PDA

View Full Version : Welke Weber Mass is beter voor een 100 Watt Plexi ?



Don Olivier
4 mei 2007, 02:23
Ik ben op zoek naar een Loadbox en wil een Weber Mass.

Welke moet ik hebben? Ik zet alles op 10 op mijn versterker dus hij moet wel wat kunnen verdragen ;)

* Mass 100

* Mass 150

Zijn ze eigenlijk te koop in Nederland? Zo ja, waar???

Bedankt alvast!

heavy-metal-thunder
4 mei 2007, 13:58
Ik denk dat 100W voldoende zal zijn, maar ik zou mijn vraag richten aan Ted Weber himself (ted@webervst.com).

hoe luid wil je klinken? Ik bedoel op welke stand zou je de versterker zetten zonder een loadbox?

pimmetje
4 mei 2007, 14:11
Idd gewoon even mailen naar Ted Weber zelf.
Hij reageert normaal gesproken binnen 24 uur.

Don Olivier
4 mei 2007, 14:33
Bedankt, heb em gemaild.

Zijn er hier toevallig mensen die ervaring hebben met de Weber Mass????

heavy-metal-thunder
4 mei 2007, 16:37
ja, daarom dat ik vroeg op welke stand je volumeknop (+/-) gewoonlijk staat.

Chris Winsemius
4 mei 2007, 16:53
Ik heb zelf alléén maar de Hotplates en LoadBoxes gehoord.

Tot morgenochtend heb ik hier nog m'n eerste plexi-clone staan met "post pi" mastervolume en ik kan daarmee zelfs op huiskamervolume 'n overtuigende plexi-sound krijgen. Met 'n Hotplate of 'n loadbox vond ik het wat dof worden en minder dynamisch, hoogstwaarschijnlijk is zo'n Mass beter dan de soaks die ik heb gehoord.

De 100 Watt aanduiding bij plexi Marshalls is meestal aan de voorzichtige kant... ga uit van minimaal 150 Watt als ie voluit staat.

Don Olivier
4 mei 2007, 16:59
ja, daarom dat ik vroeg op welke stand je volumeknop (+/-) gewoonlijk staat.

Ik zet alles op 10 op mijn versterker dus hij moet wel wat kunnen verdragen.

Mijn Plexi levert voluit 120 watt

heavy-metal-thunder
5 mei 2007, 17:08
een 50W marshall geeft idd een 55-60W, dus zal een plexi wel richting 120W gaan met die joekels van transfo's erin.

Ik sluit me ten dele aan bij Chris. Met een goeie MV behaal je een gelijkaardig resultaat, dat veel minder kost. Bovendien weegt het niets, je moet niets meesleuren, je kan geen kabels verkeerd aansluiten...

ik heb de weber 100W gehad voor mijn JMP 50W. Ik wou daar mee op slaapkamervolume spelen, maar dat lukte NIET. Ja, het ging wel, de JMP mocht zelfs op 10 staan en nog kreeg ik het stil. Maar de soak suckte mijn sound. Hoe meer ik aan volume wou inbinden, hoe slechter de sound werd. Uiteindelijk hou je nog de klank van een 75 euro kostend solid state ampje over.

De mass leek wel oké, als je de JMP op 5-6 zat en je wou een beetje van het volume verminderen. Wil je écht blazen op laag niveau, vergeet het. Trouwens, de man dat mijn Mass gekocht heeft, heeft hem een beetje nadien weer verkocht. Zegt mss genoeg?

pol
5 mei 2007, 18:00
een post-pi master volume, is dat ook de moeite op een jcm800 2203 te installeren ?

Chris Winsemius
5 mei 2007, 18:31
Ik sluit me ten dele aan bij Chris. Met een goeie MV behaal je een gelijkaardig resultaat, dat veel minder kost. Bovendien weegt het niets, je moet niets meesleuren, je kan geen kabels verkeerd aansluiten...

Zo'n post pi mv klinkt het lekkerst in '67 - '69 (Super)Leads of latere modellen met plexi-upgrade-uitgangstrafo's.
Vanmorgen speelde hier iemand en die haalde gewoon VH1 met 'n plexi-clone, MM trafo's en ppmv op huiskamervolume.


een post-pi master volume, is dat ook de moeite op een jcm800 2203 te installeren ?

