PDA

View Full Version : Welke capo's gebruiken jullie?



-Yves-
4 mei 2007, 19:56
Ik heb de laatste jaren vooral een capo van het merk Paige gebruikt. Helaas slijten de dingen vrij snel en zijn ze ondertussen hier niet meer te krijgen. We moeten bij gevolg op zoek naar iets anders.

Wat gebruiken jullie?

Pais
4 mei 2007, 20:03
Ik heb zoiets:
http://www.sterrenenfluiten.nl/easyshopmaker/tn_e6_47.jpg
(merk Shubb dacht ik)

Ze zijn niet erg veilig. Wanneer je hem te strak hebt afgesteld en in de haast druk je hem toch door, kun je door de hefboomwerking teveel kracht uitoefenen met een deuk in de hals tot gevolg.
De vorige eigenaar van mijn gitaar heeft dit gehad. Erg zonde, ik heb nu een +/- 2mm diepe 'gleuf' in de hals.

Ik vind ze wel erg handig in gebruik dus zal deze capo gewoon blijven gebruiken, maar ik ben wel allert dat hij niet te strak staat.

shidan
4 mei 2007, 20:06
:hippie


Alle 100 varianten wel eens geprobeerd.

Uitkomst uiteindelijk: Shubb Shubb Shubb (tevens goeie anti-roos werking)


Gaan een leven lang mee en onderdelen zijn vervangbaar. Persoonlijk heb ik meer dan 10 van die dingen ze slingeren altijd rond.

:hippie:

Flipkoos
4 mei 2007, 20:22
Een dunlop trigger.

Kun je lekker snel mee schuiven...

http://store.gruhn.com/images/products/Dunlop%20Trigger%20Capo%20-%20Medium.jpg

shidan
4 mei 2007, 20:22
Ik heb zoiets:
http://www.sterrenenfluiten.nl/easyshopmaker/tn_e6_47.jpg
(merk Shubb dacht ik)

Ze zijn niet erg veilig. Wanneer je hem te strak hebt afgesteld en in de haast druk je hem toch door, kun je door de hefboomwerking teveel kracht uitoefenen met een deuk in de hals tot gevolg.
De vorige eigenaar van mijn gitaar heeft dit gehad. Erg zonde, ik heb nu een +/- 2mm diepe 'gleuf' in de hals.

Ik vind ze wel erg handig in gebruik dus zal deze capo gewoon blijven gebruiken, maar ik ben wel allert dat hij niet te strak staat.


Oei ja, Als je een echte flamenco gitaar hebt met een boterzachte hals van spaans ceder geeft dit al een deuk als je er indringend naar kijkt.
Maar een Capo dient op zijn zachste stand te worden aangebracht dit met name om ontstemming te voorkomen.

En verder kan zo'n capo topic zeer absoluut zijn. Een shubb capo is in 99% van de gevallen de right choice. G7 is erg mooi (design en vernuftig traploos instellings mechanisme maar in de praktijk duidelijk minder)

Dan heb je nog de Keyser mensen die hun capo graag op de kop van het instrument planten (lekker handig) ja dat is het enige voordeel. En je kunt niet alles hebben is vaak zo.

Heeft Don Capo nog een uitgesproken mening over Capo's? :hippie:

shidan
4 mei 2007, 20:30
Een dunlop trigger.

Kun je lekker snel mee schuiven...

http://store.gruhn.com/images/products/Dunlop%20Trigger%20Capo%20-%20Medium.jpg


:hippie:

Flipkoos dit is gewoon een gejat Keyser concept. :hippie:


P.S. Beloon nooit de naapers. Altijd de pioniers.

northernlake
4 mei 2007, 20:34
Dan heb je nog de Keyser mensen die hun capo graag op de kop van het instrument planten (lekker handig) ja dat is het enige voordeel. En je kunt niet alles hebben is vaak zo.

Dat is mijn categorie, inderdaad :)

Pais
4 mei 2007, 20:34
Dan heb je nog de Keyser mensen die hun capo graag op de kop van het instrument planten (lekker handig) ja dat is het enige voordeel. En je kunt niet alles hebben is vaak zo.


Dat lukt met mn Shubby ook hoor, maar dat zal ook aan de dikte aan je hals liggen.
Scheelt een hoop geld trouwens, om gewoon 1 capo altijd bij je gitaar te hebben. Als jij een stuk of 10 capo's hebt die rondslingeren, en het zijn allemaal nieuwgekochte, eerlijk verkregen shubb capo's, dan lijkt me dat een dure hobby. (talking to Shidan - dont forget tha butterfly head: :hippie: )

Flipkoos
4 mei 2007, 20:36
:hippie:

Flipkoos dit is gewoon een gejat Keyser concept. :hippie:


P.S. Beloon nooit de naapers. Altijd de pioniers.


Boeien...als het maar werkt. Beter goed gejat dan slecht....juist

shidan
4 mei 2007, 20:42
Boeien...als het maar werkt. Beter goed gejat dan slecht....juist


Flipkoos maak die zin eens af en pas hem dan inhoudelijk op het topic toe. Volgens mij klopt hij dan van geen kant? :hippie:

shidan
4 mei 2007, 20:44
Dat lukt met mn Shubby ook hoor, maar dat zal ook aan de dikte aan je hals liggen.
Scheelt een hoop geld trouwens, om gewoon 1 capo altijd bij je gitaar te hebben. Als jij een stuk of 10 capo's hebt die rondslingeren, en het zijn allemaal nieuwgekochte, eerlijk verkregen shubb capo's, dan lijkt me dat een dure hobby. (talking to Shidan - dont forget tha butterfly head: :hippie: )


Investering en Pleasure voor Life :hippie:

