PDA

View Full Version : Blokkeren Tremolo Blok en Sustain



Buzz
4 mei 2007, 09:27
Beste kenners,

Omdat ik de tremolo op mijn MusicMan Axis Sport P90 nooit gebruik, heb ik die een poosje geleden vastgezet. (het is een vintage-systeem).
Platgezet, en binnenin een met blokje hout de zaak klemgezet.

Ligt het nou aan mij, of klopt het, dat de sustain zo verbeterd is?
Heeft een vintage-systeem dus een negatief effect op de sustain, of vergis ik me?

Ervaringen?

LaurentB
4 mei 2007, 09:33
Dat is wel een ervaring die men in het algemeen heeft, ja. Als je die unit vastzet komt er minder speling in het syteem en wordt er daardoor dus minder trillingsenergie van de snaar geabsorbeerd, met als gevolg betere sustain. En ja, dat is een tekortkoming van een vintage systeem. De evolutie is al niet perfect, dus waarom zou een eenvoudige electrische gitaar dat wel zijn?

G.G.
4 mei 2007, 09:33
Wat denk je zelf? :)

Buzz
4 mei 2007, 09:43
Wat denk je zelf? :)

Ik denk nog niks! Ik meen alleen te constateren! Maar het verhaal van Laurent klinkt mij wel plausibel in de oren.

En wat denk jíj zelf, G.G.? :)

G.G.
4 mei 2007, 10:33
En wat denk jíj zelf, G.G.? :)

Ik weet het wel zeker. Het klopt inderdaad, je bent de deming van de veren kwijt.

Buzz
4 mei 2007, 11:00
Bedankt!! Toch leuk om te constateren. Ik vind het het toch al mooie geluid van de gitaar er echt mee vooruit gegaan.

Vintage Tremolo? :stop:

jplm
4 mei 2007, 19:20
Ik weet het wel zeker. Het klopt inderdaad, je bent de deming van de veren kwijt.

Daar moet je toch heel voorzichtig mee zijn, met het verwijderen van de deming uit je veren (wat dat dan ook moge zijn :))

Groet, Jan.

jplm
4 mei 2007, 19:26
Bedankt!! Toch leuk om te constateren. Ik vind het het toch al mooie geluid van de gitaar er echt mee vooruit gegaan.

Ja, ik heb ook iets dergelijks gedaan. Toen ik een jaar of vijf geleden mijn Strat-imi kocht heb ik die tremolo eens van dichtbij bekeken, en geconstateerd dat dat voor mij wel een vast-staand geheel mocht zijn. Ik heb toen aan de achterzijde tussen het hout van de body en het blok van de tremolo twee dikke aluminium steunen gezet (dus, niet eerst de tremolo vlak gezet, maar gewoon in de stand waar hij in stond, dus in balans met de trekkracht van de veren enerzijds, en de trekkracht van de snaren anderzijds). Daarna heb ik de trekkracht van de veren wat opgeschroefd zodat ze het blok goed tegen de aluminium steunen trekken. En dat was dat. Bijkomend voordeel is dat ik in principe de tremolo nog steeds kan gebruiken, alleen, een kant op dus.

Groet, Jan.