PDA

View Full Version : Voordeel van losse pedaaltjes ten opzichte van Rack



Frankiefrank2
4 mei 2007, 00:40
Beste mensen,

Ik speelde vroeger over een prut oefenversterkertje (marshall mg15)met een gt-6 multi effecten bak en over een ibanez S470-dx Later kwam er een marshall valvestate 232 bij (niet tevreden over het scheurkanaal) Nu ik zo'n 5 jaar speel vind ik mezelf gereed voor het echte werk. Ik heb een Engl powerball aangeschaft, en een Jackson Sl3.
Omdat die powerball een lekkere scheur heeft en je geen losse effecten op die gt-6 kan gebruiken(dus preamp uitzetten) is het nodig om effecten los te hebben. Nou gebruik ik niet super veel effecten, maar ik wil sowieso een delay en een reverb hebben. Frutsels als chorussen en flangers vind ik op dit moment nog niet echt noodzakelijk.

Nu kan ik een boss Dd 20 Digital Delay voor 140 euro kopen
maar ik vraag mij nog af wat de voordelen zijn van een rack met midi aangestuurde presets ten op zichte van allemaal losse pedaaltjes.

bij een rack was het zo dat je bijvoorbeeld 4 of meer rack apparaten kan aansturen met een midi voetcontroler toch??
Stel je hebt preset 1 en dan wil je de delay met 200 ms
en de reverb op level 3 de chorus met een bepaalde rate enz...
en dat is dan met 1 druk op de knop op te roepen toch?
En voor preset 2 weer allemaal andere instellingen.

Alvast bedankt
Frank

BeeJee
4 mei 2007, 01:17
Dat wat je nu voorstelt van een rack, kun je ook allemaal met je GT6. Deze kun je namelijk WEL gebruiken zonder de preamps die erin zitten! Check de manual maar eens goed.

Frankiefrank2
4 mei 2007, 01:38
Mja, ik heb net ff gekeken, dat klopt ook. Maar het vervormt je geluid veel te veel, het is geen echte thru bypass... daardoor dacht ik dat de preamp niet uitkon, maar dat kan uiteraard wel anders had je alleen maar distortion of 1 clean geluidje.

Maar mijn vraag over de pedalen of rack blijft staan.
en mijn vraag over de midi aansturing van een rack ook.
Mvg Frank

Harm
4 mei 2007, 07:37
Ik zou in de paralelle loop (heeft de powerball dat?) een effect unit gooien (mpx-1 of intellifex) dan heb je de galm, delays en chorus op de juiste plek.
dan kun je de andere pedalen (phase, flanger en od's) ervoor zetten.

Dus The best of both Worlds!

That's my 2 cent...

Harm

EuroCinema
4 mei 2007, 10:32
Hee maareh... volgens mij GAS jij gewoon voor wat nieuws. :)

nielsduursma
4 mei 2007, 10:53
Hee maareh... volgens mij GAS jij gewoon voor wat nieuws. :)

Don't we all?;)

tubeonly
4 mei 2007, 11:51
Volgens mij is het ook voor een gedeelte "mode". Ooit wilden we allemaal een zo hoog mogelijke rack met allerlei Roland en ander spul. (GP16 ;-0) Nu moeten we liefst door Keeley gemodde losse pedaaltjes hebben. Als je de setup van Steve Vai door de afgelopen jaren volgt zie je dat mooi precies zo.

Als je alleen delay en een reverb zoekt zou ik voor een DD-20 / Line 6 DL4 gaan. Lekker makkelijk in gebruik / gesleep en meer dan genoeg opties aan boord. En ik blijf voor Reverb helemaal fan van de Fender Tube Reverb units ;) Met twee van die dingen ben je snel klaar en is je leven tenminste ook lekker eenvoudig. Ik heb ook wat rackspul liggen, maar eenvoudige pedaaltjes / units die maar voor 1 ding dienen en dat heel erg goed doen hebben ondertussen helemaal mijn voorkeur. Keeps live simple...

Speeddemon
4 mei 2007, 12:15
Fender Tube Reverb units ;) Met twee van die dingen ben je snel klaar en is je leven tenminste ook lekker eenvoudig.
Contradictio in terminis!

Dat ze geweldig klinken, zal ik niet ontkennen. Sterker nog, ik wil er 1. Maar dat je leven er MAKKELIJKER van wordt, zeker als je er 2 hebt?!?! :nervous:

Volgens mij kun je nu beter wachten op die Boss RE-20, dan heb je galm en delay in 1 pedaaltje.

tubeonly
4 mei 2007, 13:12
Contradictio in terminis!

Dat ze geweldig klinken, zal ik niet ontkennen. Sterker nog, ik wil er 1. Maar dat je leven er MAKKELIJKER van wordt, zeker als je er 2 hebt?!?!

Volgens mij kun je nu beter wachten op die Boss RE-20, dan heb je galm en delay in 1 pedaaltje.


> Contradictio in terminis!