En 20 Euro voor zo'n duurzaam en goed ding. Peanuts

Liefhebber
4 mei 2007, 21:07
Er is maar EEN capo dat is de wijsvinger!!

jasper159
4 mei 2007, 21:11
http://www.arammusic.com/English/acceries/img/young-capo.gif

Heel goedkoop ergens op een beurs gekocht (2.5eu) en hij doet wat hij moet doen :)

Pais
4 mei 2007, 21:13
Investering en Pleasure voor Life :hippie:

En 20 Euro voor zo'n duurzaam en goed ding. Peanuts

10 * 20 = 200 eu wanneer je de twijfelachtige luxe wilt hebben om ook op de vensterbank van de badkamer een capo terug te kunnen vinden. En dat voor het zelfde apperaat wat heeft geprobeerd de hals van mn gitaar te wurgen :angry:

Flipkoos
4 mei 2007, 22:18
Flipkoos maak die zin eens af en pas hem dan inhoudelijk op het topic toe. Volgens mij klopt hij dan van geen kant? :hippie:

Beter goed gemaakt dan slecht...verzonnen?...bedacht?...gemaakt?
Laat maar, je bent klaarblijkelijk te intelligent om het te snappen.
Ik bedoel wat maakt het nu uit of het concept gejat is.
De dunlop doet zijn werk prima.

chris c
4 mei 2007, 22:21
Beste capo's zijn voor mij

- Shubb : nauwkeurig regelbaar - eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe je er de hals van een gitaar mee kunt beschadigen. Als je merkt dat hij te hard gaat spannen, schroef je hem toch gewoon een beetje losser alvorens volledig aan te spannen.

- G7 : vooral geschikt als je veel van positie of gitaar verandert. (Bij de Shubb moet je dan telkens het wieltje bijdraaien). Het regelen is ook heel nauwkeurig en gebeurt gewoon door wat harder of zachter aan te drukken, waarna de capo strak op zijn plaats blijft. Nadeel : nogal zwaar en niet discreet.

Die dingen met een veer zoals Kyser spannen dikwijls veel te hard en ontstemmen de gitaar.

GetnFunky
4 mei 2007, 22:40
Beste capo's zijn voor mij

- Shubb : nauwkeurig regelbaar - eerlijk gezegd begrijp ik niet hoe je er de hals van een gitaar mee kunt beschadigen. Als je merkt dat hij te hard gaat spannen, schroef je hem toch gewoon een beetje losser alvorens volledig aan te spannen.

- G7 : vooral geschikt als je veel van positie of gitaar verandert. (Bij de Shubb moet je dan telkens het wieltje bijdraaien). Het regelen is ook heel nauwkeurig en gebeurt gewoon door wat harder of zachter aan te drukken, waarna de capo strak op zijn plaats blijft. Nadeel : nogal zwaar en niet discreet.

Die dingen met een veer zoals Kyser spannen dikwijls veel te hard en ontstemmen de gitaar.

Geef ik je helemaal gelijk in.. ik heb namelijk een G7th en een shubb. (vraag me niet waarom, want die G7th kost nog altijd 40 euro) Alleen vind ik de G7th niet geschikt als partial capo, je kan hem net niet genoeg aanspannen zo heb ik het idee.

Eko
4 mei 2007, 23:30
Ik gebruik er meerdere. Eigenlijk voor iedere gitaar een die goed past. Voor op m`n ColeClark heb ik een Dunlop, die is van messing en heeft een stelmechanisme met een schroef achterop. Mooi slank van vorm en sterk zat. De Shubb`s heb ik op de electrische en op de andere acoustische. De diverse knijpversies van kunststof uit het verleden heb ik weggegeven.

hendrix2
4 mei 2007, 23:39
Ik heb zoiets:
http://www.sterrenenfluiten.nl/easyshopmaker/tn_e6_47.jpg
(merk Shubb dacht ik)

.
Die gebruik ik ook altijd. Ik had een andere, maar de laatste 4 jaar heb ik geen andere meer gebruikt dan deze.
Erg praktisch voor akoestische én elektrische gitaar. Slijt echt NIET. Superding!

Globetrotter
5 mei 2007, 00:10
Deze http://www.music-box.hr/katalog/sitna_glazbena_oprema/Capo_83_84/capodaster-83CDN-2.gif en http://www.staffhorst.nl/img/KM14550-000-01.jpgdeze.

Beiden zijn goed, alleen is de Dunlop iets eenvoudiger in gebruik en is de 2de vooral geschikt voor akoestische gitaar (staal/nylon). De 2de drukt bij akoestische gitaren gewoon nog iets beter af. Gebruik ze echter heel weinig tegenwoordig... Probeer het over 't algemeen wel zo:

http://home.tiscali.nl/~mwdama20/GG_R-o-L_192837465/images/algemeen/bargr.JPG

Cheers,

Bart

Buzz
5 mei 2007, 09:14
http://www.shorelinemusic.com/images/g7th.jpg


Ik gebruik o.a. deze G7th. Traploos in te stellen en ook op de kop van de gitaar te klemmen :).
Ik gebruik hem ook als partial capo, echter wel over 5 snaren. Over 4 snaren werkt het niet.

Blend
5 mei 2007, 10:21
Een dunlop trigger.

Kun je lekker snel mee schuiven...

http://store.gruhn.com/images/products/Dunlop%20Trigger%20Capo%20-%20Medium.jpg

Exact dezelfde als die van mij.

22,50 heb ik er voor gedokt geloof ik :chicken:

Daniël_san
5 mei 2007, 11:16
http://www.shorelinemusic.com/images/g7th.jpg


Ik gebruik o.a. deze G7th. Traploos in te stellen en ook op de kop van de gitaar te klemmen :).
Ik gebruik hem ook als partial capo, echter wel over 5 snaren. Over 4 snaren werkt het niet.