Zeker.
Het "lekkere" v/d standaard mastervolume boven de 3 kun je dan op lagere geluidsvolumes krijgen maar ook hier geldt: hoe beter de uitgangstrafo hoe lekkerder de sound en feel, vooral op lagere volumes.

cosmos
5 mei 2007, 20:19
Ik heb zelf een Mass gebruikt i.c.m. een Fender Bassman en vond hem erg tegenvallen. Ik heb met mijn Hotplate echt minder tone-verlies dan dat ik met de Mass had.

PeeVee
5 mei 2007, 23:40
Met een MV krijg je preamp vervorming en mis je op huiskamer volume het opbreken van de eindbuizen en dat doen EL34's nou net zo mooi en is imo essentieel onderdeel van de "cranked amp sound" (overigens ook de druk en response van speaker die hard moet werken). Met een MV mis je drie belangrijke ingrediënten van die sound en klinkt dus ook niet zo. MV kan functioneel maar is vooral goedkoop compromis en zo klinkt het imo ook.

Gaat het te hard dan zou ik het eerder zoeken in andere amp; b.v. iets met twee ipv vier eindpitten en als dat nog te hard gaat met 2x EL84 (AC15 of 18W clone). MV is handig als je "net een tikkie zachter" moet/wilt of beetje minder headroom maar meer ook niet. Een aantal mensen wil daar, om begrijpelijke redenen, willens en wetens niet aan. Cognitief dissonant heet dat in de psychologie ;)

Chris Winsemius
5 mei 2007, 23:47
Met een MV krijg je preamp vervorming en mis je op huiskamer volume het opbreken van de eindbuizen en dat doen EL34's nou net zo mooi en is imo essentieel onderdeel van de "cranked amp sound" (overigens ook de druk en response van speaker die hard moet werken). Met een MV mis je drie belangrijke ingrediënten van die sound en klinkt dus ook niet zo. MV kan functioneel maar is vooral goedkoop compromis en zo klinkt het imo ook.

Gaat het te hard dan zou ik het eerder zoeken in andere amp; b.v. iets met twee ipv vier eindpitten en als dat nog te hard gaat met 2x EL84 (AC15 of 18W clone). MV is handig als je "net een tikkie zachter" moet/wilt of beetje minder headroom maar meer ook niet. Een aantal mensen wil daar, om begrijpelijke redenen, willens en wetens niet aan. Cognitief dissonant heet dat in de psychologie ;)

Pure eindbuizenvervorming in 'n plexi heb je pas ('n beetje) boven de 8... de PI staat dan al lang te scheuren.

Het toepassen v/e post pi mv met als doel ook op zeer lage volumes goed te klinken vereist in ieder geval 'n goed circuit, puike onderdelen en 'n zeer goede uitgangstrafo. Met bijvoorbeeld 'n Weber of reďssue trafo haal je dat niet, met de meeste pre '69 plexi OTs of 1tje van MM wel.

EDIT:
Daarnaast is 15/18 Watt ipv. 50 Watt voor kleinere gelegenheden en zeker thuis nog steeds te hard.

Mitch
6 mei 2007, 00:37
Ik blijf het sowieso een beetje onzin om op huiskamervolume naar grootpodium-geluid te zoeken, maar dat zal wel aan mij liggen. :D
Persoonlijk geef ik ook de sterke voorkeur aan een goeie master boven een loadbox, heb daar nog nooit een overtuigend goed geluid uit gehoord. Het klinkt zo snel gemoffeld.

't Moet je sound zijn, maar uit een moderne bak als een Koch of Engl kun je vaak wel erg goed vergelijkbare sounds halen op lager als op hoger volume.

1959SLP
6 mei 2007, 09:53
Huiskamervolume is eigenlijk ook maar een relatief begrip :D

PeeVee
6 mei 2007, 09:55
EL34's breken i.t.t. 6L6'en juist vrij vroeg op en trekken dan ook nog in volume een flink eind door. Van de meeste EL34 amps die ik hier op de werkbank heb gehad begonen de eindbuizen al te clippen bij ong. 35W a 40W RMS en/maar trokken daarna nog door naar 55W a 60W. Eindbuisvervorming klinkt niet als "scheuren" \en van "pure eindbuisvervorming" is zowieso nooit sprake; het is altijd een combinatie van meerdere stages die beginnen te clippen.

