PDA

View Full Version : Rectifier & Rack



Luuk
4 mei 2007, 20:33
Beste Lezers,

Na al 't halve forum door gelezen te hebben had ik nog een aantal vragen over rack gear. Sinds een tijdje heb ik een dual rectifier, om het geluid nog wat diverser te maken leek mij het 't beste om een rack aan te schaffen. Al dat ge-tap-dance met losse pedalen schiet ook niet op.

Voor mezelf heb ik even goed nagedacht wat ik zou willen. Dit komt ongeveer op het volgende neer.

- Multi effect processor voor in een 19" rack
- Tuner voor in een 19" rack

Maar wat kan ik dan het beste aanschaffen. Er zijn zo veel mogelijkheden en een aantal namen die ik vaak voorbij hoor komen, zoals bijvoorbeeld G-major, gt-pro, line6 pod pro en nog veel meer.

Voor bedienings gemak is een midi setup het beste wat ik dan aan moet schaffen.
Maar daarbij begint het pas, want wat kan ik 't beste aanschaffen en hoe moet ik het allemaal verbindinden.

Mogelijk leek mij de g-major wel een goede multi fx, heeft iemand daar misschien ervaring mee? Hoe kan ik die dan het beste aansluiten?Het klinkt allemaal als een hele hoop mogelijke irritaties die ik op me neem.

Kunnen jullie mij helpen?

Wat zijn de grooste verschillen tussen de g-force / g-major op de prijs na?






Zelf gebruik ik momenteel ene boss gt-6, maar dit gaat in combinatie met een rectifier niet echt goed. ( die heb ik in de fx loop hangen, maar die geeft al heel snele een heel gaar resultaat, wat je je oren niet aan wilt doen)

Misery Signals
4 mei 2007, 21:13
Ik heb ook een Dual Rectifier. Heb zelf een Line6 POD XT Live gekocht, alsook een Nobels MS4 midi switch. met die Line6 en de Nobels achteraan op de Mesa geplakt kan ik kanalen van Mesa en effecten van Line6 via midi door 1 knop in te drukken tegelijk bedienen op de Line6. Ik heb hem tussen de gitaar en input van de amp staan. Altijd beetje tonesuck maar dat kan je op die Line6 met een speciale functie best heel goed compenseren, al krijg je die digitale conversie er natuurlijk nooit 100% uit.
Hetgeen ik je verteld heb, gaat via midi met die Boss ook goed, al prefereer ik zelf die Line6...

Squier4ever
4 mei 2007, 23:18
ik denk dat een je een multi-fx moet halen niet direct een modeller. zoek iets waar geen amp-models inzitten want ik denk niet dat je die nog nodig gaat hebben.... g-major schijnt idd erg goed te zijn, of een eventide eclipse oid.

rjong999
5 mei 2007, 00:02
als je met de gt6 geen goed geluid kunt krijgen heb je sowieso een probleem dat je niet met een andere multifx kunt oplossen (wel door het boekje nog eens goed te lezen)

Raffel
5 mei 2007, 00:16
ik denk dat een je een multi-fx moet halen niet direct een modeller. zoek iets waar geen amp-models inzitten want ik denk niet dat je die nog nodig gaat hebben.... g-major schijnt idd erg goed te zijn, of een eventide eclipse oid.

een PodXt lijkt mij juist een uitkomst met een rectifier top en dus zou ik die ook niet uitsluiten. Als je niet helemaal modelling-'vrees' hebt, kun je de rectifier als eindtrap gebruiken en dan kan zo'n PodXt nog zeer lekker klinken. Affijn, dan moet je natuurlijk wel een PodXT hebben. :D

Luuk
5 mei 2007, 01:31
als je met de gt6 geen goed geluid kunt krijgen heb je sowieso een probleem dat je niet met een andere multifx kunt oplossen (wel door het boekje nog eens goed te lezen)

tjah de gt-6 geeft hele rare geluiden als ik hem via de fx loop gooi van de rectifier. als de fx loop of de gt-6 iets te ver open staat geeft hij een zeer dubieuze vervorming van het geluid die niet positief is en ook niet natuurlijk ofzo.

ik heb al het nodige aan informatie in kunnen winnen via een vriendelijke verkoper op marktplaats.