Ik gebruik deze ook, werkt erg handig.

AutoStatic
5 mei 2007, 12:17
Al iemand die nieuwe Planet Waves NS capo (http://www.planetwaves.com/pgeardetails.aspx?ID=8) uitgeprobeerd?
Gebruik zelf een Dunlop kloon van een Boston geloof ik. Werkt ok, alleen moet ik dus wel altijd bijstemmen aangezien ik gelijk dat stelschroefje eraf heb gehaald, dat is te moeilijk voor mij. Heb ook wel Keysers gehad, maar ik raak ze iedere keer kwijt op de een of andere manier en dan zijn die dure dingen een beetje zonde. Maar heb echt weer een goeie nodig, misschien die NS eens proberen.

Kaboemba
5 mei 2007, 15:31
:hippie:

Flipkoos dit is gewoon een gejat Keyser concept. :hippie:


P.S. Beloon nooit de naapers. Altijd de pioniers.

Wees nooit een pionier maar altijd een naaper, de japaners zijn er rijk mee geworden :angry:

Overigens die dunlop heb ik ook.

Lexvandoef
5 mei 2007, 16:51
Al iemand die nieuwe Planet Waves NS capo (http://www.planetwaves.com/pgeardetails.aspx?ID=8) uitgeprobeerd?
Gebruik zelf een Dunlop kloon van een Boston geloof ik. Werkt ok, alleen moet ik dus wel altijd bijstemmen aangezien ik gelijk dat stelschroefje eraf heb gehaald, dat is te moeilijk voor mij. Heb ook wel Keysers gehad, maar ik raak ze iedere keer kwijt op de een of andere manier en dan zijn die dure dingen een beetje zonde. Maar heb echt weer een goeie nodig, misschien die NS eens proberen.


Ik heb nu zo'n NS capo van Planet Waves. Ik gebruikte er eerst zo een met een touwtje en die ribbels waar je hem in haakt. Maar het touwtje slijt te snel bij mij en als mijn gitaren zijn vals als ik hem gebruikte. En ik speel over goede en stemvaste gitaren. Nu heb ik dus zo'n NS Capo. Ja gekregen van een vriend omdat hij machinist is bij de NS en die capo dus NS capo heet :P.

Hij werkt goed, de snaardruk is heel makkelijk instelbaar en hij is heel erg klein en licht. Waar die knijpcapo's bij mij soms in de weg zitten bij het spelen heb ik er hier geen last van. Hij ontstemt de gitaar ook niet omdat je de snaardruk in kan stellen met een grote stelschroef. Eigenlijk is het gewoon een gestroomlijnde versie van zo'n Schubb. Werkt gewoon goed en simpel, en zoals ze adverteren issie ook met 1 hand er op te zetten en te klemmen.

FruscianteFan
5 mei 2007, 17:39
Ik gebruik een Dunlop Victor capo. Kost een lieve duit - €26 - maar ik ben er erg tevreden mee. Je schroeft hem open en je schroeft hem vast. Met een kleine draai aan datzelfde schroefje kun je hem gemakkelijk verplaatsen over de hals van de gitaar en, heel belangrijk voor mij, je kunt hem veilig op de kop van de gitaar klemmen.

Enige nadeel naast de prijs is dat mijn eerste binnen een jaar kapot was. Klein tandje afgebroken waardoor de schroef zijn werk niet meer deed. Ik had hem ook niet moeten laten vallen, maar ik kreeg wel zo een nieuwe toen ik (met bon uiteraard) toen ik ermee terugging naar de winkel.

Makor1966
5 mei 2007, 17:55
http://www.sterrenenfluiten.nl/easyshopmaker/tn_e6_47.jpg

Heb ook deze van Shubb, gebruik hem voor electrisch & akoestisch, nog geen behoefte gehad een ander merk te proberen.

Yamhammer_71
5 mei 2007, 18:22
Pff ik gebruik een Dunlop capo, zo degelijk als maar zijn kan.

Het maakt me niet veel uit 'welke' capo ik gebruik, als het maar werkt. Het is toch geen apparatuur dat dagelijks wordt gebruikt, dus nee daar gaan heel weinig centjes in zitten.

JesseBeau
5 mei 2007, 18:36
http://www.shorelinemusic.com/images/g7th.jpg
Deze gebruik ik ook. Is naar mijn mening de beste, kost alleen wat veel...

Pais
5 mei 2007, 18:39
Ik gebruik mn capo dagelijks. Is het eigenlijk slecht om een capo altijd op de hals geklemd te hebben? Na het spelen haal ik hem er altijd af maar ik heb eigenlijk geen idee waarom.

hendrix2
5 mei 2007, 20:34
Ik gebruik mn capo dagelijks. Is het eigenlijk slecht om een capo altijd op de hals geklemd te hebben? Na het spelen haal ik hem er altijd af maar ik heb eigenlijk geen idee waarom.
op mijn akoestische zit er bijna altijd een capo op. Die gaat er werkelijk nooit af... dus kan volgens mij geen kwaad.

Laser
7 mei 2007, 13:52
Altijd een triggertje, altijd tevree.
Spant net goed, is met één hand soms hard te hanteren, maar dat lukt wel.

Kim Wilson
7 mei 2007, 14:05
Heb ook deze van Shubb, gebruik hem voor electrisch & akoestisch, nog geen behoefte gehad een ander merk te proberen.
Deze heb ik ook, en ik gebruik hem ook voor de Western en de Strat. Goeie capo.

