PDA

View Full Version : Diezel Herbert



Jan-Willem
4 mei 2007, 12:38
Na wat testen bij de Juxebox in Boekel, zit ik er ernstig over na te denken om Diezel Herbert aan te schaffen, maar er zijn meer kaapers op de kust want ik was ook erg onder de indruk van de Soldano SLO-100 en de VHT Ultra-lead vliegt ook nog steeds door mijn gedachten.

Wat is jullie mening over deze versterkers?

alvast bedankt

AART
4 mei 2007, 13:06
Stuk voor stuk geweldige versterkers.
Ben zelf grote fan van de Ultralead.

Als je deze versterkers goed vind moet je ook eens kijken naar de Mesa boogie Mark serie(III of IV). De herbert en ultralead hebben daar ook wel wat weg van, ook erg strakke overdrive en eigen karakter.

a darker shade of grey
4 mei 2007, 13:09
WOOW...heb je geld over ofzo! Die krengen zijn stuk voor stuk 3000+ euro...

Ze zijn allemaal goed, ik zou zeggen, volg je oren, je gevoel en laat je nie leiden door uiterlijk en merkgeiligheid....

Jan-Willem
4 mei 2007, 13:37
WOOW...heb je geld over ofzo! Die krengen zijn stuk voor stuk 3000+ euro...

Ze zijn allemaal goed, ik zou zeggen, volg je oren, je gevoel en laat je nie leiden door uiterlijk en merkgeiligheid....


Hahaha geld heb je nooit te veel, maar ik zie dit gewoon als een investering.
Mijn idee is als ik gewoon meteen koop wat ik wil hebben en bij mij past, dan via een paar omwegen (lees goedkopere versterkers) toch bij die zelfde versterker uit te komen.

En wat uiterlijk betreft dan is Fase 3 waar je op kiest (fase 1 is geluid en fase 2 zijn mogelijkheden)

Worden die Mesa Boogie Mark series nog gemaakt? want ik heb een aantal Stiletto's en Rectifier geprobeerd en die vond ik stuk voor stuk geen zak aan, maar ik heb nog nooit (halve een foto hier op het forum) een Mark serie gezien.

ieme
4 mei 2007, 14:39
die slo100 heb ik vorige week ook bij jukebox getest, was ook erg onder de indruk....

caliban
4 mei 2007, 16:41
De markseries worden nog altijd gemaakt. Mark I reïssue en mark IV. De eerste zal niet echt je ding zijn, maar een mark IV zou je wel best kunnen bevallen, markseries hebben een heel strak geluid. Je zou ook voor een tweedehandse mark III kunnen gaan. Ik speel zelf op mark III en dat is ongelofelijk.
Ik heb zelf nog niet op een SLO een ultralead of een herbert gespeeld, dus het geluid kan ik niet echt vergelijken met elkaar.
De SLO lijkt me wel iets helemaal anders als markseries.
Als je geen markseries kent luister dan gewoon naar master of puppets.
\m/ \m/

catalyst
4 mei 2007, 18:32
Ik ben na 10 jaar overgestapt van Boogie MarkIII op een DiezelVH4s.
Had ik dat maar eerder gedaan...
Boogie: fantastisch clean, mooie distortion, maar zeer slecht te matchen qua volume. Op laag volume een flut sologeluid - of veel te hard...
De Diezel VH4S is tevens veel makkelijker in te stellen tijdens spelen en klinkt fantastisch in elke situatie.
Bij de Boogie was ik er (pas) na 10 jaar echt mee klaar...

Iceman
5 mei 2007, 08:04
Ik ben na 10 jaar overgestapt van Boogie MarkIII op een DiezelVH4s.
Had ik dat maar eerder gedaan...
Boogie: fantastisch clean, mooie distortion, maar zeer slecht te matchen qua volume. Op laag volume een flut sologeluid - of veel te hard...
De Diezel VH4S is tevens veel makkelijker in te stellen tijdens spelen en klinkt fantastisch in elke situatie.
Bij de Boogie was ik er (pas) na 10 jaar echt mee klaar...

Ik heb na Marshall JCM800, Mesa Mark 3, 2 x Mark 4, 4 x Recto, 1 x Powerball ook overgestapt op Diezel VH4. Ook een goed geluid op huiskamervolume.

Had ik ook 10 jaar eerder moeten doen.

AART
5 mei 2007, 10:51
Ik ben na 10 jaar overgestapt van Boogie MarkIII op een DiezelVH4s.
Had ik dat maar eerder gedaan...
Boogie: fantastisch clean, mooie distortion, maar zeer slecht te matchen qua volume. Op laag volume een flut sologeluid - of veel te hard...


Bij de Mark IV is dat dus verbeterd. Maar ik gaf het als extra optie.
Mocht je in de buurt wonen kan je best een keer langskomen om te testen.

Marks zijn inderdaad apparaten waar je tijd in moet steken, maar wat je er voor terug krijgt is het dubbel en dwars waard imo.

interessander
5 mei 2007, 10:59
Ik heb na Marshall JCM800, Mesa Mark 3, 2 x Mark 4, 4 x Recto, 1 x Powerball ook overgestapt op Diezel VH4. Ook een goed geluid op huiskamervolume.

Had ik ook 10 jaar eerder moeten doen.

Ik ben al aardig op weg zie ik, na mn 800 nu een mark III, dus dat wordt mn toekomst :) Recto's en een powerball zijn niet mijn ding dus ik verwacht dat ik ooit bij een slo100/Avenger of een mischien de VHT deliverance uitkom.

Maar voor Jan-Willem: Ik zie dat je veel high end spul overweegt, maar een slo 100 is natuurlijk ander soort versterker dan de diezel, waar ben je naar op zoek qua geluid en functies?

Squier4ever
5 mei 2007, 11:18
ik vind die SLO's wel erg vet klinken hoor...

vinni
5 mei 2007, 12:42
Hee JW,
Ben zelf nog wel benieuwd naar de Einstein 50Watt.
Heb je die toevallig ook getest?

Vinni

Jan-Willem
5 mei 2007, 15:47
@interessander: Mijn uitgangspunt was voor de aanschaf van een nieuwe versterker eigenlijk alles te gaan testen of in iedergeval zo veel mogelijk en dan puur alleen naar het geluid gekeken/geluisterd. Dat ik bij dat dure spul uit ben gekomen eigenlijk gewoon puur omdat ze de beste zijn.

Wat ik in iedergeval in een versterker zoek is een mooie warme clean en daarnaast een ijzer strakke distortion met ballen. En voor de rest had ik me bedacht dat drie kanalen opzich ook wel handig zijn als je solo's gaat spelen.

Verder moest het Distortion geluid niet te veel leunen op de bass, meer een beetje midden hoog geluid eigenlijk. Omdat je daardoor te veel bij de bass en de drums zit en dan val je weg als er een keyboard of een gitaar met Soldano achtig geluid over heen gaat (de andere gitarist/keyboardspeler).

Maar omdat ik nog plannen heb richting het conservatorium leek mij een veelzijdige versterker ook wel erg handig.


@Vinni: Ja ik heb ook een Einstein getest, maar niet de laatste keer, dus ik kan je niet precies vertellen hoe hij klinkt. Maar ik geloof dat hij wel in de buurt kwam van de Herbert. Kwa geluid gewoon ongelovelijk strak, ik heb geloof ik nog nooit iets zo strak gehoord als een Diezel.

Maar als je wil kan ik die Diezel Einstein wel nog een keer testen als ik in Boekel ben.

Jimwoud
5 mei 2007, 16:03
Omdat je daardoor te veel bij de bass en de drums zit en dan val je weg als er een keyboard of een gitaar met Soldano achtig geluid over heen gaat (de andere gitarist/keyboardspeler).

Sorry voor de offtopic, maar waar speelt die andere gitarist over om een soldano achtig geluid te krijgen? Een Soldano of met modeling?