Waarschijnlijk wordt het een mooie combinatie van

- Engl z11 voor het bedienen van de rectifiier kanalen.
- G-Major of G-Force
- Tuner, maar welke precies weet ik nog niet, Korg lijkt vaak gebruikt......... Tips? potieve / negatieve ervaringen met bepaalde merken/types.

Greetz luuk

rjong999
5 mei 2007, 10:35
tjah de gt-6 geeft hele rare geluiden als ik hem via de fx loop gooi van de rectifier. als de fx loop of de gt-6 iets te ver open staat geeft hij een zeer dubieuze vervorming van het geluid die niet positief is en ook niet natuurlijk ofzo.
Dat lijkt me eenvoudig op te lossen: zet de fxloop of de gt6 niet te ver open! Of is het geluid dan ook niet goed ?

Luuk
5 mei 2007, 10:46
Nee dan is de balans van fx over het signaal erg zwak en komt het niet goed tot uitting in het geluid. Dus dat is niet goed.
Ik heb vaker gehoord dat de gt-6 niet echt lekker samenwerkt met de recto.....

dml
5 mei 2007, 12:06
Ik heb sinds kort de combi Triple Recto met GT-Pro (aangesloten middels de 4-kabel-methode) en dit werkt perfect. Alles wordt aangestuurd door een T-rex BigFoot + Boss FV500h. De kanalen switch ik met een Nobels MS4 maar als je alleen de kanalen van de Recto wilt schakelen, voldoen de twee switch-uitgangen van de GT-pro ook, dat scheelt al weer een extra midi-switcher. En ja, ik gebruik ook één preset waarbij ik een ampmodel uit de GT-pro haal en de preamp van de Recto niet gebruik en dat werkt ook allemaal zonder problemen. Eén dezer dagen schaf ik ook nog een tuner aan, wordt hoogstwaarschijnllijk een Korg DTR1000 (ook met blauwe ledjes!!!).

Luuk
5 mei 2007, 13:05
Ik heb sinds kort de combi Triple Recto met GT-Pro (aangesloten middels de 4-kabel-methode) en dit werkt perfect. Alles wordt aangestuurd door een T-rex BigFoot + Boss FV500h. De kanalen switch ik met een Nobels MS4 maar als je alleen de kanalen van de Recto wilt schakelen, voldoen de twee switch-uitgangen van de GT-pro ook, dat scheelt al weer een extra midi-switcher. En ja, ik gebruik ook één preset waarbij ik een ampmodel uit de GT-pro haal en de preamp van de Recto niet gebruik en dat werkt ook allemaal zonder problemen. Eén dezer dagen schaf ik ook nog een tuner aan, wordt hoogstwaarschijnllijk een Korg DTR1000 (ook met blauwe ledjes!!!).

Hmm.......Tjah als ik een gt pro aan zou schaffen dan zal ik die amp models zeker niet gaan gebruiken, waarom heb ik anders een recto van 2600 pleuro.

Hoe bevalt die T-Rex?

Heb je foto's van je setup?

dml
5 mei 2007, 14:52
Wat maakt dat uit? Soms kan het een aanvulling zijn op je Recto om ook eens een andere ampmodel te gebruiken. Ik gebruik bijvoorbeeld een Marshall ampmodel met heel weinig gain en behoorlijk wat helderheid, dat geluid krijg je niet uit een Recto maar er is één nummer waar ik dat geluid gebruik.

T-rex bevalt prima, simpel en daardoor heel snel te programmeren. Enige "nadeel" van de BigFoot, althans de mijne, is dat de witte opdruk zeer snel loslaat. Ik heb al een mailtje richting T-rex gestuurd echter konden ze er niets aan doen, daarbij komt dat ze 'm nou al twee jaar niet meer in productie hebben. Als pleister op de wond heb ik een mooi T-rex T-shirt toegestuurd gekregen, wel zo aardig. Alle witte opdruk heb ik met mijn nagel eraf kunnen krabben en heb bij een reclameboer nieuwe plakcijfers laten maken, die zitten er nu op.

Voor de hele setup laat ik flightcases maken, de Recto komt in één case, samen met het een 4HE 19" rek-gedeelte. En in het achterdeksel komt de T-rex te liggen. Voor de 4x12" komt ook een losse stolp flightcase. En natuurlijk alle cases in rood.