Picker
8 mei 2007, 23:27
Ik gebruik mn capo dagelijks. Is het eigenlijk slecht om een capo altijd op de hals geklemd te hebben? Na het spelen haal ik hem er altijd af maar ik heb eigenlijk geen idee waarom.Het enige wat een capo kan doen is de lak van je hals krabben. Maar dat gebeurt alleen maar als je een heel slecht ontworpen capo hebt, en hem veel te strak aandraait. De meeste moderne gitaren hebben bovendien dermate taaie lak dat het bijna nooit een probleem is.

Laat dus maar lekker zitten die capo. Het aardige is dat bijna alle gitaren beter klinken met een capo op de nek. Dat komt omdat de toegevoegde massa van de capo de reflectie van de golven in de snaren aan de fret/toets verbetert, waardoor de sustain toeneemt. Dat is op zich dus een argument om een wat zwaardere capo te kopen.

Het is te vergelijken met een bal kaatsen tegen een slappe houten schutting (zonder capo) of een zware betonnen muur (met capo).

Ik gebruik daarom altijd deze (Dunlop):

http://elderly.com/images/accessories/ACC/VIC-FLAT.jpg

FruscianteFan
8 mei 2007, 23:37
Ik zal eens opletten of ik echt verschil hoor tussen wel of geen capo (op de headstock dan maar).

Picker
8 mei 2007, 23:42
Ik zal eens opletten of ik echt verschil hoor tussen wel of geen capo (op de headstock dan maar).In het algemeen geldt: hoe beter je gitaar, des te minder het verschil. Heeft met de nekstijfheid te maken. Bij een oneindig stijve nek maakt een capo natuurlijk iets uit, want er kan niets veranderen aan de vibraties in de nek, aangezien die oneindig stijf is.

Dat is overigens ook een goeie methode om de kwaliteit van een gitaarnek te testen: tijdens het spelen de kop tegen de deurpost drukken (of tegen een stenen muur). Hoor je dan een groot verschil in klank en sustain, dan is de nekconstructie niet optimaal, en gaat er relatief veel geluidsenergie verloren bij de aanzet van nek en in de nek zelf.

Harald
9 mei 2007, 07:31
Dat is overigens ook een goeie methode om de kwaliteit van een gitaarnek te testen: tijdens het spelen de kop tegen de deurpost drukken (of tegen een stenen muur). Hoor je dan een groot verschil in klank en sustain, dan is de nekconstructie niet optimaal, en gaat er relatief veel geluidsenergie verloren bij de aanzet van nek en in de nek zelf.

Vandaar dat met een capo net iets anders klinkt. Zullen ze leuk vinden, als ik nog eens een gitaar probeer in de winkel :D Die Dunlop heb ik niet eerder gezien. Is die een beetje vergelijkbaar met de G7? (geen veer, maar aanspannen tot genoeg spanning) of zit er ook een veer in?

Picker
9 mei 2007, 08:45
Vandaar dat met een capo net iets anders klinkt. Zullen ze leuk vinden, als ik nog eens een gitaar probeer in de winkel :D Die Dunlop heb ik niet eerder gezien. Is die een beetje vergelijkbaar met de G7? (geen veer, maar aanspannen tot genoeg spanning) of zit er ook een veer in?Nee, er zit geen veer in. Daar wordt hij te licht van :D. Dit is meer een soort duimschroef. Werkt erg goed: een kleine slag naar rechts draait hem al stevig vast.

Don Capo
9 mei 2007, 08:47
Ik werk met een handgemaakte capo van been en hout. Heb jarenlang met zo'n dunlop trigger gewerkt en dat werkte altijd prima, snel en eenvoudig. Voor de perfectere sound werk ik nu met deze capo. Voor 55 euro gekocht in Cordoba vorig jaar. Duur grapje maar een mooi ding.

Pais
9 mei 2007, 10:31
Het verschil in klank lijkt me ook komen doordat je met open snaren over een (benen)topkam speelt, en bij een capo een soort nutfret hebt.
Ik kan me het van het gewicht wel voorstellen, maar het is allemaal lekker zo theoretisch. Ik weet zeker dat ikzelf het verschil niet zou horen.


Maar over de stijfheid van de hals, geld dat voor alle gitaren? Het is me eerder al opgevallen dan in de middenklasse flamenco gitaren de hals vaak is verstevigd met een ebben strip in een cedere hals. Bij de hogere prijsklasse kom je dit veel minder vaak tegen, en wordt er vaak alleen spaans ceder voor de hals gebruikt. En van deze gitaren kun je een veel groter volume verwachten.

Maar misschien denk ik hier veel te simpel. Zal wel :)

stawn
9 mei 2007, 13:15
Ik gebruik:
http://www.alphenaar.com/b_947.jpg

Maar deze week even deze halen:
http://www.alphenaar.com/b_948.jpg

Yamhammer_71
9 mei 2007, 13:31
Een capo is een capo :stop:

Kim Wilson
9 mei 2007, 13:31
Een capo is een capo :stop:
Jij hebt ook overal "verstand" van, of niet? :D

Buzz
9 mei 2007, 13:36
Maar over de stijfheid van de hals, geld dat voor alle gitaren? Het is me eerder al opgevallen dan in de middenklasse flamenco gitaren de hals vaak is verstevigd met een ebben strip in een cedere hals. Bij de hogere prijsklasse kom je dit veel minder vaak tegen, en wordt er vaak alleen spaans ceder voor de hals gebruikt. En van deze gitaren kun je een veel groter volume verwachten.

Maar misschien denk ik hier veel te simpel. Zal wel :)

Zo'n ebben strip zit ook in de hogere prijsklassen, alleen is-ie dan weggewerkt in de hals.