Jan-Willem
5 mei 2007, 16:28
@Jimwoud: De andere gitarist heeft zo'n POD 2.0 en een van de opties is een Soldano. Uiteraard heb ik de pod getest maar die bleek niks voor mij te zijn. Hoewel het voor hem wel erg goed werkt, kon ik er zelf totaal niet mee over weg.

a darker shade of grey
5 mei 2007, 17:36
De Einstein lijkt me errug vet! Een wat betaalbaardere (nog 1700 euro....oef) en handelbaardere Diezel met zn 50 watt. Zo'n ding heb ik over 5 jaar toch ook wel staan denk ik. Maar ben nu steeds meer bezig met experimentele zooi en bluesrock ipv metal, dus de Einstein past nu even niet in het plaatje, maar ben toch ook zeer benieuwd, met name hoe dat ding zich staande houdt t.o.v. zn grote broertjes...

Iceman
6 mei 2007, 16:40
Check: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=77869

Een Diezel VH4 voor 2050 (incl. flightcase!!), da's erg weinig.






En nee, ik ik ken de verkoper niet.

pol
6 mei 2007, 19:44
hoezo erg weinig ? lijkt me een normale prijs voor een VH4

Bl44t44p
6 mei 2007, 22:17
Een 2/3 van de nieuwprijs inclusief flightcase is inderdaad niet heel weinig, maar een slechte deal lijkt het me ook niet. Zeker niet voor zo'n amp als een VH4.

Valoosj
6 mei 2007, 22:30
ooit wil ik een diezel en een bogner! lekker harde sound à la Tool kun je daarmee krijgen...

Jan-Willem
7 mei 2007, 12:48
Op de website van de Juxebox staat een VH4 voor 1895, ook niet erg duur dus.

Trouwens Tool mag dan wel zo'n VH4 hebben staan maar het schijnt dat ze niet 1 versterker gebruiken, maar veel verschillende om over al het beste geluid uit te krijgen.

Einstein handzaam? hij is ook nog steeds 21 Kg (de Herbert is 27 Kg, dat mag je van de arbo niet tillen). Ze maken in iedergeval een verpletterende indruk 8-)

AriaProII
7 mei 2007, 13:52
Trouwens Tool mag dan wel zo'n VH4 hebben staan maar het schijnt dat ze niet 1 versterker gebruiken, maar veel verschillende om over al het beste geluid uit te krijgen.



Tool gebruikt in de studio standaard de VH4 en een vintage Marshall, plus daarbij een derde versterker; op het laatste album een bogner, een rivera, of een peavey.

Live speelt Adam echter alleen op zn marshall en twee diezels...

Bl44t44p
7 mei 2007, 14:17
Tool gebruikt in de studio standaard de VH4 en een vintage Marshall, plus daarbij een derde versterker; op het laatste album een bogner, een rivera, of een peavey.

Live speelt Adam echter alleen op zn marshall en twee diezels...

Sterker nog, slechts één Diezel ;) VH4 of VH4s, geen idee op basis waarvan hij (of zijn guitar tech) kiest.

Trouwens die 1895 euro voor een VH4 bij Jukebox is ook netjes.. jammer dat ik op dit moment geen spaarcentjes heb :p

Valoosj
7 mei 2007, 16:27
ik ook geen spaarcentjes om dat te kopen, vandaar de 'ooit koop ik me een bogner en diezel. ooit...'

Jan-Willem
8 mei 2007, 16:31
Het is jammer dat dit soort goede versterkers erg duur zijn, maar je doet ook wel een diepte inverstering, de rest van je leven heb je geen andere versterker meer nodig.

Ik had het er gisteren nog over met mijn gitaarleraar en volgens hem beginnen goed buizen versterkers vanaf 1500 en de beste zitten boven de 3000 euro, maar natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op deze regel (als je bijvoorbeeld goed bent in afdingen :p )

Een echte goede versterker is mij het sparen waard, heb ik te minste de rest van mijn leven de tijd om mooie gitaartjes te kopen ;)

Bl44t44p
8 mei 2007, 18:11
Goede buizenversterkers zijn er ook 100% zeker onder de 1500 euro.

interessander
8 mei 2007, 19:05
Het probleem is vooral dat een goede buizenversterker nog niet altijd jouw ding hoeft te zijn. Er zijn hier denk ik maar weinig mensen op het forum die niet meerdere versterkers hebben gehad. Daar zitten beginnersversterkers tussen maar ook duurdere, als je er op uitgekeken raakt, wil je een andere. Voordeel van de hogere prijsregionen of vintage spul is dat ze hun waarde redelijk goed behouden zodat je van dat geld iets anders moois kunt kopen.

Jan-Willem
8 mei 2007, 20:09
Natuurlijk zijn er ook versterkers die goed zijn onder de 1500, ik vond op zich de Legacy nog niet heel verkeerd klinken eigenlijk en die was "maar" 1000 euro dacht ik.

Alle versterkers zullen een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben als je puur naar de onderdelen kijkt, maar de klank waar de meeste van ons ze op beoordelen is iets persoonlijks.

Ik heb zelf ook al een paar versterkers gehad, heb nu een Marshall Valvestate 232 en daarvoor had ik een klein ibanez versterkertje, die ik snel heb ingeruild voor een van de laatst valvestates.

Geronimo
8 mei 2007, 20:29
Iedereen is altijd zo laaiend over die vh4 overdrive. Ik ben echt benieuwd wat daar voor foefje achter zit. Diezel houdt z'n schematuur goed geheim.
Jammer is dat. Ik heb al een hoop schakelingetjes uitgeprobeerd, maar altijd was het het net niet. Ook mijn soldano kloon, het blijft rock, en geen strakke metal. Met een pedaaltje erbij ben ik er wel, maar die vh4 heeft dat dus niet nodig. Hoe doet ie dat? Ik ben niet goed genoeg om mijn amp zelf zo te modden dat ie ook zo klinkt, en waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden?

Iceman, zat er toevallig geen schemaatje bij?

Iceman
8 mei 2007, 21:27
Iedereen is altijd zo laaiend over die vh4 overdrive. Ik ben echt benieuwd wat daar voor foefje achter zit. Diezel houdt z'n schematuur goed geheim.
Jammer is dat. Ik heb al een hoop schakelingetjes uitgeprobeerd, maar altijd was het het net niet. Ook mijn soldano kloon, het blijft rock, en geen strakke metal. Met een pedaaltje erbij ben ik er wel, maar die vh4 heeft dat dus niet nodig. Hoe doet ie dat? Ik ben niet goed genoeg om mijn amp zelf zo te modden dat ie ook zo klinkt, en waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden?

Iceman, zat er toevallig geen schemaatje bij?

Geen schema, helaas. Ik heb sterk het idee dat Peter Diezel iets doet met compressie VOOR de gain. Ik had een Burny met de orginele elementen die best wel PAFferig waren, beetje zompig. Op kanaal 3 klonk ie ala numetal/Nickleback, maar op kanaal 4 een redelijk strak AlterBridge geluid.
Totaal onverwacht.

Dat geluid van de VH4 vind ik (maar da's persoonlijk natuurlijk) magistraal. In alle opzichten is de VH4 beter dan een Recto, geluid(-en), mogelijkheden, enz.
Momenteel speel ik met Seymour JB elementen, superdesuperstrak en enorm veel dynamiek. Thuis kun je er ook prima op huiskamervolume op spelen, al is het dan voorzichtig draaien aan de volume's.


Ik moedig mensen aan om zo'n Diezel (Herbert/VH4) te kopen, al is het met geleende centjes. Ga maar een maand (of maanden) droog brood vreten, voor sommige mensen ook niet verkeerd.