Foto's:
Triple Recto + GT-Pro (http://www.gitaar.net/forum/index.php?file,7,file=7026)
BigFoot + FV500h (http://www.gitaar.net/forum/index.php?file,7,file=7027)

stevie_vp
5 mei 2007, 23:45
een PodXt lijkt mij juist een uitkomst met een rectifier top en dus zou ik die ook niet uitsluiten. Als je niet helemaal modelling-'vrees' hebt, kun je de rectifier als eindtrap gebruiken en dan kan zo'n PodXt nog zeer lekker klinken. Affijn, dan moet je natuurlijk wel een PodXT hebben. :D

WAT?? Iedereen is gek geworden.... Respecteer het geluid van een goeie buizenbak en zet er geen converters tussen... of alleen hele goeie..
Om deze reden heb ik mijn g-major weggedaan. ik speel nu alleen nog nog maar met de spring reverb op mn amp. verder geen fx...
Als je toch midi wil.. ga dan voor de g-force.. De g-major van maar 300e verdiende t niet om door m'n wat duurdere versterker te gaan...
succes met je keuze!

rjong999
6 mei 2007, 00:40
relax, stevie...het zijn maar apparaatjes hoor...ik snap niet waarom je jezelf dat soort beperkingen oplegt, ben je bang dat de buizen-politie er achter komt ofzo ?

stevie_vp
6 mei 2007, 01:45
relax, stevie...het zijn maar apparaatjes hoor...ik snap niet waarom je jezelf dat soort beperkingen oplegt, ben je bang dat de buizen-politie er achter komt ofzo ?

agja hehe.. t klonk misschien wat overdreven... maar als je een mesa hebt vin ik een pod toch een beetje jammer... en ik vond echt dat mijn gmajor veel helderheid en "ziel" uit m'n versterker haalde... je hoorde gewoon digitale bende.. ik leg mijzelf deze beperking op omdat ik t niet waard vond om een superdure gforce te kopen terwijl ik niet zo belachelijk veel effecten gebruikte.... vond t misschien wel een uitdaging om zonder effecten een compleet geluid binnen een arrangement te krijgen zeg maar...
Het is misschien een beetje overdreven puristisch maar ik geniet gewoon veel meer van m'n geluid als ik t zo simpel hou...
Om even on topic te blijven.. ik weet niet of op de topic starter het zoiezo hoort of er zoiezo een kont om geeft maar ik wou zeggen dat het in mijn ogen zonde zou zijn om een zwakke schakel in een mooie keten aan te brengen..
Doe ermee wat je wil :) laterss
/
s

Luuk
6 mei 2007, 03:29
wowwww geen oorlog he mensen. De reactie van Stevie VP was er eentje die ik vaker heb gehoord. Kijk goed wat je aanschaft in combinatie met de reeds aangeschafte apparaten, het is ook naa rmijn mening sonds om het geluid van een recto te veranderen met een pod. Het is een goed ding weet ik uit ervaring maar het resultaat wat 't kan geven icm een recto kan het ook geven icm met een veel goedkopere amp combi. dit is mijn visie, ik weet neit hoe jullie daar over denken.......

rjong999
6 mei 2007, 10:46
Als je met dat laatste bedoelt: je bent gek als je 2600 euro uitgeeft voor een geluid dat ook uit een Pod kan komen, dan zal niemand je daarin ongelijk geven ;-)

Verder moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij waar op aansluit. Ik zat laatst even onthand en heb een Zoom G2.1u op mijn mesa 20/20 aangesloten, even tweaken en we rockten het dak er af, echt een heel goed geluid - wel digitale snotzooi natuurlijk, maar dat kon je niet echt horen - zeker in een live-situatie niet.

