PDA

View Full Version : Hi - Low input



Hallie
5 mei 2007, 00:07
vraagje

als je een amp hebt met 2 inputs: Hi & low

wat betekent dat nou eigenlijk?

-G-

Squier4ever
5 mei 2007, 00:11
sommige gitaren hebben aktieve elementen, waardoor het uitgangssignaal wat hoger wordt, o.a. om het verschil in signaal op te vangen zijn de verschillende outputs
met passieve elementen stop je de kabel in de high, anders heb je wss een veel mindere sound.

Luke-wannabe
5 mei 2007, 00:37
Ik weet niet hoor Squier, maar daar heb ik nog noooit van gehoord.
Volgens mij heeft het iets met de toonregeling of het aantal gain te maken..

Squier4ever
5 mei 2007, 00:43
ja dat is het gevolg...
als je een passieve gitaar in de low duwt heb je een cleanere sound, met minder gain...

mijn leraar heeft het me vroegah zo verteld, weet ook inet psies wat er van waar is.

vulvasonic
5 mei 2007, 00:56
Zo is het mij ook nooit uitgelegd. Mij is verteld dat je een gitaar met PU's die vrij veel output hebben beter in de Low-ingang gestopt kan worden en de gitaren met PU's met een lage output moeten dan in de High-output. Oftewel (in de meeste gevallen) de humbuckers in de Low en de Single Coils in de High.


Maar het kan beide. En eerlijk gezegd heb ik me er ook nooit eerder in verdiept.

Fuhgawz
5 mei 2007, 01:51
Bij mijn Laney is het zo dat de Hi input gewoon veel meer gain heeft. Klaar! Het is dus gewoon een kwestie van smaak of je je gitaar beter vindt klinken over de Hi of Lo input.

Agent_Smith
5 mei 2007, 09:29
Gewoon hoge en lage gevoeligheid. @TS: Ik zou zeggen: probeer het eens.

Mufftin
5 mei 2007, 10:23
Bij mijn Laney is het zo dat de Hi input gewoon veel meer gain heeft. Klaar! Het is dus gewoon een kwestie van smaak of je je gitaar beter vindt klinken over de Hi of Lo input.

idd dat is bij mijn london city ook, stratocaster zit meestal in de high gain en de sg zit in de lowgain. Het is gewoon kwestie van smaak en of je iets rouwer/ meer gain wilt

caliban
5 mei 2007, 12:08
Een low input is eerder gemaakt voor cleane sounds en een high input voor overstuurde sounds denk ik.
Het zal wel van versterker tot versterker afhangen. Over welke amp heb je het eigenlijk TS??
Technisch gezien denk ik dat een low input gewoon enkele gainstages overslaat.

dePerik
5 mei 2007, 21:59
Mijn Laney gebruikt bij de high input vier preamp buizen en bij de low input drie. Daarmee wordt het signaal dus minder opgepept, blijft cleaner en zachter. Handig voor hard uitsturende elementen, maar ook als je gewoon wil kunnen differentieren in je sound.

vulvasonic
6 mei 2007, 04:03
Mijn Laney gebruikt bij de high input vier preamp buizen en bij de low input drie. Daarmee wordt het signaal dus minder opgepept, blijft cleaner en zachter. Handig voor hard uitsturende elementen, maar ook als je gewoon wil kunnen differentieren in je sound.

Hee, DAT wist ik niet, dat de hoeveelheid buizen ook een rol hierin kunnen spelen. Misschien dat ieder merk z'n eigen ideeën heeft over een High en Low input?

En Peer, ik MOEST even reageren op jouw (deze) 347ste post, een voor mij MAGISCH getal! :D

RolandT
6 mei 2007, 07:08
Is waarschijlijk afhankelijk van de amp, in mijn handleiding staat het zo:

"Low input – use this to connect single coil and low output guitars."

"High input – use this to connect higher output and humbucker equipped guitars"

Squier4ever
6 mei 2007, 10:18
Is waarschijlijk afhankelijk van de amp, in mijn handleiding staat het zo:

"Low input – use this to connect single coil and low output guitars."