Uiteindelijk ben je met de duurdere Diezel/Bogner/enz.... goedkoper uit, het steeds maar weer kopen en verkopen kost je een vermogen.
Plus het gevoel tijdens het spelen dat je geluid 'het' net niet heeft kost je jaren van je leven.

Geronimo
8 mei 2007, 22:58
Geen schema, helaas. Ik heb sterk het idee dat Peter Diezel iets doet met compressie VOOR de gain. Ik had een Burny met de orginele elementen die best wel PAFferig waren, beetje zompig. Op kanaal 3 klonk ie ala numetal/Nickleback, maar op kanaal 4 een redelijk strak AlterBridge geluid.
Totaal onverwacht.

Dat geluid van de VH4 vind ik (maar da's persoonlijk natuurlijk) magistraal. In alle opzichten is de VH4 beter dan een Recto, geluid(-en), mogelijkheden, enz.
Momenteel speel ik met Seymour JB elementen, superdesuperstrak en enorm veel dynamiek. Thuis kun je er ook prima op huiskamervolume op spelen, al is het dan voorzichtig draaien aan de volume's.


Ik moedig mensen aan om zo'n Diezel (Herbert/VH4) te kopen, al is het met geleende centjes. Ga maar een maand (of maanden) droog brood vreten, voor sommige mensen ook niet verkeerd.
Haha


Uiteindelijk ben je met de duurdere Diezel/Bogner/enz.... goedkoper uit, het steeds maar weer kopen en verkopen kost je een vermogen.
Plus het gevoel tijdens het spelen dat je geluid 'het' net niet heeft kost je jaren van je leven.

Dat is een waarheid als een koe. Ik heb zelf nog nooit een versterker gekocht. Ik heb ze allemaal gehoord, maar ik heb het nooit dat geld wat je ervoor moest lappen waard gevonden. Marshall, Mesa, Engl, Peavey, ze hadden het allemaal net niet. Wat ik nu (na een lange tijd kloten) zelf in elkaar heb gezet klinkt beter dan alles wat ik tot nu toe gehoord heb.

Maar... Uiteraard is het nog niet goed genoeg. Om tot het geluid te komen wat ik zoek heeft het ding nog steeds een tubscreamer nodig.

Ik heb zelf nog nooit een Diezel gehoord. Wel een Bogner, die XTC van Michael AE, dat kwam al in de buurt maar dat was vergelijkbaar met wat ik al heb.

Aangezien ik die (POD) klanken van jou in het Sounds gedeelte altijd superbruut vind en het precies dat is wat ik zelf dus nog nooit uit een amp heb horen komen, neem ik aan dat dat dus wel uit een Diezel komt. Dus waarschijnlijk is dat wat ik zoek.

Maar ja ik wil het liefst zelf zo iets maken maar ja hoe doet ie die Diezel dat?? Misschien heeft ie er een screamer ingeprakt ofzo...

Misschien moet ik er zelf eens eentje een beluisteren ergens.

pol
9 mei 2007, 08:49
Ik ben niet zo gek van die VH4, niet van wat ik gehoord heb toen ik er zelf op speelde, en ook niet bij bands die amp live gebruikten, vond em eigenlijk vrij donker, kwam niet echt goed uit de mix.

Don't shoot me, maar ik vond die amp eigenlijk totaal niet strak, zelfs redelijk flubberig op snel gespeelde palmmutes, vond em eigenlijk ook niet zo geschikt voor metal, eerder als veelzijdige rockamp.
Beter als een recto kan wel goed zijn, maar die vond ik ook niet goed (wel niet met boost getest)

Iceman
9 mei 2007, 13:17
Ik ben niet zo gek van die VH4, niet van wat ik gehoord heb toen ik er zelf op speelde, en ook niet bij bands die amp live gebruikten, vond em eigenlijk vrij donker, kwam niet echt goed uit de mix.

Don't shoot me, maar ik vond die amp eigenlijk totaal niet strak, zelfs redelijk flubberig op snel gespeelde palmmutes, vond em eigenlijk ook niet zo geschikt voor metal, eerder als veelzijdige rockamp.
Beter als een recto kan wel goed zijn, maar die vond ik ook niet goed (wel niet met boost getest)

Raar.
Je kunt 'em zowel donker als helder laten klinken.

Flubberig snap ik al helemaal niet.
Zal aan het element liggen. De diezel geeft door wat je er in stopt, dus misschien blubberig element+oude snaren?
Ik nodig iedereen uit om je gitaar mee te brengen om hier in Zwolle over m'n VH4 te spelen, al is het dan op huiskamervolume.

caliban
9 mei 2007, 14:22
Iedereen is altijd zo laaiend over die vh4 overdrive. Ik ben echt benieuwd wat daar voor foefje achter zit. Diezel houdt z'n schematuur goed geheim.
Jammer is dat. Ik heb al een hoop schakelingetjes uitgeprobeerd, maar altijd was het het net niet. Ook mijn soldano kloon, het blijft rock, en geen strakke metal. Met een pedaaltje erbij ben ik er wel, maar die vh4 heeft dat dus niet nodig. Hoe doet ie dat? Ik ben niet goed genoeg om mijn amp zelf zo te modden dat ie ook zo klinkt, en waarom zou ik het wiel opnieuw uitvinden?

Iceman, zat er toevallig geen schemaatje bij?
ENGL kan wel zeer strakke metal en mesa markseries ook, en die twee hun schematics zijn toch beschikbaar.

pol
9 mei 2007, 14:53
anders moet je eens mailen met die Olaf krampe, da's een zelfbouwer die nogal veel contact heeft met Peter Diezel, zit ook op de harmony central forums.

maar ik verwacht er eigenlijk niet speciaals in.

Valoosj
9 mei 2007, 15:32
Raar.
Je kunt 'em zowel donker als helder laten klinken.

Flubberig snap ik al helemaal niet.
Zal aan het element liggen. De diezel geeft door wat je er in stopt, dus misschien blubberig element+oude snaren?
Ik nodig iedereen uit om je gitaar mee te brengen om hier in Zwolle over m'n VH4 te spelen, al is het dan op huiskamervolume.


woonde je dicht bij de belgische grens, dan kwam ik over 2 maand af met mn G&L Superhawk en mn Bogner 2x12 cab :D

Jan-Willem
9 mei 2007, 18:17
ENGL kan wel zeer strakke metal en mesa markseries ook, en die twee hun schematics zijn toch beschikbaar.

Die Diezel Herbert is dan echt wel een ander verhaal, die distortion is echt ontzettend strak (als of het gestreken is)

Maar ik ben met je eens dat de Engl Powerball ook een erg goede versterker is voor metal

caliban
9 mei 2007, 18:53
En ik kan je zeggen dat markseries ook een heel erg strakke distortion hebben.
Op Diezel heb ik spijtig genoeg nooit gespeeld.

Jan-Willem
9 mei 2007, 19:08
Ik heb hier een video gevonden van een Herbert

youtube (http://www.youtube.com/watch?v=ivcAA1uozvI&mode=related&search=)

Als je even rond kijkt op you tube zijn er nog veel meer

Bl44t44p
9 mei 2007, 19:29
Als je even rond kijkt op you tube zijn er nog veel meer

....... http://www.youtube.com/profile?user=opiateofthemasses

Mijn absolute favoriet :)

Valoosj
9 mei 2007, 19:43
....... http://www.youtube.com/profile?user=opiateofthemasses

Mijn absolute favoriet :)


Tool fan? :D

ik zeker, maar Jones gebruikt toch de VH4 dacht ik..

Bl44t44p
9 mei 2007, 19:46
ik zeker, maar Jones gebruikt toch de VH4 dacht ik..

Correct ;) Maar de Herbert komt kennelijk qua toon héél erg dicht in de buurt... bijna niet te onderscheiden :)

Valoosj
9 mei 2007, 19:57
ze zijn wel kostelijk

ik ga beginnen met een bogner shiva over enkele jaren. voorlopig verder doen met mn Engl. als ik echt geld over heb koop ik wel een VH4 nog erbij

Geronimo
9 mei 2007, 20:29
ENGL kan wel zeer strakke metal en mesa markseries ook, en die twee hun schematics zijn toch beschikbaar.