M.b.t. het "circuit"; overdrijven is ook een kunst, voor die Rich mod (http://marshallampforum.com/forum/viewtopic.php?t=124) heb je twee capjes een stereo pot nodig, om dan van "circuit" te spreken dat gaat me een beetje ver. Dat je daar geen rommel voor moet gebruiken dat lijkt me evident. Een 50 of 100 Watt OT beoordelen op zijn capaciteit om ong. 1 Watt goed weer te geven is natuurlijk aperte onzin maar dat snap je zelf ook wel denk ik, of probeer je nu te zeggen dat aanschaf van een MM OT eigenlijk noodzakelijk bij MV mod?!..


15/18 Watt ipv. 50 Watt voor kleinere gelegenheden en zeker thuis nog steeds te hard.Ik weet niet hoe je daarbij komt maar met een stevige drummer kom je met 15W - 20W echt niet mee, of speel je in een Gospel groepje? ;)

tempo3
6 mei 2007, 11:17
of probeer je nu te zeggen dat aanschaf van een MM OT eigenlijk noodzakelijk bij MV mod?!..
Je moet toch altijd een MM OT kopen. Dat wordt toch al maanden verkondigd. Vroeger heette het gewoon "spam" maar kennelijk zijn de regels versoepelt.:)

Franc
6 mei 2007, 12:49
Ik gebruik ook alleen maar "MM" trafo's.
Made in Malaysia welteverstaan :seriousf:

Chris Winsemius
6 mei 2007, 13:14
In m'n gospel-band-versterker:

Made bij Moeder overste

:)

Mitch
6 mei 2007, 14:24
Ik weet niet hoe je daarbij komt maar met een stevige drummer kom je met 15W - 20W echt niet mee, of speel je in een Gospel groepje? ;)

Que ? Heb je het nu over 15-20W of over een flubberende DR ? Mijn eigen amp (met master, zonder MM OT, ik kan je geruststellen) gaat nog steeds eigenlijk iets te hard in de oefenruimte, met drie verschillende drummers en op podia (kroegen tot grotere buitenpodia) heb ik nog steeds over.
Misschien moet je toch eens een ander merk proberen.

Antoon
6 mei 2007, 15:29
Het is ook vooral de speakerbox die de uiteindelijke hoeveelheid geluid bepaalt. Een 4 x 12" is dan heel wat anders dan een 1 x 12".

Ik ben ook niet zo onder de indruk van die post-PI master volumes. Om net op het podium de boel wat bij te kunnen regelen werkt de Mass uitstekend. Toegegeven, een master volume is wel veel goedkoper, paar Euro aan onderdelen.

Maar voor thuis kun je toch veel beter voor een paar tientjes een tweede hands Cream Machine of voor mijn part een of ander modelling ding kopen in plaats van je 100W te (laten) verkloten??

pol
6 mei 2007, 19:26
trafo's vervangen vind ik nu ook wat overdreven, jcm800's staan er nu toch niet om bekend dat ze slechte trafo's hebben ?

heavy-metal-thunder
6 mei 2007, 20:50
Que ? Heb je het nu over 15-20W of over een flubberende DR ? Mijn eigen amp (met master, zonder MM OT, ik kan je geruststellen) gaat nog steeds eigenlijk iets te hard in de oefenruimte, met drie verschillende drummers en op podia (kroegen tot grotere buitenpodia) heb ik nog steeds over.
Misschien moet je toch eens een ander merk proberen.

ja, ik begrijp het ook niet. Mijn Vox AC30 is al te luid als volume op 3 staat en op dat ogenblik is hij nog steeds clean. Een kennis van me heeft een Matchless 15W en dat is eigenlijk ook al ruim genoeg.

heavy-metal-thunder
6 mei 2007, 20:56
Het is ook vooral de speakerbox die de uiteindelijke hoeveelheid geluid bepaalt. Een 4 x 12" is dan heel wat anders dan een 1 x 12".

Ik ben ook niet zo onder de indruk van die post-PI master volumes. Om net op het podium de boel wat bij te kunnen regelen werkt de Mass uitstekend. Toegegeven, een master volume is wel veel goedkoper, paar Euro aan onderdelen.

Maar voor thuis kun je toch veel beter voor een paar tientjes een tweede hands Cream Machine of voor mijn part een of ander modelling ding kopen in plaats van je 100W te (laten) verkloten??