Yamhammer_71
9 mei 2007, 13:42
Nou, de kwaliteit van een capo vind ik niet belangrijk. Die keren dat ik het gebruik moet het gewoon werken, meer niet. Die dingen zijn er echt niet voor gemaakt om een gitaar te beschadigen; zelf voorkomen dus, ook al is het Aldi-prut.
Ik ga ervan uit dat de meeste gitaristen hier dus wel met regelmaat een capo gebruiken aangezien de reacties en de verscheidene theorieen over dit hulpmiddeltje.
Ik vind dat een capo na de 3e fret de klank al niet meer ten goede komt. ALS ik het ding gebruik, dan alleen voor de eerste 3 frets. Het kan prachtig zijn voor melodieen, maar de volheid en het volume van de gitaar lijdt er onder...ook al heb je een Lowden. Maakt niet uit, het gaat om de vergelijking tussen tussen open akkoordgrepen en capo (barre)...open klinkt ALTIJD voller met beter volume.
Met capo worden de hogere klankregionen vooral benadrukt, de bastonen hebben niet meer de punch en 'boom' die ze in open stemmingen hebben.
Maar ja, een capo blijft toch een leuk speelgoedje.

Mitch
9 mei 2007, 17:11
Jij hebt ook overal "verstand" van, of niet? :D

Kijk maar uit, concurrentie ;)

Maar goed, dat een capo een capo is, is écht te kort door de bocht. Pas eens zo'n 7th grip geprobeerd in een direct vergelijk met een simpele Dunlop en dat klonk toch wel meteen een stuk zuiverder. De drukverdeling op de snaren is duidelijk anders. Duurder, maar ook echt beter in mijn beleving. Alle waar naar zijn geld !

Yamhammer_71
9 mei 2007, 17:15
Kijk maar uit, concurrentie ;)

Maar goed, dat een capo een capo is, is écht te kort door de bocht. Pas eens zo'n 7th grip geprobeerd in een direct vergelijk met een simpele Dunlop en dat klonk toch wel meteen een stuk zuiverder. De drukverdeling op de snaren is duidelijk anders. Duurder, maar ook echt beter in mijn beleving. Alle waar naar zijn geld !

Haha, ik kan er zelf nu wel wat om lachen. Iets te kortzichtig misschien ja :chicken: .

Wie weet ga ik eens iets anders proberen dan een Dunlop :)

Rutger
9 mei 2007, 17:18
Een dunlop trigger.

Kun je lekker snel mee schuiven...

http://store.gruhn.com/images/products/Dunlop%20Trigger%20Capo%20-%20Medium.jpg
+1

De veer kan alleen een beetje lam worden na verloop van tijd

Rutger
9 mei 2007, 17:19
http://www.alphenaar.com/b_947.jpg

En dat is een kutding. Vreselijk onhandig

stawn
9 mei 2007, 17:31
Tja, ik heb er geen problemen mee... Als die het maar doet toch? :)
Alleen is zo'n "normale" wel iets makkelijker.

-Yves-
9 mei 2007, 17:46
En wat denken jullie van deze capo?

http://www.elliottcapos.com/CaposGuitar.html

Ziet er wel netjes uit en voor DIE PRIJS :o mag dat ook wel.
En dan te bedenken dat er zijn die zich druk maken om de prijs van een Shubb of iets dergelijks.
Hoe dan ook, met dit systeem is de druk netjes gelijk over de hele breedte van de toets. Met andere systemen heb je hiermee soms problemen en moet je een compromis zoeken tussen de laagste en hoogste snaar.

Zullen we alvast maar beginnen bestellen?

Rutger
9 mei 2007, 17:47
Weleens gebruikt ja, de beste :)

Yamhammer_71
9 mei 2007, 17:55
Ziet er ook professioneel uit :)

Blend
9 mei 2007, 21:02
En wat denken jullie van deze capo?

http://www.elliottcapos.com/CaposGuitar.html

Ziet er wel netjes uit en voor DIE PRIJS :o mag dat ook wel.
En dan te bedenken dat er zijn die zich druk maken om de prijs van een Shubb of iets dergelijks.
Hoe dan ook, met dit systeem is de druk netjes gelijk over de hele breedte van de toets. Met andere systemen heb je hiermee soms problemen en moet je een compromis zoeken tussen de laagste en hoogste snaar.

Zullen we alvast maar beginnen bestellen?

Ze zien er wel cool uit moet ik zeggen! :cooler:

Pais
10 mei 2007, 03:33
Zo'n ebben strip zit ook in de hogere prijsklassen, alleen is-ie dan weggewerkt in de hals.

Oke intresting!
Vreemd dat ik dat nooit in de verkoopverhaaltjes tegen ben gekomen. Ze zijn bij middenklassers altijd heel trots door erbij te vertellen dat de hals met ebben is ingelegd.
Dan is mijn gitaar een twijfel geval, want veel goedkopere modellen dan die van mij hebben wel een ebben ingelegde hals. Een mogelijkheid is natuurlijk om die hals doormidden te zagen om te checken hoe dat eruit ziet, maar dat is het niet echt waard :sssh:
T gaat om de muziek - zou ik een tijdje geleden gezegd hebben. Maar ik de laatste tijd toch erg nieuwsgierig geworden naar hoe er van bomen een instrumenten wordt gemaakt :)

-Yves-
12 mei 2007, 08:38
Wow, bedankt voor de vele reacties en informatie.
Heb ondertussen al wat rondgekeken maar in vele zaken hebben ze niet bepaald veel keuze. Meestal Kyser of anders nix. Ik zoek rustig verder met de gegeven info in gedachte.