Dat klopt, maar ten eerste vind ik Engl echt drie keer niks. Ik heb meerdere bands met die dingen gehoord en elke keer is het weer een bevestiging van wat ik al wist; dat het net niks is. (Ik hoop elke keer weer dat het wel vet klinkt, omdat velen van jullie hier roepen dat ze wel goed kunnen klinken, maar toch, het klinkt elke keer weer bout) Tevens heb ik wat platen gehoord waar ze op zijn opgenomen en daar klinken ze ook ruk. Superstrak, maar juist te strak. Al de ballen zijn eruit en er blijft alleen maar een dun 'geng geng' over. Helemaal met downtuners en 7 strings. De gain moet helemaal terug anders wordt het een grote brij en dus blijft er alleen maar wat hoogjes over; en uiteindelijk dus van een lage B heel weinig.

Logisch dat de schema's los rondzwerven, ik denk dat niemand het de moeite waard vind ze te klonen. Dat zou idd ook zonde zijn.

En Mesa schema's zwerven ook rond idd, maar dat vinden ze dus bij Mesa ook echt niet leuk.
Tevens heb ik al meerdere ontwerpen van ze geprobeerd, en idd de Marks klinken vet maar die klinken toch duidelijk anders dan wat ik zoek. Ik zoek ongeveer wat ik nu heb, een slo achtig iets met een booster, maar dan zonder dat ik een booster nodig heb.

@Pol:

Ik ga binnenkort beginnen met mijn X88R kloon, en toevallig heeft Olaf Krampe die een tijd terug ook gekloond. En Peter Diezel heeft die van hem wat gemod, en die mods staan op zijn site. Uiteraard ga ik die even uitproberen. Ik denk alleen niet dat dat Diezel z'n foefjes zijn die mods.

@Iceman, kan ik aannemen dat je Diezel een vergelijkbaar karakter heeft als je Recto? Maar dan een trapje hoger?

caliban
9 mei 2007, 21:18
ENGL klinkt wel wat te strak, zelf alleen nog maar op de powerball gespeeld, vond ik niet overtuigend, de SE zou ik wel graag eens proberen.
Wat is het ding in de schema's dat engls zo strak maakt, heb je daar een gedacht van. Bij markseries zouden het de toonregelingen zijn die achter de eerste gaintrap direct staan. Weet je misschien hoe dat zit bij Diezel, achter de eerste of achter al de gainstages.
Ik was nooit zo te vinden voor Diezel, maar na enkele clipjes online te zien word ik toch wat nieuwsgierig. Lijken echt enorm strak.
Heb je een idee wat de schematic van een uberschall speciaal maakt dat die strakke lowend kan opleveren.
Het blijft niet meer zo ontopic, sorry daarvoor.

interessander
9 mei 2007, 21:26
Bij de mark is dat inderdaad de truuk volgens mij. Ik zet de bass bijna uit in de preamp van mn markl III en gooi het er weer bij in de poweramp via de grafische equalizer, zo krijg je weinig overstuurde maar volle bastonen, die de neiging hebben klinisch te gaan klinken als je dit effect te overdreven toepast.

marc_o
9 mei 2007, 21:42
Probeer ook eens een Rivera Knucklehead reverb. Ik heb 'm ook, speel er vanalles mee, gaat van warm en erg goed clean naar smerige scheur. Tool gebruikt 'm ook, evenals David Rhodes (Peter Gabriel), en zelfs Slipknot, als dat je ding is, affijn, om maar aan te geven wat ie zoal in huis heeft. Gebruik 'm bij voorkeur over V-30's en neem er even de tijd voor, de toonregeling is gevoelig en alles op 10 geeft zeker niet een prettig resultaat.

interessander
9 mei 2007, 21:53
Die slipknot sound op die laatste CD klinkt erg goed, maar wel heel erg droog, wel een smaakgebonden sound vind ik. Dat is hem ook een belangrijk verschil tussen al die high end versterkers geloof ik, hoeveel saturatie en compressie ze hebben.

Iceman
9 mei 2007, 22:08
@Iceman, kan ik aannemen dat je Diezel een vergelijkbaar karakter heeft als je Recto? Maar dan een trapje hoger?

VH4 is vergeleken met een Recto strakker qua palmmuten. Met de Recto's zette ik een eq-pedaaltje of een tubescreamer ervoor, had ie echt nodig.

Nadeel van eq's en overdrives (tussen gitaar en amp) is dat je body verliest en de boel wat afvlakt, dat wil je natuurlijk niet. Plus dat als je overschakelt naar clean, dat je tubescreamer nog aanstaat. Weg clean.

VH4 is strak met body, geen pedaaltjes nodig. Overschakelen naar clean is ook echt clean.

En dan de effectloop PER kanaal! Je choruspedaal in 1 (clean), je delaypedaal in 4 (solo). Effectloop ook via midi uit te schakelen, alsook de mastereffectloop (serie en parallel). Mute en Master 2. Alles via midi.

Oftewel alles mogelijk.

Niet naar dat youtube filmpje geluisterd (speakers niet aangesloten, kleine verbouwing), maar dat geluid met de Herbert zou erg strak zijn. Nu viel het me op dat die gast met een JB element speelt. Die is op mijn VH4 ook erg strak.

Powerball (ook gehad, 3 weken.....) is zeker strak, maar te digitaal strak, niet organisch. Was niet mijn ding. Ik hou van een dikke strakke korrel, geen wespennest. Of is het wespenest?

marc_o
9 mei 2007, 22:15
Die slipknot sound op die laatste CD klinkt erg goed, maar wel heel erg droog, wel een smaakgebonden sound vind ik. Dat is hem ook een belangrijk verschil tussen al die high end versterkers geloof ik, hoeveel saturatie en compressie ze hebben.

Dat kun je er dus ook uithalen, dat geeft maar aan hoe veelzijdig ze zijn, want luister je naar Peter Gabriel, dan hoor je dus dezelfde versterker, beide gitaristen zijn namelijk endorser van dezelfde versterker. Zoals ik al zei, de toonregeling op de Rivera's zijn erg gevoelig, ze kunnen op allerlij wattage's worden geschakeld en je kunt ook nog kiezen uit een vitage of modern voicing, affijn, ik vind het echt top-of-the-bill, maar dat is mijn mening.

interessander
9 mei 2007, 22:16
@iceman: zo'n JB lijkt me ook wel wat voor in mn iceman, (okee dat klinkt een beetje raar maar het is wel zo) ik heb er nu een dimarzio superdistortion in zitten maar die wordt me toch net iets te snel zompig, heb je deze pickups ooit vergeleken? Een sh-6 kan natuurlijk ook, het gaat me puur om de distortionsound, lekker strak zonder dun te klinken als mn EMG81, die valt door de mand bij single notes.

marc_o
9 mei 2007, 22:21
Overigens:

Van zowel de VH4 (S) als de herbert was ik waanzinnig onder de indruk, instant TOOL als je dat zou willen. De VH4 vind ik erg goed op kanaal 1,2 en 3. kanaal 4 vond ik dermate lelijk klinken dat ik het idee had dat er iets mis mee was, maar na er 2 achter elkaar te hebben geprobeerd en navraag bij de winkelier was dit toch normaal en tevens de meest aangevraagde modificatie bij Diezel. kanaal 4 is van de fabriek af veel te compressed en lijkt helemaal niet bij de rest van de ereg goed klinkende versterker te horen. Ik geloof dat LordRiffenstein een gemodde versie had.
Op de Herbert had ik niets aan te merken eigenlijk, hoewel, wat moet ik in godsnaam met 180 Watt buizen????? clean headroom had ie inderdaad wel, ja...