Absoluut, een Marshall 100W is niet voor thuis. Noch met een of ander master in, noch met een Mass.

Op mijn Marshall JMP50W heb ik ook zo'n Rich mod. Ik ben er wel tevreden over, maar gebruik die mastervolume niet om de versterker gans open te smijten en dan via MV de boel stil te krijgen. Ik gebruik de MV enkel om de Marshall meer tot aan zijn "sweet spot" (lichte oversturing bij hard aanslaan) te krijgen zonder te luid te gaan. Het maakt hem ook wat handelbaarder, makkelijker afstelbaar én dan reageert hij beter op pedaaltjes. Overdrive en disto haal ik immers uit pedaaltjes.

Don Olivier
6 mei 2007, 22:30
Overdrive uit pedaaltjes...mmmm daar hou ik oersoonlijk niet zo van....
Een plexi met alle regelaars op 10, daar kan geen fuzz bakjr tegen op hoor.

Een Marshall 100 Watter is inderdaad niet voor thuis maar voor op het podium.
En zelfs dan heb je gewoon een attenuator nodig. Overdrive uit de pre-amp klinkt voor mij wat te nep. Hoppa, als je eenmaal gewend bent met eindbuizen oversturing te spelen, is er geen weg terug, zeker niet naar een overdrive pedaaltje.

heavy-metal-thunder
7 mei 2007, 12:22
is toch wel kort door de bocht, hoor!
1. als je een 100W op 10 zet en dan terug schroeft naar een aanvaardbaar niveau met een attentuator, gaat er al wel wat van je pure sound verloren.
2. Ik speel niet altijd in volle overdrive, maar heb een behoorlijk clean nodig. Neen, met de volumeknop v/d gitaar dicht haal ik dat niet.
3. een plexi op 10 geeft een goed geluid, maar is niet altijd wat ik zoek. Soms heb ik een modernere vorm van disto nodig. Als je vb. altijd early Deep Puple speelt, heb je idd. niet veel méér nodig.

Om te besluiten, met zo'n multi channel is het voor mij zoeken naar compromissen en is een goed od en distopedaal in combinatie met een richmod een goed alternatief.

1959SLP
7 mei 2007, 12:52
1. als je een 100W op 10 zet en dan terug schroeft naar een aanvaardbaar niveau met een attentuator, gaat er al wel wat van je pure sound verloren.
+ dat je buizen harder/sneller slijten. De kosten zijn dus meer dan alleen de aanschaf van zo`n attenuator.

Een 100 watter koop je natuurlijk in eerste instantie met het zicht op podiumgebruik maar dat ie voor thuisgebruik niet geschikt is is klinkklare onzin. Een MV zoals onze "amp-nerd" die maakt is hiervoor een hele mooie en goedkope oplossing. Voor hen die niet eens het oefenhok halen is een 3-4-5 watter ruim voldoende. Met een 15 watter vol open kun je schreeuwen wat je wilt (met een paar man getest), maar dat is alleen maar liplezen.

Don Olivier
7 mei 2007, 13:10
[QUOTE=heavy-metal-thunder]is toch wel kort door de bocht, hoor!
1. als je een 100W op 10 zet en dan terug schroeft naar een aanvaardbaar niveau met een attentuator, gaat er al wel wat van je pure sound verloren.
2. Ik speel niet altijd in volle overdrive, maar heb een behoorlijk clean nodig. Neen, met de volumeknop v/d gitaar dicht haal ik dat niet.QUOTE]

1: mee eens!

2: Probeer eens een een lineare potmeter in je gitaar, misschien leuk om te proberen

Rutger
7 mei 2007, 13:27
t Is met attenuator eigenlijk net als met al je andere gear: je moet er van houden. t Zal altijd iets met je sound doen namelijk, en dat moet je aanvaardbaar vinden.

Ik gebruik zelf de Weber Minimass, en die doet z'n werk goed als je max zo'n 10 dB van je volume wil afsnoepen (en dat is niet zo gek veel). Je moet er wel een tikkie meer hoog indraaien dan normaal. Ik vind t overigens niet zo erg, want m'n Bandmaster heeft bij hoog volume wat veel tophoog, dus dat compenseert ie dan weer :) (zo wordt een nadelig effect dus toevallig een positief effect)

Voor mij is een PPMV zinloos omdat bij een Bandmaster de oversturing voornamelijk van de eindbuizen afkomstig is. Kan me voosrtellen dat dat wel je keuze is als je een Marshall hebt

De Weber's worden zover ik weet niet (meer) in NL verkocht, dus je moet ze zelf bestellen

heavy-metal-thunder
7 mei 2007, 17:09
+ dat je buizen harder/sneller slijten. De kosten zijn dus meer dan alleen de aanschaf van zo`n attenuator.