:rockon:

Ed deijkers
12 mei 2007, 21:23
Ze zien er wel cool uit moet ik zeggen! :cooler:


Met een capo op je hals je gitaar stemmen gaat prima als je een stukje vilt over het rubber (welke de snaren indrukt) plakt. glijden de snaren lekker onde r de capo door

Ed

SGS
12 mei 2007, 23:47
Na al veel capo's versleten te hebben, voor mij nog enkel Shubb Deluxe capo's...

shidan
18 mei 2007, 22:46
Na al veel capo's versleten te hebben, voor mij nog enkel Shubb Deluxe capo's...


Hebben we uiteindelijk toch met shubb geopend en geeindigd! :hippie:

Ed deijkers
19 mei 2007, 02:03
Hebben we uiteindelijk toch met shubb geopend en geeindigd! :hippie:

Blijft maar een klemmetje hoor.....

Ed

shidan
19 mei 2007, 07:47
Blijft maar een klemmetje hoor.....

Ed

Helemaal mee eens.

Hebben jullie wel eens de capo test gedaan?

Deze gaat als volgt je pakt een willekeurige gitaar en begint in tweede positie.

Sommige gitaren worden letterlijk vermoord in hun klank. Het verschil ongecapitoneerd (non-chesterfield style) en met capo. Als ik dit met een furch dreadnought doe wordt een gitaar van klasse 2000 euro een gitaar van klasse 200 euro (zeer wonderlijk).

Bij kleinere corpussen is het gebruik meer acceptabel.

Vooral veel gitaren met veel hoog definitie (lakewood)doorgaan deze test met glans.

Welke ervaringen hebben andere forum-leden? :hippie:

MitchelldM
23 mei 2007, 18:58
Shubb gebruik ik, nog geen negatieve ervaringen mee gehad..

Enra
23 mei 2007, 20:16
Vroeger gebruikte ik van alles : van die 'tuinslang capo's met elastiek', 'een potlood met een post-elastiekje', een ding wat erg lijkt op die 'elliottcalos', en nog wat verschillende modelletjes. Een paar jaar geleden zelfs een 'schub capo' gekocht....

....En toch gooi ik die dingen steeds weer in de hoek omdat het me beperkt in mijn mogelijkheden. Ik wil graag de hele hals kunnen gebruiken. Kortom, terug naar de wijsvinger voor een barré als dat nodig is; en dat is zelfs in de hogere posities voor mij zelden zinnig.

Nouja.... Geen capo dus!!!!

Sim-Simon
23 mei 2007, 21:07
Vroeger gebruikte ik van alles : van die 'tuinslang capo's met elastiek', 'een potlood met een post-elastiekje', een ding wat erg lijkt op die 'elliottcalos', en nog wat verschillende modelletjes. Een paar jaar geleden zelfs een 'schub capo' gekocht....

....En toch gooi ik die dingen steeds weer in de hoek omdat het me beperkt in mijn mogelijkheden. Ik wil graag de hele hals kunnen gebruiken. Kortom, terug naar de wijsvinger voor een barré als dat nodig is; en dat is zelfs in de hogere posities voor mij zelden zinnig.

Nouja.... Geen capo dus!!!!

Dat is een beetje beperkend; capo's worden inderdaad vaak als vervanging voor de wijsvinger gebruikt, maar er zijn ook creatievere toepassingen van de capo te bedenken.

Wokkie
23 mei 2007, 22:12
Ik gebruik deze

http://www.benelly.nl/Scripts/_INCsendbinary.asp?width=280&path=/images/Products/Shubb_C2_nylon_orig.jpg

Zeer handige capo en gaat lang mee.

Verder was ik laatst mijn capo vergeten in mijn nachtdienst. Uit wanhoop heb ik een plastic pen op de snaren gelegd en vastgezet met zo een brede elastiek. Het werkte ook nog haha

Liefhebber
24 mei 2007, 01:26
Simpele vraag: waarom gebruik je een capo?
Ik ken maar twee redenen om een capo te gebruiken:
- dat is op een oude twijfelachtige twaalfsnaar omdat je hem iets lager stemt om de hals te sparen en dan zet je een capo.
- je kunt niet echt gitaar spelen(dan is het een hulpmiddel)

Yamhammer_71
24 mei 2007, 01:42
liefhebber je hebt een PM :)

Pais
24 mei 2007, 01:51
Waarvoor zou je een heel nummer op een barre willen spelen, en daarbij ook nog eens jezelf heel erg beperken omdat je niet verder komt dan de eerste positie?

Met een capo verhoog je het geluid van je gitaar. Waarom je dat zou willen, ligt geheel aan jezelf.

Liefhebber
24 mei 2007, 02:19
Waarvoor zou je een heel nummer op een barre willen spelen, en daarbij ook nog eens jezelf heel erg beperken omdat je niet verder komt dan de eerste positie?

Met een capo verhoog je het geluid van je gitaar. Waarom je dat zou willen, ligt geheel aan jezelf.


Dat is het nou juist! Je moet gewoon verder komen dan de eerste positie!
Dat kan echt! Kan met barree in eerste instantie. Is je wijsvinger eigenlijk uitgeschakeld! Moet je het doen met middel-,ringvinger en pink. Vraagt heel veel oefening en de ene mens is op dit gebied nou eenmaal handiger dan een ander.
Maar de volgende stap is dat je die barree gaat loslaten . En als je dat kunt dan vind ik dat je gitaar kunt spelen.

Kim Wilson
24 mei 2007, 08:26
In blues wil het nog wel eens handig zijn. Ik maak vrij veel gebruik van riffs met losse snaren, en er staan nogal wat nummers van ons in Bes en F, i.v.m. saxpartijen. Dan kan een capo best handig zijn.

hoofd
24 mei 2007, 08:28
Welke capo's gebruiken jullie?

Wat capo's betreft gebruik ik enkel de Don Capo.. En die gebruik voornamelijk om mee te lachen en bier mee te drinken.

bert k
24 mei 2007, 09:41
Dat is het nou juist! Je moet gewoon verder komen dan de eerste positie!
Dat kan echt! Kan met barree in eerste instantie. Is je wijsvinger eigenlijk uitgeschakeld! Moet je het doen met middel-,ringvinger en pink. Vraagt heel veel oefening en de ene mens is op dit gebied nou eenmaal handiger dan een ander.
Maar de volgende stap is dat je die barree gaat loslaten . En als je dat kunt dan vind ik dat je gitaar kunt spelen.
Hm, vind ik toch een heel beperkte visie. Ik gebruik een capo vooral als ik samen met een zangeres speel. Vaak moet een liedje getransponeerd worden naar een toonhoogte die lekker ligt voor de zang. Ik wil dan best nog wel alle vier mijn vingers ter beschikking hebben. Als ik open accoorden speel of fingerpickingpartijen met veel losse snaren dan is een capo een prima oplossing.
Op een of andere manier breng jij het alsof het niet mag, alsof het iets is voor beginnende of slechte gitaristen. Ik zie een capo die soms mijn mogelijkheden flink uitbreidt, dus als het nodig is, gaat hij erop.
Vertel trouwens eerst maar eens wat er zo 'slecht' aan is.

Don Capo
24 mei 2007, 10:01
Welke capo's gebruiken jullie?

Wat capo's betreft gebruik ik enkel de Don Capo.. En die gebruik voornamelijk om mee te lachen en bier mee te drinken.
Zolang ik m'n hoofd erbij heb is het altijd gezellig.



@Liefhebber: Inderdaad een beetje een bekrompen visie in mijn ogen. Wanneer je bijvoorbeeld driestemmig speelt is een capo absoluut een voordeel. Waarom niet gebruik maken van bewezen technologie? Je doet jezelf eerder tekort wanneer je niet gebruik maakt van alle mogelijkheden!

Harald
24 mei 2007, 11:47
Hm, vind ik toch een heel beperkte visie. Ik gebruik een capo vooral als ik samen met een zangeres speel. Vaak moet een liedje getransponeerd worden naar een toonhoogte die lekker ligt voor de zang. Ik wil dan best nog wel alle vier mijn vingers ter beschikking hebben. Als ik open accoorden speel of fingerpickingpartijen met veel losse snaren dan is een capo een prima oplossing.
Op een of andere manier breng jij het alsof het niet mag, alsof het iets is voor beginnende of slechte gitaristen. Ik zie een capo die soms mijn mogelijkheden flink uitbreidt, dus als het nodig is, gaat hij erop.
Vertel trouwens eerst maar eens wat er zo 'slecht' aan is.
Yes, ik ben het eens helemaal met Bert eens! Dogmas horen niet in muziek thuis (en dat is het enige dogma waar ik een uitzondering voor maak).

Los van het probleem van zangeressen (of blazers) waarvoor je af en toe moet transponeren, klinken sommige arrangementen ook gewoon mooier als je ze een paar frets hoger speelt met capo. Toch wel een vreemde gedachtengang degene die dat arrangement zonder capo in A speelt beter te vinden spelen dan iemand anders die een capo op de derde fret zet en precies de zelfde partijen, maar dan in C speelt omdat het daar lekkerder klinkt. En dat louter omdat er een capo op de gitaar zit. Als je zo denkt kun je gelijk alle flamencogitaristen door de plee spoelen. Daar is een capo een wezenlijk deel van de stijl.

LaurentB
24 mei 2007, 12:00
Helemaal mee eens.

Hebben jullie wel eens de capo test gedaan?

Deze gaat als volgt je pakt een willekeurige gitaar en begint in tweede positie.

Sommige gitaren worden letterlijk vermoord in hun klank. Het verschil ongecapitoneerd (non-chesterfield style) en met capo. Als ik dit met een furch dreadnought doe wordt een gitaar van klasse 2000 euro een gitaar van klasse 200 euro (zeer wonderlijk).

Bij kleinere corpussen is het gebruik meer acceptabel.

Vooral veel gitaren met veel hoog definitie (lakewood)doorgaan deze test met glans.

Welke ervaringen hebben andere forum-leden? :hippie:

Mijn Crafter GAE-30 klinkt heel mooi met een capo, en het is inderdaad ook een gitaar met veel hoog.

bert k
24 mei 2007, 12:40
Ik reageer ook even op Shidan: Ja, dat is een herkenbaar verhaal. Nou bof ik, ik heb een Lakewood met een kleine body (M32) dus ik bof :) Hij klinkt tot de vijfde positie nog steeds best.

Wat een probleem kan zijn met capo's is de zuiverheid. Als de ronding niet gelijk is aan die van de toets, dan is de druk op de snaren niet overal hetzelfde. En zoals bekend, als je te hard een snaar indrukt, kan je hem vals trekken. Dus ik zet altijd heelzorgvuldig de capo op zijn plek, en ik check de zuiverheid voor ik ga spelen. Expirimenteer ook eens met de plaats; vlak achter de fret, of middenin de positie, dat kan veel schelen.

peter_heijnen
24 mei 2007, 18:06
Capo is idd noodzakelijk als je moet transponeren en toch van (dezelfde) losse snaren gebruik wilt blijven maken, maar ook kun je de capo gebruiken om je gitaar anders te laten klinken.