"High input – use this to connect higher output and humbucker equipped guitars"

dit is toch ongeveer het verhaaltje dat ik hier heb verteld....
humbucker equipped doe ik vaak ook nog in de low.... (behalve als ik EMG's ZOU hebben)

Chris Winsemius
6 mei 2007, 11:38
Hee, DAT wist ik niet, dat de hoeveelheid buizen ook een rol hierin kunnen spelen. Misschien dat ieder merk z'n eigen ideeën heeft over een High en Low input?

Meestal (Fender TwinReverbs, Marshall 1987/1959s, VOX AC30s, Fender HotRodjes) is de "2" of "lo" input de helft minder gevoelig en met 'n wat lagere ingangsimpedantie. Die lagere ingangsimpedantie kan de sound ook wat warmer maken als je passieve elementen gebruikt. Op het moment dat je aktieve elementen of non true bypass effekten met buffering gebruikt heb je minder of geen verlies aan hoge tonen.

Bij Marshall 2203/2204s (JMP, JCM800 mastervolume modellen met 2 inputs) en de hier genoemde Laneys gebruikt de "hi" input 'n gain-trap meer dan via de "lo" input. Het verschil tussen deze twee ingangen is véél groter qua volume en oversturing dan de eerder genoemde manier.

Ik hoop dat deze posting nog ietsje info toevoegt aan dit topic.

sofa
6 mei 2007, 14:38
Uit de Fender Blues Deluxe manual:

Input 1: plug in connection for most guitars;

Inpu2 2: a lower sensitivity input (-6 dB less than input 1), that provides cleaner response with high output instruments or a darker tone with 'passive' instruments. If both inputs are used simultaneously, their sensitievities become identical.

caliban
6 mei 2007, 14:48
Meestal (Fender TwinReverbs, Marshall 1987/1959s, VOX AC30s, Fender HotRodjes) is de "2" of "lo" input de helft minder gevoelig en met 'n wat lagere ingangsimpedantie. Die lagere ingangsimpedantie kan de sound ook wat warmer maken als je passieve elementen gebruikt. Op het moment dat je aktieve elementen of non true bypass effekten met buffering gebruikt heb je minder of geen verlies aan hoge tonen.
Niet helemaal ontopic maar het interesseert me enorm. Hoe wordt die lagere impedantie bewerkstelligd in de electronica van de versterker??
Lagere weerstanden of hoe werkt dat.
Als je amp-nerd als signature zet moet je zulk een vragen verwachten vind ik
Geluk dat er nog nerds zijn die nog iets van buizenelectronica kennen. Op school bij mij is het redelijk schandalig, bijna iedereen van de docenten onder de 35 kent niets meer van een buizenversterker
:D:D

Negative K3 fan
7 mei 2007, 17:39
Niet helemaal ontopic maar het interesseert me enorm. Hoe wordt die lagere impedantie bewerkstelligd in de electronica van de versterker??
Lagere weerstanden of hoe werkt dat.
Als je amp-nerd als signature zet moet je zulk een vragen verwachten vind ik
Geluk dat er nog nerds zijn die nog iets van buizenelectronica kennen. Op school bij mij is het redelijk schandalig, bijna iedereen van de docenten onder de 35 kent niets meer van een buizenversterker
:D:D

Een normale ingangsinpedantie ligt rond de 1 mega ohm, bij een low input (dus eentje die minder hard gaat) is die impedantie veel lager, meestal rond tussen de 10k en 100kOhm.

kijk hier maar eens naar, dit is een schema van een conventionele amp met een high en low input:

http://www.blueguitar.org/new/schem/misc_mod/input.gif

Chris heeft het trouwens niet helemaal goed met die ingansimpedantie, als je naar het schema van een twin reverb of een 1959 kijkt (zie hieronder), dan zie je dat het enige verschil tussen beide inputs de stuurroosterweerstand is, 34k tegen 68k Ohm, dit is wat anders dan de ingangsimpedantie.
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1959prem.gif