Iceman
9 mei 2007, 22:43
@iceman: zo'n JB lijkt me ook wel wat voor in mn iceman, (okee dat klinkt een beetje raar maar het is wel zo) ik heb er nu een dimarzio superdistortion in zitten maar die wordt me toch net iets te snel zompig, heb je deze pickups ooit vergeleken? Een sh-6 kan natuurlijk ook, het gaat me puur om de distortionsound, lekker strak zonder dun te klinken als mn EMG81, die valt door de mand bij single notes.


Nooit vergeleken. Ik dacht ooit een SuperDistortion te hebben gekocht van iemand, bleek achteraf een PAF met hogere output te zijn.
Mischien vind jij een JB ook te dun, ik durf het eigenlijk niet te zeggen.

Ik ben van EMG-fan omgeturnt naar passive-fan. Af en toe gooi ik de 81 in m'n iceman, maar die gaat er dan weer binnen een 10 minuten uit.

Met een EMG blijft een akkoord zo rechtlijnig, terwijl met passives er van alles gebeurt. Ik heb alles geprobeert, 81, 89, 85, en allemaal op 18 volt.

De JB in m'n LTD ec-1000 klinkt opener dan in m'n iceman, maar allebei klinken erg goed.

Kanaal 4 heeft inderdaad erg veel compressie, persoonlijk vind ik het juist gaaf dat ie anders klinkt dan kanaal 3. Het is zeker geen 4de kanaal met wat extra gain voor solo's. Hoe vreemd het ook klinkt, m'n oude Burny (met vh-1 elementen, PAF achtig) klonk juist strakker op 4 (ipv 3) wat ik totaal niet verwacht had.

Jan-Willem
9 mei 2007, 22:45
Overigens:

Op de Herbert had ik niets aan te merken eigenlijk, hoewel, wat moet ik in godsnaam met 180 Watt buizen????? clean headroom had ie inderdaad wel, ja...

Hahahhaa jah, maar dat is bij elke versterker wat moet je in godsnaam met zoveel watt, als of je ooit je versterker op 10 gaat zetten.

Het interresseerd mij echt niks hoeveel watt zo'n versterker vreet, als hij maar goed klinkt :soul:


Sorry trouwens maar wat is JB?

Iceman
9 mei 2007, 22:51
Sorry trouwens maar wat is JB?

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/brand,zzounds/SH-4-3baa8a41654ceae719eb6a16cd35766e.jpg

Seymour Duncan SH-4 Jeff Beck

caliban
9 mei 2007, 23:28
Op de Herbert had ik niets aan te merken eigenlijk, hoewel, wat moet ik in godsnaam met 180 Watt buizen????? clean headroom had ie inderdaad wel, ja...
Ik vraag me af de welke het hardste zou gaan. 180 watt diezel herbert of mijn mesa mark III coliseum :D:D

marc_o
9 mei 2007, 23:37
Ik vraag me af de welke het hardste zou gaan. 180 watt diezel herbert of mijn mesa mark III coliseum :D:D

Ik zou zeggen, huur een schuurtje met 2 stopcontacten en probeer ze eens lekker uit, maar wel helemaal opendraaien he?....we lezen hier vanzelf je review...:)

Valoosj
9 mei 2007, 23:42
ik denk niet dat hij nog iets zal kunnen zeggen, zijn kop ontploft wel door het enorme volume :D

caliban
10 mei 2007, 00:10
Ik zou zeggen, huur een schuurtje met 2 stopcontacten en probeer ze eens lekker uit, maar wel helemaal opendraaien he?....we lezen hier vanzelf je review...:)
Fix jij de diezel ;);)

Geronimo
10 mei 2007, 00:13
ENGL klinkt wel wat te strak, zelf alleen nog maar op de powerball gespeeld, vond ik niet overtuigend, de SE zou ik wel graag eens proberen.
Wat is het ding in de schema's dat engls zo strak maakt, heb je daar een gedacht van. Bij markseries zouden het de toonregelingen zijn die achter de eerste gaintrap direct staan. Weet je misschien hoe dat zit bij Diezel, achter de eerste of achter al de gainstages.
Ik was nooit zo te vinden voor Diezel, maar na enkele clipjes online te zien word ik toch wat nieuwsgierig. Lijken echt enorm strak.
Heb je een idee wat de schematic van een uberschall speciaal maakt dat die strakke lowend kan opleveren.
Het blijft niet meer zo ontopic, sorry daarvoor.

Ik heb de Engls nog niet echt goed bestudeerd. En bij de Marks heb je idd gelijk. Het zit 'm in die toonregeling vóór de scheurtrap. Je kan daarmee dus zelf bepalen wat je laat scheuren of niet. Veel bas = lompe brij, weinig bas = strakke rythm. De graphic EQ is dan wel noodzakelijk om de ballen weer terug te krijgen anders wordt het erg dunnetjes.

http://www.houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Heads/E645-schematic.pdf

Bij de Powerball is mijn idee dat er zoveel scheur inzit dat je de gain helemaal terug moet draaien waardoor er dus een strak geluid overblijft. Zover ik kan zien is het eenzelfde idee als het Soldano (cascading gainstages) idee, maar dan wel een eigen ontwerp. De peaveys en de recto's zijn allemaal soldano klonen, en de xtc lijkt er ook verdomd veel op, maar de PB is toch wel uniek. Veel gain per trap en dan allemaal van die spanningsdelers ertussen. Bijna geen bypass caps of andere filters voorin, maar wel een aanpasbare toonregeling achterin, die in tegenstelling tot de bovengenoemde amps, niet wordt gevoed door een kathodevolger.
Je zou juist zeggen dat ie erg floppy gaat klinken, maar door de balans tussen de trappen wordt het strak denk ik. Tenzij je de gain te ver opendraait natuurlijk. Maar ik weet het niet precies, mijn theorie houdt hier wel op maar ik weet wel dat ik er niet zo'n fan van ben. Ik heb er al veel gehoord en ik vond er geen een echt super klinken. Blijkbaar is het niet mijn ontwerp.

Ik denk iig dat de Diezels ook meer op een recto lijken dan op een engl of een mark.


VH4 is vergeleken met een Recto strakker qua palmmuten. Met de Recto's zette ik een eq-pedaaltje of een tubescreamer ervoor, had ie echt nodig.

Nadeel van eq's en overdrives (tussen gitaar en amp) is dat je body verliest en de boel wat afvlakt, dat wil je natuurlijk niet. Plus dat als je overschakelt naar clean, dat je tubescreamer nog aanstaat. Weg clean.

VH4 is strak met body, geen pedaaltjes nodig. Overschakelen naar clean is ook echt clean.

En dan de effectloop PER kanaal! Je choruspedaal in 1 (clean), je delaypedaal in 4 (solo). Effectloop ook via midi uit te schakelen, alsook de mastereffectloop (serie en parallel). Mute en Master 2. Alles via midi.

Oftewel alles mogelijk.

Niet naar dat youtube filmpje geluisterd (speakers niet aangesloten, kleine verbouwing), maar dat geluid met de Herbert zou erg strak zijn. Nu viel het me op dat die gast met een JB element speelt. Die is op mijn VH4 ook erg strak.

Powerball (ook gehad, 3 weken.....) is zeker strak, maar te digitaal strak, niet organisch. Was niet mijn ding. Ik hou van een dikke strakke korrel, geen wespennest. Of is het wespenest?

Ik heb dus ook altijd een tubescreamer nodig, andere buizen en een andere gitaar kunnen al helpen, maar nog steeds moet er toch een pedaaltje bij.

En idd, het wordt wat platter, iets minder. Kut is dat.

Het zou me niets verbazen als Diezel een soort recto heeft genomen en er een trappie bij heeft gedaan, maar dan vóór de gainpot, als een soort booster, en niet erna zoals in een 5150...