Speel een stuk -ergens hoog op de hals- zonder capo en zonder gebruik van losse snaren. Herhaal dit stuk nu in precies dezelfde toonsoort, maar dan wel met capo in de eerste positie. Herhaal het hierna nog een paar keer, en schuif de capo iedere keer een positie op. Als het goed is hoor je de sound van je gitaar steeds iets veranderen met iedere keer dat je de capo opschuift.

Zo kun je op zoek naar subtiele klankverschilletjes die je dan bijv in de studio kunt gebruiken als je een akoestische gitaar wilt dubbelen. Wordt het geheel net wat levendiger door.

Luca P
24 mei 2007, 20:34
Ik heb deze nog niet gezien hier:


http://www.thirdhandcapo.com/dropd.gif

Met 1 hand te bedienen. Ziet er wel lekker spectaculair uit. Volgens mij gebruiken veel (beroemde) gitaristen hem ook...
Tommy Emmanuel, Luca P enz...

MitchelldM
24 mei 2007, 23:08
En wat mag hij dan wel niet kosten?
Mijne was €7.50 Beat that

Kitaarhiero
27 mei 2007, 17:00
Ik gebruik een Dunlop trigger capo.. koste volgens mij ook €7,50

Laser
29 mei 2007, 14:47
Wat een capo allemaal kan losmaken..... :chicken:

Vergeet niet te spelen hé!!!!!!!

stawn
29 mei 2007, 17:09
kijk deze capo :) http://www.youtube.com/watch?v=Bo__FVbZSww

Harald
29 mei 2007, 18:12
handig !

jasper159
29 mei 2007, 18:23
En wat mag hij dan wel niet kosten?
Mijne was €7.50 Beat that


Mijne was 2, 50 €

Beat that!

MitchelldM
29 mei 2007, 22:14
Mijne was 2, 50 €

Beat that!


Haha, nee dat gaat me niet lukken, ik geef me gewonnen :cheerup:

Blend
30 mei 2007, 14:38
Damn, ben ik dan de enige die 22,50 euro over heeft gehad voor 'n capo?!

Don Capo
30 mei 2007, 14:47
Nee hoor, die van mij ligt daar ver, erg ver boven. Handgemaakt, met de juiste materialen.


Om je eerlijk te zeggen, ik hoor het verschil er niet aan af. Maar blijft een mooi dingetje...

LaurentB
30 mei 2007, 15:31
Nee hoor, die van mij ligt daar ver, erg ver boven. Handgemaakt, met de juiste materialen.
(...)


Maar jij bent dan ook niet voor niets DON Capo, dan ben je het ook aan je stand verplicht de Capo di Capi te hebben.

Don Capo
30 mei 2007, 16:07
Daar heb jij dan weer gelijk in :D

Laser
26 oktober 2007, 10:17
Gisteren een Victor Capo van Dunlop gekocht - de Dunlop Trigger zat altijd net in de die àndere gitaarkist :-p

De winkelier had drie gitaarhalsen vol capo's staan ( hij verzamelt ze! zaten er wel 50 naast elkaar) en liet me maar begaan. De vreemste duimschroeven en ander marteltuig... te gek!!!

Heb er die Victor uitgekozen omdat de mechaniek zo eenvoudig is en omdat je de ruk zo fijn kan afstellen, in vergelijking met de Trigger.

Die Victor zal dus bij de DADGAD Furch blijven, de Trigger bij de dread.

Mr.Fingers
26 oktober 2007, 16:36
http://web.telia.com/~u86505074/capomuseum/Yoke/Spring/Wittner.jpg
Wittner Capo

Een biatch om erop te zetten, maar wel zelfregelende spanning + makkelijk om over de hals te verschuiven indien nodig

Spijttiggenoeg werkt deze niet op m'n 12 string. De octaafsnaren worden onvoldoende neergedrukt, met een degoutant gezoem tot gevolg


Iemand tips voor een goede kapo (voor een bredere 12-string neck)?

hendrix2
26 oktober 2007, 16:47
Ik ben nogal een capo freak (op het festival hebben sommige mensen misschien wel opgemerkt dat ik de capo erg veel gebruik :))

Heb verschillende geprobeerd, maar kom steeds op dezelfde terug.

Deze Planet waves capo gebruik ik nu sinds een week of 2/3 en ben er heel tevreden mee. Deze gaat werkelijk op alles (Mandoline/klassieke/akoestische/electrische/bass...)
http://image.www.rakuten.co.jp/ikebe/img10292723402.jpeg


De Shubb capo.
http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/p1795b-54a2272a79ba2e09b89ffd9cff09b238.jpg

Beiden niet zo heel erg goedkoop (denk 20 euro elk) maar ze zijn het zeker waard!

hendrix2
26 oktober 2007, 16:48
Iemand tips voor een goede kapo (voor een bredere 12-string neck)?
zie mijn bovenstaande post! Die planet waves capo zou moeten lukken

Mr.Fingers
26 oktober 2007, 17:23
zie mijn bovenstaande post! Die planet waves capo zou moeten lukken

Hartelijk dank! :satisfie:

hendrix2
26 oktober 2007, 17:25
Hartelijk dank! :satisfie:
als ik de mogelijkheid zie (en als ik er aan denk) dan neem ik hem volgende week eens mee bij iemand met een 12 snaar, en dan probeer ik het meteen.

Harald
26 oktober 2007, 17:33
Meestal de G7th (doet het ook goed op 12 string) maar voor partial capo is de shubb erg goed:

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/fit,400by400/p1795b-54a2272a79ba2e09b89ffd9cff09b238.jpg

Zijn hier nog mensen die wel eens met Partial Capo spelen?

hendrix2
26 oktober 2007, 17:39
Heb er al mee geexperimenteerd, maar voorlopig zonder groot succes :p