Een 100 watter koop je natuurlijk in eerste instantie met het zicht op podiumgebruik maar dat ie voor thuisgebruik niet geschikt is is klinkklare onzin. Een MV zoals onze "amp-nerd" die maakt is hiervoor een hele mooie en goedkope oplossing. Voor hen die niet eens het oefenhok halen is een 3-4-5 watter ruim voldoende. Met een 15 watter vol open kun je schreeuwen wat je wilt (met een paar man getest), maar dat is alleen maar liplezen.

Ik heb ook de Richmod in mijn 50W Marshall en dit in combinatie met een goed cab, vind ik niet geschikt voor thuis. Eigenlijk zelfs niet bruikbaar.
Met thuisgebruik bedoel ik een geluidsvolume dat me toelaat te spelen in mijn kamer, zonder dat mijn medebewoners dit eigenlijk horen. Ik had vroeger een Fender vibrochamp en als je die lekker wil laten oversturen door volume op 7, dan was dit te luid.

1959SLP
7 mei 2007, 17:39
Ik heb ook de Richmod in mijn 50W Marshall en dit in combinatie met een goed cab, vind ik niet geschikt voor thuis. Eigenlijk zelfs niet bruikbaar.
Met thuisgebruik bedoel ik een geluidsvolume dat me toelaat te spelen in mijn kamer, zonder dat mijn medebewoners dit eigenlijk horen. Ik had vroeger een Fender vibrochamp en als je die lekker wil laten oversturen door volume op 7, dan was dit te luid.

Dat is wel heeeeel errug zachtjes. Ik denk dat je dan een ander probleem hebt.
Ik leef met je mee ;)

Unicron
9 mei 2007, 12:55
Zo'n post pi mv klinkt het lekkerst in '67 - '69 (Super)Leads of latere modellen met plexi-upgrade-uitgangstrafo's.
Vanmorgen speelde hier iemand en die haalde gewoon VH1 met 'n plexi-clone, MM trafo's en ppmv op huiskamervolume.

Het "lekkere" v/d standaard mastervolume boven de 3 kun je dan op lagere geluidsvolumes krijgen maar ook hier geldt: hoe beter de uitgangstrafo hoe lekkerder de sound en feel, vooral op lagere volumes.

Is zo'n PPIMV effectief 'uit het circuit' als ie op 10 staat?

Franc
9 mei 2007, 13:11
Ligt er aan welke versie, maar de meest eenvoudige (maar naar mijn smaak zeer effectieve) versie is helemaal uit het circuit op 10

Unicron
9 mei 2007, 17:45
dat is degene die simpelweg 2x 500K stereo ertussen gooit?

(sorry voor het kapen van de draad)

Mr.Jay
9 mei 2007, 22:57
Ligt er aan welke versie, maar de meest eenvoudige (maar naar mijn smaak zeer effectieve) versie is helemaal uit het circuit op 10

mij lijkt dat je ook gewoon een PushPul pot kunt nemen of e.o.a. switch, dan is ie er i.i.g 100% zéker uit.

JaY

Franc
10 mei 2007, 10:45
Push-pull in een stereopot zal moeilijk worden denk ik (volgens mij bestaan die niet), maar met een DPDT schakelaar zou kunnen.
Maar dan alleen de variant met alleen potmeter lijkt me, ik weet niet hoe die met extra caps er allemaal uitzien, maar die schakel je er zo maar niet uit met een schakelaar.
En juist de variant met alleen potmeter is 100% uit het circuit op 10 (alleen gaat het signaal door iets langere draden, maar als dat netjes gebouwd is mag je dat niet horen).

Mr.Jay
10 mei 2007, 10:47
En juist de variant met alleen potmeter is 100% uit het circuit op 10 (alleen gaat het signaal door iets langere draden, maar als dat netjes gebouwd is mag je dat niet horen).

Oké, duidelijk.