Negative K3 fan
7 mei 2007, 17:48
Hier is het schema van een jcm800, daarbij heeft de input met hogere gevoeligheid een extra gain stage erbij.

http://www.dreamtone.org/2204%20JCM800%20Pre%20Amp%201988.gif

Chris Winsemius
7 mei 2007, 17:53
Niet helemaal ontopic maar het interesseert me enorm. Hoe wordt die lagere impedantie bewerkstelligd in de electronica van de versterker??
Lagere weerstanden of hoe werkt dat.
Als je amp-nerd als signature zet moet je zulk een vragen verwachten vind ik
Geluk dat er nog nerds zijn die nog iets van buizenelectronica kennen. Op school bij mij is het redelijk schandalig, bijna iedereen van de docenten onder de 35 kent niets meer van een buizenversterker
:D:D

(eerst had ik ministerie van amp-zaken in m'n sig maar m'n oom is geen minister meer, moest toen ff wat leuks bedenken...)
Met 'n brilletje hoop ik 100% nerd te zijn :)

Qua lagere impedantie op de 2 of low input, zie de schema's van blackface Fenders en Marshall 1987 en 1959 modellen.

Als je de gitaar in de 1-input steekt is de ingangsimpedantie +/- 1 Mega ohm, zelfde plug in input twee laat het signaal door 'n 68k weerstand naar de grid gaan en vanaf dat punt gaat er ook 'n 68k weerstand naar massa. Signaal wordt dus met de helft verzwakt en de ingangsimpedantie v/d amp die je gitaar "ziet" is dan +/- 136 kilo ohm.
Bij dit soort ingangen zit er 'n schakelcontactje (ook bij anderen maar ff om dit te verklaren) die afhankelijk v/d gebruikte input(s) het 1 en ander omschakelt.
Als je schema's kunt lezen en er ff voor gaat zitten maakt 'n blackface Fender schema (van Champ t/m TwinReverb) het duidelijk.

EDIT: ik zag net dat NegK3fan al 'n Marshall 1959 of 1987 schema had gepost.

dePerik
7 mei 2007, 21:16
En Peer, ik MOEST even reageren op jouw (deze) 347ste post, een voor mij MAGISCH getal! :D

Uhhh :dontgeti: help me effe Maat

347?
Magisch :eek:
Moet ik dast weten?




















Aaaaah oja tuurlijk, de lengte van uw lid in centimenters!
Hoe kon ik dat vergeten!

caliban
7 mei 2007, 23:18
Thank nerds ;);)

guitarnijboer
8 mei 2007, 00:33
Meestal (Fender TwinReverbs, Marshall 1987/1959s, VOX AC30s, Fender HotRodjes) is de "2" of "lo" input de helft minder gevoelig en met 'n wat lagere ingangsimpedantie. Die lagere ingangsimpedantie kan de sound ook wat warmer maken als je passieve elementen gebruikt. Op het moment dat je aktieve elementen of non true bypass effekten met buffering gebruikt heb je minder of geen verlies aan hoge tonen.

Bij Marshall 2203/2204s (JMP, JCM800 mastervolume modellen met 2 inputs) en de hier genoemde Laneys gebruikt de "hi" input 'n gain-trap meer dan via de "lo" input. Het verschil tussen deze twee ingangen is véél groter qua volume en oversturing dan de eerder genoemde manier.

Ik hoop dat deze posting nog ietsje info toevoegt aan dit topic.

En dan heb je nog die enkele versterkers waarbij high ook daadwerkelijk meer hoog betekend omdat er als die high ingang gebruikt wordt een klein ontkoppelcondensatortje over de kathode van V1 geschakeld wordt wat resulteerd in meer versterking voor met name mid en hoge tonen. Het klinkt overigens als een draak, maar het is wel weer een andere variant.

Negative K3 fan
8 mei 2007, 11:08
EDIT: ik zag net dat NegK3fan al 'n Marshall 1959 of 1987 schema had gepost.
en even een opmerking van mij, ik had het dus fout over die ingangsimpedantie, die 2 68k's van de low input gaat ook naar de aarde