Dammed ik zou het zo graag weten, Iceman kan je 'm niet even openschroeven en ff een tekeningetje maken :D ?

Valoosj
10 mei 2007, 00:33
even over die VH4S, ik lees net dat hij seriele en parallelle fx loops heeft, dat naast zijn 4 kleine loops ofzo, en dan nog eens inserts... WTF?? ik begrijp al niet wat het nut is van parallell en seriele loops, noch het verschil.
en wat voor footswitch heeft dit ding? heeft er iemand ervaring mee?

LordRiffenstein
10 mei 2007, 07:58
Seymour Duncan SH-4 Jeff Beck

JB staat NIET voor Jeff Beck maar voor Jazz-Blues.

Iceman
10 mei 2007, 09:52
even over die VH4S, ik lees net dat hij seriele en parallelle fx loops heeft, dat naast zijn 4 kleine loops ofzo, en dan nog eens inserts... WTF?? ik begrijp al niet wat het nut is van parallell en seriele loops, noch het verschil.
en wat voor footswitch heeft dit ding? heeft er iemand ervaring mee?

http://www.diezel.ch/en/products/vh4.php

De manual: http://www.diezel.ch/en/products/pdf/vh4_manual_english.pdf

Die 4 kleine effectloops zijn de inserts. Die zijn er voor mensen die bijv. alleen een chorus op hun clean wilen en verder niks. Of een delay op de solo.

Die inserts heeft zowel de VH4 als de VH4S. S-versie heeft een stereo eindtrap.

Natuurlijk zijn er ook de mensen met hun enorme effectenrack vol TC Electronics en andere effecten, allen midigestuurd. Die kunnen hun effecten via midi gooien over de (send 1 of 2) serieele/parallelle effectloop.

Oneindig veel mogelijkheden met midi.

Footswitch zit niet bij de versterker. Je haalt zelf een willekeurig midipedaal.
Ik heb de simpele Boss FC50, maar je kunt natuurlijk ook vierkante meter met schakelaars halen.

Iceman
10 mei 2007, 09:53
JB staat NIET voor Jeff Beck maar voor Jazz-Blues.

Maar ik speel metal, hoe moet dat nu?

Kim Wilson
10 mei 2007, 10:35
JB staat NIET voor Jeff Beck maar voor Jazz-Blues.
Lijkt me erg sterk. De JB pickup wordt aangeraden voor stijlen van heavy blues tot heavy metal. De SH2 is de Jazz-model.

pol
10 mei 2007, 10:39
Ja, en op de site van duncan staat Jazz/Blues

interessander
10 mei 2007, 10:39
De flying V was toch ook een jazz gitaar?
En de celestion v60 speakers die ENGL in de standard kasten heeft worden ook voor jazz aangeraden. Dus wat maakt het uit.

LordRiffenstein
10 mei 2007, 10:46
Lijkt me erg sterk. De JB pickup wordt aangeraden voor stijlen van heavy blues tot heavy metal. De SH2 is de Jazz-model.

In een interview met Seymour Duncan vroeg men wat de MEEST gestelde vraag is wanneer ze bij SD een telefoontje krijgen:

"What does the JB stand for?"

En dan vertelde hij dat het enige juiste antwoord Jazz-Blues is.

Iceman
10 mei 2007, 10:52
In een interview met Seymour Duncan vroeg men wat de MEEST gestelde vraag is wanneer ze bij SD een telefoontje krijgen:



Waar staat SD voor?







Hehe, inkoppertje.

Kim Wilson
10 mei 2007, 10:53
In een interview met Seymour Duncan vroeg men wat de MEEST gestelde vraag is wanneer ze bij SD een telefoontje krijgen:

"What does the JB stand for?"

En dan vertelde hij dat het enige juiste antwoord Jazz-Blues is.
Oke, dat is idd duidelijk. Dank je. :)

LordRiffenstein
10 mei 2007, 11:17
Waar staat SD voor?







Hehe, inkoppertje.

Stomme Drummer :cooler:

pol
10 mei 2007, 11:33
een pleonasme dus

Jan-Willem
10 mei 2007, 12:54
Oneindig veel mogelijkheden met midi.

Footswitch zit niet bij de versterker. Je haalt zelf een willekeurig midipedaal.
Ik heb de simpele Boss FC50, maar je kunt natuurlijk ook vierkante meter met schakelaars halen.

Dus voor die Diezels maakt het niet uit welke footswitch je kiest lang die maar midi is? En kan ik dan ook aan nemen dat het mogelijk is om verschillende effect/amp settings onder 1 knop te huizen?

(sorry voor mijn onwetendheid)

pol
10 mei 2007, 12:57
Alles wat via die midi kan geschakeld worden kun je onder 1 preset opslaan ja.
Amp settings zijn hier niet bij, je kan wel van kanaal wisselen, effecten uit en aan zetten, etc...

caliban
10 mei 2007, 13:17
Ik heb de Engls nog niet echt goed bestudeerd. En bij de Marks heb je idd gelijk. Het zit 'm in die toonregeling vóór de scheurtrap. Je kan daarmee dus zelf bepalen wat je laat scheuren of niet. Veel bas = lompe brij, weinig bas = strakke rythm. De graphic EQ is dan wel noodzakelijk om de ballen weer terug te krijgen anders wordt het erg dunnetjes.

http://www.houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Heads/E645-schematic.pdf

Bij de Powerball is mijn idee dat er zoveel scheur inzit dat je de gain helemaal terug moet draaien waardoor er dus een strak geluid overblijft. Zover ik kan zien is het eenzelfde idee als het Soldano (cascading gainstages) idee, maar dan wel een eigen ontwerp. De peaveys en de recto's zijn allemaal soldano klonen, en de xtc lijkt er ook verdomd veel op, maar de PB is toch wel uniek. Veel gain per trap en dan allemaal van die spanningsdelers ertussen. Bijna geen bypass caps of andere filters voorin, maar wel een aanpasbare toonregeling achterin, die in tegenstelling tot de bovengenoemde amps, niet wordt gevoed door een kathodevolger.
Je zou juist zeggen dat ie erg floppy gaat klinken, maar door de balans tussen de trappen wordt het strak denk ik. Tenzij je de gain te ver opendraait natuurlijk. Maar ik weet het niet precies, mijn theorie houdt hier wel op maar ik weet wel dat ik er niet zo'n fan van ben. Ik heb er al veel gehoord en ik vond er geen een echt super klinken. Blijkbaar is het niet mijn ontwerp.

Ik denk iig dat de Diezels ook meer op een recto lijken dan op een engl of een mark.



Wat bedoel je juist met die spanningsdelers tussen de stages. Ik weet ongeveer wel wat een spanningsdeler is, maar ik weet niet wat je bedoelt in het schema. En ook, wat is het verschil tussen een tonestack gevoed door de kathodevolger of niet door de kathodevolger.
Ik zie geen duidelijk verschil in de schema's, heel onduidelijk omdat die tonestack bij engl onder de rest van het schema staat.
Over een xtc heb ik nog nooit gespeeld, is dat ongeveer hetzelfde als een uberschall of minder straf.
Bedankt voor je hulp.

gerrekat
10 mei 2007, 13:49
Wat ik wel kan zeggen is dat de ENGL Powerball en van de strakst klinkende amps is die ik ooit gehad heb. Miscshien adt alleen de VHT UL nog strakker klonk, maar dat is dan ook de enige tube amp. Ik vond de Powerball zelfs bij zeer hoge gain instellingen nog veel definitie behouden, maar goed op een gegeven moment houdt het natuurlijk op, voor de optimale sound had ik de gain altijd lager dan 12 uur staan. De peavey 5150 en XXX waren beduidend minder strak bij extreme gain instellingen.