Wil je 19" effecten dan zit je eigenlijk al heel snel aan iets digitaals, en dan is vooral de kwaliteit van de converters van belang. Denk daarbij niet in in aantallen bits en samplerates, ja, dat telt ook wel mee, maar vooral de klankeigenschappen van de convertors zijn daar belangrijk. Ik heb zelf bijvoorbeeld zowel een G-System als een Boss GT8 en de Zoom G2.1u, die laatste heeft theoretisch de beste papieren (24/96 sampling) maar de G-System klinkt veel natuurlijker ('kil', wordt dat ook wel genoemd: geen eigen geluid).
Ik vind overigens het geluidkwaliteitsverschil tussen de G-Major en de G-Force niet zodanig dat ik voor de G-Force zou kiezen (wel om de grotere flexibiliteit en mogelijkheden van de effecten), maar aan de andere kant: als je een paar centen hebt liggen zou ik die toch wel nemen.
Luister ook even wat Dennis (dml) te melden heeft: we hadden deze discussie een maand of wat terug en hij heeft uiteindelijk gekozen voor de GT-Pro. Ik ken Dennis als een toonpurist maar wel een hele praktische (en hij heeft wel vrij vaak gelijk ook...)

arjanb01
6 mei 2007, 10:56
Ik ben het helemaal met stevie vp eens... Ik heb ook een periode gehad dat ik mn g-major over mn buizenbak gebruikte... een en al tonesuck... nu gebruik ik alleen een wah pedaaltje en verder alleen mn geluid van mn versterker, en ik moet zeggen dat ik nog geen beter geluid ben tegengekomen dan gewoon basic, gitaartje in de versterker en gaan....
Dus ja, ik ben zo'n buizenpurist :hippie:

Magic Bean
6 mei 2007, 21:13
Kijk anders naar een intellifex, replifex of Xpression. Rocktron staat erom bekend dat ze weinig tonesuck geven.
Als je niet op zoek bent naar hele extreme effecten kan ik je echt een intellifex aanraden. Houd je geluid mooi puur!

stevie_vp
6 mei 2007, 22:46
Ik ben het helemaal met stevie vp eens... Ik heb ook een periode gehad dat ik mn g-major over mn buizenbak gebruikte... een en al tonesuck... nu gebruik ik alleen een wah pedaaltje en verder alleen mn geluid van mn versterker, en ik moet zeggen dat ik nog geen beter geluid ben tegengekomen dan gewoon basic, gitaartje in de versterker en gaan....
Dus ja, ik ben zo'n buizenpurist :hippie:


Precies dat bedoel ik... als je er om geeft en het wel hoort is het zó zonde om je geluid te "verkrachten" met slechte converters..
Rocktron is dan misschien de beste oplossing.. Of een true bypass switch als je de effecten ff niet gebruikt... kan je bijvoorbeeld je "naturel" scheurkanaal iig intact houden....

nico prent
7 mei 2007, 17:50
He, tegek een rack gebruiker.
ik maak zelf al jaren gebruik van een rack met dezelfde reden als jij...
ik heb zelf een rocktron intellifex en een g-major... als ik geld zou hebben dan kocht ik toch de g-force... is wel wat complex maar waanzinnige sound (alle bekende gitaristen hebben er wel een)...
ik zit eraan te denken om mijn 2 in te ruilen en een g-force te kopen, alles zit erin van zeer goede kwaliteit. vergelijk het maar op de site van tc electronics..

verder zou ik absoluut de korg tuner kopen, die is het beste, je verschillende versies maar dat maakt niet zoveel uit, de technologie is hetzelfde en gewoon heel heel betrouwbaar...

succes, nico

Nocki
7 mei 2007, 22:34
leuk topic. ik zelf krijg binnekort een paar projecten waarvoor ik niet mn line6 pod xt live wil gebruiken maar mn mesa roadster en zal dus ook weer een midi setup nodig hebben :-)

ik ga een G-force kopen vanwege de moeglijkheden. omdat ik mono speel wil ik de linker helft routen voor mn preamp en de rechter helft in de fxloop.
dit in combinatie met een draadloos setje in een klein rackje moet me toch voor die projecten genoeg vrijheid geven

ik zou zeggen. gaan met die banaan en maak er een mooi rackje van!

Nocki

AART
8 mei 2007, 14:01
Nocki, hoe lang heb je nu die pedalensetup gehad? :p

Als jij halverwege bent met je setup begin je weer aan en nieuwe :D

Nocki
8 mei 2007, 14:22
Tja... dat klopt idd :)

BeeJee
8 mei 2007, 15:58
Zou je dat wel doen zo met de G-force Nocki? Als je dat zonder TB-loopertje doet, gaat je signaal altijd 2x door de converters heen. Ik denk niet dat je dat wilt. Maar waarschijnlijk had je het toverwoord ook al bedacht: True-bypassloopertje. Met een goede midi-looper kun je ook wel zowel pre- als postloops gebruiken zonder brom-gevaar. Succes, ik ben benieuwd!

