bas/SchurenKlaarKlein.jpg

Bedankt!

Het is een squier body..

Orgasmocaster
8 mei 2007, 16:38
Eerst ff goed glad schuren, en dan met wat Naphta dr over heen om te kijken of alle vlekken enzo dr af zijn. (de originele lak kan soms diep zitten, en dat kun je niet altijd goed zien als het droog is)

Er zijn heel veel manieren om een body te lakken, Spray-on Poly, Wipe-on Poly, etc
Maar mijn favoriete lak is Tru-Oil. ook wel gunstock oil genoemd.
Het is een lang process, omdat je over meerdere dagen met steeds een tussenpoos van een paar uur net zoveel lagen aan kunt brengen totdat je tevreden bent met het resultaat.
Dus:
- je brengt een goeie laag aan met een doek of keuken rol,
- wrijf het daarna (met de nerf mee) dr weer van af,
- Paar uur wachten,
- Met heel fijn staalwol (0000) alles glad polijsten (niet te hard, maar wel hard genoeg om alle on effenheden dr af te schuren)
- Herhaal totdat er mooi uitziet.
- minstens 2 week met rust laten zodat alles mooi hard kan worden
- Inwrijven met Lemon oil
Klaar

Ik kan niet zien wat voor hout je body is, maar als het een open soort hout is (zoals ash) dan kun je het beste nog een 'grain filler' gebruiken. (ff bij de gamma kijken)
Je kunt daarna (maar voor het lakken) ook nog een 'stain' gebruiken om het wat ouder te laten lijken.. ik gebruik daar zelf 'Golden Pecan' van Minwax voor (ik weet niet of Minwax in Nederland is te krijgen)

AvU
8 mei 2007, 17:43
de body lijkt elzen. Maar kan ook linde zijn.

grt. Arjan

Bas87
8 mei 2007, 22:08
Danku danku! :cheerup: