PDA

View Full Version : GV-2 met GE-7 ervoor = noisy > oplossing boss NS-2?



jimihattricks
4 mei 2007, 12:01
ey,

Ik gebruik de laatste tijd toch wel weer erg vaak mijn marshall Guv'Nor (II) (toch een erg lekker pedaal moet ik zeggen)..

Nu heb ik een probleem(pje) > ik 'boost' de GV-2 voor solo's met een boss GE-7 eq (soms zelfs met twee GE-7's, maar ik hou het ff simpel hier) => het gaat dan vooral om de (high)mids..

Nu is de GV-2 op zichzelf al niet helemaal ruisvrij, maar met de boost ervoor wordt het net iets te erg soms.

Nu dacht ik altijd dat dat aan de equalizer lag, maar die is op zichzelf eigenlijk heel erg stil. Op zich is het ook gewoon logisch dat de ruis erger wordt, je versterkt eigenlijk alles wat zich op het geselecteerde geluidsspectrum zit => dus ook de ruis...

Nu dan de vraag:
Kan ik dit solven met een noise-suppressor zoals de boss NS-2.
Ik dacht dus theoretisch:
Als de GV-2 in de loop van de NS-2 zit, haalt die de ruis van de GV-2 uit het signaal. En als er dan geen ruis meer in het signaal zit, kan deze ook niet versterkt worden door de GE-7 (die er dan weer voor staat)...

logisch? of werkt het toch niet zo..?

E-J
4 mei 2007, 22:42
Als ik het goed heb is de Boss GE-7 een pedaaltje wat wat ruis veroorzaakt. Als je er dan een overdrive/distortion pedaal achter zet boost je eigenlijk in feite die ruis ;) Voila...

Probeer even de volgorde om te draaien... dus eerst de Guv'nor, dan de GE-7. Succes!

ponq
7 mei 2007, 13:07
De GE-7 schijnt zelf ook nogal wat ruis te veroorzaken (door onder andere de gebruikte IC's).

Als je geen batterij gebruikt kun je er daarom de chips vervangen. De RC4559 of een TL0072 is een goede kandidaat.

Je zou daarnaast het volgende kunnen doen:



--Boss GE-7 HiFi Mod--

Remove the three TL022's, install sockets and fit NE5532 opamps ( other low noise versions are fine, such as TL072 )
( watch the pinout as you do this, all three opamps have pin 1 facing the top "open" end of the board)

Remove the three 1uf electro caps , C21 C22 C32 and replace with 1uf poly caps ( they are available, mine were 10mm high )
If they are hard to find, then perhaps 680n or 470n would be fine ..

Tone caps:
Remove C10 ( 1u5 tantalum ) and replace with a 1uf poly cap ( closest value but may effect the 100Hz band a little, pushing it up to 150hz ?)
Remove C9 ( 0.68uf tantalum) and replace with a 0.68uf poly cap
Remove C8 (0.33uf tantalum) and replace with a 0.33uf poly cap
Remove C7 (0.15uf tantalum) and replace with a 0.15uf poly cap
Remove C6 (0.1uf tantalum) and replace with a 0.1uf poly cap

DONE !
Result :
No noise increase when same test as above done, pedal seems silent when engaged and the bands
seems much smoother sounding to me.
Well worth the couple of bucks and the 25 minutes to do the mod


(niet zelf bedacht, maar via : http://www.diystompboxes.com/smfforum/index.php?topic=51583.0

Genoemde onderdeeltjes algemeen verkrijgbaar, maar ook via newtone-online.nl