PDA

View Full Version : DA-converter



Krullo
10 januari 2003, 02:01
Ik las vandaag een artikel over opnemen met computers, en met name over geluidskaarten. In dit artikel werd beweerd dat het veel beter werkt om een goede DA-converter met standaard geluidskaart aan te schaffen ipv een dure kaart. Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee en kan me wat meer uitleggen?

Dirk_Hendrik
10 januari 2003, 11:08
Yep

Bij een losse DA omzetter maak je geen gebruik van de voeding van je PC/Mac. Daar deze met eeen z.g.n. schakelende voeding werken zit er altijd een hoeveelheid ruis in de voedingslijnen. Zeker met hogere resoluties zoals 24-bits is de grootte van deze ruis aanzienlijk groter dan het amplitudeverschil wat 1 bit voorstelt. Je kunt daarmee dus nooit de beoogde 24 bits halen.
Verder geven alle electronische componenten in je systeem een hoeveelheid electromagnetische storing af die in je geluidtkaart "straalt". Wederom krijg je dit uiteindelijk te horen als ruis.

Al het bovenstaande gaat eveneens op voor je AD converters. Het mooiste is dus AD en DA extern te doen en je PC/Mac te gebruiken voor het processen van de al gedigitaliseerde data.