Humedo
10 mei 2007, 14:47
Die Diezel VH-4 van 1895 euri bij Jukebox in Boekel, waar ergens eerder in deze thread aan gerefereerd wordt, is mijn oude Diezel top. Heb em ingeruild op een Soldano HotRod 50+.

Heb de Diezel een jaar of 5/6 gehad, was een van de eerste in Nederland geloof ik. Het is een zeer degelijke, veelzijdige versterker inderdaad (en lomp zwaar). Maar je moet wel van de redelijk typische sound houden. En neem altijd je gitaar mee als je zo'n ding gaat testen, ik heb em voornamelijk ingeruild omdat mijn Gretsch er totaal niet op klinkt, terwijl mijn SG en Strat er wel goed op klinken. Op de Soldano klinkt m'n Gretsch juist beter dan de SG. Het klikte gewoon niet tussen de Diezel en de Gretsch.

Als er iemand nog iets meer wil weten over die specifieke Diezel VH-4, PM me gerust.

Iceman
10 mei 2007, 17:45
Cool dat de herkomt van zo'n versterker boven tafel komt.

Mijn VH4 gekocht van een Hagenees, bleek bij thuiskomst 1 eindbuis verrot te zijn. Misschien wist de eigenaar dit, boeie, ik flikker toch altijd nieuwe buizen (voor/eindtrap+biasjob) in een 2dehandsje.

Overigens kun je gewoon doorspelen met 1, 2 of 3 kapotte eindbuizen, zij het op lager volume. Gaat tevens een ledje branden bij de kapotte buis. Plus elke eindbuis heeft zijn eigen zekering.

Valoosj
10 mei 2007, 17:50
Aaaaargh ! ik wil een Diezel VH4S EN een Bogner Shiva!


*ff opzoeke wat biasen juist is... :sssh:

Squier4ever
10 mei 2007, 18:38
Aaaaargh ! ik wil een Diezel VH4S EN een Bogner Shiva!


*ff opzoeke wat biasen juist is... :sssh:

en dan wil jij een Shiva? :stop:

interessander
10 mei 2007, 19:24
Dan moet je een THD nemen, die slikt alles....

Jan-Willem
10 mei 2007, 19:47
Die Diezel VH-4 van 1895 euri bij Jukebox in Boekel, waar ergens eerder in deze thread aan gerefereerd wordt, is mijn oude Diezel top. Heb em ingeruild op een Soldano HotRod 50+.


Oh hee dan heb ik op jou versterker gespeeld :)



Dan moet je een THD nemen, die slikt alles....


Volgens mij kun je in iedergeval in die Diezel ook alles kwijt, het is in iedergeval zo dat je drie paar verschillende buizen er in kunt zetten, voor elk kanaal een ander type.

Valoosj
11 mei 2007, 00:05
en dan wil jij een Shiva? :stop:


wat is er mis mee dat ik de term biasen nog niet ken, maar wel een Shiva wil?

Die amp klink geweldig, biasen zal wel weer iets zijn om de sound te veranderen?
en dat is niet nodig bij een Shiva

caliban
11 mei 2007, 01:49
Wat bedoel je juist met die spanningsdelers tussen de stages. Ik weet ongeveer wel wat een spanningsdeler is, maar ik weet niet wat je bedoelt in het schema. En ook, wat is het verschil tussen een tonestack gevoed door de kathodevolger of niet door de kathodevolger.
Ik zie geen duidelijk verschil in de schema's, heel onduidelijk omdat die tonestack bij engl onder de rest van het schema staat.
Over een xtc heb ik nog nooit gespeeld, is dat ongeveer hetzelfde als een uberschall of minder straf.
Bedankt voor je hulp.
Dat van de kathodevolger heb ik ongeveer door
http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/evh_5150.gif
Op deze afbeelding lijkt 5150 een anodevolger te hebben voor de toneregeling.
Is er een hoorbaar verschil tussen een anodevolger en kathodevolger.
Dat van die spanningsdelers heb ik nog niet echt door. Wat maakt dat de powerball anders dan al de andere.

LordRiffenstein
11 mei 2007, 08:00
en dan wil jij een Shiva? :stop:

Je moet toch ook niet eerst motormechaniek studeren voor je auto gaat rijden? Wat ben jij soms een zeurpiet, nou, laat die soms maar weg. Je loopt in zoveel topics te zaniken, als je een probleem hebt met sommige posts kan je PMen nr de mods of je beweegt je muis nr de rechterbovenhoek van je scherm en klikt op het kruisje. Dan ga je lekker gitaarspelen!

Negative K3 fan
11 mei 2007, 16:29
Dammed ik zou het zo graag weten, Iceman kan je 'm niet even openschroeven en ff een tekeningetje maken :D ?

hey floris, ik hou op HCAF wel eens de posts van olaf in de gaten en die weet er wel wat van. Van wat ik er uit op heb kunnen maken zit de diezel sound volledig in de preamp en is de poweramp zo ontworpen dat hij extreem lineair (hi fi) is (misschien wel een ultra lineaire schakeling?), mede om de versterkers op elk volume goed te laten klinken. Ik vermoed daarnaast ook nog hoge voedingsspanningen in de voortrap en heel erg gescheiden circuits per kanaal.

Geronimo
11 mei 2007, 17:32
Dat van de kathodevolger heb ik ongeveer door
http://www.blueguitar.org/new/schem/peavey/evh_5150.gif
Op deze afbeelding lijkt 5150 een anodevolger te hebben voor de toneregeling.
Is er een hoorbaar verschil tussen een anodevolger en kathodevolger.
Dat van die spanningsdelers heb ik nog niet echt door. Wat maakt dat de powerball anders dan al de andere.

Joh idd, die peavey heeft helemaal geen kathodevolger gevoede toonregeling. Dan heb ik dat altijd over het hoofd gezien, wat maf. Ik denk dat ik teveel met de verschillende schema's hebt gewerkt waardoor ik het in mijn kop het een en ander door elkaar heb gehaald. Tevens is het ook zo'n ingewikkeld getekend schema van die peavey. Het enige wat dan hetzelfde is als de soldano is het stukje ervoor, met name het gedeelte met die 39K kathodeweerstand. De MB rectifier heeft wel die kathodevolger. In de peavey hebben ze de signaalsuck van de toonregeling opgelost door er gewoon superveel gain in te pompen denk ik, vergelijkbaar met de PB.

Ik kan je niet precies vertellen wat erdoor anders klinkt, maar het is zo dat de toonregeling wel anders reageert wat resulteert in een ander karakter. Een kathodevolger-uitgang is laagohmig, net als de ingang van de toonregeling, in tegenstelling tot een 'gewone' anode aansluiting. In de peavey is wel de fxloop wel via de kathode van de voorgaande buis gevoed, om dezelfde reden. Veel effecten hebben een laagohmige ingang en om te voorkomen dat er veel signaal verdwijnt in zo'n effect en je dat signaal dus later weer onwijs op moet schroeven is het beter om een laagohmige fxloop uit te hebben.

En die spanningsdelers tussen de gainstages zitten ook in die peavey, bijvoorbeeld R21 & R30, R25 & R34. Samen vormen ze een soort vaste potmeters, die dus regelen dat de volgende trappen niet teveel overstuurt worden. Het idee van het cascading gainstages-gebeuren is dat er uber-overdrive bereikt wordt zonder dat het ongedefinieert gaat klinken. Dat bereik je door meerdere trappen na elkaar een klein beetje te oversturen, in plaats van 1 trap heel veel te oversturen. Dit idee komt oorspronkelijk van Michael Soldano en zie je bij al die high gain versterkers terug.

hugo
11 mei 2007, 20:24
Op het sloclone spreken ze ook over het klonen van een diezel, de VH4, maar ze hebben nog geen schema check Other Noteworthy Amps.

caliban
11 mei 2007, 23:20
Joh idd, die peavey heeft helemaal geen kathodevolger gevoede toonregeling. Dan heb ik dat altijd over het hoofd gezien, wat maf. Ik denk dat ik teveel met de verschillende schema's hebt gewerkt waardoor ik het in mijn kop het een en ander door elkaar heb gehaald. Tevens is het ook zo'n ingewikkeld getekend schema van die peavey. Het enige wat dan hetzelfde is als de soldano is het stukje ervoor, met name het gedeelte met die 39K kathodeweerstand. De MB rectifier heeft wel die kathodevolger. In de peavey hebben ze de signaalsuck van de toonregeling opgelost door er gewoon superveel gain in te pompen denk ik, vergelijkbaar met de PB.

Ik kan je niet precies vertellen wat erdoor anders klinkt, maar het is zo dat de toonregeling wel anders reageert wat resulteert in een ander karakter. Een kathodevolger-uitgang is laagohmig, net als de ingang van de toonregeling, in tegenstelling tot een 'gewone' anode aansluiting. In de peavey is wel de fxloop wel via de kathode van de voorgaande buis gevoed, om dezelfde reden. Veel effecten hebben een laagohmige ingang en om te voorkomen dat er veel signaal verdwijnt in zo'n effect en je dat signaal dus later weer onwijs op moet schroeven is het beter om een laagohmige fxloop uit te hebben.

En die spanningsdelers tussen de gainstages zitten ook in die peavey, bijvoorbeeld R21 & R30, R25 & R34. Samen vormen ze een soort vaste potmeters, die dus regelen dat de volgende trappen niet teveel overstuurt worden. Het idee van het cascading gainstages-gebeuren is dat er uber-overdrive bereikt wordt zonder dat het ongedefinieert gaat klinken. Dat bereik je door meerdere trappen na elkaar een klein beetje te oversturen, in plaats van 1 trap heel veel te oversturen. Dit idee komt oorspronkelijk van Michael Soldano en zie je bij al die high gain versterkers terug.
Randall Smith paste toch ook al cascading gainstages toe in de marks.
Bedankt voor de uitleg, stilaan begin ik tubeamps een beetje te begrijpen.
Trouwens over de kathodevolger heb ik ergens gelezen dat die iets crunchier aan het signaal geeft. Even die site zoeken.
http://www.harmony-central.com/Guitar/guitar-amp-evolution.html
Some amp techs claim cathode followers add more "crunch" to the sound.

Chris Winsemius
11 mei 2007, 23:56
Als al het andere hetzelfde is klinkt 'n plate-driven tonestack wat meer "honky" dan 'n cathode-driven tonestack en heb je met 'n cf wat meer definitie en oversturing. Plate-driven geeft +/- 5 dB meer gainloss maar da's behoorlijk subtiel, 't verschil zit meer in de laag-ohmige aansturing en het oversturen v/d cathodefollower.

Qua clones: op het moment dat je 1 of meerdere waardes/spanningen verandert klinkt/voelt het anders. "Goeie oversturing" komt door iedere gaintrap WAT te laten oversturen, bij voorkeur meerdere trappen, ipv 1 of 2 gaintrappen volledig te laten oversturen.

caliban
12 mei 2007, 13:31
Zijn er amps die een cathodefollower gebruiken voor hun tonestack waarbij die tonestack dan ook nog eens achter de eerste gaintrap staat??

Chris Winsemius
12 mei 2007, 13:59
Bij 'n aantal Mesa Boogies.

caliban
12 mei 2007, 14:16
Wat voor een effect geeft dat. Ultieme strakheid, de strakheid van toonregeling voor de trap die scheur creëert en de strakheid van de kathodevolger??

Iceman
12 mei 2007, 15:46
hey floris, ik hou op HCAF wel eens de posts van olaf in de gaten en die weet er wel wat van. Van wat ik er uit op heb kunnen maken zit de diezel sound volledig in de preamp en is de poweramp zo ontworpen dat hij extreem lineair (hi fi) is (misschien wel een ultra lineaire schakeling?), mede om de versterkers op elk volume goed te laten klinken. Ik vermoed daarnaast ook nog hoge voedingsspanningen in de voortrap en heel erg gescheiden circuits per kanaal.

Op het Diezelforum (waar Peter Diezel zelf ook op zit) wordt gezegd dat de eindtrap van de VH4 extreem clean (hifi) zou zijn, alles zou gebeuren in de preamps.

caliban
15 mei 2007, 16:21
Ik had nog een vraagje voor de techniekkenners. Ik was juist verder aan het nadenken over mesa markseries. Zelf heb ik ook al ondervonden dat die amps wel heel veel mids hebben, weten jullie door welk deel van het circuit dat is. Bepaalde filter die er niet inzit en in veel andere versterkers wel of iets??
Bedankt hè

Chris Winsemius
15 mei 2007, 16:47
Ik had nog een vraagje voor de techniekkenners. Ik was juist verder aan het nadenken over mesa markseries. Zelf heb ik ook al ondervonden dat die amps wel heel veel mids hebben, weten jullie door welk deel van het circuit dat is. Bepaalde filter die er niet inzit en in veel andere versterkers wel of iets??
Bedankt hè

Vooral de voicing v/d pre-amp en behoorlijk wat tophoog/harmonischen wegfilteren. Vooral dat laatste zorgt er voor dat ze minder goed door de mix heenkomen.

Geronimo
15 mei 2007, 23:49
Ik had nog een vraagje voor de techniekkenners. Ik was juist verder aan het nadenken over mesa markseries. Zelf heb ik ook al ondervonden dat die amps wel heel veel mids hebben, weten jullie door welk deel van het circuit dat is. Bepaalde filter die er niet inzit en in veel andere versterkers wel of iets??
Bedankt hè

Lijkt mij te wijten aan de plaats van de equalizer, helemaal in het begin tussen de eerste en de tweede gainstage. Hiermee kan je de bas helemaal wegdraaien vóórdat die overstuurt raakt. Dit resulteert in een strakke doch dunne overdrive en dat is denk ik wat jij bedoelt. Er zit ook niet voor niets zo'n 5 bands extra equalizer achterin de schakeling, om het verloren laag weer terug te brengen en de mid-spike wat plat te slaan. Die eq kan je aan- en uitschakelen en ik denk dat jij het geluid bedoelt als ie uit staat.

Ik moet zeggen ik heb nooit over een Mark 4 gespeeld maar wel over een Caliber 50 en een Subway Rocket welke een soortgelijke schakeling hebben, en het geluid is idd erg mid als die tweede eq uit staat.

caliban
9 september 2007, 14:18
Even een oud topic boven halen. Ik zat weer wat naar die ENGLschema's te kijken en ik vroeg me het volgende af.
Bij de powerball, fireball, blackmore enzoverder zijn er vier gainstages. En achter die laatste gainstage zit de tonestack. Nu zit er bij de savage en SE achter de tonestack nog een gainstage. Bij de Savage bijvoorbeeld zit hier de smoothrough regeling achter. Weet iemand wat er juist de bedoeling is van die extra stage.
Creëert die extra gain, of hoe zit dat.
Alvast bedankt

Hier zijn enkele links naar de vernoemde schematics
http://www.houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Heads/E610-schematics.pdf
voor savage120
http://www.houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Heads/E645-schematic.pdf
voor powerball

Chris Winsemius
9 september 2007, 14:38
Edit: ik bekijk straks even die schema's.

caliban
9 september 2007, 15:36
Bedankt Chris, ik had al expres geen mail meer naar jou gestuurd, ik begon me al te schamen voor de hoeveelheden vragen.

Chris Winsemius
9 september 2007, 17:35
Bedankt Chris, ik had al expres geen mail meer naar jou gestuurd, ik begon me al te schamen voor de hoeveelheden vragen.

't Lukt me niet altijd maar 't is zondag en geen dinsdag :D

Kun je even het buisnummer (Vxy) aangeven?

caliban
9 september 2007, 20:01
Wat is het buisnummer