Nocki
8 mei 2007, 16:13
Zou je dat wel doen zo met de G-force Nocki? Als je dat zonder TB-loopertje doet, gaat je signaal altijd 2x door de converters heen. Ik denk niet dat je dat wilt. Maar waarschijnlijk had je het toverwoord ook al bedacht: True-bypassloopertje. Met een goede midi-looper kun je ook wel zowel pre- als postloops gebruiken zonder brom-gevaar. Succes, ik ben benieuwd!


Je hebt idd gelijk wat dat betreft. maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit mn geluid heb behouden. zelf met fx en dat ik nu dus uiteindelijk de keus maak te gaan voor de tonesuck van deze unit om te kunnen genieten van de voordelen. PC's en CC's, Volume beheersing en schakelgemak.

tis niet ideaal maar het zal toch moeten. ik wil het wel simpel gaan houden en natuurlijk wederom goede kabels gebruiken...

BeeJee
8 mei 2007, 20:52
Als je nu een goede midilooper koopt, met goed afgeschermde loops, kun je met 2 kabeltjes extra genieten van een nog betere sound ;)

Nocki
9 mei 2007, 08:39
vertel eens hoe je dat bedoelt dan...

Luuk
10 mei 2007, 21:07
Wat maakt dat uit? Soms kan het een aanvulling zijn op je Recto om ook eens een andere ampmodel te gebruiken. Ik gebruik bijvoorbeeld een Marshall ampmodel met heel weinig gain en behoorlijk wat helderheid, dat geluid krijg je niet uit een Recto maar er is één nummer waar ik dat geluid gebruik.

T-rex bevalt prima, simpel en daardoor heel snel te programmeren. Enige "nadeel" van de BigFoot, althans de mijne, is dat de witte opdruk zeer snel loslaat. Ik heb al een mailtje richting T-rex gestuurd echter konden ze er niets aan doen, daarbij komt dat ze 'm nou al twee jaar niet meer in productie hebben. Als pleister op de wond heb ik een mooi T-rex T-shirt toegestuurd gekregen, wel zo aardig. Alle witte opdruk heb ik met mijn nagel eraf kunnen krabben en heb bij een reclameboer nieuwe plakcijfers laten maken, die zitten er nu op.

Voor de hele setup laat ik flightcases maken, de Recto komt in één case, samen met het een 4HE 19" rek-gedeelte. En in het achterdeksel komt de T-rex te liggen. Voor de 4x12" komt ook een losse stolp flightcase. En natuurlijk alle cases in rood.

Foto's:
Triple Recto + GT-Pro (http://www.gitaar.net/forum/index.php?file,7,file=7026)
BigFoot + FV500h (http://www.gitaar.net/forum/index.php?file,7,file=7027)

Jammer je foto's doen het niet, ben wel benieuwd naar je setup. Ik zit nog erg te twijfelen wat ik precies moet gaan doen betreffende multi fx.
Voor een redelijk goedkope oplossing kan ik een boss gtpro halen. En dan daarbij alle pre amp functies eruit gooien en gewoon de effecten gebruiken......Maar ik weet niet precies wat dan de negatieve gevolgen zijn voor het geluid?

Ik hoor hele goede verhalen over de t-rex bigfoot, maar hoe zijn de ervaringen met de voodoo labs ground control?

Die voodoo labs ground control staat nu op marktplaats voor een naar mijn in ziens goede prijs van 350 eurie.

Let me know what u think :D

dml
15 mei 2007, 16:32
Luuk, je hebt PM.

Luuk
15 mei 2007, 17:18
en wat is PM????

BeeJee
15 mei 2007, 17:29
hahaha:seriousf: PM staat voor een 'prive-mail'.

jw009
15 mei 2007, 17:41
dubbel (zie bovenstaand)

kijk bij Gebruiker CP (onder het gitaarnet.nl logo)