Hahaha, ja! En als je weet dat ik ook nog eens op zoek ben naar midi kabeltjes (zie mijn andere post) dan weet je al genoeg of mijn lichtelijk schizofrene geestelijke staat ;)

> Dat ze geweldig klinken, zal ik niet ontkennen. Sterker nog, ik wil er 1. Maar dat je leven er MAKKELIJKER van wordt, zeker als je er 2 hebt?!?!

Bedoelde 1 (1) dd20 en 1 (1) reverb ;). Twee effecten in totaal (sorry voor de onduidelijkheid, het is apengare vrijdag :hippie: )

Ik vind een reverb unit vooral gemakkelijk in het gebruik, vergeleken met midi set up. Een keertje aan de knoppen draaien, een voetknop voor je om aan en uit te zetten. Beetje gesleep, maar aaaaaarg, wat een geluid.

> Volgens mij kun je nu beter wachten op die Boss RE-20, dan heb je galm en delay in 1 pedaaltje.

Zit ik ook naar uit te kijken, maar als je echt delay wilt freaken is het aantal opties zoals met een "normale" re201 mischien wat beperkter. Ik denk dat de RE-20 alleen die opties gaat bieden en niet de andere simulaties van andere delay vormen. Ik gebruik nu een 501 eigenlijk vooral maar in een enkele instelling terwijl je met een dd20 ook ik weet niet hoeveel totaal andere dingen kunt. Ik ben een beetje bang dat je met die (smul, smul) RE-20 soms ook wat beperkter gaat zijn dan met de dd-20. Maar dat ding gaat wel precies hebben wat Frank zoekt: een goede delay en waarschijnlijk (hopelijk) een goede reverb.

Ik ben zelf trouwens op zoek naar een DL-4 voor een goede prijs. Ik heb mijn setup nog niet helemaal rond en weet soms ook niet wat te kiezen. Het lijkt me vooral een fijn ding om van alles in een keer bij te hebben. Hoef ik ook geen echoplex te kopen voor de typische echoplex dingen... Nu heb ik verschillende delay pedaaltjes met ieder een eigen instelling wat ook niet helemaal alles is.

Ik experimenteel ook met midi (oa klein rack met se-70 in combinatie met de midi in de marshall anniversary) maar echt helemaal lekker vind ik het niet voelen. Ik heb het liefst gewoon een heel erg groot pedalboard voor me met alles tastbaar bij de hand. Een pedaaltje doet alleen maar een ding.

Speeddemon
4 mei 2007, 14:04
Ja, ik dacht dus echt effe dat jij met 2 Fender Tube Reverbs 't podium op wilde.

Dick Dale doet dit en die hangt ze in netten, om schokken (en dus verb 'kerrangs') te voorkomen.
Ik heb zelf alleen wat mooie galm nodig en een goeie analoog-klinkende delay met tap-tempo, dus vooralsnog red ik 't met een Line 6 Echo Park (zonder galm), maar die RE-20 lijkt me dus erg interessant!

tubeonly
4 mei 2007, 15:17
Ja, ik dacht dus echt effe dat jij met 2 Fender Tube Reverbs 't podium op wilde.

Dick Dale doet dit en die hangt ze in netten, om schokken (en dus verb 'kerrangs') te voorkomen.


Hahaha, goed idee!! Ik ga morgen mijn reverb unit voor mijn Super Six Reverb hangen, eens kijken hoe dat klinkt, lol!!



Ik heb zelf alleen wat mooie galm nodig en een goeie analoog-klinkende delay met tap-tempo, dus vooralsnog red ik 't met een Line 6 Echo Park (zonder galm), maar die RE-20 lijkt me dus erg interessant!

Die ga ik zekers ook proberen!! Al is het maar omdat het voor repetities veel makkelijker slepen is dan een originele en je met veel lawaai het verschil waarschijnlijk niet hoort. Op papier ziet dat ding er alvast echt super uit, alleen al die looks!

Frankiefrank2
4 mei 2007, 18:55
bedankt voor de reacties, ik ga denk ik die boss dd20 aanschaffen, en mocht het niets zijn kan ik hem voor dat geld wel weer verkopen.Een rack staat wel interessant enzo maar daar hoef ik het op dit moment niet voor te doen met mn setup..Wat is het verschill tussen een paralelle en een seriele effectloop op je amp?

tubeonly
5 mei 2007, 10:56
Aaarg, nog een laatste post in dit eigenlijk gesloten draadje. Ik had gister niet zo mijn dag, was niet helemaal scherp enzo. In een stomme bui heb ik dan maar 4 uur in de auto gezeten (files, niet normaal) om voor een schaamteloze prijs een RE201 op te halen. Tijd om mezelf met het zweepje op de rug te slaan... Damn, ding ziet er als nieuw uit, met plastic beschermstikkertje nog om het "made in japan" plaatje heen. Heeeeel eerrg... Het ding vervormt het geluid iets of wat en laat ik daar nu net helemaal gek op zijn. Shame, shame, shame.... de re-20 gaat dus voorlopig voor mij even naar iets minder prioriteit... Wat voel ik me slecht...